stdClass Object ( [id] => 4982 [title] => EU: Planovi spašavanja škverova - nisu dobri [alias] => eu-planovi-spasavanja-skverova-nisu-dobri [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Europska komisija želi zdrav brodograđevni sektor u RH koji će pridonijeti konkurentnosti te gospodarske grane u EU-u, ali hrvatski navozi moraju postati održivi

Europa je prošla tešku kalvariju spašavanja navoza od snažne
dalekoistočne konkurencije / Nikola Vilić / CROPIX
Na pitanje Slobodne Dalmacije zahtijeva li Europska unija od Hrvatske zatvaranje jadranskih brodogradilišta te kako komentiraju poluslužbene najave o zatvaranju “Brodotrogira” i velikom smanjenju radne snage u “Brodosplitu”, Europska komisija (EK) ograničila se na ovaj odgovor:

- Europska komisija oduvijek je tražila i još uvijek traži od hrvatske Vlade poštovanje međunarodnih obveza preuzetih u ugovoru o stabilizaciji i proširenju - kažu u EK-u.

Zbogom subvencijama

To je također postalo i mjerilo za otvaranje poglavlja pregovora o slobodnom tržišnom natjecanju. U brodogradnji to znači da se ne smije davati državna pomoć brodogradilištima u teškoćama osim ako ne postoji plan restrukturiranja koji će omogućiti samostalno poslovanje.

- Nažalost, nacrti restrukturiranja koje je dosad dostavljala hrvatska Vlada, iako su bili pozitivan pomak, jako su daleko od situacije da omoguće održivost na tržištu brodograđevnim tvrtkama - poručuju iz Europske komisije.

Europska komisija, dakle, želi zdrav brodograđevni sektor u Hrvatskoj, koji će pridonijeti konkurentnosti te gospodarske grane u EU-u uniji kad Hrvatska postane članica, ali da bi hrvatski škverovi mogli postati dio EU tržišta, moraju postati održivi.

Pravila EU-a o dodjeli državne potpore pritom moraju biti u potpunosti poštovana i transparentna. Uostalom, pravila i danas vrijede u Hrvatskoj, temeljem pretpristupnih ugovora s EU-om i nacionalnih zakona o državnoj potpori.

Hrvatska brodogradilišta zapošljavaju oko 14 tisuća radnika, a samo njemački superkoncern “ThyssenKrupp” u svoja četiri brodogradilišta broji manje od 10 tisuća radnika. To je samo jedan od neumoljivih podataka koji pružaju sliku položaja domaće brodogradnje u europskim i svjetskim relacijama.

Europska su brodogradilišta, za razliku od hrvatskih, prije tridesetak godina shvatila kamo “kola idu” pa su se, uz bolne rezove, okrenuli sofisticiranijim brodovima. Europskim inženjerskim znanjima Daleki istok za sada ne može parirati.

“Pogonski motori” europskoga gospodarstva - Njemačka, Francuska i Italija potpuno su se posvetili luksuznim kruzerima i vojnim programima. Podsjetimo da je najveći krstaš na svijetu “Queen Mary II” izgrađen u Francuskoj za astronomskih 800 milijuna dolara. Finski brodograditelji su na luksuznom brodu “Freedom of seas” zaradili 830 milijuna USD.

Jurčić: Ujediniti svih 5 brodogradilišta

‘Sve gubitke na
jedan račun’
Ljubo Jurčić, saborski zastupnik SDP-a, u predizborno je vrijeme lansirao svoje viđenje restrukturiranja gospodarstva koje je odudaralo i od HDZ-ova (restrukturiranje, pa privatizacija) i od onoga koje je predlagao Radimir Čačić, koji se kao premijerski kandidat zalagao da se u startu ugase “Brodotrogir” i “Kraljevica”.

Jurčić smatra kako se na brodogradnju u Hrvatskoj ne može gledati kao na korporaciju koja treba davati što veći profit, nego kao na dio šire društvene komponente koja omogućuje povećanje zaposlenosti u drugim tvrtkama, posredno povećanje proizvodnje u Hrvatskoj i povećanje izvoza.

Iz takvog stava proizlazi i Jurčićeva tvrdnja kako brodogradilišta ne bi trebalo privatizirati iz jednostavnog razloga što ih nitko ne bi htio kupiti, osim na način da radi jake poslovne i socijalne rezove, kako bi realizirao što veći profit.

- Naime, do 2011. bi se utvrdilo da li društvo može na lokacijama gdje su brodogradilišta imati neki efikasniji gospodarski ili turistički pogon. Ako analiza pokaže da je brodogradilište efikasnije od drugih pogona, tada bi se održalo i ostalo bi u državnom vlasništvu jer bi samo tako mogla imati i jaču društvenu ulogu koja privatnika ne zanima - smatra SDP-ov zastupnik, dodajući da nema tog privatnika koji bi kupio brodogradilišta u Trogiru, Splitu i Rijeci, a da ih ne bi drastično “srezao”, ako bi ih uopće netko i kupio.

Jedan od načina kako bi se moglo postupiti u postupku sanacije i restrukturiranja, smatra Jurčić, jest i taj da se sve gubitke brodogradnje “stavi u poseban fond ili račun”, što bi omogućilo da se i njihovo rješavanje prebaci za budućnost.

Drugi korak je, tvrdi, ujedinjavanje pet škverova u kompaniju “Jadranbrod - Hrvatska brodogradnja”, čime bi se znatno smanjili financijski i organizacijski troškovi. Moguće je da bi došlo i do manjeg smanjivanja broja radnika, ali bi brodogradnja i dalje ostala snažni izvozni proizvod.

F. Laušić / epeha

Koreja drži 35 posto tržišta

Južnokorejsko brodogradilište “Hyundai” raspolaže s šest puta većom površinom od svih pet hrvatskih škverova. Hrvatska na globalnoj karti brodogradnje zauzima samo 1,5 posto udjela, dok Južna Koreja pokriva čak 35 posto svjetske proizvodnje. Sedam korejskih brodogradilišta godišnje proizvede pet puta više tona brodova nego 30 europskih.

D.K.

Kruzeri su varljiva roba

Franko Kopal, jedan od vodećih stručnjaka za brodogradnju, smatra kako se škverovi, ponajprije splitski, mogu preorijentirati na kruzere.

- Prosječna starost svjetske flote kruzera iznosi oko 40 godina i može se očekivati povećanje gradnje brodova. Prijetnja domaćoj brodogradnji je moguće smanjenje potražnje za tim brodovima zbog skupe nafte – kazao je Kopal.

D.K.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Europska komisija želi zdrav brodograđevni sektor u RH koji će pridonijeti konkurentnosti te gospodarske grane u EU-u, ali hrvatski navozi moraju postati održivi [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nacrti restrukturiranja neće omogućiti opstanak brodogradilišta [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-04-25 21:17:11 [created_by] => 37 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-04-25 21:46:35 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-04-25 21:17:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2991 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/04/26/Novosti/skver0.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8173484 Threads: 1 Questions: 1688654776 Slow queries: 5034875 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112639665 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/eu-planovi-spasavanja-skverova-nisu-dobri-4982 [printLink] => /vijesti/hrvatska/eu-planovi-spasavanja-skverova-nisu-dobri-4982?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 83035 [name] => brodogradilište [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brodogradiliste [link] => /tag/brodogradiliste ) [1] => stdClass Object ( [id] => 289137 [name] => škver [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => skver [link] => /tag/skver ) [2] => stdClass Object ( [id] => 223947 [name] => brodotrogir [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brodotrogir [link] => /tag/brodotrogir ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Europska komisija želi zdrav brodograđevni sektor u RH koji će pridonijeti konkurentnosti te gospodarske grane u EU-u, ali hrvatski navozi moraju postati održivi [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nacrti restrukturiranja neće omogućiti opstanak brodogradilišta [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => EU: Planovi spašavanja škverova - nisu dobri [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-22-15-21-37 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/04/26/Novosti/skver0.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/04/26/Novosti/skver0.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}
Europska komisija želi zdrav brodograđevni sektor u RH koji će pridonijeti konkurentnosti te gospodarske grane u EU-u, ali hrvatski navozi moraju postati održivi

Europa je prošla tešku kalvariju spašavanja navoza od snažne
dalekoistočne konkurencije / Nikola Vilić / CROPIX
Na pitanje Slobodne Dalmacije zahtijeva li Europska unija od Hrvatske zatvaranje jadranskih brodogradilišta te kako komentiraju poluslužbene najave o zatvaranju “Brodotrogira” i velikom smanjenju radne snage u “Brodosplitu”, Europska komisija (EK) ograničila se na ovaj odgovor:

- Europska komisija oduvijek je tražila i još uvijek traži od hrvatske Vlade poštovanje međunarodnih obveza preuzetih u ugovoru o stabilizaciji i proširenju - kažu u EK-u.

Zbogom subvencijama

To je također postalo i mjerilo za otvaranje poglavlja pregovora o slobodnom tržišnom natjecanju. U brodogradnji to znači da se ne smije davati državna pomoć brodogradilištima u teškoćama osim ako ne postoji plan restrukturiranja koji će omogućiti samostalno poslovanje.

- Nažalost, nacrti restrukturiranja koje je dosad dostavljala hrvatska Vlada, iako su bili pozitivan pomak, jako su daleko od situacije da omoguće održivost na tržištu brodograđevnim tvrtkama - poručuju iz Europske komisije.

Europska komisija, dakle, želi zdrav brodograđevni sektor u Hrvatskoj, koji će pridonijeti konkurentnosti te gospodarske grane u EU-u uniji kad Hrvatska postane članica, ali da bi hrvatski škverovi mogli postati dio EU tržišta, moraju postati održivi.

Pravila EU-a o dodjeli državne potpore pritom moraju biti u potpunosti poštovana i transparentna. Uostalom, pravila i danas vrijede u Hrvatskoj, temeljem pretpristupnih ugovora s EU-om i nacionalnih zakona o državnoj potpori.

Hrvatska brodogradilišta zapošljavaju oko 14 tisuća radnika, a samo njemački superkoncern “ThyssenKrupp” u svoja četiri brodogradilišta broji manje od 10 tisuća radnika. To je samo jedan od neumoljivih podataka koji pružaju sliku položaja domaće brodogradnje u europskim i svjetskim relacijama.

Europska su brodogradilišta, za razliku od hrvatskih, prije tridesetak godina shvatila kamo “kola idu” pa su se, uz bolne rezove, okrenuli sofisticiranijim brodovima. Europskim inženjerskim znanjima Daleki istok za sada ne može parirati.

“Pogonski motori” europskoga gospodarstva - Njemačka, Francuska i Italija potpuno su se posvetili luksuznim kruzerima i vojnim programima. Podsjetimo da je najveći krstaš na svijetu “Queen Mary II” izgrađen u Francuskoj za astronomskih 800 milijuna dolara. Finski brodograditelji su na luksuznom brodu “Freedom of seas” zaradili 830 milijuna USD.

Jurčić: Ujediniti svih 5 brodogradilišta

‘Sve gubitke na
jedan račun’
Ljubo Jurčić, saborski zastupnik SDP-a, u predizborno je vrijeme lansirao svoje viđenje restrukturiranja gospodarstva koje je odudaralo i od HDZ-ova (restrukturiranje, pa privatizacija) i od onoga koje je predlagao Radimir Čačić, koji se kao premijerski kandidat zalagao da se u startu ugase “Brodotrogir” i “Kraljevica”.

Jurčić smatra kako se na brodogradnju u Hrvatskoj ne može gledati kao na korporaciju koja treba davati što veći profit, nego kao na dio šire društvene komponente koja omogućuje povećanje zaposlenosti u drugim tvrtkama, posredno povećanje proizvodnje u Hrvatskoj i povećanje izvoza.

Iz takvog stava proizlazi i Jurčićeva tvrdnja kako brodogradilišta ne bi trebalo privatizirati iz jednostavnog razloga što ih nitko ne bi htio kupiti, osim na način da radi jake poslovne i socijalne rezove, kako bi realizirao što veći profit.

- Naime, do 2011. bi se utvrdilo da li društvo može na lokacijama gdje su brodogradilišta imati neki efikasniji gospodarski ili turistički pogon. Ako analiza pokaže da je brodogradilište efikasnije od drugih pogona, tada bi se održalo i ostalo bi u državnom vlasništvu jer bi samo tako mogla imati i jaču društvenu ulogu koja privatnika ne zanima - smatra SDP-ov zastupnik, dodajući da nema tog privatnika koji bi kupio brodogradilišta u Trogiru, Splitu i Rijeci, a da ih ne bi drastično “srezao”, ako bi ih uopće netko i kupio.

Jedan od načina kako bi se moglo postupiti u postupku sanacije i restrukturiranja, smatra Jurčić, jest i taj da se sve gubitke brodogradnje “stavi u poseban fond ili račun”, što bi omogućilo da se i njihovo rješavanje prebaci za budućnost.

Drugi korak je, tvrdi, ujedinjavanje pet škverova u kompaniju “Jadranbrod - Hrvatska brodogradnja”, čime bi se znatno smanjili financijski i organizacijski troškovi. Moguće je da bi došlo i do manjeg smanjivanja broja radnika, ali bi brodogradnja i dalje ostala snažni izvozni proizvod.

F. Laušić / epeha

Koreja drži 35 posto tržišta

Južnokorejsko brodogradilište “Hyundai” raspolaže s šest puta većom površinom od svih pet hrvatskih škverova. Hrvatska na globalnoj karti brodogradnje zauzima samo 1,5 posto udjela, dok Južna Koreja pokriva čak 35 posto svjetske proizvodnje. Sedam korejskih brodogradilišta godišnje proizvede pet puta više tona brodova nego 30 europskih.

D.K.

Kruzeri su varljiva roba

Franko Kopal, jedan od vodećih stručnjaka za brodogradnju, smatra kako se škverovi, ponajprije splitski, mogu preorijentirati na kruzere.

- Prosječna starost svjetske flote kruzera iznosi oko 40 godina i može se očekivati povećanje gradnje brodova. Prijetnja domaćoj brodogradnji je moguće smanjenje potražnje za tim brodovima zbog skupe nafte – kazao je Kopal.

D.K.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/eu-planovi-spasavanja-skverova-nisu-dobri-4982 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=05cfe8c6352b435b25ff78c03081ae3e4307a6e2 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=EU%3A+Planovi+spa%C5%A1avanja+%C5%A1kverova+-+nisu+dobri&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Feu-planovi-spasavanja-skverova-nisu-dobri-4982 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Feu-planovi-spasavanja-skverova-nisu-dobri-4982 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Europska komisija želi zdrav brodograđevni sektor u RH koji će pridonijeti konkurentnosti te gospodarske grane u EU-u, ali hrvatski navozi moraju postati održivi [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nacrti restrukturiranja neće omogućiti opstanak brodogradilišta [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Hrvatskanacrti restrukturiranja neće omogućiti opstanak brodogradilišta

EU: Planovi spašavanja škverova - nisu dobri

Piše PSD.
25. travnja 2008. - 23:17
Europska komisija želi zdrav brodograđevni sektor u RH koji će pridonijeti konkurentnosti te gospodarske grane u EU-u, ali hrvatski navozi moraju postati održivi

Europa je prošla tešku kalvariju spašavanja navoza od snažne
dalekoistočne konkurencije / Nikola Vilić / CROPIX
Na pitanje Slobodne Dalmacije zahtijeva li Europska unija od Hrvatske zatvaranje jadranskih brodogradilišta te kako komentiraju poluslužbene najave o zatvaranju “Brodotrogira” i velikom smanjenju radne snage u “Brodosplitu”, Europska komisija (EK) ograničila se na ovaj odgovor:

- Europska komisija oduvijek je tražila i još...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. svibanj 2024 00:15