stdClass Object ( [id] => 61405 [title] => Ralje: Noćna mora iz dubokog modrog mora [alias] => ralje-nocna-mora-iz-dubokog-modrog-mora [catid] => 295 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Prve “Ralje“ opustjele su plaže i natjerale generacije gledatelja da dvaput razmisle prije nego umoče nogu u more

“Trebat će vam veći brod!“
Roy Scheider, “Ralje“ (1975.)

Morski pas jedan je od onih stvorova kojemu ne treba “reklama“ u vidu hollywoodskog filma “Ralje“ (1975.) da bio bio strašan. On je već dovoljno strašan sam po sebi, “s beživotnim očima, crnima kao u lutke, ne čini vam se živ, sve dok vas ne ugrize“ (Robert Shaw). To je, rekao bi u filmu pohlepni gradonačelnik Murray Hamilton, psihološka stvar. Ako vikneš “Barakuda!“ nitko te neće ozbiljno shvatiti. No, ako se zadereš “Morski pas!“, nastat će panika. Panika poprima epske razmjere kad se radi o velikoj bijeloj psini, čudu evolucije i savršenom stroju koji “samo pliva, jede i pravi male morske pse“ (Richard Dreyfuss).

Za morske pse, koji postoje milijun godina, čovjek je tek posjetitelj u zemljinu evolucijskom tijeku vremena pa oni samo brane svoj “teritorij“. Ako, dakle, superiorni morski predator patrolira vašim akvatorijem i gladan je, postat ćete mu ručak i tu ne možete ništa učiniti, “progutat će vas cijeloga... progutati i sažvakati (opet Shaw)“. Svega ovoga bio je i te kako svjestan Spielberg kad je ekranizirao bestseler Petera Benchleyja o divovskoj psini koja terorizira otok Amity, nadahnut “Mobyjem Dickom“ (posebice u liku kapetana Quinta) i stvarnim napadima morskih pasa na obalama Jerseyja iz 1916. godine.

Propeler ili Jack Trbosjek

I stvarno, ideja o bezbrižnom kupanju nakon gledanja Spielbergova filma bila je suluda. Jednom kad ste vidjeli “Ralje“, na more je bilo prokleto teško gledati istim očima. Film je iznjedrio toliko strahova da su plaže bile opustjele nakon njegove premijere. Zato ga se često uspoređuje s “Psihom“ (1960.). Kao što su se ljudi oklijevali tuširati poslije Hitchcockova remek-djela u strahu da će netko razmaknuti zastor i izbosti ih do smrti, tako ih je i Spielberg načinio opreznijima kad idu na kupanje, posebice noćno, koje je bilo kobno za djevojku u uvodnoj sceni.

Scena je, dakle, postavljena tamo gdje svi horori i počinju, limitirajući vidno polje i likova i gledatelja. Prvi je kadar filma, logično, posve crn naznačujući tamu odakle čudovište izlazi (ona je idealni saveznik redatelja za prepadanje gledatelja), a zatim postaje subjektivni pogled morskog psa kako putuje morem. Kamera, odnosno morski pas, daje gas dok energična i prijeteća “suspense“ glazba Johna Wiliamsa udara tempo demonstrirajući nevjerojatnu brzinu kojom se kreće, neusporedivu s ljudskom.

Slijedi rez i eto nas kraj tinejdžera na plaži koji piju i puše marihuanu uz vatru, pored mjeseca jedini izvor svjetlosti. Radi možebitnog seksa (u moru), mladi se par odvaja od grupice. Dok je tip, oblokan, pao u plićak i ostao ležati, naga djevojka nastavlja plivati u duboko. Potpuno je izolirana, sama u nepoznatu svijetu. Sve može biti ispod crne površine, kamo se kamera postupno seli, a kadar mijenja u “view shot“, združen uznemirujućom glazbom s početka filma koja implicira neposrednu opasnost.

Publika shvaća da će se nešto dogoditi. Njezina su očekivanja realizirana kada djevojka osjeti oštru bol u donjem dijelu tijela, počne prodorno vrištati i štrapati rukama po površini. Neka snažna morska neman vuče je uokolo po vodi, trga živu (Hitch bi tu prepoznao i elemente “simbolična“ silovanja, s obzirom da morski pas podsjeća na penis jednako kao ptice na Tippi Hedren)... Nesretnica se uspijeva uhvatiti za plutaču sa zvonom u očajničkom pokušaju da upozori okolinu. Ali, nevidljiva zvijer se vraća i odvlači je pod površinu.

Premda su znali da posrijedi “nije bio propeler, koraljni greben, ni Jack Trbosjek“, to što su gledatelji ostali uskraćeni za prizor hranjenja morskog psa dodatno je podizalo psihološki horor i bujalo imaginaciju jer su zamišljali kako izgleda i što li točno radi sirotoj curi. Što je napravio, saznat ćemo kad Dreyfuss analizira tijelo pokojnice, koje vidimo u diskretnim planovima, i u zapisnik unese “raskomadan prsni koš, nedostaju svi važniji organi, desna je ruka iščupana iznad lakta, a fali i velik dio kože u gornjoj muskulaturi, ostalo je tek nekoliko kostiju...“.

Kako, pak, izgleda, vidjet ćemo tek u posljednjoj trećini filma, čim ga napokon ugledamo na ekranu u njegovoj veličanstvenoj veličini i istinski se šokiramo poput Royja Scheidera u (“boo“) sceni kad na trošnoj kočarici razgovara s Dreyfussom i Shawom okrenut leđima, a morski pas se uzdiže iz vode. “Uzvišeni teror počiva na neviđenom, to je ultimativni teror“, kazao je svojedobno W.H. Rockett.

A “Ralje“ su se obraćale čovjekovim iskonskim, univerzalnim strahovima od nevidljivog i nepoznatog, pred kojim ljudi, kad se nađu licem u lice (ili ralje), redovito potpišu kapitulaciju. Spielberg je danas zasigurno zahvalan modelima morskog psa s kojima je muku mučio na setu (jedan je imao oči u križ, drugi potonuo ravno na dno oceana dizajniran za svježu vodu, treći nije mogao zatvoriti ralje kako treba...).

Upravo zato, bio je prisiljen kreativno implicirati nazočnost psine subjektivnim kadrovima i Williamsovom glazbom, što je potenciralo napetost, stvorilo atmosferu nesigurnosti i nelagode te, konačno, pretvorilo “Jaws“ u prvi (ljetni) blockbuster visokog koncepta koji je uspostavio pravila široke nacionalne distribucije potpomognute snažnom medijskom pompom radije nego da film polako ulazi u kina i gradi podršku usmenom predajom. Nakon “Ralja“ široka distribucija (“Star Wars”) postala je pravilo cementirajući akcijske avanture kao idealni žanr tzv. “ljetnog filma“.

Ribetina “s ovolikim ustima“

Pa ipak, “Jaws“ nije tipična akcijska avantura. Samo je druga polovica filma - kad trio krene u sve samo ne “običan ribolov“ - pustolovna akcija u kojoj će se njihova muškost naći na testu, suočena s izazovom daleko izvan svijeta koji poznaju, u jednom (pra)iskonskom okruženju, što je uobičajeni motiv za Spielberga. Ako je definicija trilera “film napravljen s ciljem da kreira tenziju i šokira gledatelja“, prva polovica “Ralja“ onda jest “thriller“, ali s elementima “monster movieja“, katastrofe i napose strave.

Štoviše, Spielberg je postavio “template“ za buduće horore utoliko da je “Alien“ (1979.) bio reklamiran kao “‘Jaws’ In Space“ (redateljska taktika “Ralja“, po kojoj se, sve do finala, gledateljima daju samo letimični pogledi na čudovišta, umješno je iskorištenu ne samo u Scottovu filmu nego i u “Predatoru“ te “Cloverfieldu“). U biti, prvi dio filma struktuiran je kao svojevrsna preteča “slashera“ dok gledamo žrtve kako stradavaju u ekstravagantnim smrtima (u uvodu djevojka strada naga, za “kaznu“ zbog promiskuiteta kao u “Noći vještica“).

Usprkos tome što bi atmosferu prijetnje vješto bi znao prekinuti “spielbergovskim” humorom, kao u sceni kad starac s kapicom izranja ispod štramca ili klinci rone s umjetnom perajom morskog psa, snimajući 25 posto filma s razine površine ili ispod nje, kako bi gledateljima dočarao da su u moru i iskušavaju horor iz prve ruke, bez da navuku kupaće gaćice i peraje, redatelj se izvrsno igrao s publikom, pokazao joj da su ljudi u vodi i da je morski pas tu negdje, no ne bi odao točno gdje i kad će/hoće li napasti.

Zbog toga i danas mnogima upravo “Ralje“ padaju na pamet pri svakom ulasku u more. Kad zaplivaju, od vala na pučini znade im se učiniti da je leđna peraja morskog psa i vide krv kako štrca iz žutoga štramca koji se opasno udaljio od obale. Trenutak kasnije, čim peraja nestane s obzorja, pitaju se vreba li ribetina “s ovolikim ustima“ na njih ispod površine, a kad zarone da to provjere, nje srećom nema... ali, u strahu svejedno vide nečiju odgriženu nogu kako polako pada na dno i u panici, hitajući prema kopnu, mješovitim stilom paraju (ne)mirnu površinu mora. Mora koje je za njih
zauvijek (p)ostalo crvena noćna mora.

Serviranje (mljevenog) mesa

Emitiranje “Ralja” ovo se ljeto poklopilo s pojavom morskog psa na Jadranu koji zasad, srećom, nije još nikoga napao, za razliku od prošle godine kad je u “bliskom susretu” teško stradao slovenski ronioc na Visu.

Prikazivanje “Ralja” poklapa se i s recesijom, što je zanimljivo kad se sjetimo da je u prvome filmu policajac Roy Scheider pokušavao zaštititi kupače od psine tako da zatvori plaže, ali gradonačelnik Murray Hamilton se tome oštro protivio želeći da ostanu otvorene zbog turista/ekonomije. Bio je spreman lagati, reći da je brodski propeler usmrtio djevojku nakon što je otplivala predaleko i na taj način “servirao mljeveno meso” u Amityju.

Tako, čovjek ne može a da se ne zapita kako bi ovoga ljeta reagirale vlasti u Dalmaciji da se spomenuti morski pas zadrži u akvatoriju nekog otoka ili priobalna grad(ić)a. Tko zna? Možda bi pozvali u pomoć murjaka Tacklberryja iz “Policijske akademije” koji je u petom dijelu serijala uperio magnuma u morskog psa i ispalio “Okreni se i napusti plivačku zonu, gospodine!”.

Pasji skotovi

“Ralje” su iznjedrile čitav niz oponašatelja, počev od “Pirana” i “Grizlija” do “Anakonde” i “Užasa iz rijeke”. Oponašala se čak i scena u kojoj Robert Shaw i Richard Dreyfuss uspoređuju ožiljke (“Smrtonosno oružje 3”). Zaustavimo li se na moru i morskim psima gladnima ljudskog mesa, imitacije “Ralja” teško se daju izbrojati (npr. “Plavetnilo donosi smrt” ili “Shark Attack”).

Mahom se tu radi o trash naslovima, kakav je i recentni “Mega Shark vs. Giant Octopus”. Zapravo, izuzev “Ralja”, jedini hvalevrijedni filmovi o morskim psima su tenzična, kvazidokumentarna “Pučina straha” (2004.) Chrisa Kentisa, te “Duboko modro more” (1999.) Rennyja Harlina, solidno zamišljen akcijski horor čiji najveći problem predstavljaju danas neuvjerljivi (digitalni) efekti.

Loši nastavci

Faktor realnosti izvornika prva je stvar koja nedostaje loši(ji)m nastavcima. Istina, u originalnom se filmu velika bijela psina okomila na žitelje Amityja i potopila kočaricu, ali ipak nije napadala helikoptere (“Ralje 2“ Jeannota Szwarca, 1978.) i hidroavione (“Ralje 4: Osveta“ Josepha Sargenta, 1987.), odnosno u stopu “slijedila obitelj Brody“.

Nastavcima fale i režijske bravure jer Szwarc (“Jaws 2“) i Joe Alves (“Jaws 3-D“, 1983.), unatoč tome što su znali postaviti kameru na leđa morskog psa i s unutarnje strane njegovih ralja, u “trećoj dimenziji“, ipak nisu kalibar Spielberga, a i prečesto su “ajkulu” pokazivali u cijelosti, što je otupilo “suspense“. Dapače, sve ono što je u prvome filmu plašilo, sada je bilo predvidljivo pa je bilo za očekivati da će, kao kod Čehova, strujni krug prikazan u prvom činu spržiti morskoga psa u posljednjem.

Drugi dio još je i gledljiv u usporedbi s trojkom i četvorkom, što ne čudi kad se uzme u obzir da su, recimo, “Ralje 3” začete kao parodija radnog naslova “National Lampoon’s Jaws 3, People 0“ s (golom) Bo Derek u kojoj Petera Benchleyja pojede morski pas u bazenu, dok je Michael Caine u jednoj sceni “Osvete” bio suh, iako je netom izašao iz mora. Caine veli kako nije nikad vidio film koji je, svi govore, užasan. Vidio je, zato, kuću koju je sagradio i ona je - sjajna.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SERIJAL O VELIKOJ BIJELOJ PSINI “RALJE“ PROTEKLIH JE TJEDANA PRIKOVAO GLEDATELJE UZ MALE EKRANE, iAKO ZAPRAVO VRIJEDI SAMO PRVI FILM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-07-29 16:33:26 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-07-29 16:59:01 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-07-30 10:30:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 8997 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 295 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja filma i televizije. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, reflektor, film, tv, tv program [secure] => 0 [page_title] => Reflektor [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/07/30/Reflektor/ra00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 295 [name] => Reflektor [alias] => reflektor [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15592165 Threads: 4 Questions: 3216526700 Slow queries: 7262982 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 236283192 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 51 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/reflektor ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/reflektor/ralje-nocna-mora-iz-dubokog-modrog-mora-61405 [printLink] => /sd-plus/reflektor/ralje-nocna-mora-iz-dubokog-modrog-mora-61405?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 172477 [name] => ralje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ralje [link] => /tag/ralje ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SERIJAL O VELIKOJ BIJELOJ PSINI “RALJE“ PROTEKLIH JE TJEDANA PRIKOVAO GLEDATELJE UZ MALE EKRANE, iAKO ZAPRAVO VRIJEDI SAMO PRVI FILM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ralje: Noćna mora iz dubokog modrog mora [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-20-20-20-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/07/30/Reflektor/ra00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/07/30/Reflektor/ra00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Prve “Ralje“ opustjele su plaže i natjerale generacije gledatelja da dvaput razmisle prije nego umoče nogu u more

“Trebat će vam veći brod!“
Roy Scheider, “Ralje“ (1975.)

Morski pas jedan je od onih stvorova kojemu ne treba “reklama“ u vidu hollywoodskog filma “Ralje“ (1975.) da bio bio strašan. On je već dovoljno strašan sam po sebi, “s beživotnim očima, crnima kao u lutke, ne čini vam se živ, sve dok vas ne ugrize“ (Robert Shaw). To je, rekao bi u filmu pohlepni gradonačelnik Murray Hamilton, psihološka stvar. Ako vikneš “Barakuda!“ nitko te neće ozbiljno shvatiti. No, ako se zadereš “Morski pas!“, nastat će panika. Panika poprima epske razmjere kad se radi o velikoj bijeloj psini, čudu evolucije i savršenom stroju koji “samo pliva, jede i pravi male morske pse“ (Richard Dreyfuss).

Za morske pse, koji postoje milijun godina, čovjek je tek posjetitelj u zemljinu evolucijskom tijeku vremena pa oni samo brane svoj “teritorij“. Ako, dakle, superiorni morski predator patrolira vašim akvatorijem i gladan je, postat ćete mu ručak i tu ne možete ništa učiniti, “progutat će vas cijeloga... progutati i sažvakati (opet Shaw)“. Svega ovoga bio je i te kako svjestan Spielberg kad je ekranizirao bestseler Petera Benchleyja o divovskoj psini koja terorizira otok Amity, nadahnut “Mobyjem Dickom“ (posebice u liku kapetana Quinta) i stvarnim napadima morskih pasa na obalama Jerseyja iz 1916. godine.

Propeler ili Jack Trbosjek

I stvarno, ideja o bezbrižnom kupanju nakon gledanja Spielbergova filma bila je suluda. Jednom kad ste vidjeli “Ralje“, na more je bilo prokleto teško gledati istim očima. Film je iznjedrio toliko strahova da su plaže bile opustjele nakon njegove premijere. Zato ga se često uspoređuje s “Psihom“ (1960.). Kao što su se ljudi oklijevali tuširati poslije Hitchcockova remek-djela u strahu da će netko razmaknuti zastor i izbosti ih do smrti, tako ih je i Spielberg načinio opreznijima kad idu na kupanje, posebice noćno, koje je bilo kobno za djevojku u uvodnoj sceni.

Scena je, dakle, postavljena tamo gdje svi horori i počinju, limitirajući vidno polje i likova i gledatelja. Prvi je kadar filma, logično, posve crn naznačujući tamu odakle čudovište izlazi (ona je idealni saveznik redatelja za prepadanje gledatelja), a zatim postaje subjektivni pogled morskog psa kako putuje morem. Kamera, odnosno morski pas, daje gas dok energična i prijeteća “suspense“ glazba Johna Wiliamsa udara tempo demonstrirajući nevjerojatnu brzinu kojom se kreće, neusporedivu s ljudskom.

Slijedi rez i eto nas kraj tinejdžera na plaži koji piju i puše marihuanu uz vatru, pored mjeseca jedini izvor svjetlosti. Radi možebitnog seksa (u moru), mladi se par odvaja od grupice. Dok je tip, oblokan, pao u plićak i ostao ležati, naga djevojka nastavlja plivati u duboko. Potpuno je izolirana, sama u nepoznatu svijetu. Sve može biti ispod crne površine, kamo se kamera postupno seli, a kadar mijenja u “view shot“, združen uznemirujućom glazbom s početka filma koja implicira neposrednu opasnost.

Publika shvaća da će se nešto dogoditi. Njezina su očekivanja realizirana kada djevojka osjeti oštru bol u donjem dijelu tijela, počne prodorno vrištati i štrapati rukama po površini. Neka snažna morska neman vuče je uokolo po vodi, trga živu (Hitch bi tu prepoznao i elemente “simbolična“ silovanja, s obzirom da morski pas podsjeća na penis jednako kao ptice na Tippi Hedren)... Nesretnica se uspijeva uhvatiti za plutaču sa zvonom u očajničkom pokušaju da upozori okolinu. Ali, nevidljiva zvijer se vraća i odvlači je pod površinu.

Premda su znali da posrijedi “nije bio propeler, koraljni greben, ni Jack Trbosjek“, to što su gledatelji ostali uskraćeni za prizor hranjenja morskog psa dodatno je podizalo psihološki horor i bujalo imaginaciju jer su zamišljali kako izgleda i što li točno radi sirotoj curi. Što je napravio, saznat ćemo kad Dreyfuss analizira tijelo pokojnice, koje vidimo u diskretnim planovima, i u zapisnik unese “raskomadan prsni koš, nedostaju svi važniji organi, desna je ruka iščupana iznad lakta, a fali i velik dio kože u gornjoj muskulaturi, ostalo je tek nekoliko kostiju...“.

Kako, pak, izgleda, vidjet ćemo tek u posljednjoj trećini filma, čim ga napokon ugledamo na ekranu u njegovoj veličanstvenoj veličini i istinski se šokiramo poput Royja Scheidera u (“boo“) sceni kad na trošnoj kočarici razgovara s Dreyfussom i Shawom okrenut leđima, a morski pas se uzdiže iz vode. “Uzvišeni teror počiva na neviđenom, to je ultimativni teror“, kazao je svojedobno W.H. Rockett.

A “Ralje“ su se obraćale čovjekovim iskonskim, univerzalnim strahovima od nevidljivog i nepoznatog, pred kojim ljudi, kad se nađu licem u lice (ili ralje), redovito potpišu kapitulaciju. Spielberg je danas zasigurno zahvalan modelima morskog psa s kojima je muku mučio na setu (jedan je imao oči u križ, drugi potonuo ravno na dno oceana dizajniran za svježu vodu, treći nije mogao zatvoriti ralje kako treba...).

Upravo zato, bio je prisiljen kreativno implicirati nazočnost psine subjektivnim kadrovima i Williamsovom glazbom, što je potenciralo napetost, stvorilo atmosferu nesigurnosti i nelagode te, konačno, pretvorilo “Jaws“ u prvi (ljetni) blockbuster visokog koncepta koji je uspostavio pravila široke nacionalne distribucije potpomognute snažnom medijskom pompom radije nego da film polako ulazi u kina i gradi podršku usmenom predajom. Nakon “Ralja“ široka distribucija (“Star Wars”) postala je pravilo cementirajući akcijske avanture kao idealni žanr tzv. “ljetnog filma“.

Ribetina “s ovolikim ustima“

Pa ipak, “Jaws“ nije tipična akcijska avantura. Samo je druga polovica filma - kad trio krene u sve samo ne “običan ribolov“ - pustolovna akcija u kojoj će se njihova muškost naći na testu, suočena s izazovom daleko izvan svijeta koji poznaju, u jednom (pra)iskonskom okruženju, što je uobičajeni motiv za Spielberga. Ako je definicija trilera “film napravljen s ciljem da kreira tenziju i šokira gledatelja“, prva polovica “Ralja“ onda jest “thriller“, ali s elementima “monster movieja“, katastrofe i napose strave.

Štoviše, Spielberg je postavio “template“ za buduće horore utoliko da je “Alien“ (1979.) bio reklamiran kao “‘Jaws’ In Space“ (redateljska taktika “Ralja“, po kojoj se, sve do finala, gledateljima daju samo letimični pogledi na čudovišta, umješno je iskorištenu ne samo u Scottovu filmu nego i u “Predatoru“ te “Cloverfieldu“). U biti, prvi dio filma struktuiran je kao svojevrsna preteča “slashera“ dok gledamo žrtve kako stradavaju u ekstravagantnim smrtima (u uvodu djevojka strada naga, za “kaznu“ zbog promiskuiteta kao u “Noći vještica“).

Usprkos tome što bi atmosferu prijetnje vješto bi znao prekinuti “spielbergovskim” humorom, kao u sceni kad starac s kapicom izranja ispod štramca ili klinci rone s umjetnom perajom morskog psa, snimajući 25 posto filma s razine površine ili ispod nje, kako bi gledateljima dočarao da su u moru i iskušavaju horor iz prve ruke, bez da navuku kupaće gaćice i peraje, redatelj se izvrsno igrao s publikom, pokazao joj da su ljudi u vodi i da je morski pas tu negdje, no ne bi odao točno gdje i kad će/hoće li napasti.

Zbog toga i danas mnogima upravo “Ralje“ padaju na pamet pri svakom ulasku u more. Kad zaplivaju, od vala na pučini znade im se učiniti da je leđna peraja morskog psa i vide krv kako štrca iz žutoga štramca koji se opasno udaljio od obale. Trenutak kasnije, čim peraja nestane s obzorja, pitaju se vreba li ribetina “s ovolikim ustima“ na njih ispod površine, a kad zarone da to provjere, nje srećom nema... ali, u strahu svejedno vide nečiju odgriženu nogu kako polako pada na dno i u panici, hitajući prema kopnu, mješovitim stilom paraju (ne)mirnu površinu mora. Mora koje je za njih
zauvijek (p)ostalo crvena noćna mora.

Serviranje (mljevenog) mesa

Emitiranje “Ralja” ovo se ljeto poklopilo s pojavom morskog psa na Jadranu koji zasad, srećom, nije još nikoga napao, za razliku od prošle godine kad je u “bliskom susretu” teško stradao slovenski ronioc na Visu.

Prikazivanje “Ralja” poklapa se i s recesijom, što je zanimljivo kad se sjetimo da je u prvome filmu policajac Roy Scheider pokušavao zaštititi kupače od psine tako da zatvori plaže, ali gradonačelnik Murray Hamilton se tome oštro protivio želeći da ostanu otvorene zbog turista/ekonomije. Bio je spreman lagati, reći da je brodski propeler usmrtio djevojku nakon što je otplivala predaleko i na taj način “servirao mljeveno meso” u Amityju.

Tako, čovjek ne može a da se ne zapita kako bi ovoga ljeta reagirale vlasti u Dalmaciji da se spomenuti morski pas zadrži u akvatoriju nekog otoka ili priobalna grad(ić)a. Tko zna? Možda bi pozvali u pomoć murjaka Tacklberryja iz “Policijske akademije” koji je u petom dijelu serijala uperio magnuma u morskog psa i ispalio “Okreni se i napusti plivačku zonu, gospodine!”.

Pasji skotovi

“Ralje” su iznjedrile čitav niz oponašatelja, počev od “Pirana” i “Grizlija” do “Anakonde” i “Užasa iz rijeke”. Oponašala se čak i scena u kojoj Robert Shaw i Richard Dreyfuss uspoređuju ožiljke (“Smrtonosno oružje 3”). Zaustavimo li se na moru i morskim psima gladnima ljudskog mesa, imitacije “Ralja” teško se daju izbrojati (npr. “Plavetnilo donosi smrt” ili “Shark Attack”).

Mahom se tu radi o trash naslovima, kakav je i recentni “Mega Shark vs. Giant Octopus”. Zapravo, izuzev “Ralja”, jedini hvalevrijedni filmovi o morskim psima su tenzična, kvazidokumentarna “Pučina straha” (2004.) Chrisa Kentisa, te “Duboko modro more” (1999.) Rennyja Harlina, solidno zamišljen akcijski horor čiji najveći problem predstavljaju danas neuvjerljivi (digitalni) efekti.

Loši nastavci

Faktor realnosti izvornika prva je stvar koja nedostaje loši(ji)m nastavcima. Istina, u originalnom se filmu velika bijela psina okomila na žitelje Amityja i potopila kočaricu, ali ipak nije napadala helikoptere (“Ralje 2“ Jeannota Szwarca, 1978.) i hidroavione (“Ralje 4: Osveta“ Josepha Sargenta, 1987.), odnosno u stopu “slijedila obitelj Brody“.

Nastavcima fale i režijske bravure jer Szwarc (“Jaws 2“) i Joe Alves (“Jaws 3-D“, 1983.), unatoč tome što su znali postaviti kameru na leđa morskog psa i s unutarnje strane njegovih ralja, u “trećoj dimenziji“, ipak nisu kalibar Spielberga, a i prečesto su “ajkulu” pokazivali u cijelosti, što je otupilo “suspense“. Dapače, sve ono što je u prvome filmu plašilo, sada je bilo predvidljivo pa je bilo za očekivati da će, kao kod Čehova, strujni krug prikazan u prvom činu spržiti morskoga psa u posljednjem.

Drugi dio još je i gledljiv u usporedbi s trojkom i četvorkom, što ne čudi kad se uzme u obzir da su, recimo, “Ralje 3” začete kao parodija radnog naslova “National Lampoon’s Jaws 3, People 0“ s (golom) Bo Derek u kojoj Petera Benchleyja pojede morski pas u bazenu, dok je Michael Caine u jednoj sceni “Osvete” bio suh, iako je netom izašao iz mora. Caine veli kako nije nikad vidio film koji je, svi govore, užasan. Vidio je, zato, kuću koju je sagradio i ona je - sjajna.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/reflektor/ralje-nocna-mora-iz-dubokog-modrog-mora-61405 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=aa8b9224b557469016eae26eb7dc4eda511b21d5 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ralje%3A+No%C4%87na+mora+iz+dubokog+modrog+mora&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fralje-nocna-mora-iz-dubokog-modrog-mora-61405 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fralje-nocna-mora-iz-dubokog-modrog-mora-61405 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SERIJAL O VELIKOJ BIJELOJ PSINI “RALJE“ PROTEKLIH JE TJEDANA PRIKOVAO GLEDATELJE UZ MALE EKRANE, iAKO ZAPRAVO VRIJEDI SAMO PRVI FILM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ReflektorSERIJAL O VELIKOJ BIJELOJ PSINI “RALJE“ PROTEKLIH JE TJEDANA PRIKOVAO GLEDATELJE UZ MALE EKRANE, iAKO ZAPRAVO VRIJEDI SAMO PRVI FILM

Ralje: Noćna mora iz dubokog modrog mora

Piše PSD.
30. srpnja 2009. - 12:30
Prve “Ralje“ opustjele su plaže i natjerale generacije gledatelja da dvaput razmisle prije nego umoče nogu u more

“Trebat će vam veći brod!“
Roy Scheider, “Ralje“ (1975.)

Morski pas jedan je od onih stvorova kojemu ne treba “reklama“ u vidu hollywoodskog filma “Ralje“ (1975.) da bio bio strašan. On je već dovoljno strašan sam po sebi, “s beživotnim očima, crnima kao u lutke, ne čini vam se živ, sve dok vas ne ugrize“ (Robert Shaw). To je, rekao bi u filmu pohlepni gradonačelnik Murray Hamilton, psihološka stvar. Ako vikneš “Barakuda!“ nitko te neće ozbiljno shvatiti. No, ako se zadereš “Morski pas!“, nastat će panika. Panika poprima eps...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 22:20