StoryEditor
SvijetTeorija zavjere

Znanstvenici nedvojbeno utvrdili: koronavirus je rezultat prirodne evolucije, nije proizveden u laboratoriju

19. ožujka 2020. - 21:02
Arif Ali/AFP

Otkako je u kineskom gradu Wuhanu prošle godine buknula epidemija koronavirusa i u međuvremenu prerasla u pandemiju s kojom se trenutno bori cijeli svijet, a poglavito Stari kontinent, kruže priče o namjernom izazivanju bolesti. “Proizveden je u laboratoriju”, “sve je ovo umjetno izazvano”, “Amerikanci žele uništiti Kinu”... samo su neke od glasina raširenih proteklih mjeseci po svijetu na koje je stigla reakcija znanstvenika, objavljena u časopisu “Nature Medicine”.

“SARS-CoV-2, virus koji izaziva bolest Covid-19, rezultat je prirodne evolucije”, obznanio je časopis “Nature Medicine” pozivajući se na posljednja istraživanja znanstvenika.

“Uspoređujući dostupne podatke o sekvenci genoma za poznate sojeve koronavirusa, možemo čvrsto utvrditi da SARS-CoV-2 potječe iz prirodnih procesa”, kazao je koautor studije Kristian Andersen, pridruženi profesor imunologije i mikrobiologije u istraživanju na kojemu su surađivali znanstvenici iz Amerike, Australije i Europe.

Tim stručnjaka predvođen Andersenom ističe kako koronavirusi već dugo postoje uzrokujući bolesti različite težine, pa nema mjesta tvrdnjama o njihovoj proizvodnji u laboratoriju.

Prva teška bolest u vezi s koronavirusom, teški akutni respiratorni sindrom (SARS), pojavila se u Kini krajem 2002. godine, dok je druga – bliskoistočni respiratorni sindrom (MERS-CoV), nastala u Saudijskoj Arabiji 2012. godine. Velik broj životinja nositelji su koronavirusa. Primjerice, koronavirus bliskoistočnog respiratornog sindroma (MERS-CoV) potječe od deva dok SARS potječe od cibetke, životinje iz reda zvijeri srodnih mačkama.

Dok su obje bolesti nestale, Covid-19 i dalje se širi širom svijeta. Posljednjeg dana 2019. kineske vlasti obavijestile su Svjetsku zdravstvenu organizaciju o pojavi novoga virusa kasnije nazvanog SARS-CoV-2, a kineski stručnjaci su na početku pandemije preslikali genom SARS-CoV-2 i podatke učinili slobodno dostupnima znanstvenicima širom svijeta.

Koristeći tu mapu genoma, Andersen i njegove kolege prionuli su istraživanju i zaključili kako je novi virus nevjerojatno efikasan u vezivanju za stanice u ljudskom tijelu što je zasluga njegova razvoja isključivo prirodnom selekcijom. Dio dokaza koji podržava njihovu teoriju o prirodnom podrijetlu virusa proizašao je iz proučavanja njegove osnovne molekularne strukture, onoga što znanstvenici zovu kičmom SARS-CoV-2.

Prema njihovim tvrdnjama molekularna kičma SARS-CoV-2 nije nalik nijednom poznatom koronavirusu koji već širi zarazu među ljudima, te jako podsjeća na koronaviruse koji se nalaze kod slijepih miševa i pojedinih sisavaca što je još jedan dokaz početnim tvrdnjama da je novi virus u Kini na ljude prešao sa životinja.

Andersenov tim zaključio je da se SARS-CoV-2 se, poput SARS-a i MERS-a, vjerojatno razvio u nekoj životinji, mutirao i potom prešao na čovjeka. Virus je izuzetno sličan koronavirusima koji se primjećuju kod slijepih miševa, ali se, pretpostavljaju, preselio u drugog domaćina sisavca prije nego što je prešao na ljude.

Izdvojeno