stdClass Object ( [id] => 1366958 [title] => Lucijan Carić: ‘Mate Rimac je za 180 milijuna eura dužan pojasniti sve o robotaksijima. Projekta nema ni na vidiku‘ [alias] => lucijan-caric-mate-rimac-je-za-180-milijuna-eura-duzan-pojasniti-sve-o-robotaksijima-projekta-nema-ni-na-vidiku [catid] => 244 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

U Hrvata nikad nije manjkalo profiterskih adoranata raznih prodavača magle. Zato je uvijek nedostajalo onih koji se hrabro koriste spoznajnim aparatom i postavljaju logična pitanja od javnoga interesa. Jedan od takvih je informatički stručnjak Lucijan Carić, rijedak no itekako suvisao kritičar hrvatskoga "naj-inovatora" Mate Rimca.

Razvikani tehnološki genij posredstvom je Vlade prije tri godine dobio 180 milijuna eura za projekt autonomnih taksija u glavnome gradu, odakle se model trebao širiti po cijeloj Hrvatskoj. No, umjesto robotaksija, Hrvatima su danas dostupni tek roboTahiji, robotizirani tumači feudalnih prava privilegiranih poduzetnika koje, smatraju, nitko nema ništa pravo pitati.

Ove su godine sve bitne faze futurističkog projekta robotaksija u Zagrebu trebale biti gotove, no u poslu masno plaćenom bespovratnim europskim novcem nitko nije vidio nikakvu kreaciju. Kako je to moguće?

– Europska sredstva, koja su ujedno u 30-postotnom iznosu i sredstva hrvatskih poreznih obveznika, bespovratna su samo ako budu zakonito, namjenski i dokumentirano utrošena. O futurizmu je teško govoriti zato što različite varijante automatiziranih taksi-vozila već voze ulicama američkih, europskih, bliskoistočnih i azijskih gradova. Osim toga, taksi-vozilo, robotizirano ili ne, vozilo je koje zauzima mjesto na cesti, troši resurse za proizvodnju, održavanje i pogon. Po pitanju smanjenja gužvi, sigurnosti, štetnih emisija, zelene tranzicije itd., doprinos takvih robotiziranih taksi-vozila manji je nego što se to obično nastoji prikazati.

Što se hrvatske pameti i kreativnosti u cijelom tom procesu tiče, teško je reći koliko je tu izražena i značajna hrvatska komponenta. Sveti gral autonomije nalazi se u tehnologiji autonomne vožnje koja se u Hrvatskoj ne razvija.

Što je najspornije u ovom pompozno najavljivanom pothvatu? Što hrvatski ostapi benderi u ime lažnog futurizma bezočno crpe goleme količine javnog "benzina" ili što nemaju ideja?

– Najspornije je to što javnost nikad nije upoznata s kriterijima na temelju kojih su dodijeljena ta sredstva. Također, javnosti su ostale nedostupne informacije tko je izveo due diligence toga projekta te zaključio kako je izvodljiv i da u njega ima smisla ulagati javni novac. Ironično je što je sam Mate Rimac u javnim nastupima tvrdio kako previše gledamo u europsku vreću novca, te kako neće razvijati robotaksije.

Znanstvenici su govorili da na svaku epruvetu moraju lijepiti naljepnicu kako je plaćena europskim sredstvima, te kako moraju opravdavati kada kupe centimetar dužu epruvetu jer na tržištu u tom trenutku nije bilo drugih. To je u ogromnoj disonanciji s dobivanjem 180 milijuna eura na temelju vrlo nejasnih kriterija i potpuno netransparentne procedure. Ono što piše u Nacionalnom planu otpornosti i oporavka, na stranicama 363.-369., pod točkom C1.4. R5-I2, i naslovom "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture" jest utter bullshit. Mogu razbiti doslovno svaku tamo napisanu rečenicu.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

Zadnje vijesti govore da Rimac od izraelske tvrtke kupuje već gotov proizvod za autonomnu vožnju, očito kako bi nekako pokušao opravdati primljeni EU novac. Hoće li uspjeti u toj inovaciji?

– Od izraelske tvrtke Mobileye kupuje se njezin sustav autonomne vožnje, a razvoj tog sustava u Hrvatskoj nije ni obećan. Mobileye proizvodi sustave za ugradnju u vozila temeljem kojih ta vozila postaju autonomna. Sam Mobileye na svojim web-stranicama tvrdi kako se radi o sustavu koji se može ugraditi u praktički svako vozilo.

Iako Mobileye svojim sustavom opisno koketira s obećanom autonomnom tehnologijom nivoa pet (koristeći vlastitu, a ne standardnu nomenklaturu) gotovo sam siguran kako nemaju nikakve potvrde, certifikate ili homologacije za taj najviši stupanj autonomije vozila. Čak ni sustavi autonomnog nivoa četiri redovito nisu ni certificirani ni homologirani kao takvi, već se najčešće radi o samostalnoj procjeni njihova proizvođača. Razlika između tih sustava autonomije na prvi pogled nije velika, ali je u stvarnosti znatna.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

Možete li to uprostiti laicima?

– U pravilu, vozila četvrtog nivoa autonomije mogu voziti potpuno samostalno u gotovo svim uvjetima po unaprijed određenom području, nakon temeljitih analiza prometa i mogućnosti kretanja takvog vozila. Vozilo petog nivoa autonomije sposobno je samo voziti u svim uvjetima u kojima bi se, recimo, snašao iskusan vozač. Dakle, vozilo opremljeno tim najvišim stupnjem autonomije trebalo bi potpuno samostalno moći voziti svim cestama, ulicama i uličicama, od zagrebačke podsljemenske zone, riječkih brda, istarskih uličica, otočnih kala, po Malti, cestama kroz francuske živice ili usred prometnog kaosa Karachija ili Mumbaija. Takav sustav, prema svemu što znam, danas ne postoji niti vam itko može obećati kako će postojati sutra, za godinu, dvije ili pet. Svakoga tko daje jamstvo za isporuku takvog sustava prvo bih pitao s koliko ga ništica piše, i devetkom na prvom mjestu – po mogućnosti...

Kakva je poslovna reputacija izraelske tvrtke s kojom Rimac pregovara o kupnji njihove tehnologije?

– Što se same tvrtke Mobileye tiče, protiv nje je vrlo nedavno, gotovo pred samu objavu suradnje, pokrenuta skupna tužba (class action) zbog neistinitog informiranja dioničara. Tvrtka je "zaboravila" dioničarima predočiti podatak kako njihovi kupci, uglavnom automobilske tvrtke, na zalihama imaju šest-sedam milijuna prethodno isporučenih, a još neugrađenih proizvoda. Zato im se dionica u posljednjih mjesec i pol dana stropoštala za 40 posto, na najniži nivo od izlaska na burzu.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

Oko Rimca u javnosti djeluje nekoliko apostola lažnog poduzetništva koji agresivnošću i osobnim diskreditacijama svih pitalaca i kritičara uporno nastoje obraniti pravo nepolaganja računa za javni novac. U finijim demokracijama to bi se moglo zvati i zločinačkim udruživanjem?

– Tumačenja kako novac koji je dobila Rimčeva tvrtka Project 3 Mobility nije novac hrvatskih poreznih obveznika sramotno su, upravo uvredljivo, neistinita. Prema podacima o ukupnim hrvatskim uplatama u EU proračun i povlačenju sredstava iz EU proračuna koje je nedavno objavila Vlada, 30 posto europskog novca je iz džepova hrvatskih poreznih obveznika. Obrana nerealnih obećanja u stilu "pa svi pretjeruju i svi lažu", te obrana apsurdnih rokova ili nepoštovanja rokova tvrdnjom da "svi kasne", nisu ništa drugo doli prazna demagogija. Ne samo to, uvreda su onima koji ne kasne, uvreda su onima koji se drže rokova i uvreda su onima koji ne lažu i ispunjavaju obećanja.

Kad dobijete javni novac, morate odgovarati na pitanja o tom javnom novcu. Ako ne želite odgovarati na pitanja o tome kako trošite javni novac, onda ga nemojte ni uzeti. Osim toga, obveza javne objave financijskih izvještaja određena je zakonom i ne postoje iznimke.

Česta teza "apostola poduzetništva" je da su građani oko složenih tehnologija "bedaki", da ništa ne razumiju i da zbog toga izvlače krive zaključke. Treba li biti ekspert za tehnologije da bi se javno prosuđivalo obmanjujuće poslove?

  – Ne treba biti ekspert kako bi se znalo da se u Hrvatskoj za dvije godine ne može dobiti ni građevinska dozvola, a kamoli završiti složen projekt čiji ključan element uopće nije unutar vaše kontrole. Sada su rokovi pomaknuti na 2026., ali i dalje su nerealni. Do tada treba izgraditi obećanu robobazu (tzv. centar nove mobilnosti). Od prvotno spomenute lokacije Project 3 Mobility je u međuvremenu odustao, iako je Grad Zagreb već raspisao natječaj za lokaciju dogovorenu s tvrtkom. Ne znamo je li određena nova lokacija, ne znamo jesu li raspisani ili završeni natječaji za tu lokaciju, ne znamo jesu li izrađeni prototipovi, ni u kojoj je fazi testiranje, snimanje ruta, dobivanje potrebnih dozvola i homologacija. U smislu obećanog, homologirati se može samo cjelovito vozilo s nezavisno utvrđenim petim nivoom autonomije uz pripadajuću infrastrukturu. O nekoj serijskoj proizvodnji takvih vozila za sada ne možemo ni govoriti. Dakle, dana su velika obećanja, ali njihovo ispunjenje prilično kaska.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

U hrvatskoj javnosti dosad nije bilo naročite skandaliziranosti zbog netransparentnoga grabljenja stotina milijuna javnih eura za doslovce nikakav rezultat. Rijetki mediji o tome pišu, a većina ih se klanja mitu o Rimcu kao "našem najvećem kreativcu". Dojam je da je puno nemoralnije što u Zagrebu nedavno nije bilo dočeka vaterpolista nego što je netko za ništa dobio 180 milijuna eura?

– Puno legendi o hrvatskim gospodarskim tigrovima stvorili su i poticali mediji. Nažalost, često je lakše plasirati vijesti koje nisu ništa drugo nego PR nego dublje uroniti u priču i istražiti je. Dovoljno je sjetiti se Ivice Todorića i kako mu se ljubilo bika među rogove. U slučaju Mate Rimca, nažalost, postoje mnoga očita, teška, ali još neodgovorena pitanja.

Puno informacija dostupno je iz javnih izvora. Recimo, 2011. godine Mate Rimac tvrdio je kako mu kupci za Concept_One dolaze sa svih strana i kako su već prodali deset automobila. U javno dostupnoj bazi financijskih izvještaja FINA-e Rimac Group za 2011. godinu na mjestu prihoda ima crticu. Prihod za 2012. i 2013. je oko 500.000 eura godišnje, za 2014. 1,5 milijuna eura, a za 2015. – četiri milijuna eura. Znači, četverogodišnji naknadni prihod tvrtke je ispod ukupne cijene deset vozila navodno prodanih još 2011. Sama jednostavna analiza prihoda tvrtke između 2011. i 2021. pokazuje kako je, na temelju dostupnih podataka o ukupnom prihodu, prodaji u inozemstvu, te prihodu od prodaje vozila, Rimac tijekom tih deset godina mogao prodati šest vozila. Oni koji razumiju financije bolje od mene, na temelju primljenih predujmova, tvrde kako je taj broj još i manji. Rimac je sam kriv što mu je broj prodanih vozila veća tajna od najstrože čuvanih američkih državnih tajni, navodno pohranjenih u Area 51.

Je li red da u Teslinoj domovini sva sramota za obmanu građana i EU institucija po pitanju inoviranja novih tehnologija padne samo na muljatora? Nije Mate Rimac sam sebi dao javni novac, u to ga je vrlo agilno gurnula HDZ-ova Vlada.

– Mate Rimac doista oponaša serijsko davanje i neispunjavanje obećanja jednog Elona Muska. Nije sporno da njegova vozila postoje, nisu sporni rekordi. Sporno je koliko ih je proizveo, a koliko prodao. Tu postoji serija izjava koje su dali on i sama tvrtka. Neke su naknadno demantirane kao "nesporazum", a neke i dalje jednostavno nemaju nikakvu iole objektivnu potvrdu. Tehnologija može biti tajna, industrijski procesi mogu biti tajna, ali postojanje vozila koja se voze po javnim cestama teško može biti nekakva tajna.

Nikad nije objašnjeno ni što točno Mate Rimac, odnosno njegove tvrtke, proizvode. Gotovo sigurno ne proizvode baterijske ćelije, ni elektromotore, a još manje je sigurno da proizvode elemente ovjesa, farove i drugu opremu vozila. Uostalom, to same ne rade ni najveće automobilske tvrtke, neke čak same ne proizvode ni motore za svoja vozila, već to rade specijalizirani proizvođači. No u tomu nema sramote, integracija je isto zahtjevan posao i dva integratora iz istih komponenti mogu dobiti proizvode bitno različite kvalitete i performansi.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

Vlada je za neuspješne proizvođače robotaksija tražila i poštedu od Europske komisije, te molila da se postavljeni rokovi za Rimčev neobavljeni posao prolongiraju. Gdje je državni interes u podršci bjelodano neuspješnom projektantu?

– Koliko znam, za sada je bila samo jedna odgoda, no ne vjerujem kako će biti jedina. Najveći problem cijele priče upravo je u nejasnim, odnosno nepostojećim kriterijima za dodjelu ovog projekta. Hrvatska Vlada ovdje je zapravo samo posrednik, sredstva i projekt direktno je odobrila Europska unija. Projekt je dobila tvrtka bez ikakve poslovne povijesti, na časnu riječ osnivača kako imaju ili mogu imati potrebne resurse, ljude, znanje i financije.

Takvi projekti jednostavno se ne mogu davati na riječ. U Hrvatskoj je velik problem da državu zapravo nije briga što se u njoj događa, što pojedine tvrtke proizvode i kakve su njihove kompetencije. U tom smislu Hrvatska nije uložila nikakav napor da mapira perspektivne i moguće strateške kompanije te da osigura vlastitu infrastrukturu za podršku tih kompanija. To je ozbiljan posao za koji ne postoji potrebno znanje, ali ne postoji ni elementarna volja da se on napravi. Ovako, Vlada je vjerojatno vapila za projektom gdje bi se mogao dobiti europski novac. Iz Rimčeva Project 3 Mobilityja nešto su složili, Vlada se toga uhvatila, sve je dogovoreno izvan domašaja i znanja javnosti, te servirano EU koja je zagrizla i projekt odobrila. EU isto često ne briljira u razumijevanju tehnologije i tehnoloških kompanija. Na kraju krajeva, nije li to vidljivo i u globalnom rasporedu tehnoloških divova?

Projekt robotaksija bi se, kao i sve sporno u Hrvatskoj, mogao rastezati dok ga svi ne zaborave?

– Problem vidim i u tome što Rimčeve tvrtke opet kasne s predajom izvještaja za javnu objavu, i to nakon što je, poslije prošlogodišnjeg kašnjenja, Mate obećao kako više nikada neće kasniti. Što god da se pričalo, kašnjenje u predaji izvještaja u Hrvatskoj nije pravilo. Fina redovito objavljuje te podatke i 1. prosinca 2023. ukupno po članku 30. Zakona o računovodstvu izvještaj nije predalo 7437 poduzetnika, od čega je 3721 j.d.o.o. Među tih 7437 poduzetnika dvije su Rimčeve tvrtke, Rimac Technology je u međuvremenu predao objavu, a Bugatti Rimac nije ni dandanas. U Hrvatskoj ima gotovo 300.000 poduzetnika pa zaključke izvucite sami.

Umjesto bilo kakvih objašnjenja Mate Rimac i njegove tvrtke odlučile su odgovoriti glembajevskom šutnjom. I to je legitimno, ali bojim se kako će doći trenutak kada će Mate možda htjeti govoriti, ali ga više nitko neće htjeti slušati.

---

image

Autonomni robotaxi bez vozača na ulicama Pekinga

Jade Gao/Afp
---

Nedavno je otac Mate Rimca dobio tri godine zatvora za kaznena djela iz sfere gospodarskoga kriminala, no presuda se neće izvršiti i neće u zatvor jer je netom nakon odluke suda u Požegi sve otišlo u zastaru. Što mislite, regulira li i taj slučaj "nevidljiva ruka pravosudnog tržišta"?

– Mi nemamo pravosuđe, nemamo zdravstvo, u krajnjoj liniji nemamo ni državu. Imamo iluziju pravosuđa, iluziju zdravstva, iluziju države... Tragedija je što u tim sustavima ima nemalo dobrih i poštenih ljudi koji predano obavljaju svoj posao. U puno slučajeva cijeli sustavi počivaju na entuzijazmu i dobroj volji baš tih ljudi koji su uglavnom nepriznati i često marginalizirani.

   Destrukcija i dekompozicija hrvatskog pravnog sustava, ali i društva, nije od jučer, već je uklesana u same temelje nove hrvatske državnosti. Tu smo, bojim se, prošli točku bez povratka. Prema riječima demografa Tade Jurića, a na temelju istraživanja provedenih na relevantnom uzroku naših iseljenika u Njemačkoj, osjećaj nepravde, nagrađivanje varalica i ismijavanje onih koji se bore za pravdu među glavnim su razlozima masovnoga iseljavanja, neviđenog u hrvatskoj povijesti. U Bibliji, u Evanđelju po Mateju, Isus kaže: "Blagoslovljeni su koji gladuju i žeđaju za pravdom, oni će je se i nasititi." Mi u Hrvatskoj nećemo nikada.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => stručnjak kritičar [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => stručnjak kritičar 2 0 15098 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2024-02-21 19:14:24 [created_by] => 3073 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2024-02-25 09:19:23 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2024-02-25 09:19:03 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 244 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz poslovnog sektora [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, poslovni sektor, biznis, business [secure] => 0 [page_title] => Biznis [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Lucijan Carić: Mate Rimac je za 180 milijuna eura dužan pojasniti sve o robotaksijima. Projekta nema ni na vidiku page_title=Lucijan Carić: Mate Rimac je za 180 milijuna eura dužan pojasniti sve o robotaksijima. Projekta nema ni na vidiku [metakey] => mate rimac, robotaksiji u Zagrebu, zelene tehnologije, eu novac [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2024\/02\/21\/26628240.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/21\/26624105.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/21\/25684891.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/21\/26624104.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/21\/26624106.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/21\/26624107.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/21\/26624108.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["privatni album ","Privatni Album\/","Jade Gao\/Afp","Privatni Album\/","Privatni Album\/","Privatni Album\/","Privatni Album\/"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Lucijan Cari\u0107<\/p>","

Lucijan Cari\u0107<\/p>","

Autonomni robotaxi bez voza\u010da na ulicama Pekinga<\/p>","

Lucijan Cari\u0107<\/p>","

Lucijan Cari\u0107<\/p>","

Lucijan Cari\u0107<\/p>","

Lucijan Cari\u0107<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1508","hd_26628240_1920.jpg":"1920x1080","k_26628240_1280.jpg":"1280x1280","k_26628240_1024.jpg":"1024x1024","k_26628240_640.jpg":"640x640","k_26628240_480.jpg":"480x480","k_26628240_340.jpg":"340x340","k_26628240_220.jpg":"220x220","o_26628240_1280.jpg":"1280x1005","o_26628240_1024.jpg":"1024x804","o_26628240_640.jpg":"640x502","o_26628240_480.jpg":"480x377","o_26628240_340.jpg":"340x267","o_26628240_220.jpg":"220x172","h_26628240_1280.jpg":"1280x854","h_26628240_1024.jpg":"1024x683","h_26628240_640.jpg":"640x427","h_26628240_480.jpg":"480x320","h_26628240_340.jpg":"340x227","h_26628240_220.jpg":"220x147","pp_26628240_1280.jpg":"1280x1628","pp_26628240_1024.jpg":"1024x1303","pp_26628240_640.jpg":"640x814","pp_26628240_480.jpg":"480x611","pp_26628240_340.jpg":"340x432","pp_26628240_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2880","hd_26624105_1920.jpg":"1920x1080","k_26624105_1280.jpg":"1280x1280","k_26624105_1024.jpg":"1024x1024","k_26624105_640.jpg":"640x640","k_26624105_480.jpg":"480x480","k_26624105_340.jpg":"340x340","k_26624105_220.jpg":"220x220","o_26624105_1280.jpg":"1280x1920","o_26624105_1024.jpg":"1024x1536","o_26624105_640.jpg":"640x960","o_26624105_480.jpg":"480x720","o_26624105_340.jpg":"340x510","o_26624105_220.jpg":"220x330","h_26624105_1280.jpg":"1280x854","h_26624105_1024.jpg":"1024x683","h_26624105_640.jpg":"640x427","h_26624105_480.jpg":"480x320","h_26624105_340.jpg":"340x227","h_26624105_220.jpg":"220x147","pp_26624105_1280.jpg":"1280x1628","pp_26624105_1024.jpg":"1024x1303","pp_26624105_640.jpg":"640x814","pp_26624105_480.jpg":"480x611","pp_26624105_340.jpg":"340x432","pp_26624105_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1024x682","hd_25684891_1920.jpg":"1920x1080","k_25684891_1280.jpg":"1280x1280","k_25684891_1024.jpg":"1024x1024","k_25684891_640.jpg":"640x640","k_25684891_480.jpg":"480x480","k_25684891_340.jpg":"340x340","k_25684891_220.jpg":"220x220","o_25684891_1280.jpg":"1280x852","o_25684891_1024.jpg":"1024x682","o_25684891_640.jpg":"640x426","o_25684891_480.jpg":"480x319","o_25684891_340.jpg":"340x226","o_25684891_220.jpg":"220x146","h_25684891_1280.jpg":"1280x854","h_25684891_1024.jpg":"1024x683","h_25684891_640.jpg":"640x427","h_25684891_480.jpg":"480x320","h_25684891_340.jpg":"340x227","h_25684891_220.jpg":"220x147","pp_25684891_1280.jpg":"1280x1628","pp_25684891_1024.jpg":"1024x1303","pp_25684891_640.jpg":"640x814","pp_25684891_480.jpg":"480x611","pp_25684891_340.jpg":"340x432","pp_25684891_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2879","hd_26624104_1920.jpg":"1920x1080","k_26624104_1280.jpg":"1280x1280","k_26624104_1024.jpg":"1024x1024","k_26624104_640.jpg":"640x640","k_26624104_480.jpg":"480x480","k_26624104_340.jpg":"340x340","k_26624104_220.jpg":"220x220","o_26624104_1280.jpg":"1280x1919","o_26624104_1024.jpg":"1024x1535","o_26624104_640.jpg":"640x959","o_26624104_480.jpg":"480x719","o_26624104_340.jpg":"340x509","o_26624104_220.jpg":"220x329","h_26624104_1280.jpg":"1280x854","h_26624104_1024.jpg":"1024x683","h_26624104_640.jpg":"640x427","h_26624104_480.jpg":"480x320","h_26624104_340.jpg":"340x227","h_26624104_220.jpg":"220x147","pp_26624104_1280.jpg":"1280x1628","pp_26624104_1024.jpg":"1024x1303","pp_26624104_640.jpg":"640x814","pp_26624104_480.jpg":"480x611","pp_26624104_340.jpg":"340x432","pp_26624104_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2880","hd_26624106_1920.jpg":"1920x1080","k_26624106_1280.jpg":"1280x1280","k_26624106_1024.jpg":"1024x1024","k_26624106_640.jpg":"640x640","k_26624106_480.jpg":"480x480","k_26624106_340.jpg":"340x340","k_26624106_220.jpg":"220x220","o_26624106_1280.jpg":"1280x1920","o_26624106_1024.jpg":"1024x1536","o_26624106_640.jpg":"640x960","o_26624106_480.jpg":"480x720","o_26624106_340.jpg":"340x510","o_26624106_220.jpg":"220x330","h_26624106_1280.jpg":"1280x854","h_26624106_1024.jpg":"1024x683","h_26624106_640.jpg":"640x427","h_26624106_480.jpg":"480x320","h_26624106_340.jpg":"340x227","h_26624106_220.jpg":"220x147","pp_26624106_1280.jpg":"1280x1628","pp_26624106_1024.jpg":"1024x1303","pp_26624106_640.jpg":"640x814","pp_26624106_480.jpg":"480x611","pp_26624106_340.jpg":"340x432","pp_26624106_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2880","hd_26624107_1920.jpg":"1920x1080","k_26624107_1280.jpg":"1280x1280","k_26624107_1024.jpg":"1024x1024","k_26624107_640.jpg":"640x640","k_26624107_480.jpg":"480x480","k_26624107_340.jpg":"340x340","k_26624107_220.jpg":"220x220","o_26624107_1280.jpg":"1280x1920","o_26624107_1024.jpg":"1024x1536","o_26624107_640.jpg":"640x960","o_26624107_480.jpg":"480x720","o_26624107_340.jpg":"340x510","o_26624107_220.jpg":"220x330","h_26624107_1280.jpg":"1280x854","h_26624107_1024.jpg":"1024x683","h_26624107_640.jpg":"640x427","h_26624107_480.jpg":"480x320","h_26624107_340.jpg":"340x227","h_26624107_220.jpg":"220x147","pp_26624107_1280.jpg":"1280x1628","pp_26624107_1024.jpg":"1024x1303","pp_26624107_640.jpg":"640x814","pp_26624107_480.jpg":"480x611","pp_26624107_340.jpg":"340x432","pp_26624107_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2880","hd_26624108_1920.jpg":"1920x1080","k_26624108_1280.jpg":"1280x1280","k_26624108_1024.jpg":"1024x1024","k_26624108_640.jpg":"640x640","k_26624108_480.jpg":"480x480","k_26624108_340.jpg":"340x340","k_26624108_220.jpg":"220x220","o_26624108_1280.jpg":"1280x1920","o_26624108_1024.jpg":"1024x1536","o_26624108_640.jpg":"640x960","o_26624108_480.jpg":"480x720","o_26624108_340.jpg":"340x510","o_26624108_220.jpg":"220x330","h_26624108_1280.jpg":"1280x854","h_26624108_1024.jpg":"1024x683","h_26624108_640.jpg":"640x427","h_26624108_480.jpg":"480x320","h_26624108_340.jpg":"340x227","h_26624108_220.jpg":"220x147","pp_26624108_1280.jpg":"1280x1628","pp_26624108_1024.jpg":"1024x1303","pp_26624108_640.jpg":"640x814","pp_26624108_480.jpg":"480x611","pp_26624108_340.jpg":"340x432","pp_26624108_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 244 [name] => Biznis [alias] => biznis [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 5 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7646313 Threads: 3 Questions: 1621180002 Slow queries: 4815934 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111029529 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/biznis ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) [1] => stdClass Object ( [id] => 244 [name] => Biznis [alias] => biznis [parent] => 119 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vijesti/biznis ) ) [link] => /vijesti/biznis/lucijan-caric-mate-rimac-je-za-180-milijuna-eura-duzan-pojasniti-sve-o-robotaksijima-projekta-nema-ni-na-vidiku-1366958 [printLink] => /vijesti/biznis/lucijan-caric-mate-rimac-je-za-180-milijuna-eura-duzan-pojasniti-sve-o-robotaksijima-projekta-nema-ni-na-vidiku-1366958?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 463275 [name] => Mate Rimac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => mate-rimac [link] => /tag/mate-rimac ) [1] => stdClass Object ( [id] => 749131 [name] => robotaksiji u Zagrebu [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-23 15:05:26 [main_article_id] => 0 [alias] => robotaksiji-u-zagrebu [link] => /tag/robotaksiji-u-zagrebu ) [2] => stdClass Object ( [id] => 749132 [name] => zelene tehnologije [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-23 15:05:26 [main_article_id] => 0 [alias] => zelene-tehnologije [link] => /tag/zelene-tehnologije ) [3] => stdClass Object ( [id] => 379389 [name] => EU novac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => eu-novac [link] => /tag/eu-novac ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => stručnjak kritičar [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Lucijan Carić: ‘Mate Rimac je za 180 milijuna eura dužan pojasniti sve o robotaksijima. Projekta nema ni na vidiku‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3073 [name] => Davor Krile [username] => davor.krile [email] => davor.krile@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$LyMi.JNgiiRFR4xSVwf7gO72c0ej6V3duSAlXomIM0PF91jeTDIwm [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/davor-krile-3073 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1592 [gender] => m [description] => [image] => 1592.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1592.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/21/26628240.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => privatni album [mainImageDesc] =>

Lucijan Carić

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/21/26628240.jpg [title] => privatni album

Lucijan Carić

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/21/26624105.jpg [title] => Privatni Album/

Lucijan Carić

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/21/25684891.jpg [title] => Jade Gao/Afp

Autonomni robotaxi bez vozača na ulicama Pekinga

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/21/26624104.jpg [title] => Privatni Album/

Lucijan Carić

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/21/26624106.jpg [title] => Privatni Album/

Lucijan Carić

) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/21/26624107.jpg [title] => Privatni Album/

Lucijan Carić

) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/21/26624108.jpg [title] => Privatni Album/

Lucijan Carić

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

U Hrvata nikad nije manjkalo profiterskih adoranata raznih prodavača magle. Zato je uvijek nedostajalo onih koji se hrabro koriste spoznajnim aparatom i postavljaju logična pitanja od javnoga interesa. Jedan od takvih je informatički stručnjak Lucijan Carić, rijedak no itekako suvisao kritičar hrvatskoga "naj-inovatora" Mate Rimca.

Razvikani tehnološki genij posredstvom je Vlade prije tri godine dobio 180 milijuna eura za projekt autonomnih taksija u glavnome gradu, odakle se model trebao širiti po cijeloj Hrvatskoj. No, umjesto robotaksija, Hrvatima su danas dostupni tek roboTahiji, robotizirani tumači feudalnih prava privilegiranih poduzetnika koje, smatraju, nitko nema ništa pravo pitati.

Ove su godine sve bitne faze futurističkog projekta robotaksija u Zagrebu trebale biti gotove, no u poslu masno plaćenom bespovratnim europskim novcem nitko nije vidio nikakvu kreaciju. Kako je to moguće?

– Europska sredstva, koja su ujedno u 30-postotnom iznosu i sredstva hrvatskih poreznih obveznika, bespovratna su samo ako budu zakonito, namjenski i dokumentirano utrošena. O futurizmu je teško govoriti zato što različite varijante automatiziranih taksi-vozila već voze ulicama američkih, europskih, bliskoistočnih i azijskih gradova. Osim toga, taksi-vozilo, robotizirano ili ne, vozilo je koje zauzima mjesto na cesti, troši resurse za proizvodnju, održavanje i pogon. Po pitanju smanjenja gužvi, sigurnosti, štetnih emisija, zelene tranzicije itd., doprinos takvih robotiziranih taksi-vozila manji je nego što se to obično nastoji prikazati.

Što se hrvatske pameti i kreativnosti u cijelom tom procesu tiče, teško je reći koliko je tu izražena i značajna hrvatska komponenta. Sveti gral autonomije nalazi se u tehnologiji autonomne vožnje koja se u Hrvatskoj ne razvija.

Što je najspornije u ovom pompozno najavljivanom pothvatu? Što hrvatski ostapi benderi u ime lažnog futurizma bezočno crpe goleme količine javnog "benzina" ili što nemaju ideja?

– Najspornije je to što javnost nikad nije upoznata s kriterijima na temelju kojih su dodijeljena ta sredstva. Također, javnosti su ostale nedostupne informacije tko je izveo due diligence toga projekta te zaključio kako je izvodljiv i da u njega ima smisla ulagati javni novac. Ironično je što je sam Mate Rimac u javnim nastupima tvrdio kako previše gledamo u europsku vreću novca, te kako neće razvijati robotaksije.

Znanstvenici su govorili da na svaku epruvetu moraju lijepiti naljepnicu kako je plaćena europskim sredstvima, te kako moraju opravdavati kada kupe centimetar dužu epruvetu jer na tržištu u tom trenutku nije bilo drugih. To je u ogromnoj disonanciji s dobivanjem 180 milijuna eura na temelju vrlo nejasnih kriterija i potpuno netransparentne procedure. Ono što piše u Nacionalnom planu otpornosti i oporavka, na stranicama 363.-369., pod točkom C1.4. R5-I2, i naslovom "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture" jest utter bullshit. Mogu razbiti doslovno svaku tamo napisanu rečenicu.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

Zadnje vijesti govore da Rimac od izraelske tvrtke kupuje već gotov proizvod za autonomnu vožnju, očito kako bi nekako pokušao opravdati primljeni EU novac. Hoće li uspjeti u toj inovaciji?

– Od izraelske tvrtke Mobileye kupuje se njezin sustav autonomne vožnje, a razvoj tog sustava u Hrvatskoj nije ni obećan. Mobileye proizvodi sustave za ugradnju u vozila temeljem kojih ta vozila postaju autonomna. Sam Mobileye na svojim web-stranicama tvrdi kako se radi o sustavu koji se može ugraditi u praktički svako vozilo.

Iako Mobileye svojim sustavom opisno koketira s obećanom autonomnom tehnologijom nivoa pet (koristeći vlastitu, a ne standardnu nomenklaturu) gotovo sam siguran kako nemaju nikakve potvrde, certifikate ili homologacije za taj najviši stupanj autonomije vozila. Čak ni sustavi autonomnog nivoa četiri redovito nisu ni certificirani ni homologirani kao takvi, već se najčešće radi o samostalnoj procjeni njihova proizvođača. Razlika između tih sustava autonomije na prvi pogled nije velika, ali je u stvarnosti znatna.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

Možete li to uprostiti laicima?

– U pravilu, vozila četvrtog nivoa autonomije mogu voziti potpuno samostalno u gotovo svim uvjetima po unaprijed određenom području, nakon temeljitih analiza prometa i mogućnosti kretanja takvog vozila. Vozilo petog nivoa autonomije sposobno je samo voziti u svim uvjetima u kojima bi se, recimo, snašao iskusan vozač. Dakle, vozilo opremljeno tim najvišim stupnjem autonomije trebalo bi potpuno samostalno moći voziti svim cestama, ulicama i uličicama, od zagrebačke podsljemenske zone, riječkih brda, istarskih uličica, otočnih kala, po Malti, cestama kroz francuske živice ili usred prometnog kaosa Karachija ili Mumbaija. Takav sustav, prema svemu što znam, danas ne postoji niti vam itko može obećati kako će postojati sutra, za godinu, dvije ili pet. Svakoga tko daje jamstvo za isporuku takvog sustava prvo bih pitao s koliko ga ništica piše, i devetkom na prvom mjestu – po mogućnosti...

Kakva je poslovna reputacija izraelske tvrtke s kojom Rimac pregovara o kupnji njihove tehnologije?

– Što se same tvrtke Mobileye tiče, protiv nje je vrlo nedavno, gotovo pred samu objavu suradnje, pokrenuta skupna tužba (class action) zbog neistinitog informiranja dioničara. Tvrtka je "zaboravila" dioničarima predočiti podatak kako njihovi kupci, uglavnom automobilske tvrtke, na zalihama imaju šest-sedam milijuna prethodno isporučenih, a još neugrađenih proizvoda. Zato im se dionica u posljednjih mjesec i pol dana stropoštala za 40 posto, na najniži nivo od izlaska na burzu.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

Oko Rimca u javnosti djeluje nekoliko apostola lažnog poduzetništva koji agresivnošću i osobnim diskreditacijama svih pitalaca i kritičara uporno nastoje obraniti pravo nepolaganja računa za javni novac. U finijim demokracijama to bi se moglo zvati i zločinačkim udruživanjem?

– Tumačenja kako novac koji je dobila Rimčeva tvrtka Project 3 Mobility nije novac hrvatskih poreznih obveznika sramotno su, upravo uvredljivo, neistinita. Prema podacima o ukupnim hrvatskim uplatama u EU proračun i povlačenju sredstava iz EU proračuna koje je nedavno objavila Vlada, 30 posto europskog novca je iz džepova hrvatskih poreznih obveznika. Obrana nerealnih obećanja u stilu "pa svi pretjeruju i svi lažu", te obrana apsurdnih rokova ili nepoštovanja rokova tvrdnjom da "svi kasne", nisu ništa drugo doli prazna demagogija. Ne samo to, uvreda su onima koji ne kasne, uvreda su onima koji se drže rokova i uvreda su onima koji ne lažu i ispunjavaju obećanja.

Kad dobijete javni novac, morate odgovarati na pitanja o tom javnom novcu. Ako ne želite odgovarati na pitanja o tome kako trošite javni novac, onda ga nemojte ni uzeti. Osim toga, obveza javne objave financijskih izvještaja određena je zakonom i ne postoje iznimke.

Česta teza "apostola poduzetništva" je da su građani oko složenih tehnologija "bedaki", da ništa ne razumiju i da zbog toga izvlače krive zaključke. Treba li biti ekspert za tehnologije da bi se javno prosuđivalo obmanjujuće poslove?

  – Ne treba biti ekspert kako bi se znalo da se u Hrvatskoj za dvije godine ne može dobiti ni građevinska dozvola, a kamoli završiti složen projekt čiji ključan element uopće nije unutar vaše kontrole. Sada su rokovi pomaknuti na 2026., ali i dalje su nerealni. Do tada treba izgraditi obećanu robobazu (tzv. centar nove mobilnosti). Od prvotno spomenute lokacije Project 3 Mobility je u međuvremenu odustao, iako je Grad Zagreb već raspisao natječaj za lokaciju dogovorenu s tvrtkom. Ne znamo je li određena nova lokacija, ne znamo jesu li raspisani ili završeni natječaji za tu lokaciju, ne znamo jesu li izrađeni prototipovi, ni u kojoj je fazi testiranje, snimanje ruta, dobivanje potrebnih dozvola i homologacija. U smislu obećanog, homologirati se može samo cjelovito vozilo s nezavisno utvrđenim petim nivoom autonomije uz pripadajuću infrastrukturu. O nekoj serijskoj proizvodnji takvih vozila za sada ne možemo ni govoriti. Dakle, dana su velika obećanja, ali njihovo ispunjenje prilično kaska.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

U hrvatskoj javnosti dosad nije bilo naročite skandaliziranosti zbog netransparentnoga grabljenja stotina milijuna javnih eura za doslovce nikakav rezultat. Rijetki mediji o tome pišu, a većina ih se klanja mitu o Rimcu kao "našem najvećem kreativcu". Dojam je da je puno nemoralnije što u Zagrebu nedavno nije bilo dočeka vaterpolista nego što je netko za ništa dobio 180 milijuna eura?

– Puno legendi o hrvatskim gospodarskim tigrovima stvorili su i poticali mediji. Nažalost, često je lakše plasirati vijesti koje nisu ništa drugo nego PR nego dublje uroniti u priču i istražiti je. Dovoljno je sjetiti se Ivice Todorića i kako mu se ljubilo bika među rogove. U slučaju Mate Rimca, nažalost, postoje mnoga očita, teška, ali još neodgovorena pitanja.

Puno informacija dostupno je iz javnih izvora. Recimo, 2011. godine Mate Rimac tvrdio je kako mu kupci za Concept_One dolaze sa svih strana i kako su već prodali deset automobila. U javno dostupnoj bazi financijskih izvještaja FINA-e Rimac Group za 2011. godinu na mjestu prihoda ima crticu. Prihod za 2012. i 2013. je oko 500.000 eura godišnje, za 2014. 1,5 milijuna eura, a za 2015. – četiri milijuna eura. Znači, četverogodišnji naknadni prihod tvrtke je ispod ukupne cijene deset vozila navodno prodanih još 2011. Sama jednostavna analiza prihoda tvrtke između 2011. i 2021. pokazuje kako je, na temelju dostupnih podataka o ukupnom prihodu, prodaji u inozemstvu, te prihodu od prodaje vozila, Rimac tijekom tih deset godina mogao prodati šest vozila. Oni koji razumiju financije bolje od mene, na temelju primljenih predujmova, tvrde kako je taj broj još i manji. Rimac je sam kriv što mu je broj prodanih vozila veća tajna od najstrože čuvanih američkih državnih tajni, navodno pohranjenih u Area 51.

Je li red da u Teslinoj domovini sva sramota za obmanu građana i EU institucija po pitanju inoviranja novih tehnologija padne samo na muljatora? Nije Mate Rimac sam sebi dao javni novac, u to ga je vrlo agilno gurnula HDZ-ova Vlada.

– Mate Rimac doista oponaša serijsko davanje i neispunjavanje obećanja jednog Elona Muska. Nije sporno da njegova vozila postoje, nisu sporni rekordi. Sporno je koliko ih je proizveo, a koliko prodao. Tu postoji serija izjava koje su dali on i sama tvrtka. Neke su naknadno demantirane kao "nesporazum", a neke i dalje jednostavno nemaju nikakvu iole objektivnu potvrdu. Tehnologija može biti tajna, industrijski procesi mogu biti tajna, ali postojanje vozila koja se voze po javnim cestama teško može biti nekakva tajna.

Nikad nije objašnjeno ni što točno Mate Rimac, odnosno njegove tvrtke, proizvode. Gotovo sigurno ne proizvode baterijske ćelije, ni elektromotore, a još manje je sigurno da proizvode elemente ovjesa, farove i drugu opremu vozila. Uostalom, to same ne rade ni najveće automobilske tvrtke, neke čak same ne proizvode ni motore za svoja vozila, već to rade specijalizirani proizvođači. No u tomu nema sramote, integracija je isto zahtjevan posao i dva integratora iz istih komponenti mogu dobiti proizvode bitno različite kvalitete i performansi.

---

image

Lucijan Carić

Privatni Album/
---

Vlada je za neuspješne proizvođače robotaksija tražila i poštedu od Europske komisije, te molila da se postavljeni rokovi za Rimčev neobavljeni posao prolongiraju. Gdje je državni interes u podršci bjelodano neuspješnom projektantu?

– Koliko znam, za sada je bila samo jedna odgoda, no ne vjerujem kako će biti jedina. Najveći problem cijele priče upravo je u nejasnim, odnosno nepostojećim kriterijima za dodjelu ovog projekta. Hrvatska Vlada ovdje je zapravo samo posrednik, sredstva i projekt direktno je odobrila Europska unija. Projekt je dobila tvrtka bez ikakve poslovne povijesti, na časnu riječ osnivača kako imaju ili mogu imati potrebne resurse, ljude, znanje i financije.

Takvi projekti jednostavno se ne mogu davati na riječ. U Hrvatskoj je velik problem da državu zapravo nije briga što se u njoj događa, što pojedine tvrtke proizvode i kakve su njihove kompetencije. U tom smislu Hrvatska nije uložila nikakav napor da mapira perspektivne i moguće strateške kompanije te da osigura vlastitu infrastrukturu za podršku tih kompanija. To je ozbiljan posao za koji ne postoji potrebno znanje, ali ne postoji ni elementarna volja da se on napravi. Ovako, Vlada je vjerojatno vapila za projektom gdje bi se mogao dobiti europski novac. Iz Rimčeva Project 3 Mobilityja nešto su složili, Vlada se toga uhvatila, sve je dogovoreno izvan domašaja i znanja javnosti, te servirano EU koja je zagrizla i projekt odobrila. EU isto često ne briljira u razumijevanju tehnologije i tehnoloških kompanija. Na kraju krajeva, nije li to vidljivo i u globalnom rasporedu tehnoloških divova?

Projekt robotaksija bi se, kao i sve sporno u Hrvatskoj, mogao rastezati dok ga svi ne zaborave?

– Problem vidim i u tome što Rimčeve tvrtke opet kasne s predajom izvještaja za javnu objavu, i to nakon što je, poslije prošlogodišnjeg kašnjenja, Mate obećao kako više nikada neće kasniti. Što god da se pričalo, kašnjenje u predaji izvještaja u Hrvatskoj nije pravilo. Fina redovito objavljuje te podatke i 1. prosinca 2023. ukupno po članku 30. Zakona o računovodstvu izvještaj nije predalo 7437 poduzetnika, od čega je 3721 j.d.o.o. Među tih 7437 poduzetnika dvije su Rimčeve tvrtke, Rimac Technology je u međuvremenu predao objavu, a Bugatti Rimac nije ni dandanas. U Hrvatskoj ima gotovo 300.000 poduzetnika pa zaključke izvucite sami.

Umjesto bilo kakvih objašnjenja Mate Rimac i njegove tvrtke odlučile su odgovoriti glembajevskom šutnjom. I to je legitimno, ali bojim se kako će doći trenutak kada će Mate možda htjeti govoriti, ali ga više nitko neće htjeti slušati.

---

image

Autonomni robotaxi bez vozača na ulicama Pekinga

Jade Gao/Afp
---

Nedavno je otac Mate Rimca dobio tri godine zatvora za kaznena djela iz sfere gospodarskoga kriminala, no presuda se neće izvršiti i neće u zatvor jer je netom nakon odluke suda u Požegi sve otišlo u zastaru. Što mislite, regulira li i taj slučaj "nevidljiva ruka pravosudnog tržišta"?

– Mi nemamo pravosuđe, nemamo zdravstvo, u krajnjoj liniji nemamo ni državu. Imamo iluziju pravosuđa, iluziju zdravstva, iluziju države... Tragedija je što u tim sustavima ima nemalo dobrih i poštenih ljudi koji predano obavljaju svoj posao. U puno slučajeva cijeli sustavi počivaju na entuzijazmu i dobroj volji baš tih ljudi koji su uglavnom nepriznati i često marginalizirani.

   Destrukcija i dekompozicija hrvatskog pravnog sustava, ali i društva, nije od jučer, već je uklesana u same temelje nove hrvatske državnosti. Tu smo, bojim se, prošli točku bez povratka. Prema riječima demografa Tade Jurića, a na temelju istraživanja provedenih na relevantnom uzroku naših iseljenika u Njemačkoj, osjećaj nepravde, nagrađivanje varalica i ismijavanje onih koji se bore za pravdu među glavnim su razlozima masovnoga iseljavanja, neviđenog u hrvatskoj povijesti. U Bibliji, u Evanđelju po Mateju, Isus kaže: "Blagoslovljeni su koji gladuju i žeđaju za pravdom, oni će je se i nasititi." Mi u Hrvatskoj nećemo nikada.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
privatni album Privatni Album/ Jade Gao/Afp Privatni Album/ Privatni Album/ Privatni Album/ Privatni Album/
privatni album

Lucijan Carić

Privatni Album/

Lucijan Carić

Jade Gao/Afp

Autonomni robotaxi bez vozača na ulicama Pekinga

Privatni Album/

Lucijan Carić

Privatni Album/

Lucijan Carić

Privatni Album/

Lucijan Carić

Privatni Album/

Lucijan Carić

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/biznis/lucijan-caric-mate-rimac-je-za-180-milijuna-eura-duzan-pojasniti-sve-o-robotaksijima-projekta-nema-ni-na-vidiku-1366958 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=2679186b61679ebe639469862ca716180983b6d8 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Lucijan+Cari%C4%87%3A+%E2%80%98Mate+Rimac+je+za+180+milijuna+eura+du%C5%BEan+pojasniti+sve+o+robotaksijima.+Projekta+nema+ni+na+vidiku%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Flucijan-caric-mate-rimac-je-za-180-milijuna-eura-duzan-pojasniti-sve-o-robotaksijima-projekta-nema-ni-na-vidiku-1366958 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Flucijan-caric-mate-rimac-je-za-180-milijuna-eura-duzan-pojasniti-sve-o-robotaksijima-projekta-nema-ni-na-vidiku-1366958 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => stručnjak kritičar [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
Biznisstručnjak kritičar

Lucijan Carić: ‘Mate Rimac je za 180 milijuna eura dužan pojasniti sve o robotaksijima. Projekta nema ni na vidiku‘

25. veljače 2024. - 10:19

U Hrvata nikad nije manjkalo profiterskih adoranata raznih prodavača magle. Zato je uvijek nedostajalo onih koji se hrabro koriste spoznajnim aparatom i postavljaju logična pitanja od javnoga interesa. Jedan od takvih je informatički stručnjak Lucijan Carić, rijedak no itekako suvisao kritičar hrvatskoga "naj-inovatora" Mate Rimca.

Razvikani tehnološki genij posredstvom je Vlade prije tri godine dobio 180 milijuna eura za projekt autonomnih taksija u glavnome gradu, odakle se model trebao širiti po cijeloj Hrvatskoj. No, umjesto robotaksija, Hrvatima su danas dostupni tek roboTahiji, robotizirani tumači feudalnih prava privilegiranih poduzetnika koje, smatraju, nitko nema ništa pravo pitati.

Ove su godine sve bitne faze futurističkog projekta robotaksija u Zagrebu trebale biti...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 21:49