StoryEditor
HrvatskaEKOLOGIJA

Pedeset nijansi zelene: prvi put uživo svjedočimo gotovo nestvarnom smanjenju zagađenja Zemlje, znate li koliko je za to odgovoran prometni sektor?

29. travnja 2020. - 11:20
Mislimo na sutra
Panoramske snimke okolice Paškog mosta snimljene bespilotnom letjelicomZvonimir Barišin/HANZA MEDIA

Sadržaj omogućio CVH

Većina nas, bez obzira na životnu dob, prvi put uživo svjedoči o gotovo nestvarnim utjecajima smanjenja zagađenja Zemlje i Zemljine atmosfere uzrokovanih prisilnim obustavljanjem niza svakodnevnih aktivnosti, industrijske proizvodnje, nizom vezanih gospodarskih grana, pa posljedično i prometa, sve zbog globalne pandemije koronavirusa.

Satelitske snimke Zemlje i atmosfere gotovo su neusporedive sa sličnima prije ove situacije, a isto vrijedi i za čitav niz svjetskih atrakcija i znamenitosti, sjetimo se samo nestvarnih fotografija morskih kanala u Veneciji.

Poznato je koliko ljudska vrsta svim svojim aktivnostima neposredno utječe na stanje okoliša, ne samo kroz količinu otpada koji neposredno stvara življenjem i djelovanjem, nego i posredno na ukupnu čistoću zraka, vode i zemlje kao i na koncentraciju stakleničkih plinova koji utječu na klimatske promjene. Naravno da stupanj industrijske razvijenosti i načina života bitno utječe i na konačne brojke i da količina zagađenosti zraka nije i ne može biti ista u industrijskim i gradskim zonama u odnosu na one u parkovima prirode.

image
Ivana Nobilo/HANZA MEDIA

Međutim, jako malo ljudi zna da je sektor prometa odgovoran za gotovo 30 posto emisija CO2 u Europskoj uniji, od čega se više od dvije trećine odnosi na cestovni promet. Stoga je jedan od ciljeva koje Europska unija poduzima kako bi ostvarila smanjenje emisija štetnih plinova upravo smanjenjem emisija iz prometa za 60 posto do 2050. godine u usporedbi s razinama emisija iz sad već daleke 1990. godine. Veća mobilnost ljudi, veći broj vozila i češća svakodnevna upotreba osobnih vozila, ali i vozila u javnom sektoru su paradoksalno, unatoč činjenici da se svakodnevno proizvode vozila s većom učinkovitošću motora, umjesto smanjenjem, rezultirala ukupnim povećanjem emisije CO2 barem što se tiče sektora prometa. Kako bi se zaustavio ovaj trend povećanja emisija CO2, a on je u prosjeku trenutno 0,4 grama CO2 po kilometru veći nego prije pet godina, Europska unija uvela je znatno strože standarde koji za cilj imaju smanjiti štetne emisije kod novih osobnih automobila, a usvojen je i prijedlog smanjenja emisija CO2 iz novih kamiona za 30 posto do 2030. u usporedbi s razinama emisija u 2019. godini.

Osim kod proizvodnje, standarde niske emisije štetnih ispušnih plinova treba održavati i eksploatacijom vozila. Svako vozilo i njegovi dijelovi, kao i bilo koji drugi složeni mehaničko-elektronički sustav, s vremenom se troše i otkazuju, zbog čega vozila počinju trošiti više goriva, povećavati emisije štetnih ispušnih plinova i postaju manje sigurna na cesti. Zbog toga je Europska unija, još 2014. godine objavila tzv. Roadworthiness package koji uređuje područje tehničkog pregleda vozila i tehničkih pregleda vozila na cestama na području cijele Europske unije, kako bi se vlasnike vozila poticalo na redovito održavanje svojih vozila. Ispušni sustav s katalizatorom ili DPF-om, lambda sonda, sustav za pripremu goriva, samo su neki od elemenata koji se provjeravaju ispitivanjem kvalitete ispušnih plinova u stanicama za tehnički pregled, koji se popularno naziva i EKO test.

image
Najnoviji električni automobil tvrtke 'Rimac Automobili' - Rimac C Two

EKO test osobnih automobila sastoji se i od vizualne kontrole navedenih dijelova motora, ali i mjerenja količine volumenskog sadržaja CO2 u ispušnim plinovima benzinskih motora pri brzini vrtnje praznog hoda, potom i kod povišene vrtnje motora, a kod dizelskih motora mjeri se stupanj zacrnjenja ispušnog plina. Ako je vaše vozilo proglašeno neispravnim na EKO testu, ponovljeni EKO test u roku 15 dana zaračunat će se u iznosu od 50 posto iznosa plaćenog kod tehničkog pregleda na kojem je vozilo prvi put proglašeno neispravnim.

Sustav stanica za tehničke preglede je u skladu sa svim normativima EU-a preuzeo veliku i ključnu ulogu kontrole tehničke ispravnosti vozila i u kontekstu zagađenja atmosfere kroz emisiju ispušnih plinova, ali i na nama svima je velika odgovornost u samosvjesnom djelovanju i ubrzanom promicanju ekološke svijesti nevezano za zakonsku regulativu. Sve veći broj građana, još uvijek nešto veće platežne moći odabir novih vozila u velikoj mjeri uvjetuje i ovim segmentom, biraju se hibridna i električna vozila, a nadajmo se svi skupa i da će njihova dostupnost vrlo skoro biti i onima prosječne dubine džepa.

U svakom slučaju, velike inovacije nas čekaju u bliskoj budućnosti po pitanju unaprjeđenja tehničkih komponenti i performansi električnih automobila, proporcionalno sa usavršavanjem minimalne emisije CO2 motora s unutarnjim sagorijevanjem.
Eto, kad se vratimo normalnim aktivnostima nakon ove korona-izolacije, imajmo na umu i planet na kojem živimo, jer ovo nam je svima dobra pouka i lekcija. Mislimo zato i na one koji će ostati za nama, na našu djecu i njihove nasljednike.

Električna vozila sve traženija roba


Danas je vidljivo da nema gotovo ozbiljnijega svjetskog proizvođača automobila koji ne radi na stvaranju električnih vozila koji bi u dogledno vrijeme trebali zamijeniti klasične motore s unutarnjim sagorijevanjem. Zagađivanje zraka plinovima iz ispušnih sustava automobila dostiglo je nepodnošljive granice u megapolisima tako da proizvodnja vozila s nultom emisijom ugljikova dioksida (CO2) postaje realnost. Proces električne mobilnosti nezaustavljivo juri prema naprijed, ali bez obzira na sve dobre strane tu je još puno stvari koje se moraju riješiti. Što se tiče proizvođača, najveći problem su baterije i njihov kapacitet koji nije dovoljan za prevaljivanje većih udaljenosti.

Eksperti za promet izračunali su da vozači u velikim gradovima za odlazak na posao i povratak dnevno prevale u prosjeku oko 60 kilometara. Baterije malih gradskih automobila na struju, ako se uzme u obzir europski dnevni prosjek prevaljenih kilometara zadovoljavaju svakodnevne potrebe. Električna mobilnost već je tu, a najbolji primjer za tako nešto na našem tržištu je tvrtka "Rimac Automobili" koja se bavi proizvodnjom baterija i ostalih sklopova za električna vozila u čemu je više nego uspješna. Sklapanjem ugovora s poznatim automobilskim brendovima "Rimac Automobili" napreduju strelovitom brzinom i zapošljavaju sve više mladih i stranih stručnjaka iz različitih dijelova svijeta.

Deset ekoloških zapovjedi


1. Najprije pomesti pred svojim pragom.
2. Ono što si očistio danas, čuvaj i sutra.
3. Njeguj cvijeće i ne uništavaj ga.
4. Čisti zrak jednako je dug život.
5. U svoje srce i srca bližnjih usadi ljubav prema prirodi.
6. Ne kradi od budućnosti - čuvaj okoliš danas.
7. Ono što imaš - trudi se da traje što duže.
8. Misli danas na bolje sutra.
9. Kontinuirano odlaži svaki otpad - ne stvaraj divlja odlagališta.
10. Sjeti se da nisi vlasnik Zemlje, već samo njezin čuvar i zaštitnik.

Izdvojeno

14. srpanj 2020 13:50