StoryEditorOCM
HrvatskaKristijan Pavić

U prvoj polovini jubilarne 40. godine ACI-jevog postojanja uprihodili smo 14 milijuna eura

Piše Jozo VRDOLJAK
17. listopada 2023. - 10:19

To je 11 posto više nego u istom razdoblju protekle godine. Prema financijskom izvješću za prvo polugodište 2023. godine, ACI je zabilježio pet postotni rast fizičkih pokazatelja u odnosu na usporedni period lani - pojašnjava Pavić
Ove godine najveći lanac marina na Mediteranu, Adriatic Croatia International Club, obilježava 40 godina poslovanja.

S Kristijanom Pavićem, predsjednikom Uprave ACI-ja, razgovarali smo o poslovanju ACI-ja, ovogodišnjoj nautičkoj sezoni, investicijama i planovima te o stanju velike investicije u ACI-jevu marinu Rijeka.

Pavića smo pitali i o problemima ACI-ja i još nekih marina vezanim uz istek koncesija.

Kakve je poslovne rezultate ostvario ACI u dosadašnjem dijelu godine?

U prvoj polovini jubilarne 40. godine postojanja ostvarili smo vrhunske rezultate. Samo do srpnja uprihodili smo 14 milijuna eura, što je 11 posto više nego u istom razdoblju protekle godine. Prema financijskom izvješću za prvo polugodište 2023. godine, ACI je zabilježio pet postotni rast fizičkih pokazatelja u odnosu na usporedni period lani, prvenstveno kad je u pitanju godišnji vez s 83 postotnim učešćem u ukupnom povećanju fizičkih pokazatelja.

Ulazak u Schengen

Vjerujem kako je određenu ulogu za stjecanje ovakvih rezultata imao i ulazak Republike Hrvatske u schengenski prostor i eurozonu, budući da je uklanjanjem fizičkih granica, omogućavanjem neometanog kretanja te prihvaćanjem eura kao nacionalne valute mnogim nautičarima Hrvatska postala još privlačnija destinacija.

Najveći rast u prvoj polovini godine zabilježen je od usluge godišnjeg veza u iznosu od 957 tisuća eura, od čega je najznačajnije povećanje zabilježeno u ACI-jevim marinama Dubrovnik, Trogir, Vodice, Skradin, Rovinj te Umag, dok su prihodi od prodaje povećani u svim marinama.

Što je bila karakteristika ovogodišnje nautičke sezone i možete li je usporediti s prošlogodišnjom?

Kao dioničko društvo koje kotira na Burzi, o konkretnim rezultatima trećeg kvartala ne smijemo govoriti do javne objave financijskog izvješća koju očekujemo krajem mjeseca. No ono što mogu reći je da su se izazovi s kojima se cjelokupni segment čartera suočio ove godine reflektirali u određenoj mjeri i na naše poslovanje.

Ipak, unatoč brojnim osporavanjima uspješnosti cjelokupne turističke sezone, nautička sezona nije podbacila, daleko od toga. Ove smo godine uspjeli produžiti sezonu, a i započela je znatno ranije nego inače. Tijekom par mjeseci trajanja nautičke sezone nije neuobičajeno da dolazi do određenih fluktuacija, uspona i padova koji ovise o nizu faktora, ali većina naših kapaciteta u udarnom je dijelu sezone bila u potpunosti popunjena.

Smatram da možemo s velikim optimizmom gledati prema službenom kraju još jedne turističke, pa i nautičke sezone te zadovoljno iščekivati službene financijske pokazatelje trećeg kvartala. Razloge za to valja tražiti u činjenici da se Hrvatska već itekako profilirala kao značajna nautička destinacija, a ACI je, kao najveći lanac marina na Mediteranu, strateški i kontinuirano ulagao u infrastrukturu.

Najveći su kotačić u svemu ljudi, naši zaposlenici, koji su na svojim leđima iznijeli kako veliki teret krize, tako i ranije teret krize uzrokovane pandemijom koronavirusa. Uprava ACI-ja zahvalila im je povećanjem plaća u studenom prošle godine, a ja i osobno ovim putem želim izraziti zadovoljstvo i zahvaliti im.

Nove investicije

Jesu li uočeni neki posebni trendovi u ovoj godini, a vezani su uz poslovanje marina i nautički turizam?

Posljednjih godina primjećujemo trend sve većih plovila. Ne govorimo samo o dužini, nego i o širini plovila. Nautičari imaju razne zahtjeve, a mi nastojimo osluškivati njihove želje u svim segmentima i prilagođavati svoju ponudu upravo njima. Ekološki su sve osvješteniji, stoga s ponosom mogu reći da je ACI predvodnik zelene tranzicije u Hrvatskoj. Imamo čak četiri potpuno digitalizirane marine, sve naše cjelogodišnje marine dugogodišnje su nositeljice Plave zastave, u većini se naših marina mogu pronaći Tesla punionice za električna vozila, prva smo velika tvrtka iz turističkog sektora koja je certificirana po četiri ISO norme itd.

Jeste li korigirali cijene vaših usluga s obzirom na rast svih ulaznih troškova?

Iako je ACI u proteklih nekoliko godina investirao znatna sredstva u infrastrukturu svojih marina, kao i u podizanje kvalitete usluga, cijene usluga u našim marinama u istom tom periodu, sve do prošle godine, bile su fiksne. Istaknuo bih da su tijekom trajanja pandemije koronavirusa cijene naših usluga ostale nepromijenjene, čime smo maksimalno izišli ususret svim našim gostima, kao i partnerima te čarter kompanijama.

Iako su naši troškovi znatno porasli, kao što je, na primjer, cijena električne energije, koja je višestruko porasla u proteklih nekoliko godina, mi smo cijene usluga u našim marinama ove godine povećali u prosjeku svega 10-12 posto. Cijene koje smo bili primorani povisiti odgovor su na inflatorne pritiske, ali i na povećanje cijena energenata, roba i usluga.

Možete li nešto reći o dosadašnjim investicijama?

U posljednjih šest godina uložili smo više od 14 milijuna eura u izvrsnost infrastrukture i ponude ACI-jevih marina na području Dubrovačko-neretvanske županije.

U revitalizaciji ACI-jeve marine Dubrovnik poduzeti su dodatni napori budući da je riječ o marini koja pripada samom vrhu nautičke infrastrukture. Ondje je dodatno podignut kapacitet te standard same luke nautičkog turizma, kako bi se uklopila u renome kakav krasi Dubrovnik te koji nautičari koji posjećuju Grad ondje očekuju. Samo u tu marinu u proteklih je pet godina uloženo oko pet milijuna eura, u sveobuhvatnu rekonstrukciju infrastrukture i usluge, čime smo dobili 232,3 metra nove obale, kao i mogućnost prihvata četiri do pet puta dužih plovila nego dosad.

Komfor u Rovinju

Uz to, ACI-jeva marina Korčula, jedna od strateški najvažnijih otočnih marina za nacionalni turizam, dobila je novi lukobran koji je upotpunio vizualni identitet same marine i uklopio je u staro gradsko ozračje prekrasne Korčule. Vrijednost tog pothvata bila je nešto veća od tri milijuna eura.

Moram istaknuti i našu najekskluzivniju i tehnološki najnapredniju marinu, ACI-jevu marinu Rovinj, nositeljicu prestižnih pet Sidara, koja je 2019. doživjela potpunu revitalizaciju. To je projekt koji je bio vrijedan 150 milijuna kuna, odnosno više od 20 milijuna eura, a naša je dosad najveća investicija te je oličenje izvrsnosti nautičkog turizma Republike Hrvatske.

Rovinjska marina raspolaže komforom koji zahtijeva moderni nautičar, ima dva lučka bazena – jedan za plovila u tranzitu, a drugi za plovila na godišnjem vezu, raspolaže sa 196 vezova na koje može primati jahte prosječne dužine 17 metara, a na dnevni vez i do 100 metara. Upravo je ta marina oličenje vrhunskog dizajna s najnovijim tehnološkim rješenjima, sa svim uslugama najvišega standarda u svjetskome nautičkom turizmu. Nakon ekskluzivnog priznanja koje je 2021. godine ACI-jeva marina Rovinj dobila za doprinos razvoju elitnog turizma, ove je godine rovinjska marina proglašena najboljom marinom u Hrvatskoj, prema ocjenama nautičara anketiranih u sklopu projekta Nautičko jedro.

image

U ACI-ju posljednjih godina primjećuju trend sve većih plovila

 

Damir Škomrlj/HANZA MEDIA

Koje investicije pripremate?

Iako smo u proteklih nekoliko godina investirali znatna sredstva u izgradnju i obnovu naših marina, nastavljamo kontinuirano ulagati, ne samo kako bismo bili ukorak s trendovima, nego kako bismo ih postavljali. Naposljetku, pred nama je ipak i najveća investicija u nautički turizam u povijesti Republike Hrvatske, izgradnja ACI-jeve marine Rijeka u Porto Barošu, u koju će biti investirano više od 50 milijuna eura, a koja će biti apsolutna predvodnica nautičkog turizma cijelog Mediterana te najsuvremenija i tehnološki najnaprednija marina Sredozemlja.

Kako se realiziraju vaši planovi oko investicija u Porto Baroš?

Projekt izgradnje ACI-jeve marine Rijeka, prema mojim saznanjima, napreduje prema planu. Budući da je riječ o najvećoj investiciji u nacionalni nautički turizam, vrijednoj više od 50 milijuna eura, koji će biti uloženi u izgradnju i razvoj infrastrukture i sadržaja unutar same marine, nastala je tvrtka ACI-Gitone, čije su ravnopravne sastavnice nacionalni predvodnici u nautici i ugostiteljskoj djelatnosti, ACI i GITONE Kvarner.

image
Damir Škomrlj/HANZA MEDIA

Rijeka kao turističko središte

Zajednička tvrtka u lipnju je i službeno preuzela koncesiju na 30 godina, a gradnja marine, bude li sve teklo prema planu, trebala bi uskoro započeti. Zaista vjerujem da će izgradnjom ACI-jeve marine Rijeka grad Rijeka doživjeti potpunu transformaciju iz nekoć tranzitne luke u prepoznatljivo turističko središte. Također, vjerujem da će cjelokupnu transformaciju doživjeti i nacionalni nautički turizam, koji će dobiti tehnološki najsuvremeniju te najekskluzivniju marinu na Mediteranu.

Možete li komentirati činjenicu da mnogim marinama u idućim godinama istječu koncesije?

Koncesija za sve naše marine (osim najnovije ACI-jeve marine u Slanom koja istječe ranije) istječe 2030. Za nas je nužno što prije definirati pitanje koncesija, odnosno prava koja na temelju koncesija polažemo na prostore naših marina, budući da nam one ne samo diktiraju tempo, nego i određuju ostvarenje svih planiranih budućih investicija u izvrsnost infrastrukture i usluga koje nudimo unutar cijelog našeg nacionalnog lanca.

Samim time, nerješavanje pitanja koncesija uvjetuje i pauziranje brojnih projekata koji su od iznimne važnosti za razvoj cjelokupne turističke ponude Republike Hrvatske. Drugim riječima, nikakva veća ulaganja za nas se više ne isplate dok god se ne razriješi pitanje koncesija.

Koliko ta činjenica usporava investicije, razvoj, planiranje...? Ima li pomaka u posljednje vrijeme?

Kao nacionalni lanac marina, ali i regionalni predvodnik nautičkog sektora, konstantno investiramo u razvoj hrvatske nautike te realiziramo projekte namijenjene podizanju kvalitete infrastrukture i usluga u našim marinama. Naravno, faktor koncesija neizostavan je na tom putu i svakako nas koči u planiranju daljnjih investicija, budući da moramo računati na određeni povrat tih investicija. Volje, sredstava i potrebe za ulaganjima imamo. No, kao što sam rekao, bilo kakva veća ulaganja za nas u ovom se trenutku ne isplate i nerazriješeno pitanje koncesija za nas je veliki kamen spoticanja.

Produljenje koncesija

Što je nužno promijeniti u zakonodavnoj regulativi što se tiče razvoja nautičkog turizma kako bi se taj segment gospodarstva bolje i kvalitetnije razvijao?

U ovom kontekstu pozdravio bih novi Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama. Ono na što smo mi najviše fokusirani kad govorimo o zakonskoj regulativi svakako je pitanje produljenja koncesija. Svi mi, govorimo i o drugim marinama, a ne samo o ACI-ju, koji smo podnijeli zahtjev za produljenjem koncesija svakako se nadamo brzom razrješenju navedenog pitanja, što će dovesti do novih velikih ulaganja, dodatnog proširenja naših usluga, ulaganja u zelenu tranziciju i održivost te općenito u daljnji napredak i rast, ne samo nautičkog, nego i cjelokupnog hrvatskog turizma. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. lipanj 2024 20:44