stdClass Object ( [id] => 1299006 [title] => Potrošačka radost: na novoj kosilici otpali kotači, zamijenite je, ali i na drugoj ispao jedan, a treće više nema... [alias] => potrosacka-radost-na-novoj-kosilici-otpali-kotaci-zamijenite-je-ali-i-na-drugoj-ispao-jedan-a-trece-vise-nema [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Bezbroj je primjera u kojima se potrošači kao kupci tehničke ili neke veće robe, na primjer namještaja, nađu u neuobičajenim situacijama kad kod kuće otkriju da je proizvod neispravan. U kojem roku ga trebaju vratiti ili mogu li ga uopće vratiti trgovcu?

Ako su kupili fen ili aparat za kavu pa vidjeli da nešto nije u redu, otići će natrag u prodavaonicu i u najboljem slučaju dobiti isti novi, no što kad je riječ o kakvom gabaritnom uređaju ili komadu namještaja?

Kakva su uopće prava kupaca, a kakve obveze trgovaca? I nije samo riječ o povratu, ima i drugih situacija. Što je s jamstvima, plaćanjima, povratom novca itd.?

---

---

Nela Kovačević, predsjednica Udruge "Dalmatinski potrošač", kaže nam kako se više ne govori o rokovima povrata, jer ih nema, a sve što nije ispravno treba ići na servis.

– To je praksa otprije nekoliko godina, kad je još Angela Merkel bila utjecajna, a velike količine jeftine tehničke robe preplavile i njemačko tržište, pa je kancelarka uspjela postići EU direktivu da sva neispravna roba mora ići na servis. Jeftina dalekoistočna roba koja se mogla zamijeniti zbog neispravnosti ugrozila je male servisere u Njemačkoj, a onda se, pod krinkom da je popravljanje ujedno i ekološkije, postigla direktiva koja vrijedi u cijeloj Uniji, pa tako i kod nas – govori Nela Kovačević, napominjući kako neki trgovci vode svoju politiku pa neku robu hoće zamijeniti novom ispravnom, pogotovo kad se roba vrati u kraćem roku. Naravno da kupac neće dobiti novi stroj ako ga želi vratiti nakon nekog duljeg korištenja.

Nema servisa u Hrvatskoj

– Nažalost, servisiranje nama u Hrvatskoj ne odgovara u svakom primjeru, jer ima toga da servisera nema u našoj državi pa roba mora ići na popravak, primjerice, u Budimpeštu! Što onda? Kupac uvijek ima pravo na ispravan proizvod, ali put često bude dug. Isto tako, povrat novca je propisan zakonom, ali to onda postaje igra bez granica – dodaje predsjednica "Dalmatinskog potrošača".

---

image

S jednog prijašnjeg predavanja o pravima potrošača u Splitu

 

Jakov Prkić/Cropix
---

Imamo i primjer naše sugrađanke koja je u trgovačkom centru kupila kosilicu za travu, na rate. Kosilica renomiranog proizvođača i ne baš niske cijene, no tek kad ju je kod kuće htjela sastaviti, vidjela je da su otpala tri kotača. Vrati kosilicu sutradan, dobije novu originalno zapakiranu, dođe kući, jedan kotač otpao. Požuri do trgovačkog centra, ali istih kosilica više nema, a i ono što je ostalo u ponudi nije odgovarajuće ni cijenom ni kvalitetom. Kako je bio kraj radnog vremena, sugrađanka odustane i želi da joj se poništi uplata na rate, na što joj na prvu kažu da je moguće jer ima još tjedan dana do zaključenja mjeseca.

Da nije tako, rate bi se redovnim ritmom naplaćivale, a trgovčeva banka bi isto tako vraćala novac na račun. No trgovac je ili zaboravio ili jednostavno nije mogao stornirati uplatu, pa je sugrađanki stigla prva rata na račun, trgovčeva banka jest podmirila, ali našoj čitateljici je kartica nepotrebno "opterećena".

Zakonsko i komercijalno jamstvo

Kupujete li neki uređaj ili, opet kažemo, kakav namještaj ili bilo što drugo veće u stanu, uvijek očekujete garanciju da će to nešto trajati određeno vrijeme. Nekad su vam trgovci prilikom kupnje na kakvom dokumentu "udarili" pečat, pa kad dođe do kvara u definiranom roku, s tim biste pečatom otišli serviseru i dobili besplatan popravak. Jamstva se posljednjih godina daju minimalno na dvije godine, što je po zakonu, a sve češće možete dobiti dodatnih tri godine, ali za tu pogodnost morate se putem interneta registrirati kod proizvođača. Ima i primjera gdje vam trgovac ponudi dodatno jamstvo, ali morate ga i dodatno platiti.

– Ovdje je najvažnije odmah napraviti razliku između tzv. zakonskog jamstva, s jedne strane, i komercijalnog jamstva, s druge – objasnio je Vlado Biljarski, predsjednik Udruge "Splitski potrošač".

– Zakonsko jamstvo, koje podrazumijeva odgovornost prodavatelja za sve materijalne nedostatke na proizvodu i koje traje dvije godine od kupnje proizvoda, potrošačima jamči zakon. Znači, neovisno o postojanju, uvjetima i trajanju tzv. komercijalnog jamstva, onog koje daju proizvođači ili trgovci.

Što se tiče komercijalnih jamstava, proizvođač i/li trgovac ih daje pod uvjetima i u trajanju kako želi. Zakon se, dakle, ne miješa u takve odluke trgovca, kaže Biljarski.

– Neki proizvodi, kako vjerojatno i znate, i ne dolaze uz komercijalno jamstvo. Uz tehničke proizvode, recimo, standardno dolazi proizvođačko jamstvo, ali traje nekada jednu godinu (na primjer Apple), najčešće traje dvije godine, ali nekada i pet, deset godina, pa i dulje. Često i takva "tvornička" jamstva dolaze uz određene uvjete. Primjerice, kod automobila obično vrijedi samo kada se auto svaku godinu servisira u ovlaštenom servisu, nekada uz ograničenje prijeđenih kilometara i slično. A nekada trgovci, nerijetko u suradnji s osiguravateljskim kućama, prodaju i dodatna jamstva, koja se mogu odnositi na veći ili tek drukčiji opseg jamstva, ili pak dulje trajanje nego što je predviđeno standardnim proizvođačkim jamstvom. I tada to naplaćuju, što nije u suprotnosti sa zakonom, naravno, pod uvjetom da je potrošaču sve jasno i pravodobno komunicirano, odnosno da ne ulazi u područje nepoštene, zavaravajuće poslovne prakse. Isto vrijedi i u slučaju kada je za tzv. produljeno jamstvo (dodatne dvije ili tri godine najčešće) potrebno napraviti registraciju putem interneta. To je uvjet dobivanja takvog komercijalnog jamstva. S takvim jamstvenim uvjetima potrošač mora biti jasno i pravodobno, prije kupnje, upoznat, kao i s bilo kojim drugim uvjetom ostvarivanja nekog komercijalnog jamstva.

No, ističe Biljarski, ono što je važno još jednom naglasiti jest da nijedno komercijalno jamstvo nikako ne može umanjiti zakonska prava potrošača, pa tako ni zakonsko jamstvo od dvije godine na sve materijalne nedostatke na proizvodu.

---

image

Vlado Biljarski: Najvažnije je odmah napraviti razliku između tzv. zakonskog jamstva, s jedne strane, i komercijalnog jamstva, s druge

Tom Dubravec/Cropix/Cropix
---

Tri primjera

I za ovaj dio priče o jamstvima imamo tri primjera iz prakse. Onoj našoj čitateljici s početka trgovac je rekao da jamstvo od pet godina mora registrirati preko weba. Jedino tako.

U drugom primjeru riječ je o starijoj sugrađanki koja je kupila perilicu, dobila je dvije godine jamstva, a za dodatnih tri, ukupno pet godina, morala je također obaviti registraciju. No žena ne koristi internet pa joj je to obavio netko mlađi iz obitelji.

No što ako mlađih nema ili netko zaboravi na tu registraciju, znači da je propalo i jamstvo. Trgovac će vam "u povjerenju" kazati kako je to u interesu proizvođača, jer računaju da će netko zaboraviti na registraciju, a drugi neće ni znati. Kupac je posebno motiviran za kupnju kad čuje za tih pet godina kad će se uređaj, ako bude trebalo, moći popraviti besplatno. Kupac, međutim, ne mora biti aktivan na internetu, što znači da produljeno jamstvo ne obuhvaća sve kupce, što se nikako ne smije provoditi u praksi.

Kako smo već spomenuli, dodatna jamstva nisu uvijek gratis. Evo i treći primjer, u kojem je jedan sugrađanin kupio kuhinjsku bijelu tehniku, kaže još prije dvije godine, pa je prihvatio prijedlog trgovca da plati dodatnu garanciju, dvjesto ili tristo kuna.

Isto iskustvo imala je i predsjednica "Dalmatinskog potrošača", koja je, kaže, platila dodatno jamstvo za laptop.

– Trgovac u tom slučaju dodatno jamstvo preuzima na sebe. Dogovorio se sa serviserom, garanciju naplati s pretpostavkom da neće svaki uređaj trebati popravljati u tom dodatnom razdoblju, pa trgovac tu postupa kao osiguravajuće društvo – kaže Nela Kovačević pa nastavlja:

– To je u skladu s direktivom EU-a, po kojoj se sve mora popravljati, a je li moralno? Trgovac je ispunio formu i još je zaradio, a u direktivi nigdje ne piše "ne smiješ pljačkati potrošača".

Trgovac je dužan kupcu jasno dati do znanja o jamstvima, uostalom kao i u svemu ostalom vezanom za proizvod koji je u prodaji. Da često nije baš tako, imamo i najnoviji primjer iz prakse "Dalmatinskog potrošača", a riječ je o online kupnji autodijelova. Internetska kupnja isto podliježe pravilima i isto za svaki proizvod mora biti vezana istinita deklaracija.

---

image

ILUSTRACIJA

Dragan Matić/Cropix
---

Naručeno ne odgovara

Jedan sugrađanin je tako preko interneta naručio nekoliko dijelova za automobil, recimo da je riječ o Škodi. Prigodom kupnje je na webu ispunio sve što je trebao, platio i onda kad su dijelovi stigli, od pet, dva nisu odgovarala tipu automobila. A kako? Tako što je prodavač u online obrascu naveo tip automobila i godinu proizvodnje, što je kupac uredno ispunio. No te godine proizvodnje, Škoda je izbacila nekoliko modela i naravno različitih pratećih rezervnih dijelova. Proizlazi da je online prodavač kupcu poslao "ono što je imao", ali, nažalost, neodgovarajućih dimenzija.

– Problem je nastao zbog toga što trgovac na webu nije dao cjelovitu informaciju pa kupac nije znao što kupuje – kaže Kovačević i smatra da je u ovom slučaju najpoštenije da trgovac kupcu vrati novac.

Ako je cjelovita informacija namjerno bila uskraćena, onda to već ulazi u zonu nepoštene poslovne prakse, koja je posebno regulirana Zakonom o zaštiti potrošača, a o tome ćemo sljedećom prilikom.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRAVA POTROŠAČA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => PRAVA POTROŠAČA 2 0 9028 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-06-15 10:21:55 [created_by] => 3194 [created_by_alias] => Olgica Grizelj-Ivić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-06-16 14:25:44 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2023-06-16 14:25:44 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 455 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Potrošačka radost: na novoj kosilici otpali kotači, zamijenite je, ali i na drugoj ispao jedan, a treće više nema... [metakey] => prava potrošača, jamstveni rok, jamstvo, [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/06\/15\/25105462.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/15\/24041995.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/15\/12350910.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/15\/24039707.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/15\/24087414.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Shutterstock","Sasa Buri\u0107\/Cropix","Jakov Prki\u0107\/Cropix","Dragan Mati\u0107\/Cropix","Tom Dubravec\/Cropix\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

ILUSTRACIJA<\/p>","

ILUSTRACIJA<\/p>","

S jednog prija\u0161njeg predavanja o pravima potro\u0161a\u010da u Splitu
\n
\n\u00a0<\/p>","

ILUSTRACIJA<\/p>","

Vlado Biljarski: Najva\u017enije je odmah napraviti razliku izme\u0111u tzv. zakonskog jamstva, s jedne strane, i komercijalnog jamstva, s druge<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1080","hd_25105462_1920.jpg":"1920x1080","k_25105462_1280.jpg":"1280x1280","k_25105462_1024.jpg":"1024x1024","k_25105462_640.jpg":"640x640","k_25105462_480.jpg":"480x480","k_25105462_340.jpg":"340x340","k_25105462_220.jpg":"220x220","o_25105462_1280.jpg":"1280x720","o_25105462_1024.jpg":"1024x576","o_25105462_640.jpg":"640x360","o_25105462_480.jpg":"480x270","o_25105462_340.jpg":"340x191","o_25105462_220.jpg":"220x123","h_25105462_1280.jpg":"1280x854","h_25105462_1024.jpg":"1024x683","h_25105462_640.jpg":"640x427","h_25105462_480.jpg":"480x320","h_25105462_340.jpg":"340x227","h_25105462_220.jpg":"220x147","pp_25105462_1280.jpg":"1280x1628","pp_25105462_1024.jpg":"1024x1303","pp_25105462_640.jpg":"640x814","pp_25105462_480.jpg":"480x611","pp_25105462_340.jpg":"340x432","pp_25105462_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_24041995_1920.jpg":"1920x1080","k_24041995_1280.jpg":"1280x1280","k_24041995_1024.jpg":"1024x1024","k_24041995_640.jpg":"640x640","k_24041995_480.jpg":"480x480","k_24041995_340.jpg":"340x340","k_24041995_220.jpg":"220x220","o_24041995_1280.jpg":"1280x853","o_24041995_1024.jpg":"1024x682","o_24041995_640.jpg":"640x426","o_24041995_480.jpg":"480x320","o_24041995_340.jpg":"340x226","o_24041995_220.jpg":"220x146","h_24041995_1280.jpg":"1280x854","h_24041995_1024.jpg":"1024x683","h_24041995_640.jpg":"640x427","h_24041995_480.jpg":"480x320","h_24041995_340.jpg":"340x227","h_24041995_220.jpg":"220x147","pp_24041995_1280.jpg":"1280x1628","pp_24041995_1024.jpg":"1024x1303","pp_24041995_640.jpg":"640x814","pp_24041995_480.jpg":"480x611","pp_24041995_340.jpg":"340x432","pp_24041995_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_12350910_1920.jpg":"1920x1080","k_12350910_1280.jpg":"1280x1280","k_12350910_1024.jpg":"1024x1024","k_12350910_640.jpg":"640x640","k_12350910_480.jpg":"480x480","k_12350910_340.jpg":"340x340","k_12350910_220.jpg":"220x220","o_12350910_1280.jpg":"1280x853","o_12350910_1024.jpg":"1024x682","o_12350910_640.jpg":"640x426","o_12350910_480.jpg":"480x320","o_12350910_340.jpg":"340x226","o_12350910_220.jpg":"220x146","h_12350910_1280.jpg":"1280x854","h_12350910_1024.jpg":"1024x683","h_12350910_640.jpg":"640x427","h_12350910_480.jpg":"480x320","h_12350910_340.jpg":"340x227","h_12350910_220.jpg":"220x147","pp_12350910_1280.jpg":"1280x1628","pp_12350910_1024.jpg":"1024x1303","pp_12350910_640.jpg":"640x814","pp_12350910_480.jpg":"480x611","pp_12350910_340.jpg":"340x432","pp_12350910_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1126","hd_24039707_1920.jpg":"1920x1080","k_24039707_1280.jpg":"1280x1280","k_24039707_1024.jpg":"1024x1024","k_24039707_640.jpg":"640x640","k_24039707_480.jpg":"480x480","k_24039707_340.jpg":"340x340","k_24039707_220.jpg":"220x220","o_24039707_1280.jpg":"1280x750","o_24039707_1024.jpg":"1024x600","o_24039707_640.jpg":"640x375","o_24039707_480.jpg":"480x281","o_24039707_340.jpg":"340x199","o_24039707_220.jpg":"220x129","h_24039707_1280.jpg":"1280x854","h_24039707_1024.jpg":"1024x683","h_24039707_640.jpg":"640x427","h_24039707_480.jpg":"480x320","h_24039707_340.jpg":"340x227","h_24039707_220.jpg":"220x147","pp_24039707_1280.jpg":"1280x1628","pp_24039707_1024.jpg":"1024x1303","pp_24039707_640.jpg":"640x814","pp_24039707_480.jpg":"480x611","pp_24039707_340.jpg":"340x432","pp_24039707_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1395","hd_24087414_1920.jpg":"1920x1080","k_24087414_1280.jpg":"1280x1280","k_24087414_1024.jpg":"1024x1024","k_24087414_640.jpg":"640x640","k_24087414_480.jpg":"480x480","k_24087414_340.jpg":"340x340","k_24087414_220.jpg":"220x220","o_24087414_1280.jpg":"1280x930","o_24087414_1024.jpg":"1024x744","o_24087414_640.jpg":"640x465","o_24087414_480.jpg":"480x348","o_24087414_340.jpg":"340x247","o_24087414_220.jpg":"220x159","h_24087414_1280.jpg":"1280x854","h_24087414_1024.jpg":"1024x683","h_24087414_640.jpg":"640x427","h_24087414_480.jpg":"480x320","h_24087414_340.jpg":"340x227","h_24087414_220.jpg":"220x147","pp_24087414_1280.jpg":"1280x1628","pp_24087414_1024.jpg":"1024x1303","pp_24087414_640.jpg":"640x814","pp_24087414_480.jpg":"480x611","pp_24087414_340.jpg":"340x432","pp_24087414_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7818715 Threads: 3 Questions: 1639682893 Slow queries: 4873738 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111492056 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [parent] => 119 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [1] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) ) [link] => /vijesti/hrvatska/potrosacka-radost-na-novoj-kosilici-otpali-kotaci-zamijenite-je-ali-i-na-drugoj-ispao-jedan-a-trece-vise-nema-1299006 [printLink] => /vijesti/hrvatska/potrosacka-radost-na-novoj-kosilici-otpali-kotaci-zamijenite-je-ali-i-na-drugoj-ispao-jedan-a-trece-vise-nema-1299006?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 254279 [name] => prava potrošača [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => prava-potrosaca [link] => /tag/prava-potrosaca ) [1] => stdClass Object ( [id] => 672966 [name] => jamstveni rok [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-04-05 15:21:43 [main_article_id] => 0 [alias] => jamstveni-rok [link] => /tag/jamstveni-rok ) [2] => stdClass Object ( [id] => 485554 [name] => jamstvo [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jamstvo [link] => /tag/jamstvo ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRAVA POTROŠAČA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Potrošačka radost: na novoj kosilici otpali kotači, zamijenite je, ali i na drugoj ispao jedan, a treće više nema... [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3194 [name] => Olgica Ivić Grizelj [username] => olgica-ivi-grizelj [email] => olgica-ivi-grizelj@sd.hr [password] => $2y$10$pDLtOGBvBqvwlrYwD9du6.i.DAKfdD9vF92yI0Lu.9KBu3Hy1XUmq [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/olgica-ivic-grizelj-3194 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1712 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/3cae59d70343ed833a8bdb63be15e211?s=100&default=https%3A%2F%2Ff02.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/15/25105462.jpg [galleryCount] => 5 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Shutterstock [mainImageDesc] =>

ILUSTRACIJA

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/15/25105462.jpg [title] => Shutterstock

ILUSTRACIJA

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/15/24041995.jpg [title] => Sasa Burić/Cropix

ILUSTRACIJA

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/15/12350910.jpg [title] => Jakov Prkić/Cropix

S jednog prijašnjeg predavanja o pravima potrošača u Splitu

 

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/15/24039707.jpg [title] => Dragan Matić/Cropix

ILUSTRACIJA

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/15/24087414.jpg [title] => Tom Dubravec/Cropix/Cropix

Vlado Biljarski: Najvažnije je odmah napraviti razliku između tzv. zakonskog jamstva, s jedne strane, i komercijalnog jamstva, s druge

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Bezbroj je primjera u kojima se potrošači kao kupci tehničke ili neke veće robe, na primjer namještaja, nađu u neuobičajenim situacijama kad kod kuće otkriju da je proizvod neispravan. U kojem roku ga trebaju vratiti ili mogu li ga uopće vratiti trgovcu?

Ako su kupili fen ili aparat za kavu pa vidjeli da nešto nije u redu, otići će natrag u prodavaonicu i u najboljem slučaju dobiti isti novi, no što kad je riječ o kakvom gabaritnom uređaju ili komadu namještaja?

Kakva su uopće prava kupaca, a kakve obveze trgovaca? I nije samo riječ o povratu, ima i drugih situacija. Što je s jamstvima, plaćanjima, povratom novca itd.?

---

---

Nela Kovačević, predsjednica Udruge "Dalmatinski potrošač", kaže nam kako se više ne govori o rokovima povrata, jer ih nema, a sve što nije ispravno treba ići na servis.

– To je praksa otprije nekoliko godina, kad je još Angela Merkel bila utjecajna, a velike količine jeftine tehničke robe preplavile i njemačko tržište, pa je kancelarka uspjela postići EU direktivu da sva neispravna roba mora ići na servis. Jeftina dalekoistočna roba koja se mogla zamijeniti zbog neispravnosti ugrozila je male servisere u Njemačkoj, a onda se, pod krinkom da je popravljanje ujedno i ekološkije, postigla direktiva koja vrijedi u cijeloj Uniji, pa tako i kod nas – govori Nela Kovačević, napominjući kako neki trgovci vode svoju politiku pa neku robu hoće zamijeniti novom ispravnom, pogotovo kad se roba vrati u kraćem roku. Naravno da kupac neće dobiti novi stroj ako ga želi vratiti nakon nekog duljeg korištenja.

Nema servisa u Hrvatskoj

– Nažalost, servisiranje nama u Hrvatskoj ne odgovara u svakom primjeru, jer ima toga da servisera nema u našoj državi pa roba mora ići na popravak, primjerice, u Budimpeštu! Što onda? Kupac uvijek ima pravo na ispravan proizvod, ali put često bude dug. Isto tako, povrat novca je propisan zakonom, ali to onda postaje igra bez granica – dodaje predsjednica "Dalmatinskog potrošača".

---

image

S jednog prijašnjeg predavanja o pravima potrošača u Splitu

 

Jakov Prkić/Cropix
---

Imamo i primjer naše sugrađanke koja je u trgovačkom centru kupila kosilicu za travu, na rate. Kosilica renomiranog proizvođača i ne baš niske cijene, no tek kad ju je kod kuće htjela sastaviti, vidjela je da su otpala tri kotača. Vrati kosilicu sutradan, dobije novu originalno zapakiranu, dođe kući, jedan kotač otpao. Požuri do trgovačkog centra, ali istih kosilica više nema, a i ono što je ostalo u ponudi nije odgovarajuće ni cijenom ni kvalitetom. Kako je bio kraj radnog vremena, sugrađanka odustane i želi da joj se poništi uplata na rate, na što joj na prvu kažu da je moguće jer ima još tjedan dana do zaključenja mjeseca.

Da nije tako, rate bi se redovnim ritmom naplaćivale, a trgovčeva banka bi isto tako vraćala novac na račun. No trgovac je ili zaboravio ili jednostavno nije mogao stornirati uplatu, pa je sugrađanki stigla prva rata na račun, trgovčeva banka jest podmirila, ali našoj čitateljici je kartica nepotrebno "opterećena".

Zakonsko i komercijalno jamstvo

Kupujete li neki uređaj ili, opet kažemo, kakav namještaj ili bilo što drugo veće u stanu, uvijek očekujete garanciju da će to nešto trajati određeno vrijeme. Nekad su vam trgovci prilikom kupnje na kakvom dokumentu "udarili" pečat, pa kad dođe do kvara u definiranom roku, s tim biste pečatom otišli serviseru i dobili besplatan popravak. Jamstva se posljednjih godina daju minimalno na dvije godine, što je po zakonu, a sve češće možete dobiti dodatnih tri godine, ali za tu pogodnost morate se putem interneta registrirati kod proizvođača. Ima i primjera gdje vam trgovac ponudi dodatno jamstvo, ali morate ga i dodatno platiti.

– Ovdje je najvažnije odmah napraviti razliku između tzv. zakonskog jamstva, s jedne strane, i komercijalnog jamstva, s druge – objasnio je Vlado Biljarski, predsjednik Udruge "Splitski potrošač".

– Zakonsko jamstvo, koje podrazumijeva odgovornost prodavatelja za sve materijalne nedostatke na proizvodu i koje traje dvije godine od kupnje proizvoda, potrošačima jamči zakon. Znači, neovisno o postojanju, uvjetima i trajanju tzv. komercijalnog jamstva, onog koje daju proizvođači ili trgovci.

Što se tiče komercijalnih jamstava, proizvođač i/li trgovac ih daje pod uvjetima i u trajanju kako želi. Zakon se, dakle, ne miješa u takve odluke trgovca, kaže Biljarski.

– Neki proizvodi, kako vjerojatno i znate, i ne dolaze uz komercijalno jamstvo. Uz tehničke proizvode, recimo, standardno dolazi proizvođačko jamstvo, ali traje nekada jednu godinu (na primjer Apple), najčešće traje dvije godine, ali nekada i pet, deset godina, pa i dulje. Često i takva "tvornička" jamstva dolaze uz određene uvjete. Primjerice, kod automobila obično vrijedi samo kada se auto svaku godinu servisira u ovlaštenom servisu, nekada uz ograničenje prijeđenih kilometara i slično. A nekada trgovci, nerijetko u suradnji s osiguravateljskim kućama, prodaju i dodatna jamstva, koja se mogu odnositi na veći ili tek drukčiji opseg jamstva, ili pak dulje trajanje nego što je predviđeno standardnim proizvođačkim jamstvom. I tada to naplaćuju, što nije u suprotnosti sa zakonom, naravno, pod uvjetom da je potrošaču sve jasno i pravodobno komunicirano, odnosno da ne ulazi u područje nepoštene, zavaravajuće poslovne prakse. Isto vrijedi i u slučaju kada je za tzv. produljeno jamstvo (dodatne dvije ili tri godine najčešće) potrebno napraviti registraciju putem interneta. To je uvjet dobivanja takvog komercijalnog jamstva. S takvim jamstvenim uvjetima potrošač mora biti jasno i pravodobno, prije kupnje, upoznat, kao i s bilo kojim drugim uvjetom ostvarivanja nekog komercijalnog jamstva.

No, ističe Biljarski, ono što je važno još jednom naglasiti jest da nijedno komercijalno jamstvo nikako ne može umanjiti zakonska prava potrošača, pa tako ni zakonsko jamstvo od dvije godine na sve materijalne nedostatke na proizvodu.

---

image

Vlado Biljarski: Najvažnije je odmah napraviti razliku između tzv. zakonskog jamstva, s jedne strane, i komercijalnog jamstva, s druge

Tom Dubravec/Cropix/Cropix
---

Tri primjera

I za ovaj dio priče o jamstvima imamo tri primjera iz prakse. Onoj našoj čitateljici s početka trgovac je rekao da jamstvo od pet godina mora registrirati preko weba. Jedino tako.

U drugom primjeru riječ je o starijoj sugrađanki koja je kupila perilicu, dobila je dvije godine jamstva, a za dodatnih tri, ukupno pet godina, morala je također obaviti registraciju. No žena ne koristi internet pa joj je to obavio netko mlađi iz obitelji.

No što ako mlađih nema ili netko zaboravi na tu registraciju, znači da je propalo i jamstvo. Trgovac će vam "u povjerenju" kazati kako je to u interesu proizvođača, jer računaju da će netko zaboraviti na registraciju, a drugi neće ni znati. Kupac je posebno motiviran za kupnju kad čuje za tih pet godina kad će se uređaj, ako bude trebalo, moći popraviti besplatno. Kupac, međutim, ne mora biti aktivan na internetu, što znači da produljeno jamstvo ne obuhvaća sve kupce, što se nikako ne smije provoditi u praksi.

Kako smo već spomenuli, dodatna jamstva nisu uvijek gratis. Evo i treći primjer, u kojem je jedan sugrađanin kupio kuhinjsku bijelu tehniku, kaže još prije dvije godine, pa je prihvatio prijedlog trgovca da plati dodatnu garanciju, dvjesto ili tristo kuna.

Isto iskustvo imala je i predsjednica "Dalmatinskog potrošača", koja je, kaže, platila dodatno jamstvo za laptop.

– Trgovac u tom slučaju dodatno jamstvo preuzima na sebe. Dogovorio se sa serviserom, garanciju naplati s pretpostavkom da neće svaki uređaj trebati popravljati u tom dodatnom razdoblju, pa trgovac tu postupa kao osiguravajuće društvo – kaže Nela Kovačević pa nastavlja:

– To je u skladu s direktivom EU-a, po kojoj se sve mora popravljati, a je li moralno? Trgovac je ispunio formu i još je zaradio, a u direktivi nigdje ne piše "ne smiješ pljačkati potrošača".

Trgovac je dužan kupcu jasno dati do znanja o jamstvima, uostalom kao i u svemu ostalom vezanom za proizvod koji je u prodaji. Da često nije baš tako, imamo i najnoviji primjer iz prakse "Dalmatinskog potrošača", a riječ je o online kupnji autodijelova. Internetska kupnja isto podliježe pravilima i isto za svaki proizvod mora biti vezana istinita deklaracija.

---

image

ILUSTRACIJA

Dragan Matić/Cropix
---

Naručeno ne odgovara

Jedan sugrađanin je tako preko interneta naručio nekoliko dijelova za automobil, recimo da je riječ o Škodi. Prigodom kupnje je na webu ispunio sve što je trebao, platio i onda kad su dijelovi stigli, od pet, dva nisu odgovarala tipu automobila. A kako? Tako što je prodavač u online obrascu naveo tip automobila i godinu proizvodnje, što je kupac uredno ispunio. No te godine proizvodnje, Škoda je izbacila nekoliko modela i naravno različitih pratećih rezervnih dijelova. Proizlazi da je online prodavač kupcu poslao "ono što je imao", ali, nažalost, neodgovarajućih dimenzija.

– Problem je nastao zbog toga što trgovac na webu nije dao cjelovitu informaciju pa kupac nije znao što kupuje – kaže Kovačević i smatra da je u ovom slučaju najpoštenije da trgovac kupcu vrati novac.

Ako je cjelovita informacija namjerno bila uskraćena, onda to već ulazi u zonu nepoštene poslovne prakse, koja je posebno regulirana Zakonom o zaštiti potrošača, a o tome ćemo sljedećom prilikom.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Shutterstock Sasa Burić/Cropix Jakov Prkić/Cropix Dragan Matić/Cropix Tom Dubravec/Cropix/Cropix
Shutterstock

ILUSTRACIJA

Sasa Burić/Cropix

ILUSTRACIJA

Jakov Prkić/Cropix

S jednog prijašnjeg predavanja o pravima potrošača u Splitu

 

Dragan Matić/Cropix

ILUSTRACIJA

Tom Dubravec/Cropix/Cropix

Vlado Biljarski: Najvažnije je odmah napraviti razliku između tzv. zakonskog jamstva, s jedne strane, i komercijalnog jamstva, s druge

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/potrosacka-radost-na-novoj-kosilici-otpali-kotaci-zamijenite-je-ali-i-na-drugoj-ispao-jedan-a-trece-vise-nema-1299006 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=53334cd2fbacb879eeee01b063724e6bf277348f [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Potro%C5%A1a%C4%8Dka+radost%3A+na+novoj+kosilici+otpali+kota%C4%8Di%2C+zamijenite+je%2C+ali+i+na+drugoj+ispao+jedan%2C+a+tre%C4%87e+vi%C5%A1e+nema...&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fpotrosacka-radost-na-novoj-kosilici-otpali-kotaci-zamijenite-je-ali-i-na-drugoj-ispao-jedan-a-trece-vise-nema-1299006 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fpotrosacka-radost-na-novoj-kosilici-otpali-kotaci-zamijenite-je-ali-i-na-drugoj-ispao-jedan-a-trece-vise-nema-1299006 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PRAVA POTROŠAČA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
HrvatskaPRAVA POTROŠAČA

Potrošačka radost: na novoj kosilici otpali kotači, zamijenite je, ali i na drugoj ispao jedan, a treće više nema...

Piše Olgica Grizelj-Ivić
16. lipnja 2023. - 16:25

Bezbroj je primjera u kojima se potrošači kao kupci tehničke ili neke veće robe, na primjer namještaja, nađu u neuobičajenim situacijama kad kod kuće otkriju da je proizvod neispravan. U kojem roku ga trebaju vratiti ili mogu li ga uopće vratiti trgovcu?

Ako su kupili fen ili aparat za kavu pa vidjeli da nešto nije u redu, otići će natrag u prodavaonicu i u najboljem slučaju dobiti isti novi, no što kad je riječ o kakvom gabaritnom uređaju ili komadu namještaja?

Kakva su uopće prava kupaca, a kakve obveze trgovaca? I nije samo riječ o povratu, ima i drugih situacija. Što je s jamstvima, plaćanjima, povratom novca itd.?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 21:42