StoryEditor
PanoramaMetasvemir

Načine na koje bi nam ova tehnologija mogla promijeniti živote još ne možemo ni pojmiti

Piše Vlado Ozretić/sponzorirani članak
25. svibnja 2022. - 09:54

Najkraće rečeno, metaverzum je digitalno generirani ne svijet, već svemir koji može, ali i ne mora posjedovati sve zakone ovog našeg fizičkog univerzuma. Sad, je li fizika tu rekla „laku noć“, i nije toliko bitno koliko činjenica da je mašta rekla „dobro jutro“. Jer, sve što možete zamisliti može se generirati u multiverzumu – mjestu gdje se digitalno susreće s fizičkim.

Sam pojam metasvemira, evo je, zamislite, ove godine obilježio svoju tridesetu (!) obljetnicu. A, ako vas je to „pogodilo u godine“, bolje nam je ne govoriti koliko je njegov temelj – internet star. Taj podatak googlajte na vlastitu odgovornost.


Šalu na stranu, Neal Stephenson je bio taj vizionar koji je u svom romanu „Snow Crash“ iz 1992. godine skovao ovaj pojam.  Njegovo književno djelo naveliko spominje virtualne svjetove, 3D avatare, i svu silu interakcije između njih. Metasvemir je tu postao neksus, svojevrsno središte društvenog života  (hmm, je li netko spomenuo društvene mreže…).


Novi tehnološki medij

I to je mana, tvrde neki, metaverzuma – svjesni bijeg od stvarnosti. No, mogućnosti ovog tehnološkog koncepta su apsolutno bezbrojne i svesti ih na dobro staro ljudsko kretanje linijom manjeg otpora iznimno je nezahvalno. I podcjenjujuće!

Prošlo je tako nešto više od pola godine otkako je Mark Zuckerberg preimenovao Facebook u Meta, čime se dala konačna i najčvršća validifikacija metasvemira, kada se i kod nas dogodio event u novom, nazovimo ga tako, tehnološkom mediju.

Naime, prvi događaj u metaverzumu nedavno je organizirao i Hrvatski Telekom. Na njemu su se novinari preko svojih specijalno dizajniranih avatara upoznavali tek s promilom mogućnosti koju metasvemir nudi. Od edukacije, šopinga, zabave, interaktivnih poslovnih sastanaka, pa sve do uživanja i odmaranja na virtualnoj plaži. A, pored toga, HT je predstavio ulogu svoje mreže u izgradnji metaverzuma. Jer, kao što atomi i molekule čine ovaj fizički svemir, tako jedinice i nule prenošene upravo preko internetske veze čine ovu „metaverziju“. I baš kao što kemijska veza veže atome, tako internet veže te jedinice i nule. I što je internet brži i tečniji, to je i veza kvalitetnija, samim time je i iskustvo metasvemira još više uranjajuće, a broj mogućnosti se eksponencijalno povećava. Ukratko – brzi i kvalitetni internet je apsolutni temelj metasvemira, zbog čega je HT i prvi u Hrvatskoj probio led, organizirajući prvu „meta-presicu“.
 

image
HT

Član Uprave i glavni direktor za tehniku i informacijske tehnologije Hrvatskog Telekoma Boris Drilo, novinare je proveo kroz virtualni svijet i pritom ih upoznao s prednostima metaverzuma te istaknuo:

"Metaverzum je 3D digitalni disruptivni tehnološki koncept koji će imati značajnu ulogu u sljedećim godinama u transformaciji obrazovanja, rada, zabave i socijalizacije. Korištenje novih digitalnih i digitalno nadopunjenih okruženja postaje moguće upotrebom optičkih mreža  visokih simetričnih brzina prijenosa i niskih latencija. HT-ova optička mreža već danas dolazi do pola milijuna kućanstava širom Hrvatske, omogućavajući našim korisnicima ulazak u metaverse svjetove na isti način kao što smo to učinili i mi danas na prvoj "meta-presici" u Hrvatskoj. Upravo ovaj tehnološki koncept smo upotrijebili kako bismo održali, prvi u Hrvatskoj, susret s novinarima “uronjen” u potpuno digitalno 3D iskustvo. Za svih 12 sudionika kreirali smo njihove metaverzum dvojnike, tj. avatare, koristeći tehnologiju skeniranja njihovih fotografija iz različitih profila. Za stvaranje više digitalnih okruženja ili tzv. svjetova (poput virtualne konferencijske dvorane, virtualne plaže i virtualnog bara) koristili smo Blender softverski alat za modeliranje 3D okruženja, kojemu su uz pomoć JavaScripta razvijeni elementi interakcije i dinamike između sudionika, te sudionika i njegova okruženja (primjerice teleportacija iz konferencijskog prostora na plažu). Svi sudionici bili su opremljeni Oculus Quest 2 uređajima – ispričao je Drilo.
 

Postoji tek jedan uvjet...

Ako uključimo uređaje u definiciju novog tehnološkog medija, onda je metaverzum (meta = poslije, nakon, verzum = svemir) revolucionarni tehnološki i poslovni koncept koji će promijeniti način kako koristimo internetske usluge kroz upotrebu 3D tehnologija proširene stvarnosti, tzv. XR-a (eXtended Reality). Drilo je u svom osvrtu na metasvemir i meta-presicu (koji se može pronaći na njegovu LinkedIn profilu) ustvrdio da „u metaverzumu susrećemo digitalne krajobraze, zgrade, umjetnička djela, avatare itd. Preko metaverzuma možemo istraživati različita okruženja, ostvariti interakciju s drugim osobama, prisustvovati  događajima, posjećivati različite dijelove svijeta, kupovati digitalne usluge i predmete“.

image
Neja Markičević/Cropix

Pod jednim jednostavnim (samo naizgled) uvjetom – da tehnologija drži korak.

Iz HT-a su zato istaknuli da su tijekom prošle godine prosječnu brzinu optike povećali za čak 200 posto, a u svojoj mreži nastavljaju razvijati puno veće brzine od današnjih, nužne za daljnji razvoj metaverzuma.

Za to je, naravno, potrebna i infrastruktura, a HT je itekako posjeduje. Najveći su investitor u optičku mrežu, a njihova infrastruktura pokriva udaljenost od Zemlje do Mjeseca i natrag s ukupnom dužinom niti optičkih kablova HT-a od 768 tisuća kilometara. Kad smo kod „optike“, važno je napomenuti da je optička mreža koju razvija Hrvatski Telekom sposobna podržati puno veće brzine od današnjih. Samim time sposobna je i dalje širiti granice metasvemira.
 

Važna je infrastruktura

- U ovom trenutku, ali i u doglednoj budućnosti dok arhitektura i funkcionalnosti 5G mreže u potpunosti ne sazru, jedina tehnologija koja to može osigurati je optika do kućanstva ili FTTH. HT-ova optička mreža već danas dolazi do pola milijuna kućanstava širom Hrvatske, omogućavajući našim korisnicima ulazak u metaverse svjetove -  kazao je Drilo.

Za metaverzum kažu da je to nova generacija interneta, i daljnja evolucija društvenih mreža sa što većim uranjanjem fizičkih osoba u digitalni svijet. Prošlogodišnje istraživanje objavljeno na statista.com stranici govori da već postoji više od 50 tisuća virtualnih svjetova/svemira zasnovanih na web 3.0 tehnologiji. valja očekivati da ih je ove godine zabilježeno i više. I tu je ona privlačnost koncepta metasvemira. Ne sviđa vam se ovaj metaverzum? Birajte sljedeći! Ili sljedeći, ili sljedeći… A, glavni razlozi pridruživanja određenom metasvemiru variraju. Na istoj web stranici, u istom istraživanju također je obznanjeno da je 52 posto ispitanika virtualiziralo svoju osobnost zbog posla. Metasvemiru se zbog zabave ili umjetnosti pridružilo 48 posto ispitanika, a odmah na trećem mjestu nalazi se poslovni motiv (kripto valute, NFT-jevi, Blockchain).

image
Neja Markičević/Cropix

Motiva je bezbroj, a nemalo važni su i oni najpraktičnije prirode. Naime, na spomenutoj konferenciji, odnosno na  HT metaverse događanju sudjelovali su i Natko Beck, specijalist radiologije, i Dejan Nemčić, profesor geografije. I oni su dali svoje osvrte na brojne pozitivne mogućnosti koje će metaverzum donijeti u području medicine i obrazovanja. Naravno, iako je riječ o tehnologiji sutrašnjice, ona do krajnjih korisnika ipak neće doći doslovno – sutra. U povojima je, te njezino sazrijevanje i prava komercijalizacija tek slijede. Naravno, temelji ove budućnosti leže u 5G mrežama, WiFi-ju 6, 6G mrežama, podatkovnim oblacima (cloud).

Metaverzum (ne ga zamijeniti s Marvelovim ili DC-jevim multiverzumom) je zapravo generacijski iskorak interneta. Ono što se dogodilo u siječnju 2007. godine s poznatim rečenicama „iPod, telefon, internetski komunikator“, ponovljenim nekoliko puta, tek je bila stepenica prema novim tehnološkim horizontima koje metasvemir otvara. Da, značaj smart revolucije popraćene internetom nikako ne smijemo i nećemo zanemariti. Oni su vodili do praga doslovne digitalne beskonačnosti pred kojim danas stojimo. Aplikacije? Bit će i njih u metasvemiru, ali…
 

Što je s aplikacijama?

- Metaverzum aplikacije se po svom karakteru  drastično razlikuju od bilo kojeg dosadašnjeg internetskog servisa jer korisnik u stvarnom vremenu ostvaruje interakciju u potpunom 3D okruženju. Metaverzum aplikacije su vrlo osjetljive na kašnjenje jer osiguranje kvalitetne percepcije kod korisnika zahtijeva preciznost i brzinu u prijenosu vizualnih informacija i njihove točne obrade u ljudskom mozgu. U tom smislu, ključni parametar predstavlja MTP (Motion-To-Photon), koji pojednostavljeno rečeno predstavlja vrijeme koje protekne od trenutka kada korisnik napravi određenu radnju, tj. pokret, do trenutka kada se ta radnja prikaže na zaslonu uređaja. Za visokokvalitetno metaverzum iskustvo brzina odziva mreže ili popularni “ping” treba biti kraći od 7 ms – pojasnio je Drilo. U prijevodu – trebat će im tečnost kakva dosad nije zabilježena na pametnim uređajima, a koju će uvjetovati, dobro već znate što - ultrabrzi i kvalitetni internet.

I za kraj moramo kazati da je metasvemir, ali ne u svojim maksimalnim obujmima, već neko vrijeme prisutan u našim životima. Kako? Pitajte gamere. Koncept metasvemira prvi put je istinski zaživio u megapopularnoj World of Warcraft računalnoj igrici. Uslijedili su Minecraft, Fortnite… Sve su to svjetovi u kojima možete biti što želite. Trebalo je samo zaigrati. A sutra će biti dovoljno – zaživjeti. I tako do nove granice tehnologije koje se pomiču svakog dana. Jer, sutra postaje danas, a danas postaje jučer. I to sve brže i brže…

______________________________________________

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s HT-om

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. kolovoz 2022 17:03