stdClass Object ( [id] => 272181 [title] => Zašto se tetoviram? A): Zato što ne mogu kupiti crveni ferrari, B): Zato što imam pravo i na pogrešku [alias] => zasto-se-tetoviram-a-zato-sto-ne-mogu-kupiti-crveni-ferrari-b-zato-sto-imam-pravo-i-na-pogresku [catid] => 264 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Fasciniran činjenicom da sve više osoba, što poznatih, što posve anonimnih, običnih ljudi iz susjedstva, ukrašava svoja tijela tetovažama, urednik me nazvao i zamolio da napišem tekst o ovom fenomenu. Zašto baš mene? Možda stoga jer ponešto znam o tetoviranju iz prve ruke.

No, ta me činjenica donekle stavlja i u neugodnu poziciju, pa ovaj tekst nipošto ne može imati onu “neutralnost” kakvu bi neki čitatelji preferirali u seciranju kontroverznih pojava, što tetoviranje unatoč dugoj povijesti još uvijek jest, jer sam, dakle, i sam zaljubljen u tetovaže - ili u prijevodu: za sada ih imam dvije, i ne kanim na tome stati - ali bi ta okolnost možda mogla pružiti “insajderski” uvid zainteresiranima za temu.

Svejedno, to mi potragu za odgovorima na pitanje zašto se toliko ljudi tetovira i što im to znači - nije puno olakšalo jer tih odgovora vjerojatno ima koliko i ljudi koji su se podvrgnuli ovom, priznajem, prilično bolnom procesu - “inicijaciji” u svijet “označenih”.

Vjerujem da je priča o tetovažama osobna makar se radi o masovnoj pojavi. Zbog njezine sadašnje popularnosti možda bismo zaista mogli reći da je ovdje riječ o svojevrsnom trendy “modnom statementu”, ali on, makar bio “in”, može snažno odražavati individualnost osobe. Ako apstrahiramo priču o dubini novčanika, samo su nečija mašta i vještina tattoo majstora, koja ponekad dotiče i umjetnost, granice.

Moj prostorpotpune slobode

 Jović: U svijetu u kojem gotovo više nitko ne može
biti siguran da će zaraditi mirovinu, odlučio sam
poslušati savjet Eckharta Tollea
i “živjeti u sadašnjem trenutku”
Međutim, postoje naznake da se kod tetoviranja, barem kod jednog dijela ljudi, radi i o nečemu što nadilazi puko slijeđenje estetskih trendova jer odgovara i na određene socio-psihološke potrebe čovjeka, kao npr. na potrebu za većom autonomijom jer stavljanjem tetovaže na tijelo simbolično označavamo taj prostor kao svoj, kao prostor potpune slobode, odnosno nečega čime možemo raspolagati na način kako poželimo, ponekad i odmicanjem od normi društva.

Ovaj pomalo i subverzivni potencijal tetovaže, koji, između ostalog, propituje i konstruiranje estetike tijela, odnosno onoga što je dopušteno, do koje granice, na kojem mjestu, i u kojoj životnoj dobi, u praksi je ponekad udružen i s drugim vrstama modifikacija tijela poput piercinga, stretcinga ušiju ili, na primjer, splittinga (rezanja) jezika. Međutim, tetovaža zasigurno prednjači u popularnosti.

U zapadnom društvu ta je popularnost varirala s obzirom na različita društvena kretanja i prevrate. Povijesni dokazi početak ove kulture smještaju u razdoblje neolitika, a vežu se uz pronalazak Homo tyrolensisa Ötzija. Na toj dobro sačuvanoj mumiji čovjeka koji je živio oko 3300. godine prije nove ere na području Alpa pronađeno je čak 57 tetovaža u obliku točaka i linija, a one su, pretpostavlja se, kao oznake akupuntkurnih mjesta služile u procesu liječenja.

Otada do pojave nabildanog spornoseksualca - koji je danas, kao nasljednik metroseksualca, jedan od prominentnijih pronositelja tetovaže (ali nipošto jedini!) - ljudi su u više navrata manje ili više radikalno mijenjali svoj odnos spram tetoviranja. Spomenimo tek kako se širenjem kršćanstva u Europi prvi put počelo sa zakonskim zabranama ovakvog ukrašavanja tijela jer se ono dovodilo u direktnu vezu s poganskim običajima, odnosno pretkršćanskim korijenima stanovnika Starog kontinenta.

Kasnije, na dvoru kraljice Elizabete I., tročlana obitelj tetoviranih Inuita, koju je kao zarobljenike sa svojih pohoda doveo sir Martin Frobisher, postala je prava atrakcija upravo zbog istetoviranih tijela, no nesretni domoroci nisu dugo poživjeli. Umrli su, naime, unutar mjesec dana od dolaska, ali popularnost tetovaža se vratila na Otok.

Ni kraljevi joj nisu odoljeli

Britanska aristokracija posebno ju je prigrlila nekoliko stoljeća kasnije, u viktorijanskoj eri, kada su mnogi plemići, pa i sam kralj Eduard VII., sin kraljice Viktorije i princa Alberta, nosili tetovaže. Povijest govori da ni jugoslovenski kralj Aleksandar nije odolio ovom zovu. U doba Drugog svjetskog rata, međutim, tetovaža gubi svaki glamur, seksepil ili avanturistički prizvuk kakav je imala za vrijeme fin de sieclea.

U tom se razdoblju vezuje uz najgore strahote koje je proizvelo 20. stoljeće, odnosno milijune pogubljenih Židova u nacističkim logorima. Njima su tetovirani brojevi zamijenili imena, čime se nastojalo dodatno dehumanizirati ove ljude. U spomen na njihovu žrtvu te kako bi se svijest o nacističkim strahotama otela zaboravu, danas nije rijetkost među njihovim potomcima vidjeti iste brojeve istetovirane nanovo.

Nakon te mračne epizode, tetovaža ponovno stječe širu popularnost 70-ih godina prošlog stoljeća kada gotovo ulazi u mainstream jer utiskivanje tinte u kožu postaje praksa dopadljiva sve većem broju ljudi oba spola i vrlo različitih socioekonomskih statusa.

Ulaskom u popularnu kulturu, tetovaža definitivno postaje „hip“, ali njezina bogata povijest obilježena brojnim kontoverzijama, povezanim uz, primjerice, označavnje robova, ili određenih marginalnih profesija poput prostitutki ili, pak, zatvorenika, tetovaži je, čini se, za vječnost priskrbila ambivalentni status.

Ona je tako istovremeno zavodljiva i prezrena, a unatoč njezinoj popularnosti od onoga koji je nosi u određenim se situacijama očekuje da je prekrije ili zataji jer, eto, kao da bankarska službenica na šalteru ne bi od klijenta mogla primiti uplatu Amex računa ako bi na čelu imala istetoviranog leptirića.

Usprkos tom podvojenom odnosu koje društvo još uvijek gaji prema trajnom iscrtavanju tijela, tetovaže nikada nisu bile popularnije. Istraživanja, naime, pokazuju da je generacija Y (rođeni od 1980. naovamo) masovno prigrlila tintu. Tako se u jednom istraživanju navodi kako danas čak 40 posto mladih Amerikanaca ima tetovažu, a studija Sveučilišta u Leipzigu tvrdi da žene sve više idu ukorak s istetoviranim muškarcima. Naime, njihov se broj u Njemačkoj, navode ovi istraživači, udvostručio posljednih desetak godina i to u svim dobnim skupinama.

O tome ću misliti sutra

No, i unatoč tom porastu broja tetoviranih, iskustvo mi kaže da mnogi ljudi koje svakodnevno susrećete neće odoliti razogovoru o tetovaži jednom kad je ugledaju na vama. Uglavnom ih zanima zašto se netko odlučio istetovirati.

- U krizi sam srednjih godina, a nisam imao novca za crveni ferrari - jedan je od mojih sažetih odgovora u kojem, dakako, ima i ponešto istine.
Zapravo, u razgovorima se brzo iskristalizira da ono što kod mnogih stvara otpor prema tetovažama jest njihova trajnost, odnosno sumnja da će taj neizbrisivi trag tinte izgledati očajno jednom kad čovjek ostari i koža mu se smežura.

No, za mene je upravo ta ideja trajnosti oslobađajuća jer njome, na koncu, sebi dopuštam i pravo na pogrešku u svijetu u kojem se od svih nas neprestano očekuje da djelujemo savršeno, da se trudimo biti bolji, ljepši, uspješniji, pametniji...

Doista, možda mi se već za godinu ili dvije više neće sviđati moje tetovaže, ali sam, kao što je rekla Scarlett O’Hara, odlučio “o tome misliti sutra”.

U međuvremenu ću, koliko mi dopuštaju mogućnosti, slijediti vlastite hirove. Umjesto brige o tome kako će izgledati moja budućnost i moje zlatne godine, u svijetu sve nesigurnijeg tržišta rada u kojem, osim državnih uhljeba, gotovo više nitko od pripadnika srednje ili mlađe generacije ne može biti siguran da će zaraditi mirovinu, radije sam odlučio poslušati savjet Eckharta Tollea i “živjeti u sadašnjem trenutku”. A ako mi smežurana tetovaža bude jedina ili glavna briga u starosti, smatrat ću se sretnikom.

SINIŠA JOVIĆ
foto: paun paunović, duje klarić, marijo bašić / cropix

Tetovirani imaju snažniji osjećaj vlastite posebnosti

Porast broja tetoviranih ljudi izaziva sve veći interes i u akademskim krugovima. Jedna znanstvena studija provedena na području središnje Europe, na njemačkom govornom području, na čelu koje je bio dr. Viren Swami, psiholog sa Sveučilišta Westminster, istraživala je razlike u osobnostima između tetoviranih i netetoviranih ljudi.

Tim psihologa je zaključio kako je razlika između ove dvije skupine generalno mala. Dobiveni rezultati tetovirane ljude, u odnosu na netetovirane, smještaju više na gradacijskoj skali tek kada je u pitanju ekstrovertiranost, traženje novih iskustava te osjećaj vlastite jedinstvenosti, odnosno snažnije individualnosti.

“Ljudi se tetoviraju iz vrlo različitih pobuda, no u pozadini se ipak može uočiti da oni imaju snažnije izražen osjećaj vlastite posebnosti”, objasnio je dr. Viren Swami.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Stavljanjem tetovaže na tijelo simbolično označavamo taj prostor kao nešto čime možemo raspolagati [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IZ PRVE RUKE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-05-03 17:48:14 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-05-04 12:47:01 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-05-04 08:38:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3634 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 264 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti za kvalitetan život [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [page_title] => Život [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/05/03/Nedjeljna/tetoviranje_split7-260914.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x575" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 264 [name] => Život [alias] => zivot [description] => [parent] => 254 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7952323 Threads: 3 Questions: 1654783681 Slow queries: 4919851 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111878798 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /mozaik/zivot ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /mozaik/zivot/zasto-se-tetoviram-a-zato-sto-ne-mogu-kupiti-crveni-ferrari-b-zato-sto-imam-pravo-i-na-pogresku-272181 [printLink] => /mozaik/zivot/zasto-se-tetoviram-a-zato-sto-ne-mogu-kupiti-crveni-ferrari-b-zato-sto-imam-pravo-i-na-pogresku-272181?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 318139 [name] => tetoviranje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => tetoviranje [link] => /tag/tetoviranje ) [1] => stdClass Object ( [id] => 393167 [name] => tetovaže [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => tetovaze [link] => /tag/tetovaze ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Stavljanjem tetovaže na tijelo simbolično označavamo taj prostor kao nešto čime možemo raspolagati [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IZ PRVE RUKE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zašto se tetoviram? A): Zato što ne mogu kupiti crveni ferrari, B): Zato što imam pravo i na pogrešku [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-17-08-49-21-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/05/03/Nedjeljna/tetoviranje_split7-260914.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/05/03/Nedjeljna/tetoviranje_split7-260914.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Fasciniran činjenicom da sve više osoba, što poznatih, što posve anonimnih, običnih ljudi iz susjedstva, ukrašava svoja tijela tetovažama, urednik me nazvao i zamolio da napišem tekst o ovom fenomenu. Zašto baš mene? Možda stoga jer ponešto znam o tetoviranju iz prve ruke.

No, ta me činjenica donekle stavlja i u neugodnu poziciju, pa ovaj tekst nipošto ne može imati onu “neutralnost” kakvu bi neki čitatelji preferirali u seciranju kontroverznih pojava, što tetoviranje unatoč dugoj povijesti još uvijek jest, jer sam, dakle, i sam zaljubljen u tetovaže - ili u prijevodu: za sada ih imam dvije, i ne kanim na tome stati - ali bi ta okolnost možda mogla pružiti “insajderski” uvid zainteresiranima za temu.

Svejedno, to mi potragu za odgovorima na pitanje zašto se toliko ljudi tetovira i što im to znači - nije puno olakšalo jer tih odgovora vjerojatno ima koliko i ljudi koji su se podvrgnuli ovom, priznajem, prilično bolnom procesu - “inicijaciji” u svijet “označenih”.

Vjerujem da je priča o tetovažama osobna makar se radi o masovnoj pojavi. Zbog njezine sadašnje popularnosti možda bismo zaista mogli reći da je ovdje riječ o svojevrsnom trendy “modnom statementu”, ali on, makar bio “in”, može snažno odražavati individualnost osobe. Ako apstrahiramo priču o dubini novčanika, samo su nečija mašta i vještina tattoo majstora, koja ponekad dotiče i umjetnost, granice.

Moj prostorpotpune slobode

 Jović: U svijetu u kojem gotovo više nitko ne može
biti siguran da će zaraditi mirovinu, odlučio sam
poslušati savjet Eckharta Tollea
i “živjeti u sadašnjem trenutku”
Međutim, postoje naznake da se kod tetoviranja, barem kod jednog dijela ljudi, radi i o nečemu što nadilazi puko slijeđenje estetskih trendova jer odgovara i na određene socio-psihološke potrebe čovjeka, kao npr. na potrebu za većom autonomijom jer stavljanjem tetovaže na tijelo simbolično označavamo taj prostor kao svoj, kao prostor potpune slobode, odnosno nečega čime možemo raspolagati na način kako poželimo, ponekad i odmicanjem od normi društva.

Ovaj pomalo i subverzivni potencijal tetovaže, koji, između ostalog, propituje i konstruiranje estetike tijela, odnosno onoga što je dopušteno, do koje granice, na kojem mjestu, i u kojoj životnoj dobi, u praksi je ponekad udružen i s drugim vrstama modifikacija tijela poput piercinga, stretcinga ušiju ili, na primjer, splittinga (rezanja) jezika. Međutim, tetovaža zasigurno prednjači u popularnosti.

U zapadnom društvu ta je popularnost varirala s obzirom na različita društvena kretanja i prevrate. Povijesni dokazi početak ove kulture smještaju u razdoblje neolitika, a vežu se uz pronalazak Homo tyrolensisa Ötzija. Na toj dobro sačuvanoj mumiji čovjeka koji je živio oko 3300. godine prije nove ere na području Alpa pronađeno je čak 57 tetovaža u obliku točaka i linija, a one su, pretpostavlja se, kao oznake akupuntkurnih mjesta služile u procesu liječenja.

Otada do pojave nabildanog spornoseksualca - koji je danas, kao nasljednik metroseksualca, jedan od prominentnijih pronositelja tetovaže (ali nipošto jedini!) - ljudi su u više navrata manje ili više radikalno mijenjali svoj odnos spram tetoviranja. Spomenimo tek kako se širenjem kršćanstva u Europi prvi put počelo sa zakonskim zabranama ovakvog ukrašavanja tijela jer se ono dovodilo u direktnu vezu s poganskim običajima, odnosno pretkršćanskim korijenima stanovnika Starog kontinenta.

Kasnije, na dvoru kraljice Elizabete I., tročlana obitelj tetoviranih Inuita, koju je kao zarobljenike sa svojih pohoda doveo sir Martin Frobisher, postala je prava atrakcija upravo zbog istetoviranih tijela, no nesretni domoroci nisu dugo poživjeli. Umrli su, naime, unutar mjesec dana od dolaska, ali popularnost tetovaža se vratila na Otok.

Ni kraljevi joj nisu odoljeli

Britanska aristokracija posebno ju je prigrlila nekoliko stoljeća kasnije, u viktorijanskoj eri, kada su mnogi plemići, pa i sam kralj Eduard VII., sin kraljice Viktorije i princa Alberta, nosili tetovaže. Povijest govori da ni jugoslovenski kralj Aleksandar nije odolio ovom zovu. U doba Drugog svjetskog rata, međutim, tetovaža gubi svaki glamur, seksepil ili avanturistički prizvuk kakav je imala za vrijeme fin de sieclea.

U tom se razdoblju vezuje uz najgore strahote koje je proizvelo 20. stoljeće, odnosno milijune pogubljenih Židova u nacističkim logorima. Njima su tetovirani brojevi zamijenili imena, čime se nastojalo dodatno dehumanizirati ove ljude. U spomen na njihovu žrtvu te kako bi se svijest o nacističkim strahotama otela zaboravu, danas nije rijetkost među njihovim potomcima vidjeti iste brojeve istetovirane nanovo.

Nakon te mračne epizode, tetovaža ponovno stječe širu popularnost 70-ih godina prošlog stoljeća kada gotovo ulazi u mainstream jer utiskivanje tinte u kožu postaje praksa dopadljiva sve većem broju ljudi oba spola i vrlo različitih socioekonomskih statusa.

Ulaskom u popularnu kulturu, tetovaža definitivno postaje „hip“, ali njezina bogata povijest obilježena brojnim kontoverzijama, povezanim uz, primjerice, označavnje robova, ili određenih marginalnih profesija poput prostitutki ili, pak, zatvorenika, tetovaži je, čini se, za vječnost priskrbila ambivalentni status.

Ona je tako istovremeno zavodljiva i prezrena, a unatoč njezinoj popularnosti od onoga koji je nosi u određenim se situacijama očekuje da je prekrije ili zataji jer, eto, kao da bankarska službenica na šalteru ne bi od klijenta mogla primiti uplatu Amex računa ako bi na čelu imala istetoviranog leptirića.

Usprkos tom podvojenom odnosu koje društvo još uvijek gaji prema trajnom iscrtavanju tijela, tetovaže nikada nisu bile popularnije. Istraživanja, naime, pokazuju da je generacija Y (rođeni od 1980. naovamo) masovno prigrlila tintu. Tako se u jednom istraživanju navodi kako danas čak 40 posto mladih Amerikanaca ima tetovažu, a studija Sveučilišta u Leipzigu tvrdi da žene sve više idu ukorak s istetoviranim muškarcima. Naime, njihov se broj u Njemačkoj, navode ovi istraživači, udvostručio posljednih desetak godina i to u svim dobnim skupinama.

O tome ću misliti sutra

No, i unatoč tom porastu broja tetoviranih, iskustvo mi kaže da mnogi ljudi koje svakodnevno susrećete neće odoliti razogovoru o tetovaži jednom kad je ugledaju na vama. Uglavnom ih zanima zašto se netko odlučio istetovirati.

- U krizi sam srednjih godina, a nisam imao novca za crveni ferrari - jedan je od mojih sažetih odgovora u kojem, dakako, ima i ponešto istine.
Zapravo, u razgovorima se brzo iskristalizira da ono što kod mnogih stvara otpor prema tetovažama jest njihova trajnost, odnosno sumnja da će taj neizbrisivi trag tinte izgledati očajno jednom kad čovjek ostari i koža mu se smežura.

No, za mene je upravo ta ideja trajnosti oslobađajuća jer njome, na koncu, sebi dopuštam i pravo na pogrešku u svijetu u kojem se od svih nas neprestano očekuje da djelujemo savršeno, da se trudimo biti bolji, ljepši, uspješniji, pametniji...

Doista, možda mi se već za godinu ili dvije više neće sviđati moje tetovaže, ali sam, kao što je rekla Scarlett O’Hara, odlučio “o tome misliti sutra”.

U međuvremenu ću, koliko mi dopuštaju mogućnosti, slijediti vlastite hirove. Umjesto brige o tome kako će izgledati moja budućnost i moje zlatne godine, u svijetu sve nesigurnijeg tržišta rada u kojem, osim državnih uhljeba, gotovo više nitko od pripadnika srednje ili mlađe generacije ne može biti siguran da će zaraditi mirovinu, radije sam odlučio poslušati savjet Eckharta Tollea i “živjeti u sadašnjem trenutku”. A ako mi smežurana tetovaža bude jedina ili glavna briga u starosti, smatrat ću se sretnikom.

SINIŠA JOVIĆ
foto: paun paunović, duje klarić, marijo bašić / cropix

Tetovirani imaju snažniji osjećaj vlastite posebnosti

Porast broja tetoviranih ljudi izaziva sve veći interes i u akademskim krugovima. Jedna znanstvena studija provedena na području središnje Europe, na njemačkom govornom području, na čelu koje je bio dr. Viren Swami, psiholog sa Sveučilišta Westminster, istraživala je razlike u osobnostima između tetoviranih i netetoviranih ljudi.

Tim psihologa je zaključio kako je razlika između ove dvije skupine generalno mala. Dobiveni rezultati tetovirane ljude, u odnosu na netetovirane, smještaju više na gradacijskoj skali tek kada je u pitanju ekstrovertiranost, traženje novih iskustava te osjećaj vlastite jedinstvenosti, odnosno snažnije individualnosti.

“Ljudi se tetoviraju iz vrlo različitih pobuda, no u pozadini se ipak može uočiti da oni imaju snažnije izražen osjećaj vlastite posebnosti”, objasnio je dr. Viren Swami.


[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/zivot/zasto-se-tetoviram-a-zato-sto-ne-mogu-kupiti-crveni-ferrari-b-zato-sto-imam-pravo-i-na-pogresku-272181 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=0470ac4d7a21e80e515a642a25e82067d5e09dbd [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Za%C5%A1to+se+tetoviram%3F+A%29%3A+Zato+%C5%A1to+ne+mogu+kupiti+crveni+ferrari%2C+B%29%3A+Zato+%C5%A1to+imam+pravo+i+na+pogre%C5%A1ku&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fzasto-se-tetoviram-a-zato-sto-ne-mogu-kupiti-crveni-ferrari-b-zato-sto-imam-pravo-i-na-pogresku-272181 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fzasto-se-tetoviram-a-zato-sto-ne-mogu-kupiti-crveni-ferrari-b-zato-sto-imam-pravo-i-na-pogresku-272181 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Stavljanjem tetovaže na tijelo simbolično označavamo taj prostor kao nešto čime možemo raspolagati [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IZ PRVE RUKE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ŽivotIZ PRVE RUKE

Zašto se tetoviram? A): Zato što ne mogu kupiti crveni ferrari, B): Zato što imam pravo i na pogrešku

Piše PSD.
4. svibnja 2015. - 10:38

Fasciniran činjenicom da sve više osoba, što poznatih, što posve anonimnih, običnih ljudi iz susjedstva, ukrašava svoja tijela tetovažama, urednik me nazvao i zamolio da napišem tekst o ovom fenomenu. Zašto baš mene? Možda stoga jer ponešto znam o tetoviranju iz prve ruke.

No, ta me činjenica donekle stavlja i u neugodnu poziciju, pa ovaj tekst nipošto ne može imati onu “neutralnost” kakvu bi neki čitatelji preferirali u seciranju kontroverznih pojava, što tetoviranje unatoč dugoj povijesti još uvijek jest, jer sam, dakle, i sam zaljubljen u tetovaže - ili u prijevodu: za sada ih imam dvije, i ne kanim na tome stati - ali bi ta okolnost možda mogla pružiti “insajderski” uvid zainteresiranima za temu.

Svejedno, to mi potragu za odgovorima na pitanje zašto se...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 10:49