Brodograđevna firma iz Splita krši zapadne sankcije i isporučuje Vladimiru Putinu dijelove za ruske ratne brodove – otkrila je ruska redakcija britanskog BBC-a. Navodno je riječ o tvrtki Adria Winch, prema novinarima dostupnim carinskim dokumentima. Ruska vojna brodogradilišta koja su pod međunarodnim sankcijama potrebne rezervne i ugradbene dijelove nabavljaju iz europskih zemalja, od kojih je jedna iz Hrvatske, objavio je ugledni portal sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu. Neki od brodova ruske mornarice koji se grade u tim ruskim brodogradilištima aktivno se koriste u ratu s Ukrajinom.
Prije nepunih pet mjeseci ruski predsjednik Vladimir Putin podigao je zastave na tri nova broda ruske mornarice u brodogradilištu Severnaja u Sankt-Peterburgu, a među njima je bio i raketni brod Naro-Fominsk. Putin je tada rekao da brodovi tog tipa svakodnevno ispaljuju krstareće rakete na Ukrajinu. U ratnim naporima posebno je istaknuo brodogradilište Zelenodoljsk u Tatarstanu koje je dio ruskog vojno-industrijskog kompleksa i aktivno gradi ratne brodove. No, unatoč tome što su SAD još u ožujku 2019. stavile brodogradilište Zelenodoljsk na listu svojih sankcija, oni i dalje pri proizvodnji brodova uredno koriste dijelove proizvedene u Europskoj uniji. Sudeći prema carinskim podacima iz baze podataka Import Genius, isporuke ovom ruskom brodogradilištu uredno su nastavljene tijekom 2020. i 2021. godine. S tom razlikom što se dijelovi za brodove ruske mornarice više nisu isporučivali izravno, već preko posrednika poput latvijske tvrtke Marine Propulsion Systems.
Nakon potpune invazije na Ukrajinu u veljači 2022. godine, sporno rusko brodogradilište je gotovo odmah dospjelo pod sankcije i Europske unije. No, uz pomoć posredničkih tvrtki u vlasništvu sankcioniranog brodogradilišta i partnera iz Europske unije, brodogradilište je i dalje nastavilo kupovati stranu opremu. Među tim ‘strateškim partnerima‘ ruskog ratnog stroja je, uz jednu talijansku, detektirana i hrvatska tvrtka Adria Winch.
Adria Winch, prema podacima s njihove službene stranice, isporučuje palubnu opremu za civilne i ratne brodove. Za BBC Rusija izjavu je dao i jedan od bivših vlasnika ove firme Milivoj Peruzović, navodeći kako tvrtka posluje u Rusiji dulje od 20 godina.
"Započeli smo s radom u brodogradilištu Severnaja u Sankt-Peterburgu i postupno proširili naše veze na cijelu Rusiju", kazao je Peruzović. On je, međutim, više nego znakovito, u prosincu prošle godine navodno prodao svoje udjele u Adria Winchu hrvatskoj tvrtki Global Offshore Engineering.
Rusi su se vlasnički i korporativno itekako potrudili zamaskirati veze s ‘europskim i zapadnim partnerima‘. Rusko brodogradilište Zelenodoljsk dio je brodograđevne korporacije Ak Bars, koja pripada Ak Bars Holding Companyju. Tvrtke su registrirane u Republici Tatarstan, a dio brodogradilišta Zelenodoljsk čak je u vlasništvu vlade Tatarstana.
Ak Bars Holding Company osnovala je 2016. godine s hrvatskom firmom Adria Winch tvrtku Adria Winch Zelendoljsk. Osim podružnice u Zelenodoljsku, hrvatska tvrtka je i jedini vlasnik Adria Wincha u Moskvi. Ova tvrtka također redovito opskrbljuje brodogradilište Zelenodoljsk rezervnim dijelovima. U kolovozu 2022. godine francuski Schneider Electric preko moskovske je podružnice ove hrvatske tvrtke, primjerice, brodogradilištu isporučio električne releje za hidraulično vitlo za vuču. Nakon BBC-jevog upita Schneider Electric je započeo internu provjeru čitave afere. Glasnogovornici tvrtke naglasili su da tvrtka radi u skladu s važećim zakonodavstvom.
Iz većine podataka do kojih je BBC Rusija uspio doći jasno je da isporuke ruskome brodogradilištu obavlja hrvatska Adria Winch preko vlastitih ruskih podružnica (tvrtki u Zelenodoljsku ili Moskvi). Milivoj Peruzović je u razgovoru za BBC potvrdio da je nakon potpune invazije Rusije na Ukrajinu hrvatska tvrtka prestala s izravnom isporukom brodogradilištu i prilagodila poslovanje, odnosno počela poslovati kroz podružnicu u Zelenodoljsku.
"Adria Winch Zelenodolsk prodavala je opremu uglavnom brodogradilištu Zelenodoljsk, ali ne isključivo njima", kazao je Peruzović. "Koliko znam, prodavali smo opremu i brodogradilištu Admiraltejskije. Nakon sankcija prestali smo izravno isporučivati brodogradilištu i prodaja je išla preko Adria Winch Zelenodoljsk. Mi nismo znali tko je konačni primatelj opreme", pravdao se Peruzović. Preko brojeva projekata i brodova navedenih u carinskim deklaracijama, međutim, više je nego očigledno da su svi rezervni dijelovi koje je ova firma isporučivala bili namijenjeni za brodove ruske ratne mornarice ili drugih organa vlasti.
U svibnju 2022. godine Adria Winch isporučio je svojoj podružnici u Moskvi, uz opremu vlastite proizvodnje, i seriju opreme drugih proizvođača, ponajviše njemačkih poput Spohn&Burkhardta. Prema deklaraciji, isporuka je namijenjena za plovila Projekta 23120. Riječ je o brodovima za logističku podršku koji se grade u brodogradilištu Severnaja u Sankt-Peterburgu. Jedan od njih - brod Vsevolod Bobrov - sudjelovao je čak u borbama za ukrajinski Zmijski otok.