stdClass Object ( [id] => 310297 [title] => Vinko Barić: Nisam za striptiz, pa se bavim stripom [alias] => vinko-baric-nisam-za-striptiz-pa-se-bavim-stripom [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Morate biti veliki zaljubljenik u strip da biste se u današnje vrijeme odlučili na objavljivanje strip-albuma. Ali Vinko Barić, likovnjak koji se bavi i grafičkim dizajnom te ilustriranjem, upravo je to – jedan od posljednjih Mohikanaca stripa u Hrvata.

Skromno će za sebe kazati da se ne smatra profesionalnim crtačem ("Za mene je to ipak prvenstveno hobi, volim slobodu autorskog tipa, a i ne znam kako bih se snašao u timu crtača, da moram raditi po nečijem scenariju – narudžbi"), nije ni pokušavao kontaktirati neke strane izdavače.

"Vjerojatno moj domaći, uvrnuti humor koji se poprilično temelji na igri riječima baš i ne bi bio prijemčiv nekom strancu", kazat će.

No, zato su inozemni izdavači kontaktirali njega. Ekipa iz slovenskog "Stripburgera" objavit će dvije table iz njegova upravo objavljenog samoizdata "Dogodovštine baroknog čovjeka" u engleskom prijevodu... Album je promovirao u Splitu i Zagrebu, u svibnju će put Slovenije, pa kud ga put i glas o baroknom čovjeku odvede...

Poznavateljima stripa svojevrsna će preporuka biti i predgovor koji je napisao proslavljeni vinkovački stripaš Dubravko Mataković, čiji je utjecaj neosporan i na Barićevu strip-poetiku.

A neće mu škoditi ni "preporuka" u formi odbijenice splitskog Odsjeka za kulturu i umjetnost na Barićev prigovor zbog toga što mu je splitsko Vijeće za knjigu, nakladništvo i knjižnice odbilo odobriti novčanu potporu za izdavanje "Dogodovština". Naime, u toj odbijenici, među ostalim, stoji i da je Barićev strip s antijunakom – "nepismen"...

Nakon tri objavljena strip-albuma niste se opametili, nego ste nastavili i dalje?
– Moglo bi se i tako reći. Jer, svatko tko se u Hrvatskoj bavi stripovima ne radi izrazito pametnu stvar u poslovnom smislu. Strip je vrlo neizvjestan i u našim uvjetima skup hobi, ali on je i strast.

U vašem slučaju, alternativni pristup stripu je i neki dug punk korijenima?
– Dobro, možda ima tog nekog anarhoidnog humora u svemu tome. Kad sam se počeo baviti stripom, bio sam "debelo" u punku, objavljivao sam u ondašnjim fazinima. Underground strip je najbliže rocku i punku, ali strip kao forma je inače spoj naracije i grafike, likovnoga. Budući da je strip narativna forma karakteristična za 20. stoljeće, očito je da taj medij danas nekako slabi. Kod nas je puno unosnije baviti se striptizom bilo koje vrste nego stripom, tu nema dileme. Kreiranje i crtanje stripova dođe nešto kao uzaludna zanimacija, ne mogu kazati niti profesija. Ali moramo hraniti i neke strasti i gušte, neko kreativno zadovoljstvo, i to je jedino što sve nas koji se bavimo stripom i drži. To se radi zato što voliš, sigurno ne zato što bi mogao zaraditi neki novac.

To se vidi i po doslovnom izumiranju stripaških okupljanja u obliku festivala?
– Nažalost, da. Početkom devedesetih imali smo lošu situaciju u hrvatskom stripu, tada zbog ratnog stanja, ali onda smo imali i "bum" različitih fanzina, glazbenih, stripovskih i art-fanzina. Underground dio scene tako je preživio to razdoblje. Ovaj neki komercijalniji dio imao je nekoliko kanala preko kojih su mogli objavljivati, strip-revije. Tada je još izlazio "Patak", neke su se revije pojavljivale pa gasile.

Festivali stripa živnuli su krajem devedesetih, pa je tako 1998. pokrenut "Crtani romani Šou" u Zagrebu, pulski "Art&Music festival" također je imao svoj strip odsjek, a onda se pojavio i "Mafest" u Makarskoj, koji je iz godine u godinu bio sve bolje organiziran. Kao što je poznato, i on se ugasio. Unatoč svim zaslugama, treba kazati i da su CRŠ i "Mafest", inzistiranjem na dovođenju stranih autora, polako, govorim u smislu neke promocije, izgurali domaću scenu, domaće autore i recentnu produkciju stripa. Promijenili su se odnosi, ni underground ni profesionalna scena nemaju mjesto okupljanja, nemaš gdje razmijeniti iskustva, a nema ni magazina u kojem se mogu objaviti radovi.

Dosta smo zadnjih tjedana slušali o tome kako država ne podržava neprofitne medije, a kako stvari stoje s neprofitnim oblicima umjetnosti, u što se može ubrojiti i dio produkcije stripa?
– Mislim da se to može najbolje ilustrirati kroz sudbinu "Salona stripa i animacije" u Vinkovcima. Pokrenut je davne 1984., kao tadašnji "Salon jugoslavenskog stripa", koji je vrlo brzo postao ugledan festival. Opstao je i za vrijeme rata, održan je tako i 1992. godine, pa se zbog financijskih problema bio ugasio 1999. da bi se onda opet obnovio 2012. godine, s dobrim katalogom, okruglim stolovima, prezentacijama...

Ali zadnje što su dobili od države, preko Ministarstva kulture, bilo je doslovno 5000 kuna za cijeli festival. I onda su, nažalost, opet odustali. S tim novcem ne možeš napraviti festival uzgajivača petrusimula, a kamoli stripa! Tako smo ostali bez jednog od prvih festivala stripa u ovom dijelu Europe. Ispada da Ministarstvo kulture baš i ne daje previše novca izvan zagrebačkog prstena. U najboljem slučaju dobiješ 10 posto od onoga što si tražio.

Koliko je strip žrtva digitalizacije, jer je klince koji barataju pametnim telefonima i kompjutorima teško navući na stripove s kioska?
– Dobro, i tu je rat kumovao, u smislu da se raspalo čitavo jedno tržište i da smo potom imali vakuum. Imali ste "Dečje novine" iz Gornjeg Milanovca, "Forum" iz Novoga Sada, dok je zagrebački "Vjesnik" izdavao "Alana Forda"... Tako da je nekoliko generacija "preskočilo" strip na neki način. Onda su se na kioske vratila Bonellijeva izdanja, jedno vrijeme sjećamo se i preko Slobodne Dalmacije, ali povratak na tržište bio je mukotrpan. Klinci za vrijeme nastave sigurno više ne čitaju stripove, nego imaju pametne telefone u koje bulje i u školi i kad hodaju ulicom. Taj neće kupiti strip. Iako mu mobitel, za razliku od stripa, košta kao čitava ćaćina plaća.

Niste pristaša stripa na internetu?
– Vremena se mijenjaju, ali tu sam ipak malo konzervativan u odnosu na mlađe generacije, jer smatram da je papir osnovni i glavni medij stripa. Po mojem mišljenju, strip nema smisla ako nije otiskan ili, u krajnoj liniji, izložen. Naravno da se koristim internetom, ali strip, kao oblik grafičke umjetnosti, treba biti na papiru. Nije isto, priznat ćete, gledati nečiju sliku uživo ili dvodimenzionalno na internetu. A to vrijedi i za strip. Niti je reprodukcija boja ista, niti su dimenzije one koje si ti zamislio kad si radio na crtežima... Možda je ekološkije čitati na internetu, ali strip volim imati u rukama.

– Ipak, internet je omogućio mnogim našim crtačima da sklope poslove za inozemne izdavače?
– Točno, skeniraš i pošalješ, dogovoriš čitav posao. Ima toga, mi smo uvijek bili rasadnik dobrih crtača stripa svjetskih dometa, iako je pitanje koliko oni zapravo još spadaju u korpus hrvatskog stripa.

Zašto?
– Zato što, kao prvo, nitko ovdje ne vidi to što oni objavljuju u, recimo, Americi. Onda, to se radi po stranim scenarijima, gdje se ti zapravo moraš uklopiti. Zapravo si neka vrsta gastarbajtera, moraš mjesečno isporučiti po 20 do 30 tabli stripa pa izvoli. To je ustvari vrlo težak najamni rad. Činjenica je da i najbolji crtači danas ne mogu živjeti od svojeg rada i stripova samo na domaćem tržištu.

Svojevrsna uvertira izdavanju strip-albuma bila je odluka i argumentacija kojom vam je splitska kulturna vlast odbila financijsku pomoć. Na neki su vam način napravili besplatnu reklamu?
– To je u jednu ruku smiješno, u drugu žalosno. Na kraju sam uspio izdati strip i bez njihove pomoći. Imao sam sreće, to jest naletio sam na jednog mladog splitskog poduzetnika koji mi je pomogao. On je trebao biti dodatni sponzor, ali kad se sve to izdogađalo sa splitskom vlašću, pristao je sve financirati, na čemu sam mu zahvalan.

Što se zapravo dogodilo?
– U osnovi je glupi nesporazum. Do sada sam uglavnom uspijevao od lokalnih vijeća za kulturu dobiti potpore za neke svoje ranije izložbe, pa za knjigu "Hrvatski punk i novi val 1976. – 1987.", i za ranije strip-albume... Ovaj put bilo je u pitanju Vijeće za knjigu, nakladništvo i knjižnice. E sad, problem je sa stripom što nije jasno definirano gdje on zapravo spada, pod književnost ili pod neku likovnu umjetnost. Iako je očito da se može ubrojiti i u jedno i u drugo kao grafička novela. Pa sam tražio mišljenje gdje mogu prijaviti svoj strip, odnosno mogu li ga prijaviti kao literarnu djelatnost. I dobio sam potvrdan odgovor. Javili su mi da je sve u redu, da sam tehnički dobro obavio prijavu.

Ali onda je stigla odbijenica pod obrazloženjem da mi nedostaje stručna recenzija, iako sam priložio predgovor Dubravka Matakovića. Uzvratio sam im da imaju recenziju uz strip, ali onda sam shvatio da očito nisu ni pogledali što sam im sve poslao, da su očito tražili razlog da me se riješe. Pa sam u prigovoru tražio da mi argumentirano objasne zašto mi ne žele dati potporu za strip. Napisao sam im da su mi mogli kazati da je strip nepismen, brutalan, vulgaran, zadnje smeće bez umjetničke vrijednosti, šund..., ali da nisu mogli napisati da nema recenzije! I onda je stigao taj čuveni odgovor na pritužbu, koji sam uvrstio i na kraj strip-albuma. Napisali su upravo to što sam im sugerirao da napišu!

Možete li izdvojiti nešto iz tog odgovora?
– To je rječnik Ministarstva unutarnjih poslova iz Nagorno-Karabaha, pazi ovo: "Članovi Vijeća ne mogu prihvatiti niti podupirati nepismeno napisan tekst; crtež je također konfuzan, često neutemeljeno brutalan i nije ostavio nikakav umjetnički dojam na članove Vijeća"...

Malo me to podsjeća na nekadašnji porez na šund iz doba socijalizma, koji su tada mišljenjem birokratskog vijeća redovito dobivali neki narodnjaci i pankeri. Očito je da ti ljudi nisu mjerodavni za strip, poigravanje jezikom, humor koji je osnovica koncepta moga stripa... Ali, to sada gledam kao besplatnu reklamu.

U društvu Komikaza

Vinko Barić povremeno piše i tekstove za teorijski strip-časopis "Kvadrat", bio je član u međuvremenu ugašenih strip-grupa "Novo hrvatsko podzemlje" i "Divlje oko", a još uvijek je član grupe stripaša "Komikaze".

– To je međunarodna underground grupa od 30 do 40 autora, labavo povezana jer nas ima iz Hrvatske, Slovenije, iz čitave regije, sve do Njemačke. Više nema zajedničkih izložbi, jednom godišnje objavi se zajednički magazin. "Komikaze" su jedan od rijetkih poligona za hermetični i nekomercijalni, underground strip. "Komikaze" na neki način čuvaju i art strip od izumiranja, a izrodili su neke zanimljive autore kao što je Dunja Janković, Vančo Rebac, Miro Župa, neću sebe ubrajati, ha ha...

Tko je barokni čovjek?

To je moj prvi kontinuirani lik, kojemu sam odlučio posvetiti album. Njegove se zgode provlače kroz svih 27 epizoda, na 68 stranica "čistog" stripa. On je antijunak iz 18. stoljeća, na prvi pogled raskalašen čovjek i hedonist, ali i borac protiv zla i natprirodnog, borac za opstanak čovječanstva. Poigrao sam se motivima romantizma, horor književnosti, tu je i Nosferatu i izvanzemaljci, stvarno sam uživao stvarajući njegove dogodovštine. To jest underground strip, ali je komunikativan.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => solinski (anti)junak [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-04-23 17:45:34 [created_by] => 3127 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-04-23 19:58:07 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-04-23 19:51:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 7326 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/vinko_baric3-180416.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/vinko_baric6-180416.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/vinko_baric5-180416.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/vinko_baric4-180416.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/vinko_baric1-180416.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/vinko_baric2-180416.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/barokni3.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/barokni1.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/23\/Spektar\/barokni2.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"960x638"},{"size0":"960x1445"},{"size0":"960x638"},{"size0":"960x638"},{"size0":"960x638"},{"size0":"960x638"},{"size0":"960x816"},{"size0":"960x1321"},{"size0":"960x682"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7433432 Threads: 2 Questions: 1598571910 Slow queries: 4744798 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110483640 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 57 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/vinko-baric-nisam-za-striptiz-pa-se-bavim-stripom-310297 [printLink] => /kultura/vinko-baric-nisam-za-striptiz-pa-se-bavim-stripom-310297?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 241821 [name] => Vinko Barić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vinko-baric [link] => /tag/vinko-baric ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => solinski (anti)junak [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Vinko Barić: Nisam za striptiz, pa se bavim stripom [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3127 [name] => Hrvoje Prnjak [username] => hrvoje-prnjak [email] => hrvoje-prnjak@sd.hr [password] => $2y$10$Y4luKz1IlJc.uVykb8ag5uxFiMOpwxBSgWDMihSGHVvj6mi9HVY4i [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/hrvoje-prnjak-3127 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1645 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/9d026d46ecd5929a4ba78babd6e96d66?s=100&default=https%3A%2F%2Ff02.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/vinko_baric3-180416.jpg [galleryCount] => 9 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/vinko_baric3-180416.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/vinko_baric6-180416.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/vinko_baric5-180416.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/vinko_baric4-180416.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/vinko_baric1-180416.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/vinko_baric2-180416.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/barokni3.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/barokni1.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/23/Spektar/barokni2.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Morate biti veliki zaljubljenik u strip da biste se u današnje vrijeme odlučili na objavljivanje strip-albuma. Ali Vinko Barić, likovnjak koji se bavi i grafičkim dizajnom te ilustriranjem, upravo je to – jedan od posljednjih Mohikanaca stripa u Hrvata.

Skromno će za sebe kazati da se ne smatra profesionalnim crtačem ("Za mene je to ipak prvenstveno hobi, volim slobodu autorskog tipa, a i ne znam kako bih se snašao u timu crtača, da moram raditi po nečijem scenariju – narudžbi"), nije ni pokušavao kontaktirati neke strane izdavače.

"Vjerojatno moj domaći, uvrnuti humor koji se poprilično temelji na igri riječima baš i ne bi bio prijemčiv nekom strancu", kazat će.

No, zato su inozemni izdavači kontaktirali njega. Ekipa iz slovenskog "Stripburgera" objavit će dvije table iz njegova upravo objavljenog samoizdata "Dogodovštine baroknog čovjeka" u engleskom prijevodu... Album je promovirao u Splitu i Zagrebu, u svibnju će put Slovenije, pa kud ga put i glas o baroknom čovjeku odvede...

Poznavateljima stripa svojevrsna će preporuka biti i predgovor koji je napisao proslavljeni vinkovački stripaš Dubravko Mataković, čiji je utjecaj neosporan i na Barićevu strip-poetiku.

A neće mu škoditi ni "preporuka" u formi odbijenice splitskog Odsjeka za kulturu i umjetnost na Barićev prigovor zbog toga što mu je splitsko Vijeće za knjigu, nakladništvo i knjižnice odbilo odobriti novčanu potporu za izdavanje "Dogodovština". Naime, u toj odbijenici, među ostalim, stoji i da je Barićev strip s antijunakom – "nepismen"...

Nakon tri objavljena strip-albuma niste se opametili, nego ste nastavili i dalje?
– Moglo bi se i tako reći. Jer, svatko tko se u Hrvatskoj bavi stripovima ne radi izrazito pametnu stvar u poslovnom smislu. Strip je vrlo neizvjestan i u našim uvjetima skup hobi, ali on je i strast.

U vašem slučaju, alternativni pristup stripu je i neki dug punk korijenima?
– Dobro, možda ima tog nekog anarhoidnog humora u svemu tome. Kad sam se počeo baviti stripom, bio sam "debelo" u punku, objavljivao sam u ondašnjim fazinima. Underground strip je najbliže rocku i punku, ali strip kao forma je inače spoj naracije i grafike, likovnoga. Budući da je strip narativna forma karakteristična za 20. stoljeće, očito je da taj medij danas nekako slabi. Kod nas je puno unosnije baviti se striptizom bilo koje vrste nego stripom, tu nema dileme. Kreiranje i crtanje stripova dođe nešto kao uzaludna zanimacija, ne mogu kazati niti profesija. Ali moramo hraniti i neke strasti i gušte, neko kreativno zadovoljstvo, i to je jedino što sve nas koji se bavimo stripom i drži. To se radi zato što voliš, sigurno ne zato što bi mogao zaraditi neki novac.

To se vidi i po doslovnom izumiranju stripaških okupljanja u obliku festivala?
– Nažalost, da. Početkom devedesetih imali smo lošu situaciju u hrvatskom stripu, tada zbog ratnog stanja, ali onda smo imali i "bum" različitih fanzina, glazbenih, stripovskih i art-fanzina. Underground dio scene tako je preživio to razdoblje. Ovaj neki komercijalniji dio imao je nekoliko kanala preko kojih su mogli objavljivati, strip-revije. Tada je još izlazio "Patak", neke su se revije pojavljivale pa gasile.

Festivali stripa živnuli su krajem devedesetih, pa je tako 1998. pokrenut "Crtani romani Šou" u Zagrebu, pulski "Art&Music festival" također je imao svoj strip odsjek, a onda se pojavio i "Mafest" u Makarskoj, koji je iz godine u godinu bio sve bolje organiziran. Kao što je poznato, i on se ugasio. Unatoč svim zaslugama, treba kazati i da su CRŠ i "Mafest", inzistiranjem na dovođenju stranih autora, polako, govorim u smislu neke promocije, izgurali domaću scenu, domaće autore i recentnu produkciju stripa. Promijenili su se odnosi, ni underground ni profesionalna scena nemaju mjesto okupljanja, nemaš gdje razmijeniti iskustva, a nema ni magazina u kojem se mogu objaviti radovi.

Dosta smo zadnjih tjedana slušali o tome kako država ne podržava neprofitne medije, a kako stvari stoje s neprofitnim oblicima umjetnosti, u što se može ubrojiti i dio produkcije stripa?
– Mislim da se to može najbolje ilustrirati kroz sudbinu "Salona stripa i animacije" u Vinkovcima. Pokrenut je davne 1984., kao tadašnji "Salon jugoslavenskog stripa", koji je vrlo brzo postao ugledan festival. Opstao je i za vrijeme rata, održan je tako i 1992. godine, pa se zbog financijskih problema bio ugasio 1999. da bi se onda opet obnovio 2012. godine, s dobrim katalogom, okruglim stolovima, prezentacijama...

Ali zadnje što su dobili od države, preko Ministarstva kulture, bilo je doslovno 5000 kuna za cijeli festival. I onda su, nažalost, opet odustali. S tim novcem ne možeš napraviti festival uzgajivača petrusimula, a kamoli stripa! Tako smo ostali bez jednog od prvih festivala stripa u ovom dijelu Europe. Ispada da Ministarstvo kulture baš i ne daje previše novca izvan zagrebačkog prstena. U najboljem slučaju dobiješ 10 posto od onoga što si tražio.

Koliko je strip žrtva digitalizacije, jer je klince koji barataju pametnim telefonima i kompjutorima teško navući na stripove s kioska?
– Dobro, i tu je rat kumovao, u smislu da se raspalo čitavo jedno tržište i da smo potom imali vakuum. Imali ste "Dečje novine" iz Gornjeg Milanovca, "Forum" iz Novoga Sada, dok je zagrebački "Vjesnik" izdavao "Alana Forda"... Tako da je nekoliko generacija "preskočilo" strip na neki način. Onda su se na kioske vratila Bonellijeva izdanja, jedno vrijeme sjećamo se i preko Slobodne Dalmacije, ali povratak na tržište bio je mukotrpan. Klinci za vrijeme nastave sigurno više ne čitaju stripove, nego imaju pametne telefone u koje bulje i u školi i kad hodaju ulicom. Taj neće kupiti strip. Iako mu mobitel, za razliku od stripa, košta kao čitava ćaćina plaća.

Niste pristaša stripa na internetu?
– Vremena se mijenjaju, ali tu sam ipak malo konzervativan u odnosu na mlađe generacije, jer smatram da je papir osnovni i glavni medij stripa. Po mojem mišljenju, strip nema smisla ako nije otiskan ili, u krajnoj liniji, izložen. Naravno da se koristim internetom, ali strip, kao oblik grafičke umjetnosti, treba biti na papiru. Nije isto, priznat ćete, gledati nečiju sliku uživo ili dvodimenzionalno na internetu. A to vrijedi i za strip. Niti je reprodukcija boja ista, niti su dimenzije one koje si ti zamislio kad si radio na crtežima... Možda je ekološkije čitati na internetu, ali strip volim imati u rukama.

– Ipak, internet je omogućio mnogim našim crtačima da sklope poslove za inozemne izdavače?
– Točno, skeniraš i pošalješ, dogovoriš čitav posao. Ima toga, mi smo uvijek bili rasadnik dobrih crtača stripa svjetskih dometa, iako je pitanje koliko oni zapravo još spadaju u korpus hrvatskog stripa.

Zašto?
– Zato što, kao prvo, nitko ovdje ne vidi to što oni objavljuju u, recimo, Americi. Onda, to se radi po stranim scenarijima, gdje se ti zapravo moraš uklopiti. Zapravo si neka vrsta gastarbajtera, moraš mjesečno isporučiti po 20 do 30 tabli stripa pa izvoli. To je ustvari vrlo težak najamni rad. Činjenica je da i najbolji crtači danas ne mogu živjeti od svojeg rada i stripova samo na domaćem tržištu.

Svojevrsna uvertira izdavanju strip-albuma bila je odluka i argumentacija kojom vam je splitska kulturna vlast odbila financijsku pomoć. Na neki su vam način napravili besplatnu reklamu?
– To je u jednu ruku smiješno, u drugu žalosno. Na kraju sam uspio izdati strip i bez njihove pomoći. Imao sam sreće, to jest naletio sam na jednog mladog splitskog poduzetnika koji mi je pomogao. On je trebao biti dodatni sponzor, ali kad se sve to izdogađalo sa splitskom vlašću, pristao je sve financirati, na čemu sam mu zahvalan.

Što se zapravo dogodilo?
– U osnovi je glupi nesporazum. Do sada sam uglavnom uspijevao od lokalnih vijeća za kulturu dobiti potpore za neke svoje ranije izložbe, pa za knjigu "Hrvatski punk i novi val 1976. – 1987.", i za ranije strip-albume... Ovaj put bilo je u pitanju Vijeće za knjigu, nakladništvo i knjižnice. E sad, problem je sa stripom što nije jasno definirano gdje on zapravo spada, pod književnost ili pod neku likovnu umjetnost. Iako je očito da se može ubrojiti i u jedno i u drugo kao grafička novela. Pa sam tražio mišljenje gdje mogu prijaviti svoj strip, odnosno mogu li ga prijaviti kao literarnu djelatnost. I dobio sam potvrdan odgovor. Javili su mi da je sve u redu, da sam tehnički dobro obavio prijavu.

Ali onda je stigla odbijenica pod obrazloženjem da mi nedostaje stručna recenzija, iako sam priložio predgovor Dubravka Matakovića. Uzvratio sam im da imaju recenziju uz strip, ali onda sam shvatio da očito nisu ni pogledali što sam im sve poslao, da su očito tražili razlog da me se riješe. Pa sam u prigovoru tražio da mi argumentirano objasne zašto mi ne žele dati potporu za strip. Napisao sam im da su mi mogli kazati da je strip nepismen, brutalan, vulgaran, zadnje smeće bez umjetničke vrijednosti, šund..., ali da nisu mogli napisati da nema recenzije! I onda je stigao taj čuveni odgovor na pritužbu, koji sam uvrstio i na kraj strip-albuma. Napisali su upravo to što sam im sugerirao da napišu!

Možete li izdvojiti nešto iz tog odgovora?
– To je rječnik Ministarstva unutarnjih poslova iz Nagorno-Karabaha, pazi ovo: "Članovi Vijeća ne mogu prihvatiti niti podupirati nepismeno napisan tekst; crtež je također konfuzan, često neutemeljeno brutalan i nije ostavio nikakav umjetnički dojam na članove Vijeća"...

Malo me to podsjeća na nekadašnji porez na šund iz doba socijalizma, koji su tada mišljenjem birokratskog vijeća redovito dobivali neki narodnjaci i pankeri. Očito je da ti ljudi nisu mjerodavni za strip, poigravanje jezikom, humor koji je osnovica koncepta moga stripa... Ali, to sada gledam kao besplatnu reklamu.

U društvu Komikaza

Vinko Barić povremeno piše i tekstove za teorijski strip-časopis "Kvadrat", bio je član u međuvremenu ugašenih strip-grupa "Novo hrvatsko podzemlje" i "Divlje oko", a još uvijek je član grupe stripaša "Komikaze".

– To je međunarodna underground grupa od 30 do 40 autora, labavo povezana jer nas ima iz Hrvatske, Slovenije, iz čitave regije, sve do Njemačke. Više nema zajedničkih izložbi, jednom godišnje objavi se zajednički magazin. "Komikaze" su jedan od rijetkih poligona za hermetični i nekomercijalni, underground strip. "Komikaze" na neki način čuvaju i art strip od izumiranja, a izrodili su neke zanimljive autore kao što je Dunja Janković, Vančo Rebac, Miro Župa, neću sebe ubrajati, ha ha...

Tko je barokni čovjek?

To je moj prvi kontinuirani lik, kojemu sam odlučio posvetiti album. Njegove se zgode provlače kroz svih 27 epizoda, na 68 stranica "čistog" stripa. On je antijunak iz 18. stoljeća, na prvi pogled raskalašen čovjek i hedonist, ali i borac protiv zla i natprirodnog, borac za opstanak čovječanstva. Poigrao sam se motivima romantizma, horor književnosti, tu je i Nosferatu i izvanzemaljci, stvarno sam uživao stvarajući njegove dogodovštine. To jest underground strip, ali je komunikativan.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>









[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/vinko-baric-nisam-za-striptiz-pa-se-bavim-stripom-310297 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=8e6fa1a231c4686777bec0079f14d17b396af2fc [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Vinko+Bari%C4%87%3A+Nisam+za+striptiz%2C+pa+se+bavim+stripom&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fvinko-baric-nisam-za-striptiz-pa-se-bavim-stripom-310297 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fvinko-baric-nisam-za-striptiz-pa-se-bavim-stripom-310297 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => solinski (anti)junak [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturasolinski (anti)junak

Vinko Barić: Nisam za striptiz, pa se bavim stripom

23. travnja 2016. - 21:51

Morate biti veliki zaljubljenik u strip da biste se u današnje vrijeme odlučili na objavljivanje strip-albuma. Ali Vinko Barić, likovnjak koji se bavi i grafičkim dizajnom te ilustriranjem, upravo je to – jedan od posljednjih Mohikanaca stripa u Hrvata.

Skromno će za sebe kazati da se ne smatra profesionalnim crtačem ("Za mene je to ipak prvenstveno hobi, volim slobodu autorskog tipa, a i ne znam kako bih se snašao u timu crtača, da moram raditi po nečijem scenariju – narudžbi"), nije ni pokušavao kontaktirati neke strane izdavače.

"Vjerojatno moj domaći, uvrnuti humor koji se poprilično temelji na igri riječima baš i ne bi bio prijemčiv nekom strancu", kazat će.

No, zato su inozemni izdavači kontaktirali njega. Ekipa iz slovenskog "Stripburgera" objavit će dvije table...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 10:41