StoryEditor
BiznisLIJEPA NASHA 2.0

‘Proizvodnja optičkih leća može biti odličan posao‘

Piše Jozo Vrdoljak
21. srpnja 2021. - 08:00

Splitska tvrtka "Diagonal" jedini je hrvatski proizvođač visokokvalitetnih naočalnih leća, koja se na tržište plasiraju pod robnom markom "Visia". Tvrtka je osnovana 2003. godine u Splitu, a do opremanja proizvodnog pogona bavili su se distribucijom visokokvalitetnih naočalnih leća te optičkih i oftalmoloških uređaja. Prekretnica u radu tvrtke bila je 2019. godina, kada je tvrtka vlastitim sredstvima i uz pomoć poslovne banke investirala u kupnju i opremanje proizvodnog pogona u Kopilici. Odluka je donesena nakon što je menadžment "Diagonala" prepoznao potrebe tržišta i kreirao vlastiti brend naočalnih leća. U odnosu na konkurenciju globalnih kompanija, "Diagonal" se na tržištu pozicionira odličnim omjerom cijene i kvalitete te kvalitetnom i brzom isporukom.

image
Paun Paunovic/Cropix

U prošloj, vrlo zahtjevnoj pandemijskoj godini, kako nam otkriva Vladimir Topić, vlasnik i direktor "Diagonala", rast je bio 20 posto u odnosu na godinu prije, a ubrzani trend rasta nastavljen je i u ovoj godini. Ako se nešto nepredviđeno ne dogodi, Topić očekuje još veći rast nego što je bio prošlogodišnji. Otkriva da je u prvoj polovici godine "Diagonal" gotovo ostvario pokazatelje kakve je imao u čitavoj 2020. godini. Konkurencija na hrvatskom tržištu je velika. Uostalom, tako je na svim tržištima. Na našem tržištu je aktivno puno uvoznika, distributera, a najpoznatije globalne kompanije iz naše djelatnosti imaju svoja predstavništva, urede i logističke centre u Hrvatskoj. Da smo na pravom putu, potvrđuje činjenica što imamo sve veći broj zadovoljnih partnera, ali i rast svih poslovnih segmenata tvrtke", napominje Topić.

"Diagonal" ima proizvodni pogon površine 450 metara četvornih, koji je smješten u Kopilici. U njega je u dvije faze investirano ukupno oko 8,7 milijuna kuna. Imali su dileme oko lokacije proizvodnog pogona. U igri je bila opcija otvaranja pogona u Zagrebu zbog lakše opskrbe tržišta, ali su ipak odlučili investirati u Splitu.

„Nakon što smo stekli veliko iskustvo na tržištu, odlučili smo se na proizvodnju. Izuzetno smo konkurentni što se tiče cijene i rokova isporuke. U ovom trenutku zapošljavamo 20 radnika, od kojih je nešto više od polovice radnika u proizvodnom pogonu. Što se tiče tržišta, svojim proizvodima pokrivamo čitavo tržište Hrvatske i Bosne i Hercegovine, a nedavno smo se probili i na tržište Italije i Njemačke“, pojašnjava Topić.

Nema radnika na tržištu

Na pitanje je li mu teško pronaći radnike za proizvodni pogon zbog činjenice da ne može nigdje dobiti gotovog radnika jer nitko drugi nema proizvodni pogon, Topić kaže da je teško, odnosno nemoguće, dobiti obučenog radnika jer ih na tržištu nema. „Mi smo prvi koji proizvodimo. Doslovno smo krenuli od nule. Zato moramo obučavati radnike. Imamo zaposlenike raznih struka. Dio naših radnika su kemijski inženjeri, imamo inženjere automatike, inženjere elektrotehnike, dio je ekonomista, a imamo i optičare. Nitko od naših radnika kada je došao raditi nije znao gotovo ništa o ovom poslu. Svi su se naučili raditi. Kada zaposlimo novog radnika, on odmah dobije svog mentora koji ga provede kroz sve faze poslovanja i obuči ga za rad na proizvodnoj traci. Strojevi koje smo kupili bili bi neupotrebljivi bez određenih software rješenja, bez obučenih ljudi, bez određenih procesa i bez određenog iskustva. Trebalo je sve to osigurati i ne mogu reći da se nismo namučili dok sve nismo uskladili i posložili. Naime, proizvodnja je inače vrlo osjetljiva a pogotovo je osjetljiva u našem segmentu. Ipak, ne možemo reći da nam neke stvari nisu išle na ruku. Naime, jako brzo smo pronašli halu koju smo kupili za naš proizvodni pogon, banka nas je prepoznala i pratila je naš projekt... Od početka su nam padale barijere“, napominje Vladimir Topić.

Topić pojašnjava da unutar proizvodnog pogona moraju imati izrazito čiste uvjete. „Imamo takozvane čiste sobe u kojima se nanose zaštitni slojevi na leće. Uvjeti su takvi da se zrak filtrira preko apsolutnih filtera. Sve se to radi u cilju da ni najmanja čestica prašine ne dođe u taj dio proizvodnog pogona. Da bismo spriječili čestice prašine na optičku leću, ta soba mora biti apsolutno čista. Unutar pogona nije preporučljiv ulazak ljudi osim naših radnika“, kaže direktor Diagonala.

Topić je zadovoljan reakcijom potrošača na proizvode tvrtke Diagonal. „Nemamo nikakvih reklamacija, povoljniji smo cjenovno od uvoznih proizvoda i imamo kratke i brze rokove isporuke. Svi naši partneri su nas maksimalno podržali, na čemu smo im veoma zahvalni. To su osnovni razlozi zašto smo uspješni na hrvatskom tržištu“, otkriva Topić, koji je dodao da ih je rast proizvodnje i potražnja za njihovim proizvodima primorao na to da su godinu dana nakon otvaranja pogona i pokretanja proizvodnje proširili proizvodne kapacitete.

"Budući da tadašnjim proizvodnim kapacitetima nismo mogli zadovoljiti potrebe naših poslovnih partnera, investirali smo u dodatnu proizvodnu liniju“, kaže Topić.

image
Paun Paunovic/Cropix

Sredstva iz fondova EU-a

Što se tiče planova, koji su potaknuti prije svega dobrim prihvaćanjem od strane potrošača, a posljedica toga je rast, oni su vezani uz proširenje proizvodnih kapaciteta. U planu nam je nabava još jedne proizvodne linije za koju imamo prostora u postojećem proizvodnom pogonu. Prijavili smo projekt kako bismo dobili sredstva iz fondova EU-a. Povećanje kapaciteta nam je neophodno iz razloga što moramo zadovoljiti potražnju za našim proizvodima koja raste. Imamo sve veći broj upita iz inozemstva koje trebamo zadovoljiti.

Znači, u postojećem proizvodnom pogonu imaju prostora za još jednu proizvodnu liniju a budući da Diagonal raste po visokim stopama, vrlo je izgledno da će u budućnosti doći do izgradnje proizvodnog pogona u nekoj proizvodnoj zoni na splitskom području. Osim spomenutih tržišta Hrvatske i Bosne i Hercegovine, koja su odlično pokrivena, te Njemačke i Italije, na kojima Diagonal ima ogroman potencijal rasta, u ovoj tvrtki imaju namjeru pozicionirati svoje proizvode na tržišta Makedonije, Crne Gore te ostalih zemlja iz ove regije, ali i na manje udaljena tržišta poput Slovenije, Austrije te još nekih zemalja srednje Europe. U Bosni i Hercegovini imaju zastupnika za svoje proizvode zato što BiH nije članica EU-a, dok tržišta Njemačke i Italije pokrivaju direktno.

"Potrošači su nas već prepoznali tako da za naše proizvode dobivamo isključivo pohvale. U ovom trenutku planiramo i nova zapošljavanja. Kad kupimo novu proizvodnu liniju, onda ćemo zaposliti pet, šest novih radnika. Svaki novi radnik dobit će mentora koji ga mora upoznati i obučiti kroz 25 proizvodnih procesa. Kad sve to prođe, onda se specijalizira i opslužuje nekoliko proizvodnih procesa. Dakle, dobije svoje mjesto u proizvodnji“, pojašnjava Topić.

„Naši kupci su optičke radnje i mi s njima kvalitetno radimo tako da ih smatramo našim partnerima. Kad nas ljudi pitaju gdje se mogu kupiti naši proizvodi, mi ih uputimo kod naših partnera“, ističe Topić.

"Diagonal" je klasična privatna tvrtka koja samostalno i neovisno posluje. Prošle godine je "Diagonal" za svoje proizvode dobio znak Hrvatska kvaliteta, koji dodjeljuje Hrvatska gospodarska komora. Taj znak je otisnut na proizvodima tvrtke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. srpanj 2021 15:41