A1 STEMFemme Junior projekt je pokrenut s ciljem jačanja aspiracija i osnaživanja prvenstveno djevojčica prema STEM zanimanjima. Projekt su pokrenuli A1 Hrvatska i Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, a uključuje izradu nastavnog kurikuluma STEM radionica za učenike petih i šestih razreda osnovnih škola.
Cilj je projekta razvijanje novih vještina uz primjenu naprednih tehnologija i poticanja učenja kroz modele i primjere iz svakodnevnog okruženja. Na ovaj način žele približiti STEM mladima, a iako je usmjeren na razvoj aspiracija kod djevojčica, na njega se mogu prijaviti i dječaci.
IZNAD SVIH OČEKIVANJA
Za prvi grad u Hrvatskoj u kojem će se projekt provoditi odabran je Split. Predviđeno je da će u pilot-projektu sudjelovati pet osnovnih škola, ali zbog velikog interesa odlučeno je da će se program provoditi u svih 14 prijavljenih škola: OŠ Dobri, OŠ Trstenik, OŠ Mertojak, OŠ Mejaši, OŠ Manuš, OŠ Kamen-Šine, OŠ Blatine-Škrape, OŠ Lučac, OŠ Plokite, OŠ Meje, OŠ Marjan, OŠ Slatine, OŠ Split 3 i OŠ Bol.
Program je započeo početkom nove školske godine, odnosno u rujnu. Izvannastavnu aktivnost trenutno pohađa 187 učenika, od kojih 175 djevojčica. U program je uključeno 50-ak nastavnika, a u svrhu postizanja sinergije i smanjenja rodnih razlika, osim STEM nastavnika uključeni su i nastavnici društvenih predmeta.
– ICT zanimanja još uvijek su dominantno muška. Unatoč tome što u A1 Hrvatska imamo 44 posto žena, u tehničkom sektoru taj je postotak znatno manji. Prošle smo godine pokrenuli A1 STEMFemme program namijenjen studenticama tehničkih fakulteta, kroz koji nudimo plaćenu praksu i iskustvo u radu s naprednim alatima i programskim jezicima, kao i edukacije, mentore i međunarodno okruženje. S programom STEMFemme Jr želimo ih dovoljno rano zainteresirati za STEM, pokazati im što mogu raditi, dati podršku učiteljima te poticati djevojke od malih nogu za STEM zanimanja promičući jednake prilike i raznolikost – izjavio je Ivan Skender, glavni direktor za transformaciju poslovanja, ljudske potencijale i korporativne komunikacije A1 Hrvatska.
IZ OŠ SLATINE IZABRALI SU TEMU MORA
Od mnogo ponuđenih tema, iz OŠ Slatine odlučili su se za njih četiri za razvoj prve faze projekta. Priznaju da im je provođenje projekta ispočetka bilo pravi izazov jer rade u jednoj smjeni, zbog čega je teško provesti sve željene programe a da pritom ne pati redovna nastava. Tajna je njihova uspjeha u velikoj volji i entuzijazmu, što ih motivira i potiče da pomiču granice.
U programu sudjeluje 11 učenika, devet djevojčica i dva dječaka. Kako se projekt dalje razvija, pridružuju im se i djeca koja ispočetka nisu bila u projektu. Posebno su ponosni na suradnje koje su ostvarili i kojima su djeca oduševljena.
– Institut za oceanografiju posjetio nas je s temom "Oceanska pismenost ili koliko o morima uistinu znamo", gdje smo čuli pregršt korisnih informacija. Učenici su bili jako zainteresirani i željni novih saznanja i bilo bi odlično kad bi ovakve teme bile sastavni dio školskih kurikuluma. Također, idemo i u posjet Kemijsko-tehnološkom fakultetu u Splitu da bismo doznali više o procesu desalinizacije i ostalim važnim karakteristikama morske vode – rekla nam je Nataša Trebotić, pedagoginja.
OŠ LUČAC - PAMETNI GRAD
U OŠ Lučac njeguju tradiciju organiziranja i provođenja brojnih izvannastavnih aktivnosti i projekata s ciljem da učenici otkriju i ispune svoj puni potencijal. Izvannastavne aktivnosti iznimno su poticajne za samoaktualizaciju učenika i samostalno istraživačko učenje, a u STEAM aktivnostima škola je prepoznala mogućnost upravo takvog oblika rada.
U prvom ciklusu ova je škola za krovnu temu odabrala umjetnu inteligenciju. Krenuli su od relevantnog društvenog pitanja – kako poboljšati svoj grad pomoću umjetne inteligencije. Početna je zamisao bila osmisliti pametni grad u budućnosti, a tijekom razrade ideje shvatili su da je za rješavanje različitih problema u gradu budućnosti nužno koristiti umjetnu inteligenciju.
– S učenicima smo obradili pojam pametnog grada i umjetne inteligencije, učenici su samostalno provodili istraživanje kako bi dobili odgovore na pitanja koji problemi muče naš grad i kako tehnologija može pomoći u rješavanju tih problema. Uslijedila je STEM osnova, kroz koju su organizirane radionice. U završnom koraku slijedi "uradi sam" i "hands on" pristup. Učenici će izrađivati maketu pametnog grada, pri čemu će se koristiti prikaz rada umjetne inteligencije u prepoznavanju automobila na parkiralištu. Cijela aktivnost ima i umjetničku komponentu – objasnila nam je Svjetlana Tojčić, profesorica matematike i fizike.
Projekt je u punom jeku, a tijekom provedbe primijetili su da interes pokazuju i učenici koji nisu uključeni u program te da se raspituju hoće li se i oni moći uključiti sljedeće godine. Program je nadmašio dječja očekivanja i složni su da bi voljeli nastaviti provedbu ove aktivnosti u budućnosti.
– Privukla me je znatiželja. Roboti koje smo vidjeli na PMF-u su me fascinirali. Radionica o korištenju umjetne inteligencije na parkiralištu također mi se svidjela. Mogu se zamisliti da radim u ovom području iako to prije nisam mislila – poručila je učenica Laura.
Iz škola ističu da je provođenje aktivnosti organizacijski zahtjevno jer grupu čine učenici različitih razrednih odjela, a uspjeli su zahvaljujući ogromnoj podršci organizatora koji su ponudili pomoć u svim segmentima, od planiranja kurikuluma do organizacije svih aktivnosti i posjeta izvan škole. Također, iz A1 su im omogućili i financijsku podršku za provedbu aktivnosti s učenicima.