stdClass Object ( [id] => 1147566 [title] => ‘Moljci‘ su prozujali oko Marjana, a mi donosimo tehničku analizu klase koja nudi nevjerojatno iskustvo jedrenja [alias] => donosimo-tehnicku-analizu-moljca-klase-koja-nudi-nevjerojatno-iskustvo [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Prvi letač države je zlatni olimpijac Šime Fantela, drugi je Luka Dogan, treći je autor ovoga teksta, a četvrti je Toni Bulaja. Hrvatsko je jedrenje napokon i službeno poletjelo. Da se čitateljice ne bi zbunile, razjasnimo odmah na početku, pričamo i dalje o jedriličarstvu kao vještini upravljanja plovilom, dakle o morskom jedriličarstvu, a ne o onom zrakoplovnom.

Puni krug

Priča o jedrenju na hidrokrilu napokon je napravila puni krug i u hrvatskom jedrenju, od same spoznaje da se može jedriti na hidrokrilu, dokazane u praksi još sredinom prošloga stoljeća pomoću nekoliko jedinstvenih eksperimentalnih plovila, pa sve do danas globalne svakodnevne prakse u kojoj se jedre regate na brodicama koje lete. Od sada možemo reći da se na regatama doslovno leti i u našim vodama.

Prvo prvenstvo države u jedrenju na hidrokrilima održalo se u Splitu na početku studenoga, a jedriličarska klasa kojom se leti iznad hrvatskih morskih površina je International Moth, ili Moljac po domaći.

Ova gotovo pa jedno stoljeće stara jedriličarska klasa uzdigla se nedavno na dva krila, prednje se nalazi na centarbotu, a stražnje na kormilu. Prvi letovi događali su se početkom 21. stoljeća u australskim vodama, točnije u akvatoriju grada Pertha.

Dvadesetak godina kasnije, odnosno 2021. godine, održalo se, eto, i prvo prvenstvo države u našim vodama o organizaciji JK Split, u akvatoriju Kaštelanskoga zaljeva. Domaći vremenski zaostatak za svijetom u ovom slučaju i nije tako strašan kada se razmotri koliko se povećava stupanj kompleksnosti prilikom upravljanja jedrilicom koja leti, kao i koliko let iznad morske površine košta.

---

image
Olimpijac Šime Fantela državni je prvak
Božidar Vukičević/Cropix
---

Od uha do uha

Pobjednik regate, odnosno otvorenoga prvenstva Hrvatske je Poljak Robert Graczyk, koji je od tri održana plova pobijedio u prva dva, dok je u trećem bio drugi. U posljednjem plovu pobijedio je prvi prvak Hrvatske u Moljcu, a to je Šime Fantela, član zadarskog kluba Sv. Krševan.

I možda bi bilo bolje neupućenom čitatelju, koji se još uvijek pita o kakvom se to jedrenju i letenju uopće radi, prije svih tehničkih detalja prvo opisati emocije koje su izbijale s lica olimpijskoga pobjednika koji je uspio pobijediti svoj prvi plov u životu jedreći na hidrokrilu. U najkraćim crtama, radilo se o smiješku od uha do uha.

No vratimo se prvom prvenstvu Hrvatske, a o emocijama kao prvom i osnovnom pokretaču svih tehničkih i tehnoloških inovacija, kao i samoga natjecanja, vratit ćemo se krajem teksta razmatrajući opće specifičnosti jedrenja na hidrokrilu, kao i pojedinostima koje su karakteristika klase Moth.

Treće mjesto osvojio je Nijemac Maximilian Mäge ispred Australca Scotta Webstera. Luka Dogan jedrio je za JK Split i osvojio peto mjesto u otvorenom djelu prvenstva i nagradu za drugo mjesto, odnosno viceprvaka države. Slijedio je Poljak Mikolaj Chlopek, zatim Krešimir Đakulović (JK Vis), ispred Tonija Bulaje (JK Split), a kao posljednji deveti plasirao se Poljak Tomasz Zakrzewski.

---

image
Autor teksta Krešimir Đakulović osvojio je treće mjesto
Božidar Vukičević/Cropix
---

Spasonosni levant

Vremenski uvjeti letačima baš i nisu išli naruku, uglavnom je prevladavalo kišovito vrijeme bez vjetra. Od tri dana, koliko se održavalo prvenstvo, jedrilo se samo jedan. Srećom tada je, izvan svake prognoze, kišu popratio i levant od desetak čvorova.

Samo jedrenje je očekivano izgledalo sasvim drugačije od onoga što se može promatrati na uobičajenim regatama jedrilica koje ne lete. U našem slučaju nekoliko sekundi prije signala za start flota započne s letom i, doslovno, samo nekoliko sekundi kasnije dovoljno je daleko da se više ništa ne vidi. Tome je, osim brzine jedrilica koje olako lete brzinama većim od dvadeset čvorova, svakako doprinijela i kiša.

Suci i Regatni odbor svjedočili su promatranju natjecanja koje je više sličilo na automobilističku ili motociklističku utrku. Ovdje umjesto nekog od zavoja odaberete neku od plutača, i tu možete na nekoliko trenutaka vidjeti natjecatelje kako dolaze, da bi nedugo nakon toga ponovo nestali u daljini.

Roko Muštra, predsjednik Regatnoga odbora, ostao je iznenađen kada je već petnaestak minuta nakon starta morao organizirati osmatranje prolaza kroz cilj prvih natjecatelja. Regata bi trebala trajati trideset minuta.

---

image
Letenje na hidrokrilu diže adrenalin do neba
Božidar Vukičević/Cropix
---

Munjevita reakcija

Roko i ostali članovi Regatnoga odbora spasili su prvenstvo od propasti koje je donosila bezvjetrica. Munjevito su reagirali i postavili regatno polje uz sjevernu obalu poluotoka Marjan, te oglasili startnu proceduru. Činilo se kako je dužina polja u odnosnu na iznenadni, ali ipak lagani vjetar po kojem su moljci počeli letjeti i više nego dovoljna.

Srećom Regatni je mudro odlučio nastaviti s plovovima uz sjevernu stranu Marjana, jer bi premještanje regatnoga polja u sredinu Kaštelanskog zaljeva potrošilo ono kratko vrijeme tijekom kojeg je puhao levant, koji je pratio jedan od mnogih proloma oblaka što su toga vikenda uglavnom dolazili bez vjetra.

Iz perspektive jedriličara koji leti, priroda jedrenja također se značajno mijenja. Nakon nekoliko godina povremenog uživanja u nesputanim letovima nad morskim površinama bez namjere da otputujem na neku regatu, regata je zahvaljujući Luki Doganu i JK Split doputovala meni. Napokon sam nakon mnogih ugodnih, ali besciljnih letova Kaštelanskim zaljevom, kao i povremenih izleta do Čiova i Gospe od Prizidnice, iskusio i organizirano jedrenje po strogom planu i programu.

---

image
Uzbuđenje kreće tek kad uzleti
Božidar Vukičević/Cropix
---

Na startu smo bili u gotovo klasičnoj formaciji, jedni blizu drugih, poredani uz liniju starta. Ali to je sve od onoga što naliči klasičnom regatavanju. Samo nekoliko sekundi nakon starta ostajem sam, nema nikoga. Inače je baš to period u kojem povećani puls, adrenalin i neposredna blizina suparnika motivira na najenergičnije višenje i rad s jedrom.

Na startu se često rješava najveći dio regate, ako tu uspijete ostvariti samo malu prednost i pokriti svojim jedrom ostale, naprosto baciti ih u šiju ili šporku ariju, nerijetko vam je pobjeda na pladnju.

Kruta krila

Na fojlu, kako se jedriličarski kaže hidrokrilo, sasvim je drugačije. Razlike u brzinama i kutovima znatno su veće. Flota se u par minuta nakon starta toliko razvukla tako da sam ostao sasvim sam. Znatno ranije nego što sam ispuhao i djelić one startne napetosti koju jedriličari kolegijalno dijele tijekom prvoga djela regate kao najbliži kontakt.

Ovi s novim i bržim moljcima, nakon što smo se na čas pogledali kada smo se naguravali za što bolju poziciju na startnoj liniji, odmah su bili daleko ispred, dok je dio flote koji je startao konzervativnije izgledao isto toliko daleko po krmi.

---

image
Za upravljanje je potrebno vrhunsko umijeće
Božidar Vukičević/Cropix
---

Naša mala flota je bila poprilično heterogena, od najstarijeg prvog serijskog moljca na kojem sam, nažalost, jedrio baš ja, sve do posljednjeg najuspješnijeg dizajna Paula Biekera, na kojem je jedrilo osam jedriličara od prvih deset plasiranih na posljednjem svjetskom prvenstvu. Na Bikeru je jedrio Australac Scott. Poljak Robert jedrio je na posljednjem talijanskom dizajnu zvanom Manta, a istu letjelicu ima i Šime.

Zanimljiv je to cjeloviti komad karbona, inače su krila na Mothu od lakih tekstila i potpornih cijevi, a ovaj dizajn prema vlastitom imenu ima kruta krila nalik pravim morskim Mantama. Razlike u performansama između novih modela i onih sa samih početaka razvoja prije petnaest godina dramatično su velike. Osjećaj je kao da oni nisu ista klasa, već neka druga puno brža, ali eto skupa startamo.

Padovi s fojla

Ali prije same regate nije me obezvoljilo to što imam najstariju i posljedično najsporiju letjelicu, već moje loše manevriranje. Pojalabande su bile prihvatljive, uglavnom bi bez problema ostao letjeti na hidrokrilu tijekom čitavog manevra bez znatnijeg gubitka brzine. Pao sam s fojla samo u jednoj pojalabandi tijekom sva tri plova.

---

image
Padovi s fojla su vrlo česti
Božidar Vukičević/Cropix
---

Ali vire, okreti u vjetar, e to je bilo katastrofalno, mislim da se nisam niti jednom primjereno prebacio s jedne na drugu stranu bez da sam pao s fojla. A tu su gubici najveći. Toliki da je čak moguće uhvatiti nekoga na novijem Mothu ako bi se uspjelo sve virade maestralno ostati u zraku i letjeti čitavo vrijeme od starta do cilja.

Iako to na treningu povremeno izgleda izvedivo, prva fojl to fojl vira desila mi se valjda slučajno već u prvim početničkim danima, tijekom regate vladaju ipak neki drugi uvjeti. Utješna mi je bila tuđa muka, u ovom slučaj trenutnog vladara klase dvostrukog svjetskog prvaka Toma Slingsbyja, koju sam gledao na YouTubeu.

On se tijekom intervjua žalio da na treningu može 95 posto vira ostati u zraku, a da je tijekom posljednje regate pao u 95 posto pokušaja. Valjda je ta vira na Mothu stvarno jedan od najtežih elemenata u jedrenju kada i takvi iskusni junaci poput Toma mogu pasti u nevjericu zbog svojih povremenih propusta.

Intrigantna neizvjesnost

Kada vrhunski jedriličar jedri desetak godina aktivno regatavajući u nekoj klasi, obično su elementi poput virada i pojalabandi treningom isklesani do savršenstva, pa malo manje stručnom oku svaki manevar izgleda savršeno. Promatrajući regatu moljaca ne morate biti vrhunski stručnjak za jedriličarenje da bi primijetili kako je vrhunski jedriličar loše virao, što se očigledno događa često.

---

image
Održati stabilnost pravi je izazov
Božidar Vukičević/Cropix
---

I upravo neizvjesnost koju donosi manevriranje čini klasu zanimljivom publici, ali i samim jedriličarima. Kada i nakon više od deset godina jedrenja u moljcu vrhunski jedriličar nije siguran hoće li dobro virati, naravno da će u slučaju kada to uspješno obavi više cijeniti i biti više zadovoljan sa sobom nego kada uspijeva u manje zahtjevnoj klasi.

Emocije i uzbuđenje koje ova klasa može probuditi kod jedriličara često se mogu primijetiti u njihovim bombastičnim izjavama u superlativima nakon dobrog jedrenja, kako se radi o naj-klasi i najboljoj regati u životu, te iz aspekta uživanja u jedrenju, o najvećem užitku ikada...

Poduža je lista osvajača olimpijskih medalja koji potvrđuju svoje iskustvo na Mothu kao krajnji doseg najneposrednijeg mogućeg kontakta s jedrenjem na hidrokrilu, te izjavljuju kako im je to najdraža klasa i prvi izbor kada u slobodno vrijeme mogu birati u čemu jedriti prema vlastitom zadovoljstvu.

---

image
Konstruktorsko čudo može potegnuti do 36 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix
---

Jedinstveni doživljaj

Doživljaj koji nudi Moljac prije svega proizlazi iz same prirode upravljanja iznimno laganom jedrilicom koja plovi lebdeći iznad površine mora velikom brzinom. Sam osjećaj brzine kod početnika biva toliko snažan da je teško ne biti preplašen, pa je potreban određeni period prilagodbe.

Kormilarenje je nekoliko puta osjetljivije od bilo koje druge postojeće jedrilice, pokreti od samo nekoliko milimetara u nekoliko djelića sekunde čine razliku između stabilnoga leta i spektakularnoga pada.

Stalna posvećenost i koncentracija nije potrebna samo na timunu, moljac da bi letio traži i posebnu pažnju prilikom trimanja jedra. Tko izgubi škotu iz ruke, odmah prekida svoj let pljuskom u more na privjetrinsku stranu. Ako se pak zakasni popustiti škotu, u jedinicama vremena koje su kraće od jedne sekunde, slijedi slijetanje na privjetrinsku stranu.

Naravno da najgorljivije zaljubljenike u jedrenje takva, iz perspektive klasičnog jedrenja, naprosto frenetična situacija privlači i uzbuđuje više od bilo kojeg prethodnog manje senzibilnog iskustva. Kad se nadiđe početnička razina, dolazimo do jezgre onoga zbog čega oni najzagriženiji jedriličari obožavaju Moth.

Ovdje svaki ispravni dodir trima jedra i dobre ruke na timunu biva neposredno pretvoren u brzinu. Razlike u brzini su velike, odmah evidentne. Nema čekanja, kao u ostalim klasama gdje je tijekom regate potrebno pola prve etape jedrenja u vjetar da bi se, primjerice, manja korekcija u vangu ili cunninghamu materijalizirala. Ovdje se razlike u trimu između jedrilica manifestiraju trenutno i promatraču su očigledne u vidu razlika u brzini ili kuta jedrenja prema vjetru.

---

image
Starije verzije imaju mekana krila
Božidar Vukičević/Cropix
---

Mamac za publiku

Naravno da takva sprava na najnapaljenije jedriličare djeluje kao neiscrpno vrelo inspiracije i zadovoljstva u kretanju pogonjenom vjetrom. Moth, odnosno jedan specifičan dizajn unutar klase, već je bio i olimpijska klasa. Europskom moljcu koji se izdvojio šezdesetih godina prošloga stoljeća trebalo su tri desetljeća da se pojavi na olimpijadi.

Jednosjed za žene bila je disciplina u kojoj su jedriličarke nastupale u klasi Europa na Olimpijskim igrama u Barceloni 1992. godine, u Europi su dame jedrile zaključno s OI u Ateni 2004. godine, nakon kojih jednosjed za žene preuzima klasa Laser Radial.

Iduća olimpijada donosi nam jedriličarska natjecanja na fojlu kod surfera, i onih u disciplini s jedrom, i onih s padobranom zvanim Kite. I klasičnom jedrenju dobro bi došlo da poleti na olimpijadi, tada bi poletjela i gledanost, odnosno popularnost jedrenja općenito, kao i državni novci kojima se financiraju najuspješniji sportaši u olimpijskim klasama.

Uvjeren sam da Moth neće na olimpijadu, to je klasa u kojoj će se nastaviti razvoj što efikasnijeg leta hidrokrilom. I dalje će privlačiti najveći broj olimpijaca od svih ostalih klasa i biti najnabijeniji spoj sporta i tehnologije na koji se može naići u jedriličarskom svijetu. Ali također ostaje vrelo inspiracije, koje bi olimpijskim disciplinama u jedrenju moglo dati krila.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => flota u zraku [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => flota u zraku 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-11-24 13:50:27 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Krešimir Đakulović [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-12-01 10:41:50 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2021-12-01 10:36:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 211 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917070.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917064.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917058.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917056.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917042.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917052.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917074.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917032.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917060.jpg","\/images\/slike\/2021\/11\/24\/19917062.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Regata je atraktivna za gledatelje dok im ne pobjegnu iz vidokruga","Starije verzije imaju mekana krila","Padovi s fojla su vrlo \u010desti","Olimpijac \u0160ime Fantela dr\u017eavni je prvak","Letenje na hidrokrilu di\u017ee adrenalin do neba","Autor teksta Kre\u0161imir \u0110akulovi\u0107 osvojio je tre\u0107e mjesto","Konstruktorsko \u010dudo mo\u017ee potegnuti do 36 \u010dvorova","Odr\u017eati stabilnost pravi je izazov","Uzbu\u0111enje kre\u0107e tek kad uzleti","Za upravljanje je potrebno vrhunsko umije\u0107e"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_19917070_1920.jpg":"1920x1080","k_19917070_1280.jpg":"1280x1280","k_19917070_1024.jpg":"1024x1024","k_19917070_640.jpg":"640x640","k_19917070_480.jpg":"480x480","k_19917070_340.jpg":"340x340","k_19917070_220.jpg":"220x220","o_19917070_1280.jpg":"1280x853","o_19917070_1024.jpg":"1024x682","o_19917070_640.jpg":"640x426","o_19917070_480.jpg":"480x320","o_19917070_340.jpg":"340x226","o_19917070_220.jpg":"220x146","h_19917070_1280.jpg":"1280x854","h_19917070_1024.jpg":"1024x683","h_19917070_640.jpg":"640x427","h_19917070_480.jpg":"480x320","h_19917070_340.jpg":"340x227","h_19917070_220.jpg":"220x147","pp_19917070_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917070_1024.jpg":"805x1024","pp_19917070_640.jpg":"503x640","pp_19917070_480.jpg":"377x480","pp_19917070_340.jpg":"267x340","pp_19917070_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_19917064_1920.jpg":"1920x1080","k_19917064_1280.jpg":"1280x1280","k_19917064_1024.jpg":"1024x1024","k_19917064_640.jpg":"640x640","k_19917064_480.jpg":"480x480","k_19917064_340.jpg":"340x340","k_19917064_220.jpg":"220x220","o_19917064_1280.jpg":"1280x853","o_19917064_1024.jpg":"1024x682","o_19917064_640.jpg":"640x426","o_19917064_480.jpg":"480x320","o_19917064_340.jpg":"340x226","o_19917064_220.jpg":"220x146","h_19917064_1280.jpg":"1280x854","h_19917064_1024.jpg":"1024x683","h_19917064_640.jpg":"640x427","h_19917064_480.jpg":"480x320","h_19917064_340.jpg":"340x227","h_19917064_220.jpg":"220x147","pp_19917064_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917064_1024.jpg":"805x1024","pp_19917064_640.jpg":"503x640","pp_19917064_480.jpg":"377x480","pp_19917064_340.jpg":"267x340","pp_19917064_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1136","hd_19917058_1920.jpg":"1920x1080","k_19917058_1280.jpg":"1280x1280","k_19917058_1024.jpg":"1024x1024","k_19917058_640.jpg":"640x640","k_19917058_480.jpg":"480x480","k_19917058_340.jpg":"340x340","k_19917058_220.jpg":"220x220","o_19917058_1280.jpg":"1280x757","o_19917058_1024.jpg":"1024x605","o_19917058_640.jpg":"640x378","o_19917058_480.jpg":"480x284","o_19917058_340.jpg":"340x201","o_19917058_220.jpg":"220x130","h_19917058_1280.jpg":"1280x854","h_19917058_1024.jpg":"1024x683","h_19917058_640.jpg":"640x427","h_19917058_480.jpg":"480x320","h_19917058_340.jpg":"340x227","h_19917058_220.jpg":"220x147","pp_19917058_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917058_1024.jpg":"805x1024","pp_19917058_640.jpg":"503x640","pp_19917058_480.jpg":"377x480","pp_19917058_340.jpg":"267x340","pp_19917058_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1185","hd_19917056_1920.jpg":"1920x1080","k_19917056_1280.jpg":"1280x1280","k_19917056_1024.jpg":"1024x1024","k_19917056_640.jpg":"640x640","k_19917056_480.jpg":"480x480","k_19917056_340.jpg":"340x340","k_19917056_220.jpg":"220x220","o_19917056_1280.jpg":"1280x790","o_19917056_1024.jpg":"1024x632","o_19917056_640.jpg":"640x395","o_19917056_480.jpg":"480x296","o_19917056_340.jpg":"340x209","o_19917056_220.jpg":"220x135","h_19917056_1280.jpg":"1280x854","h_19917056_1024.jpg":"1024x683","h_19917056_640.jpg":"640x427","h_19917056_480.jpg":"480x320","h_19917056_340.jpg":"340x227","h_19917056_220.jpg":"220x147","pp_19917056_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917056_1024.jpg":"805x1024","pp_19917056_640.jpg":"503x640","pp_19917056_480.jpg":"377x480","pp_19917056_340.jpg":"267x340","pp_19917056_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1151","hd_19917042_1920.jpg":"1920x1080","k_19917042_1280.jpg":"1280x1280","k_19917042_1024.jpg":"1024x1024","k_19917042_640.jpg":"640x640","k_19917042_480.jpg":"480x480","k_19917042_340.jpg":"340x340","k_19917042_220.jpg":"220x220","o_19917042_1280.jpg":"1280x767","o_19917042_1024.jpg":"1024x613","o_19917042_640.jpg":"640x383","o_19917042_480.jpg":"480x287","o_19917042_340.jpg":"340x203","o_19917042_220.jpg":"220x131","h_19917042_1280.jpg":"1280x854","h_19917042_1024.jpg":"1024x683","h_19917042_640.jpg":"640x427","h_19917042_480.jpg":"480x320","h_19917042_340.jpg":"340x227","h_19917042_220.jpg":"220x147","pp_19917042_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917042_1024.jpg":"805x1024","pp_19917042_640.jpg":"503x640","pp_19917042_480.jpg":"377x480","pp_19917042_340.jpg":"267x340","pp_19917042_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1359","hd_19917052_1920.jpg":"1920x1080","k_19917052_1280.jpg":"1280x1280","k_19917052_1024.jpg":"1024x1024","k_19917052_640.jpg":"640x640","k_19917052_480.jpg":"480x480","k_19917052_340.jpg":"340x340","k_19917052_220.jpg":"220x220","o_19917052_1280.jpg":"1280x906","o_19917052_1024.jpg":"1024x724","o_19917052_640.jpg":"640x453","o_19917052_480.jpg":"480x339","o_19917052_340.jpg":"340x240","o_19917052_220.jpg":"220x155","h_19917052_1280.jpg":"1280x854","h_19917052_1024.jpg":"1024x683","h_19917052_640.jpg":"640x427","h_19917052_480.jpg":"480x320","h_19917052_340.jpg":"340x227","h_19917052_220.jpg":"220x147","pp_19917052_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917052_1024.jpg":"805x1024","pp_19917052_640.jpg":"503x640","pp_19917052_480.jpg":"377x480","pp_19917052_340.jpg":"267x340","pp_19917052_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1322","hd_19917074_1920.jpg":"1920x1080","k_19917074_1280.jpg":"1280x1280","k_19917074_1024.jpg":"1024x1024","k_19917074_640.jpg":"640x640","k_19917074_480.jpg":"480x480","k_19917074_340.jpg":"340x340","k_19917074_220.jpg":"220x220","o_19917074_1280.jpg":"1280x881","o_19917074_1024.jpg":"1024x705","o_19917074_640.jpg":"640x440","o_19917074_480.jpg":"480x330","o_19917074_340.jpg":"340x234","o_19917074_220.jpg":"220x151","h_19917074_1280.jpg":"1280x854","h_19917074_1024.jpg":"1024x683","h_19917074_640.jpg":"640x427","h_19917074_480.jpg":"480x320","h_19917074_340.jpg":"340x227","h_19917074_220.jpg":"220x147","pp_19917074_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917074_1024.jpg":"805x1024","pp_19917074_640.jpg":"503x640","pp_19917074_480.jpg":"377x480","pp_19917074_340.jpg":"267x340","pp_19917074_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1295","hd_19917032_1920.jpg":"1920x1080","k_19917032_1280.jpg":"1280x1280","k_19917032_1024.jpg":"1024x1024","k_19917032_640.jpg":"640x640","k_19917032_480.jpg":"480x480","k_19917032_340.jpg":"340x340","k_19917032_220.jpg":"220x220","o_19917032_1280.jpg":"1280x863","o_19917032_1024.jpg":"1024x690","o_19917032_640.jpg":"640x431","o_19917032_480.jpg":"480x323","o_19917032_340.jpg":"340x229","o_19917032_220.jpg":"220x148","h_19917032_1280.jpg":"1280x854","h_19917032_1024.jpg":"1024x683","h_19917032_640.jpg":"640x427","h_19917032_480.jpg":"480x320","h_19917032_340.jpg":"340x227","h_19917032_220.jpg":"220x147","pp_19917032_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917032_1024.jpg":"805x1024","pp_19917032_640.jpg":"503x640","pp_19917032_480.jpg":"377x480","pp_19917032_340.jpg":"267x340","pp_19917032_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1174","hd_19917060_1920.jpg":"1920x1080","k_19917060_1280.jpg":"1280x1280","k_19917060_1024.jpg":"1024x1024","k_19917060_640.jpg":"640x640","k_19917060_480.jpg":"480x480","k_19917060_340.jpg":"340x340","k_19917060_220.jpg":"220x220","o_19917060_1280.jpg":"1280x782","o_19917060_1024.jpg":"1024x626","o_19917060_640.jpg":"640x391","o_19917060_480.jpg":"480x293","o_19917060_340.jpg":"340x207","o_19917060_220.jpg":"220x134","h_19917060_1280.jpg":"1280x854","h_19917060_1024.jpg":"1024x683","h_19917060_640.jpg":"640x427","h_19917060_480.jpg":"480x320","h_19917060_340.jpg":"340x227","h_19917060_220.jpg":"220x147","pp_19917060_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917060_1024.jpg":"805x1024","pp_19917060_640.jpg":"503x640","pp_19917060_480.jpg":"377x480","pp_19917060_340.jpg":"267x340","pp_19917060_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1097","hd_19917062_1920.jpg":"1920x1080","k_19917062_1280.jpg":"1280x1280","k_19917062_1024.jpg":"1024x1024","k_19917062_640.jpg":"640x640","k_19917062_480.jpg":"480x480","k_19917062_340.jpg":"340x340","k_19917062_220.jpg":"220x220","o_19917062_1280.jpg":"1280x731","o_19917062_1024.jpg":"1024x585","o_19917062_640.jpg":"640x365","o_19917062_480.jpg":"480x274","o_19917062_340.jpg":"340x194","o_19917062_220.jpg":"220x125","h_19917062_1280.jpg":"1280x854","h_19917062_1024.jpg":"1024x683","h_19917062_640.jpg":"640x427","h_19917062_480.jpg":"480x320","h_19917062_340.jpg":"340x227","h_19917062_220.jpg":"220x147","pp_19917062_1280.jpg":"1006x1280","pp_19917062_1024.jpg":"805x1024","pp_19917062_640.jpg":"503x640","pp_19917062_480.jpg":"377x480","pp_19917062_340.jpg":"267x340","pp_19917062_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7632759 Threads: 2 Questions: 1619290748 Slow queries: 4808676 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110988300 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/donosimo-tehnicku-analizu-moljca-klase-koja-nudi-nevjerojatno-iskustvo-1147566 [printLink] => /om/nautika/donosimo-tehnicku-analizu-moljca-klase-koja-nudi-nevjerojatno-iskustvo-1147566?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 648183 [name] => Krešimir Đakulović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-01 18:59:52 [main_article_id] => 0 [alias] => kresimir-dakulovic [link] => /tag/kresimir-dakulovic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 651262 [name] => klasa moljac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-30 14:29:24 [main_article_id] => 0 [alias] => klasa-moljac [link] => /tag/klasa-moljac ) [2] => stdClass Object ( [id] => 655520 [name] => jedrenje moljac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-07 16:06:28 [main_article_id] => 0 [alias] => jedrenje-moljac [link] => /tag/jedrenje-moljac ) [3] => stdClass Object ( [id] => 658391 [name] => prvenstvo hrvatske u moljcu [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-01 11:37:04 [main_article_id] => 0 [alias] => prvenstvo-hrvatske-u-moljcu [link] => /tag/prvenstvo-hrvatske-u-moljcu ) [4] => stdClass Object ( [id] => 651263 [name] => klasa moth [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-30 14:29:24 [main_article_id] => 0 [alias] => klasa-moth [link] => /tag/klasa-moth ) [5] => stdClass Object ( [id] => 658392 [name] => moth moljac jedrenje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-01 11:37:04 [main_article_id] => 0 [alias] => moth-moljac-jedrenje [link] => /tag/moth-moljac-jedrenje ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => flota u zraku [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => ‘Moljci‘ su prozujali oko Marjana, a mi donosimo tehničku analizu klase koja nudi nevjerojatno iskustvo jedrenja [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Ff02.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917070.jpg [galleryCount] => 10 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Božidar Vukičević/Cropix [mainImageDesc] => Regata je atraktivna za gledatelje dok im ne pobjegnu iz vidokruga [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917070.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixRegata je atraktivna za gledatelje dok im ne pobjegnu iz vidokruga ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917064.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixStarije verzije imaju mekana krila ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917058.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixPadovi s fojla su vrlo česti ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917056.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixOlimpijac Šime Fantela državni je prvak ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917042.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixLetenje na hidrokrilu diže adrenalin do neba ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917052.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixAutor teksta Krešimir Đakulović osvojio je treće mjesto ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917074.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixKonstruktorsko čudo može potegnuti do 36 čvorova ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917032.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixOdržati stabilnost pravi je izazov ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917060.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixUzbuđenje kreće tek kad uzleti ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/24/19917062.jpg [title] => Božidar Vukičević/CropixZa upravljanje je potrebno vrhunsko umijeće ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Prvi letač države je zlatni olimpijac Šime Fantela, drugi je Luka Dogan, treći je autor ovoga teksta, a četvrti je Toni Bulaja. Hrvatsko je jedrenje napokon i službeno poletjelo. Da se čitateljice ne bi zbunile, razjasnimo odmah na početku, pričamo i dalje o jedriličarstvu kao vještini upravljanja plovilom, dakle o morskom jedriličarstvu, a ne o onom zrakoplovnom.

Puni krug

Priča o jedrenju na hidrokrilu napokon je napravila puni krug i u hrvatskom jedrenju, od same spoznaje da se može jedriti na hidrokrilu, dokazane u praksi još sredinom prošloga stoljeća pomoću nekoliko jedinstvenih eksperimentalnih plovila, pa sve do danas globalne svakodnevne prakse u kojoj se jedre regate na brodicama koje lete. Od sada možemo reći da se na regatama doslovno leti i u našim vodama.

Prvo prvenstvo države u jedrenju na hidrokrilima održalo se u Splitu na početku studenoga, a jedriličarska klasa kojom se leti iznad hrvatskih morskih površina je International Moth, ili Moljac po domaći.

Ova gotovo pa jedno stoljeće stara jedriličarska klasa uzdigla se nedavno na dva krila, prednje se nalazi na centarbotu, a stražnje na kormilu. Prvi letovi događali su se početkom 21. stoljeća u australskim vodama, točnije u akvatoriju grada Pertha.

Dvadesetak godina kasnije, odnosno 2021. godine, održalo se, eto, i prvo prvenstvo države u našim vodama o organizaciji JK Split, u akvatoriju Kaštelanskoga zaljeva. Domaći vremenski zaostatak za svijetom u ovom slučaju i nije tako strašan kada se razmotri koliko se povećava stupanj kompleksnosti prilikom upravljanja jedrilicom koja leti, kao i koliko let iznad morske površine košta.

---

image
Olimpijac Šime Fantela državni je prvak
Božidar Vukičević/Cropix
---

Od uha do uha

Pobjednik regate, odnosno otvorenoga prvenstva Hrvatske je Poljak Robert Graczyk, koji je od tri održana plova pobijedio u prva dva, dok je u trećem bio drugi. U posljednjem plovu pobijedio je prvi prvak Hrvatske u Moljcu, a to je Šime Fantela, član zadarskog kluba Sv. Krševan.

I možda bi bilo bolje neupućenom čitatelju, koji se još uvijek pita o kakvom se to jedrenju i letenju uopće radi, prije svih tehničkih detalja prvo opisati emocije koje su izbijale s lica olimpijskoga pobjednika koji je uspio pobijediti svoj prvi plov u životu jedreći na hidrokrilu. U najkraćim crtama, radilo se o smiješku od uha do uha.

No vratimo se prvom prvenstvu Hrvatske, a o emocijama kao prvom i osnovnom pokretaču svih tehničkih i tehnoloških inovacija, kao i samoga natjecanja, vratit ćemo se krajem teksta razmatrajući opće specifičnosti jedrenja na hidrokrilu, kao i pojedinostima koje su karakteristika klase Moth.

Treće mjesto osvojio je Nijemac Maximilian Mäge ispred Australca Scotta Webstera. Luka Dogan jedrio je za JK Split i osvojio peto mjesto u otvorenom djelu prvenstva i nagradu za drugo mjesto, odnosno viceprvaka države. Slijedio je Poljak Mikolaj Chlopek, zatim Krešimir Đakulović (JK Vis), ispred Tonija Bulaje (JK Split), a kao posljednji deveti plasirao se Poljak Tomasz Zakrzewski.

---

image
Autor teksta Krešimir Đakulović osvojio je treće mjesto
Božidar Vukičević/Cropix
---

Spasonosni levant

Vremenski uvjeti letačima baš i nisu išli naruku, uglavnom je prevladavalo kišovito vrijeme bez vjetra. Od tri dana, koliko se održavalo prvenstvo, jedrilo se samo jedan. Srećom tada je, izvan svake prognoze, kišu popratio i levant od desetak čvorova.

Samo jedrenje je očekivano izgledalo sasvim drugačije od onoga što se može promatrati na uobičajenim regatama jedrilica koje ne lete. U našem slučaju nekoliko sekundi prije signala za start flota započne s letom i, doslovno, samo nekoliko sekundi kasnije dovoljno je daleko da se više ništa ne vidi. Tome je, osim brzine jedrilica koje olako lete brzinama većim od dvadeset čvorova, svakako doprinijela i kiša.

Suci i Regatni odbor svjedočili su promatranju natjecanja koje je više sličilo na automobilističku ili motociklističku utrku. Ovdje umjesto nekog od zavoja odaberete neku od plutača, i tu možete na nekoliko trenutaka vidjeti natjecatelje kako dolaze, da bi nedugo nakon toga ponovo nestali u daljini.

Roko Muštra, predsjednik Regatnoga odbora, ostao je iznenađen kada je već petnaestak minuta nakon starta morao organizirati osmatranje prolaza kroz cilj prvih natjecatelja. Regata bi trebala trajati trideset minuta.

---

image
Letenje na hidrokrilu diže adrenalin do neba
Božidar Vukičević/Cropix
---

Munjevita reakcija

Roko i ostali članovi Regatnoga odbora spasili su prvenstvo od propasti koje je donosila bezvjetrica. Munjevito su reagirali i postavili regatno polje uz sjevernu obalu poluotoka Marjan, te oglasili startnu proceduru. Činilo se kako je dužina polja u odnosnu na iznenadni, ali ipak lagani vjetar po kojem su moljci počeli letjeti i više nego dovoljna.

Srećom Regatni je mudro odlučio nastaviti s plovovima uz sjevernu stranu Marjana, jer bi premještanje regatnoga polja u sredinu Kaštelanskog zaljeva potrošilo ono kratko vrijeme tijekom kojeg je puhao levant, koji je pratio jedan od mnogih proloma oblaka što su toga vikenda uglavnom dolazili bez vjetra.

Iz perspektive jedriličara koji leti, priroda jedrenja također se značajno mijenja. Nakon nekoliko godina povremenog uživanja u nesputanim letovima nad morskim površinama bez namjere da otputujem na neku regatu, regata je zahvaljujući Luki Doganu i JK Split doputovala meni. Napokon sam nakon mnogih ugodnih, ali besciljnih letova Kaštelanskim zaljevom, kao i povremenih izleta do Čiova i Gospe od Prizidnice, iskusio i organizirano jedrenje po strogom planu i programu.

---

image
Uzbuđenje kreće tek kad uzleti
Božidar Vukičević/Cropix
---

Na startu smo bili u gotovo klasičnoj formaciji, jedni blizu drugih, poredani uz liniju starta. Ali to je sve od onoga što naliči klasičnom regatavanju. Samo nekoliko sekundi nakon starta ostajem sam, nema nikoga. Inače je baš to period u kojem povećani puls, adrenalin i neposredna blizina suparnika motivira na najenergičnije višenje i rad s jedrom.

Na startu se često rješava najveći dio regate, ako tu uspijete ostvariti samo malu prednost i pokriti svojim jedrom ostale, naprosto baciti ih u šiju ili šporku ariju, nerijetko vam je pobjeda na pladnju.

Kruta krila

Na fojlu, kako se jedriličarski kaže hidrokrilo, sasvim je drugačije. Razlike u brzinama i kutovima znatno su veće. Flota se u par minuta nakon starta toliko razvukla tako da sam ostao sasvim sam. Znatno ranije nego što sam ispuhao i djelić one startne napetosti koju jedriličari kolegijalno dijele tijekom prvoga djela regate kao najbliži kontakt.

Ovi s novim i bržim moljcima, nakon što smo se na čas pogledali kada smo se naguravali za što bolju poziciju na startnoj liniji, odmah su bili daleko ispred, dok je dio flote koji je startao konzervativnije izgledao isto toliko daleko po krmi.

---

image
Za upravljanje je potrebno vrhunsko umijeće
Božidar Vukičević/Cropix
---

Naša mala flota je bila poprilično heterogena, od najstarijeg prvog serijskog moljca na kojem sam, nažalost, jedrio baš ja, sve do posljednjeg najuspješnijeg dizajna Paula Biekera, na kojem je jedrilo osam jedriličara od prvih deset plasiranih na posljednjem svjetskom prvenstvu. Na Bikeru je jedrio Australac Scott. Poljak Robert jedrio je na posljednjem talijanskom dizajnu zvanom Manta, a istu letjelicu ima i Šime.

Zanimljiv je to cjeloviti komad karbona, inače su krila na Mothu od lakih tekstila i potpornih cijevi, a ovaj dizajn prema vlastitom imenu ima kruta krila nalik pravim morskim Mantama. Razlike u performansama između novih modela i onih sa samih početaka razvoja prije petnaest godina dramatično su velike. Osjećaj je kao da oni nisu ista klasa, već neka druga puno brža, ali eto skupa startamo.

Padovi s fojla

Ali prije same regate nije me obezvoljilo to što imam najstariju i posljedično najsporiju letjelicu, već moje loše manevriranje. Pojalabande su bile prihvatljive, uglavnom bi bez problema ostao letjeti na hidrokrilu tijekom čitavog manevra bez znatnijeg gubitka brzine. Pao sam s fojla samo u jednoj pojalabandi tijekom sva tri plova.

---

image
Padovi s fojla su vrlo česti
Božidar Vukičević/Cropix
---

Ali vire, okreti u vjetar, e to je bilo katastrofalno, mislim da se nisam niti jednom primjereno prebacio s jedne na drugu stranu bez da sam pao s fojla. A tu su gubici najveći. Toliki da je čak moguće uhvatiti nekoga na novijem Mothu ako bi se uspjelo sve virade maestralno ostati u zraku i letjeti čitavo vrijeme od starta do cilja.

Iako to na treningu povremeno izgleda izvedivo, prva fojl to fojl vira desila mi se valjda slučajno već u prvim početničkim danima, tijekom regate vladaju ipak neki drugi uvjeti. Utješna mi je bila tuđa muka, u ovom slučaj trenutnog vladara klase dvostrukog svjetskog prvaka Toma Slingsbyja, koju sam gledao na YouTubeu.

On se tijekom intervjua žalio da na treningu može 95 posto vira ostati u zraku, a da je tijekom posljednje regate pao u 95 posto pokušaja. Valjda je ta vira na Mothu stvarno jedan od najtežih elemenata u jedrenju kada i takvi iskusni junaci poput Toma mogu pasti u nevjericu zbog svojih povremenih propusta.

Intrigantna neizvjesnost

Kada vrhunski jedriličar jedri desetak godina aktivno regatavajući u nekoj klasi, obično su elementi poput virada i pojalabandi treningom isklesani do savršenstva, pa malo manje stručnom oku svaki manevar izgleda savršeno. Promatrajući regatu moljaca ne morate biti vrhunski stručnjak za jedriličarenje da bi primijetili kako je vrhunski jedriličar loše virao, što se očigledno događa često.

---

image
Održati stabilnost pravi je izazov
Božidar Vukičević/Cropix
---

I upravo neizvjesnost koju donosi manevriranje čini klasu zanimljivom publici, ali i samim jedriličarima. Kada i nakon više od deset godina jedrenja u moljcu vrhunski jedriličar nije siguran hoće li dobro virati, naravno da će u slučaju kada to uspješno obavi više cijeniti i biti više zadovoljan sa sobom nego kada uspijeva u manje zahtjevnoj klasi.

Emocije i uzbuđenje koje ova klasa može probuditi kod jedriličara često se mogu primijetiti u njihovim bombastičnim izjavama u superlativima nakon dobrog jedrenja, kako se radi o naj-klasi i najboljoj regati u životu, te iz aspekta uživanja u jedrenju, o najvećem užitku ikada...

Poduža je lista osvajača olimpijskih medalja koji potvrđuju svoje iskustvo na Mothu kao krajnji doseg najneposrednijeg mogućeg kontakta s jedrenjem na hidrokrilu, te izjavljuju kako im je to najdraža klasa i prvi izbor kada u slobodno vrijeme mogu birati u čemu jedriti prema vlastitom zadovoljstvu.

---

image
Konstruktorsko čudo može potegnuti do 36 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix
---

Jedinstveni doživljaj

Doživljaj koji nudi Moljac prije svega proizlazi iz same prirode upravljanja iznimno laganom jedrilicom koja plovi lebdeći iznad površine mora velikom brzinom. Sam osjećaj brzine kod početnika biva toliko snažan da je teško ne biti preplašen, pa je potreban određeni period prilagodbe.

Kormilarenje je nekoliko puta osjetljivije od bilo koje druge postojeće jedrilice, pokreti od samo nekoliko milimetara u nekoliko djelića sekunde čine razliku između stabilnoga leta i spektakularnoga pada.

Stalna posvećenost i koncentracija nije potrebna samo na timunu, moljac da bi letio traži i posebnu pažnju prilikom trimanja jedra. Tko izgubi škotu iz ruke, odmah prekida svoj let pljuskom u more na privjetrinsku stranu. Ako se pak zakasni popustiti škotu, u jedinicama vremena koje su kraće od jedne sekunde, slijedi slijetanje na privjetrinsku stranu.

Naravno da najgorljivije zaljubljenike u jedrenje takva, iz perspektive klasičnog jedrenja, naprosto frenetična situacija privlači i uzbuđuje više od bilo kojeg prethodnog manje senzibilnog iskustva. Kad se nadiđe početnička razina, dolazimo do jezgre onoga zbog čega oni najzagriženiji jedriličari obožavaju Moth.

Ovdje svaki ispravni dodir trima jedra i dobre ruke na timunu biva neposredno pretvoren u brzinu. Razlike u brzini su velike, odmah evidentne. Nema čekanja, kao u ostalim klasama gdje je tijekom regate potrebno pola prve etape jedrenja u vjetar da bi se, primjerice, manja korekcija u vangu ili cunninghamu materijalizirala. Ovdje se razlike u trimu između jedrilica manifestiraju trenutno i promatraču su očigledne u vidu razlika u brzini ili kuta jedrenja prema vjetru.

---

image
Starije verzije imaju mekana krila
Božidar Vukičević/Cropix
---

Mamac za publiku

Naravno da takva sprava na najnapaljenije jedriličare djeluje kao neiscrpno vrelo inspiracije i zadovoljstva u kretanju pogonjenom vjetrom. Moth, odnosno jedan specifičan dizajn unutar klase, već je bio i olimpijska klasa. Europskom moljcu koji se izdvojio šezdesetih godina prošloga stoljeća trebalo su tri desetljeća da se pojavi na olimpijadi.

Jednosjed za žene bila je disciplina u kojoj su jedriličarke nastupale u klasi Europa na Olimpijskim igrama u Barceloni 1992. godine, u Europi su dame jedrile zaključno s OI u Ateni 2004. godine, nakon kojih jednosjed za žene preuzima klasa Laser Radial.

Iduća olimpijada donosi nam jedriličarska natjecanja na fojlu kod surfera, i onih u disciplini s jedrom, i onih s padobranom zvanim Kite. I klasičnom jedrenju dobro bi došlo da poleti na olimpijadi, tada bi poletjela i gledanost, odnosno popularnost jedrenja općenito, kao i državni novci kojima se financiraju najuspješniji sportaši u olimpijskim klasama.

Uvjeren sam da Moth neće na olimpijadu, to je klasa u kojoj će se nastaviti razvoj što efikasnijeg leta hidrokrilom. I dalje će privlačiti najveći broj olimpijaca od svih ostalih klasa i biti najnabijeniji spoj sporta i tehnologije na koji se može naići u jedriličarskom svijetu. Ali također ostaje vrelo inspiracije, koje bi olimpijskim disciplinama u jedrenju moglo dati krila.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Božidar Vukičević/Cropix
Božidar Vukičević/Cropix
Regata je atraktivna za gledatelje dok im ne pobjegnu iz vidokruga
Božidar Vukičević/Cropix
Starije verzije imaju mekana krila
Božidar Vukičević/Cropix
Padovi s fojla su vrlo česti
Božidar Vukičević/Cropix
Olimpijac Šime Fantela državni je prvak
Božidar Vukičević/Cropix
Letenje na hidrokrilu diže adrenalin do neba
Božidar Vukičević/Cropix
Autor teksta Krešimir Đakulović osvojio je treće mjesto
Božidar Vukičević/Cropix
Konstruktorsko čudo može potegnuti do 36 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix
Održati stabilnost pravi je izazov
Božidar Vukičević/Cropix
Uzbuđenje kreće tek kad uzleti
Božidar Vukičević/Cropix
Za upravljanje je potrebno vrhunsko umijeće
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/donosimo-tehnicku-analizu-moljca-klase-koja-nudi-nevjerojatno-iskustvo-1147566 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9f7592a0bd8f6496b9f8575bd24daea0d0f0f1f4 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%E2%80%98Moljci%E2%80%98+su+prozujali+oko+Marjana%2C+a+mi+donosimo+tehni%C4%8Dku+analizu+klase+koja+nudi+nevjerojatno+iskustvo+jedrenja&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fdonosimo-tehnicku-analizu-moljca-klase-koja-nudi-nevjerojatno-iskustvo-1147566 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fdonosimo-tehnicku-analizu-moljca-klase-koja-nudi-nevjerojatno-iskustvo-1147566 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => flota u zraku [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

flota u zraku‘Moljci‘ su prozujali oko Marjana, a mi donosimo tehničku analizu klase koja nudi nevjerojatno iskustvo jedrenja

Piše Krešimir Đakulović
1. prosinca 2021. - 11:36

Prvi letač države je zlatni olimpijac Šime Fantela, drugi je Luka Dogan, treći je autor ovoga teksta, a četvrti je Toni Bulaja. Hrvatsko je jedrenje napokon i službeno poletjelo. Da se čitateljice ne bi zbunile, razjasnimo odmah na početku, pričamo i dalje o jedriličarstvu kao vještini upravljanja plovilom, dakle o morskom jedriličarstvu, a ne o onom zrakoplovnom.

Puni krug

Priča o jedrenju na hidrokrilu napokon je napravila puni krug i u hrvatskom jedrenju, od same spoznaje da se može jedriti na hidrokrilu, dokazane u praksi još sredinom prošloga stoljeća pomoću nekoliko jedinstvenih eksperimentalnih plovila, pa sve do danas globalne svakodnevne prakse u kojoj se jedre regate na brodicama koje lete. Od sada možemo reći da se na regatama doslovno leti i u našim...

13. svibanj 2024 18:03