StoryEditorOCM
Obalaprocurilo u javnost

Što se govorilo na sastanku brodara iz Krila? PR-ovka: Ništa čega bih se trebala sramiti; Komentirali i prijeteću poruku

Piše Marina Karlović-Sabolić
2. rujna 2024. - 17:28

Trebao je to biti jedan uobičajeni poslovni sastanak.

Hrvatska udruga privatnih brodara koja okuplja vlasnike malih luksuznih kruzera iz Krila Jesenica odlučila je "ispeglati" svoj imidž u javnosti. Smetali su im negativni članci po medijima, posebno na portalu Morski.hr. A potom i neke odluke Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te djelovanje lučkih kapetanija. Na koncu i stav cjelokupne javnosti prema turističkim brodarima. Odlučili su angažirati tvrtku za PR. I s poznatom stručnjakinjom za strateško komuniciranje Ankicom Mamić iz tvrtke IMC započeli pregovore.

Na sastanku koji je uz pristanak sviju strana sniman brodari iz Krila Jesenica izložili su svoje probleme. Otkrivši da razmišljaju i o blokadama luka ili prebacivanju cijele flote pod stranu zastavu, kako bi skrenuli pažnju na probleme s kojima se susreću. Ankica Mamić predložila je sofisticiraniji pristup. Plasirati u javnost pozitivne priče o privatnim brodarima, suradnju s novinarima, angažman odvjetnika, tražiti podršku ministra turizma.

– Recimo, ja sam s njim jako dobra. Njegova žena je jedna jako pametna žena – navodi Ankica Mamić. Kada je tema bila mogućnost da im zabrane uplovljavanje malih kruzera na Korčulu, spominje i da treba kontaktirati i potpredsjednika Vlade Branka Bačića, koji je s Korčule.

Nakon obavljenog razgovora vodstvo brodarske udruge uputilo je pismo svojim članovima s pozivom da, radi pokrivanja troškova od ukupno 100 tisuća eura za odvjetnika, PR agenciju i oglašavanje u idućih sedam dana uplate tisuću eura po brodu kako bi mogli krenuti u kampanju.

A onda je na WhatsApp grupi "Brodari na Jadranu" koja okuplja turističke brodare osvanula prijeteća poruka.

– Evo Cesarica platila i moli za prijedlog da još svi damo po 100 eura, da netko provoza u portapaku idiota iz Morskog.hr. Red je više da ga neko istrese, pa mu neće više padat na pamet. Hvala – napisao je jedan član grupe, aludirajući na urednika i novinara portala Morski.hr Juricu Gašpara, koji je u nizu navrata pisao tekstove koji autoru poruke očito nisu bili po volji.

Desetak sudionika je navodno "lajkalo" njegovu poruku, a jedan komentar je glasio: "Treba ga provozat trajektom do Brača i golog ostavit na Vidovoj gori".

– Nigdje ni u jednom trenutku nisam spominjala ni pritiskanje ni prijetnju novinarima niti rekla da ćemo ušutkati Morski.hr. Upravo suprotno, zalagala sam se za suradnju s medijima i iznošenje činjenica. Riječ je bila o pripremnom sastanku na kojemu sam izložila prijedlog cijele branding i komunikacijske strategije, a nikakav ugovor s Hrvatskom udrugom privatnih brodara nije potpisan – ističe u izjavi za Slobodnu Dalmaciju Ankica Mamić. Ona tvrdi da svota o kojoj se razgovaralo za angažman IMC agencije nije ni blizu 100 tisuća eura.

– Više od upola je manja. Tih 100 tisuća eura odnosi se i na oglašavanje, i na odvjetnika i na ostale troškove, ne samo na PR agenciju. Na sastanku nisam rekla ništa čega bih se trebala sramiti niti nešto što bi na bilo koji način bilo sporno. Ministre sam spomenula jer smatram da bi udruga trebala proaktivno nastupati prema ministarstvima vezano uz probleme s kojima se susreće – zaključila je Ankica Mamić.

Predsjednik Hrvatske udruge privatnih brodara Arsen Ercegović osuđuje poruke o vozanju novinara u gepecima.

– Riječ je o izdvojenoj izjavi jednog našeg kolege koji je govorio u svoje ime, ne u ime naše udruge i koju u svakom pogledu osuđujemo. To je napisano u afektu i nadam se da iza tih riječi nije stajala nikakva namjera. Zadnje dvije godine stalno se po novinama vrtimo u negativnom kontekstu koji ne odgovara istini, neke su se stvari preuveličavale i mi smo odlučili kontaktirati gospođu Mamić i još  neke PR stručnjake da vidimo kako nam oni mogu pomoći – kaže nam Ercegović. U kontaktu su, kaže, s još dvije PR agencije.

– Imamo pravo angažirati i odvjetnika i PR agenciju i tako promovirati rad naše udruge i temu brodara u pozitivnom svjetlu – zaključuje Ercegović.

Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Hrvoje Zovko oštro osuđuje prijetnje novinaru portala Morski.hr.

– Svaka prijetnja je zastrašujuća i zahtijeva žurnu istragu policije. Nisam vidio cijelu prepisku, ali se tako ne bi smjelo govoriti niti u šali. Ovo je stvar za policiju da žurno istraži čitav slučaj i da se ispitaju sudionici. Za prijetnje ovakve vrste nema opravdanja i prema njima svi moramo imati nultu toleranciju – ističe Zovko.

Čitav ovaj slučaj, naglašava on, svjedoči o onome na što HND već dugo vremena upozorava.

– Različite PR agencije žele putem medija kreirati određene sadržaje koji generalno nisu u interesu javnosti. Oni su zapravo neprijatelji novinarstva. Isto kao što nam je neprihvatljivo da se u tom kreiranju sadržaja netko poziva na poznanstva ili prijateljstva s ministrima jer to onda postaje i politički problem. Ovo nije više pitanje naše struke, strukovne organizacije niti medija koji je to objavio, nego je to sada šire pitanje. O toj negativnoj strani PR agencija mi smo već godinama upozoravali. Principijelno mogu reći da su neke PR agencije izišle izvan svojih okvira i više nisu samo glasnogovornici svojih klijenata, nego aktivno sudjeluju u njihovoj poslovnoj politici, kao da su dio uprave ili Nadzornog odbora. Za nas to nije prihvatljivo, kao što nije prihvatljivo kada netko kaže da će se marginalizirati pojedini medij, u ovom slučaju Morski.hr – naglašava Zovko.

Zbog ozbiljnog straha u počinjenje kaznenog djela organiziranog kriminala i za život i zdravlje naših novinara, sve sudionike ove komunikacije, kao i organizatore koji su ih potakli na to, prijavili smo kriminalističkoj policiji i Državnom odvjetništvu koje u ovim trenucima obavlja aktivnu istragu, objavili su na portalu Morski.hr.

U Ministarstvu turizma i sporta ističu pak da se ministru Tončiju Glavini nitko nije ni službeno niti neslužbeno obratio vezano uz čitav slučaj.

– Ministar Glavina gospođu Ankicu Mamić susreo je nekoliko puta na protokolarnim službenim događanjima na kojima je s istom ostvario isključivo kurtoaznu komunikaciju. Bilo kakvu drugu komunikaciju, po bilo kojoj temi, ministar Glavina nije vodio s gospođom Mamić – poručuju iz Ministarstva turizma i sporta.

Stigla reakcija iz HUOJ-a

- Legitimno je pravo svake organizacije angažirati PR agenciju, no smatramo nužnim javno osuditi poruke neprihvatljivog sadržaja koje potiču narušavanje slobode govora i djelovanja te sigurnost medijskih djelatnika – reagiraju u Hrvatskoj udruzi za odnose s javnošću (HUOJ), komentirajući prijetnje novinaru portala Morski.hr iz Whatsapp grupe Brodari na Jadranu.

- Kad je riječ o sastanku predstavnika Hrvatske udruge privatnih brodara sa stručnjakinjom iz PR agencije IMC, Hrvatska udruga za odnose s javnošću je stava da je angažman stručnjaka za odnose s javnošću, jednako kao i odvjetnika, legitimno pravo svakog pojedinca, organizacije ili udruga za medijsku, reputacijsku ili sudsku obranu.

Uloga PR agencija je savjetovati klijente te oblikovati i unaprijediti njihovu komunikaciju sa svim zainteresiranim stranama, naravno u skladu s etičkim normama – ističe predsjednik HUOJ-a Mario Aunedi Medek.

On smatra da izjave predsjednika HND-a da su PR agencije ‘neprijatelji novinarstva‘ te da ‘izlaze izvan svojih okvira jer više nisu glasnogovornici svojih klijenata‘ ukazuje, tvrdi Upravni odbor HUOJ- a, na visoku razinu nerazumijevanja struke.

Pritom podsjećaju da „suvremena definicija organizacije glasi: organizacija jest komunikacija.

- I naravno da stručnjaci i savjetnici za odnose s javnošću već godinama (i desetljećima na tržištima cijele Zapadne Europe, ponajprije Njemačke, Ujedinjenog Kraljevstva ili SAD-a) aktivno sudjeluju u sukreiranju poslovnih politika svojih klijenata, ‘kao da su dio Uprave‘, baš kako to tvrde u HND-u. I nastavit će sudjelovati. Kako zaposlenici agencije IMC trenutno nisu članovi HUOJ-a, Sud časti HUOJ-a formalno ne može otvoriti postupak, ali može dati mišljenje – napominju u HUOJ-u.

Pritom podsjećaju da je Sud časti HUOJ-a istaknuo etičku normu Hrvatskog etičkog kodeksa odnosa s javnošću koja, kako navode, naglašava profesionalnost stručnjaka.

- Stručnjaci za odnose s javnošću nikada neće namjerno navoditi na pogrešne zaključke o tome što mogu ponuditi ili postići. Poštivat će pravila tržišnog natjecanja i izbjegavati izvanprofesionalne metode u cilju pridobivanja klijenta. Ne ulazeći u meritum sastanka između komunikacijske agencije IMC i Hrvatske udruge privatnih brodara, važno je izbjeći komunikaciju koja sugerira da poznanstva s donositeljima odluka, uključujući državne dužnosnike, povećavaju potencijalni uspjeh za klijenta.

Implicitno sugeriranje da osobe na pozicijama moći prioritetno rješavaju probleme na koje ih upozoravaju poznanici, također nije u skladu s etičkim normama profesionalnosti - zaključuju u Upravnom odboru Hrvatske udruge za odnose s javnošću.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. studeni 2024 00:07