stdClass Object ( [id] => 1306951 [title] => Tjeskobno nestajanje drvenih brodova (2): Smrt Noine arke u bračkoj vali [alias] => tjeskobno-nestajanje-drvenih-brodova-2-smrt-noine-arke-u-brackoj-vali [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Na pitanje koji brod na Jadranu ima najslikovitiji životopis pomorski će znalci jednoglasno odgovoriti – Marko Polo! Kakva li broda i sudbine! Napisao sam to u Otvorenom moru prije punih 12 godina, u kolovozu 2011., i ne sluteći kakve ga sve nevolje tek čekaju, koliko će se nove tuge nakupiti na njegovoj palubi, tuge dovoljno teške da ga potopi.

Pisao sam o Marku Polu kao o malo kojemu drugome brodu. Prvi put u prosincu 1985. godine u rubrici More, koja je izlazila u Nedjeljnoj Dalmaciji, a uređivao je Jadran Marinković. Zvao se tada Dioklecijan, a sjajne godine pod jedrima i one žalosne bez jarbola i jedara tek su ga čekale. Nije lako danas pisati o Marku Polu, jer bi samo za njegovu priču trebala barem dva naša priloga. Zato samo najkraće, kako bi se nekad reklo telegrafski.

Kalafat iz Riminija

Priča započinje u ljeto 1941. godine u Riminiju gdje je kalafat Cesare Gentili izgradio trabakul Seconda Lucia, što ga je naručio njegov sumještanin Giuseppe Grassi. Bio je dug 28 i širok 8,16 metara, nosivosti 260 tona. No, ne i pravi jedrenjak, jer mu je ugrađen i dizelski stroj od 240 konjskih snaga. Već u kolovozu 1941. brod je rekvirirala talijanska Ratna mornarica, a u rujnu 1943. preuzimaju ga Nijemci.

Za njih je brodio Jadranom samo tri mjeseca, do 18. prosinca 1943. kada su ga, u poznatoj bitki u Virskome moru, zarobili patrolni čamci partizanske mornarice. Trabakul pun boksita, ali i svakovrsne hrane – tjestenine, brašna, sira, konzervi – otegljen je u Vinjerac. Hrana je iskrcana, a Seconda Lucia potopljena u uvali Seline kod Starigrada-Paklenice kako ne bi pala Nijemcima u ruke.

---

image

Početak je bio sjajan – Marko Polo brodi Jadranom

---

Već 9. siječnja 1946. ekipa legendarnoga ronioca Jerka Tanfare počinje spašavanje i samo dva tjedna poslije trabakul je bio u Zadru, spreman za popravak. No, to se otegnuo na više od godinu dana. Brod je dovršen 1947. i dodijeljen Jadranskoj slobodnoj plovidbi. U duhu tadašnjega prijateljstva sa Sovjetskim Savezom brod je dobio je ime Komsomol. Nakon što su neraskidive veze sa Staljinom ipak raskinute, nazvan je Seget.

Jadroslobodna ga je 1952. godine prepustila Obalnoj plovidbi iz Splita pod čijim će oznakama ostati idućih 14 ljeta. A onda je u lipnju 1966. još čvrsti i praktički novi Seget formalno prestao biti brod. Prodan je Dalmacijavinu, da bi u velolučkome Grebenu bio preuređen u plutajući restoran Dioklecijan. Gotovo dva desetljeća, bit će prepoznatljivi dio vizura splitske luke i popularno okupljalište Splićana i njihovih gostiju.

Povratak plovidbi

Povratak plovidbi započeo je u studenome 1985. godine, nestat će Dioklecijan, a zaplovit će Marko Polo. Betinski su ga kalafati pretvorili u dvojarbolni jedrenjak za krstarenja, koji će vrlo brzo postati jednim od simbola jadranskoga turizma. Zaplovio je u ljeto 1986. u floti Dalmacijaturista. Dvije godine poslije imenu mu je dodana rimska jedinica, pa će pomorske crne kronike početi puniti kao Marko Polo I. Pretvorbena oluja koja je pomela nekoć moćnu i uglednu turističku tvrtku nije ni njega zaobišla.

---

image

Jedrenjak za pamćenje – Aspalathos u Splitu

---

U kolovozu 1995. pretrpio je havariju stroja, ali se nikome nije žurilo vratiti ga na pučinu. Raspremljen je u splitskoj ACI marini, da bi ga iduće godine uzela u najam tvrtka MSM iz Splita. Otegljen je na popravak u Sumartin, no stvari su krenule po zlu. Unajmitelj nije plaćao radove, a sumartinski kalafati nisu htjeli raditi za brokve. Pod okriljem noći pobjegao je s Brača i skrasio se u lučici na Zenti. Prolazili su mjeseci i godine, da bi jedrenjak o kojem nitko nije brinuo, u srpnju 2000. godine potonuo.

Nada u spas pojavila se koncem listopada 2002. kad ga je na dražbi kupio Milivoj Lučić. I nestala u samo nekoliko dana, koliko je novome vlasniku trebalo da digne ruke od svega. Točnije, da shvati da je jedrenjak toliko propao da ga se niti izvaditi ne može. U veljači 2003., nova dražba i novi vlasnik, naš znanac iz prošloga broja, Arcobaleno Tours iz Povalja.

Ali nade u novu mladost Marka Pola više nije bilo. Čak je više od devet mjeseci trebalo da se trabakul izvadi, zakrpa i otegli u Sumartin. U činjenici da je 2004. godine koncesiju za brodogradilište dobila Lucija Vlahović i da je započela popravak broda znalci nisu vidjeli nikakvu nadu. I bili su u pravu. Radovi su se toliko otegnuli da su na Marka Pola svi zaboravili. Da je ipak živ pokazalo se na najgori način!

---

image

Šok u Sumartinu - trabakul pretvoren u Noinu arku

Ivo Ravlić/HANZA MEDIA
---

U ljeto 2011. brodogradilište se našlo usred sudske bitke. U konačnici je presuđeno da koncesija nije smjela biti dodijeljena Luciji Vlahović, te je Marko Polo prisilno porinut kako bi se oslobodio navoz.

No, pravi je šok uslijedio kad su objavljene slike s porinuća. Što je to: Noina arka, kašun od hrastovine ili dereglija s Dunava? Ljudi od mora, stari kalafati i mladi brodoljupci bili su podjednako užasnuti.

Potonuće, stečajevi, deponij

Zlosretni Marko je otegljen u Povlja i vezan uz rivu. Jednu, dvije, tri godine... O njemu nitko nije brinuo osim vatrogasaca koji su svako malo crpili more. Kad su i oni izgubili bitku nekadašnji je trabakul 9. veljače 2015. godine potonuo. I onda ponovno jedna, dvije, tri... Pet godina pod morem! Dronovi su kružili nad Povljima i slali u svijet slike Noine arke potopljene u bračkoj vali.

No, ništa se drugo nije događalo, podrtina je svi više propadala, svojom je težinom legla na cijevi kolektora i polomila ih. Tek u prosincu 2019. konačno je osiguran novac da se Marko Polo ukloni. Ali je brod bio u tako lošem stanju da je jedina opcija bilo podmorsko rezanje hidrauličnim škarama i uklanjanje komad po komad. Taj zahtjevni posao dobila je i, do siječnja 2020., uspješno obavila splitska tvrtka Stijeg.

Ipak, Marko Polo nije posve nestao na deponiju. Dio trupa premješten je ispred plaže Okuč u Povljima da bi postao ronilačka atrakcija. Naš gospodar dubina Božidar Vukičević tamo ga je posjetio i snimio.

Vjetrovi rata

Tužan je bio i put sjajnoga logera Aspalathosa: potonuća, stečajevi, deponij. Sve je okončano u Betini prije 20 godina, ali sjećanja ni danas ne blijede. Iako je plovio najkraće od velikih splitskih turističkih krstaša. No, pamti se uništavanje flote Dalmacijaturista, pravi brodocid, a Aspalathos je jedan od simbola toga nasilja nad brodovima.

Gradnja tipičnoga jadranskoga logera započela je 1941. godine u brodogradilištu Matteo Deterni u Rovinju. Naručio ga je Bortolo Apollonio iz Venecije i odabrao mu ime Gina. Pod udarima vjetrova rata gradnja je vrlo brzo obustavljena. Nedovršeni brod je porinut 1945., a Gina je predana naručitelju tek u lipnju 1946. godine. Bio je to skladan jedrenjak, dug 37,15 i širok osam metara, nosivosti 350 tona.

Početkom 1954. godine kupuje ga Slovenija-Linija iz Pirana, koja će nekoliko mjeseci kasnije postati Splošna plovba. A Gina postaje Labor. Čak deset godina će izdržati u društvu sve većih teretnjaka, a onda ga 1964. preuzima Lošinjska plovidba. Očito da im takav brod nije trebao, pa ga već 1965. prepuštaju Obalnoj plovidbi iz Ploča. Kod nje će ostati četiri ljeta, a onda seli u Split, pa u Velu Luku. Kalafati iz Grebena pokazali su što znaju, pretvorivši oronuli teretnjak u dojmljivi dvojarbolni loger za turistička putovanja. Aspalathosovova će slava potrajati čak 20 ljeta. A onda su zapuhali vjetrovi novoga rata. Blokade i topovi jugomornarice poslali su flotu Dalmacijaturista na mrtvi vez u Milni, u uvali Vlaška. Bijeli brodovi posloženi bok uz bok i šuma jarbola isprva su se činili idiličnim prizorom, no počeli su prolaziti mjeseci, pa godine. Jedrenjake nitko nije održavao i moralo se dogoditi: 2. lipnja 1994. Aspalathos se napunio morem i potonuo na plitko dno. Srećom, bio je tada živ Veli Jože pa ga je s lakoćom podigao tri dana poslije.

Umiranje tuđeg broda

No, kako će se pokazati, logeru nije bilo spasa: umirao je sljedećih osam godina. U ožujku 1995. je podnesena krivična prijava protiv dvojice čelnika Dalmacijaturista jer nisu pravodobno sanirali oštećenja zbog kojih je Aspalathos poslije potonuo. Nije poznato je li s njom nešto bilo. Brod je 1996. otegljen na popravak u Betinu, samo da bi postao noćna mora tamošnjega brodogradilišta. Čekajući kalafate koji neće doći prelomio se i potonuo na vezu.

---

image

Dugo umiranje u Betini – Aspalathos umočen u more

---

U travnju 1999. Meri Šilović je u Slobodnoj Dalmaciji pisala o pretužnoj slici Aspalathosa, jedrenjaka umočenog u more do grla, a Jadran Babić je snimao. Betinjani su bili nemoćni i očajni: nisu smjeli ukloniti tuđi brod. Netko maštovit je našao rješenja, pa je u listopadu 2002. Trgovački sud u Splitu stavio jedrenjak na dražbu. Kupili su ga sami brodograditelji, te su Aspalathosa, sada kao svoj brod, mogli konačno izvaditi, izrezati i otpremiti na deponij...

---

image

Dio Marka Pola sad je ronilačka atrakcija

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Na pitanje koji je brod na Jadranu imao najslikovitiji životopis, pomorski će znalci jednoglasno odgovoriti – Marko Polo! Kakvog li broda, kakve li sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Brodovi i sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => Na pitanje koji je brod na Jadranu imao najslikovitiji životopis, pomorski će znalci jednoglasno odgovoriti – Marko Polo! Kakvog li broda, kakve li sudbine Brodovi i sudbine 2 0 8647 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-06-10 13:43:47 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => MARIJAN ŽUVIĆ [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-07-16 05:00:00 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2023-07-16 05:00:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => Na pitanje koji je brod na Jadranu imao najslikovitiji životopis, pomorski će znalci jednoglasno odgovoriti – Marko Polo! Kakvog li broda, kakve li sudbine [metadata] => robots= author= title=Tjeskobno nestajanje drvenih brodova (2): Smrt Noine arke u bračkoj vali [metakey] => brodovi i sudbine, Marko Polo, marijan žuvić [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/06\/10\/25068461.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/10\/25068444.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/10\/25068457.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/10\/25068458.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/10\/25068459.jpg","\/images\/slike\/2023\/06\/10\/25068460.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Martin \u010cundri\u0107\/Jutarnji list","Ivo Ravli\u0107\/HANZA MEDIA","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Marko Polo<\/em> na dnu vale<\/p>","

\u0160ok u Sumartinu - trabakul pretvoren u Noinu arku<\/p>","

Jedrenjak za pam\u0107enje \u2013 Aspalathos<\/em> <\/em>u Splitu<\/p>","

Dugo umiranje u Betini \u2013 Aspalathos<\/em> <\/em>umo\u010den u more<\/p>","

Dio Marka Pola<\/em> sad je ronila\u010dka atrakcija<\/p>","

Po\u010detak je bio sjajan \u2013 Marko Polo<\/em> brodi Jadranom<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1230","hd_25068461_1920.jpg":"1920x1080","k_25068461_1280.jpg":"1280x1280","k_25068461_1024.jpg":"1024x1024","k_25068461_640.jpg":"640x640","k_25068461_480.jpg":"480x480","k_25068461_340.jpg":"340x340","k_25068461_220.jpg":"220x220","o_25068461_1280.jpg":"1280x820","o_25068461_1024.jpg":"1024x656","o_25068461_640.jpg":"640x410","o_25068461_480.jpg":"480x307","o_25068461_340.jpg":"340x217","o_25068461_220.jpg":"220x140","h_25068461_1280.jpg":"1280x854","h_25068461_1024.jpg":"1024x683","h_25068461_640.jpg":"640x427","h_25068461_480.jpg":"480x320","h_25068461_340.jpg":"340x227","h_25068461_220.jpg":"220x147","pp_25068461_1280.jpg":"1280x1628","pp_25068461_1024.jpg":"1024x1303","pp_25068461_640.jpg":"640x814","pp_25068461_480.jpg":"480x611","pp_25068461_340.jpg":"340x432","pp_25068461_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_25068444_1920.jpg":"1920x1080","k_25068444_1280.jpg":"1280x1280","k_25068444_1024.jpg":"1024x1024","k_25068444_640.jpg":"640x640","k_25068444_480.jpg":"480x480","k_25068444_340.jpg":"340x340","k_25068444_220.jpg":"220x220","o_25068444_1280.jpg":"1280x853","o_25068444_1024.jpg":"1024x682","o_25068444_640.jpg":"640x426","o_25068444_480.jpg":"480x320","o_25068444_340.jpg":"340x226","o_25068444_220.jpg":"220x146","h_25068444_1280.jpg":"1280x854","h_25068444_1024.jpg":"1024x683","h_25068444_640.jpg":"640x427","h_25068444_480.jpg":"480x320","h_25068444_340.jpg":"340x227","h_25068444_220.jpg":"220x147","pp_25068444_1280.jpg":"1280x1628","pp_25068444_1024.jpg":"1024x1303","pp_25068444_640.jpg":"640x814","pp_25068444_480.jpg":"480x611","pp_25068444_340.jpg":"340x432","pp_25068444_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1335","hd_25068457_1920.jpg":"1920x1080","k_25068457_1280.jpg":"1280x1280","k_25068457_1024.jpg":"1024x1024","k_25068457_640.jpg":"640x640","k_25068457_480.jpg":"480x480","k_25068457_340.jpg":"340x340","k_25068457_220.jpg":"220x220","o_25068457_1280.jpg":"1280x890","o_25068457_1024.jpg":"1024x712","o_25068457_640.jpg":"640x445","o_25068457_480.jpg":"480x333","o_25068457_340.jpg":"340x236","o_25068457_220.jpg":"220x152","h_25068457_1280.jpg":"1280x854","h_25068457_1024.jpg":"1024x683","h_25068457_640.jpg":"640x427","h_25068457_480.jpg":"480x320","h_25068457_340.jpg":"340x227","h_25068457_220.jpg":"220x147","pp_25068457_1280.jpg":"1280x1628","pp_25068457_1024.jpg":"1024x1303","pp_25068457_640.jpg":"640x814","pp_25068457_480.jpg":"480x611","pp_25068457_340.jpg":"340x432","pp_25068457_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2846","hd_25068458_1920.jpg":"1920x1080","k_25068458_1280.jpg":"1280x1280","k_25068458_1024.jpg":"1024x1024","k_25068458_640.jpg":"640x640","k_25068458_480.jpg":"480x480","k_25068458_340.jpg":"340x340","k_25068458_220.jpg":"220x220","o_25068458_1280.jpg":"1280x1897","o_25068458_1024.jpg":"1024x1517","o_25068458_640.jpg":"640x948","o_25068458_480.jpg":"480x711","o_25068458_340.jpg":"340x503","o_25068458_220.jpg":"220x326","h_25068458_1280.jpg":"1280x854","h_25068458_1024.jpg":"1024x683","h_25068458_640.jpg":"640x427","h_25068458_480.jpg":"480x320","h_25068458_340.jpg":"340x227","h_25068458_220.jpg":"220x147","pp_25068458_1280.jpg":"1280x1628","pp_25068458_1024.jpg":"1024x1303","pp_25068458_640.jpg":"640x814","pp_25068458_480.jpg":"480x611","pp_25068458_340.jpg":"340x432","pp_25068458_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2880","hd_25068459_1920.jpg":"1920x1080","k_25068459_1280.jpg":"1280x1280","k_25068459_1024.jpg":"1024x1024","k_25068459_640.jpg":"640x640","k_25068459_480.jpg":"480x480","k_25068459_340.jpg":"340x340","k_25068459_220.jpg":"220x220","o_25068459_1280.jpg":"1280x1920","o_25068459_1024.jpg":"1024x1536","o_25068459_640.jpg":"640x960","o_25068459_480.jpg":"480x720","o_25068459_340.jpg":"340x510","o_25068459_220.jpg":"220x330","h_25068459_1280.jpg":"1280x854","h_25068459_1024.jpg":"1024x683","h_25068459_640.jpg":"640x427","h_25068459_480.jpg":"480x320","h_25068459_340.jpg":"340x227","h_25068459_220.jpg":"220x147","pp_25068459_1280.jpg":"1280x1628","pp_25068459_1024.jpg":"1024x1303","pp_25068459_640.jpg":"640x814","pp_25068459_480.jpg":"480x611","pp_25068459_340.jpg":"340x432","pp_25068459_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1144x1685","hd_25068460_1920.jpg":"1920x1080","k_25068460_1280.jpg":"1280x1280","k_25068460_1024.jpg":"1024x1024","k_25068460_640.jpg":"640x640","k_25068460_480.jpg":"480x480","k_25068460_340.jpg":"340x340","k_25068460_220.jpg":"220x220","o_25068460_1280.jpg":"1280x1885","o_25068460_1024.jpg":"1024x1508","o_25068460_640.jpg":"640x942","o_25068460_480.jpg":"480x706","o_25068460_340.jpg":"340x500","o_25068460_220.jpg":"220x324","h_25068460_1280.jpg":"1280x854","h_25068460_1024.jpg":"1024x683","h_25068460_640.jpg":"640x427","h_25068460_480.jpg":"480x320","h_25068460_340.jpg":"340x227","h_25068460_220.jpg":"220x147","pp_25068460_1280.jpg":"1280x1628","pp_25068460_1024.jpg":"1024x1303","pp_25068460_640.jpg":"640x814","pp_25068460_480.jpg":"480x611","pp_25068460_340.jpg":"340x432","pp_25068460_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7530893 Threads: 3 Questions: 1608640290 Slow queries: 4773796 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110722981 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/tjeskobno-nestajanje-drvenih-brodova-2-smrt-noine-arke-u-brackoj-vali-1306951 [printLink] => /om/nautika/tjeskobno-nestajanje-drvenih-brodova-2-smrt-noine-arke-u-brackoj-vali-1306951?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 638841 [name] => brodovi i sudbine [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-05-16 13:04:18 [main_article_id] => 0 [alias] => brodovi-i-sudbine [link] => /tag/brodovi-i-sudbine ) [1] => stdClass Object ( [id] => 260123 [name] => marko polo [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => marko-polo [link] => /tag/marko-polo ) [2] => stdClass Object ( [id] => 611496 [name] => marijan žuvić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-06-29 11:28:55 [main_article_id] => 0 [alias] => marijan-zuvic [link] => /tag/marijan-zuvic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Na pitanje koji je brod na Jadranu imao najslikovitiji životopis, pomorski će znalci jednoglasno odgovoriti – Marko Polo! Kakvog li broda, kakve li sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Brodovi i sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Tjeskobno nestajanje drvenih brodova (2): Smrt Noine arke u bračkoj vali [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Ff02.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/10/25068461.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Martin Čundrić/Jutarnji list [mainImageDesc] =>

Marko Polo na dnu vale

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/10/25068461.jpg [title] => Martin Čundrić/Jutarnji list

Marko Polo na dnu vale

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/10/25068444.jpg [title] => Ivo Ravlić/HANZA MEDIA

Šok u Sumartinu - trabakul pretvoren u Noinu arku

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/10/25068457.jpg [title] =>

Jedrenjak za pamćenje – Aspalathos u Splitu

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/10/25068458.jpg [title] =>

Dugo umiranje u Betini – Aspalathos umočen u more

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/10/25068459.jpg [title] =>

Dio Marka Pola sad je ronilačka atrakcija

) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/06/10/25068460.jpg [title] =>

Početak je bio sjajan – Marko Polo brodi Jadranom

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Na pitanje koji brod na Jadranu ima najslikovitiji životopis pomorski će znalci jednoglasno odgovoriti – Marko Polo! Kakva li broda i sudbine! Napisao sam to u Otvorenom moru prije punih 12 godina, u kolovozu 2011., i ne sluteći kakve ga sve nevolje tek čekaju, koliko će se nove tuge nakupiti na njegovoj palubi, tuge dovoljno teške da ga potopi.

Pisao sam o Marku Polu kao o malo kojemu drugome brodu. Prvi put u prosincu 1985. godine u rubrici More, koja je izlazila u Nedjeljnoj Dalmaciji, a uređivao je Jadran Marinković. Zvao se tada Dioklecijan, a sjajne godine pod jedrima i one žalosne bez jarbola i jedara tek su ga čekale. Nije lako danas pisati o Marku Polu, jer bi samo za njegovu priču trebala barem dva naša priloga. Zato samo najkraće, kako bi se nekad reklo telegrafski.

Kalafat iz Riminija

Priča započinje u ljeto 1941. godine u Riminiju gdje je kalafat Cesare Gentili izgradio trabakul Seconda Lucia, što ga je naručio njegov sumještanin Giuseppe Grassi. Bio je dug 28 i širok 8,16 metara, nosivosti 260 tona. No, ne i pravi jedrenjak, jer mu je ugrađen i dizelski stroj od 240 konjskih snaga. Već u kolovozu 1941. brod je rekvirirala talijanska Ratna mornarica, a u rujnu 1943. preuzimaju ga Nijemci.

Za njih je brodio Jadranom samo tri mjeseca, do 18. prosinca 1943. kada su ga, u poznatoj bitki u Virskome moru, zarobili patrolni čamci partizanske mornarice. Trabakul pun boksita, ali i svakovrsne hrane – tjestenine, brašna, sira, konzervi – otegljen je u Vinjerac. Hrana je iskrcana, a Seconda Lucia potopljena u uvali Seline kod Starigrada-Paklenice kako ne bi pala Nijemcima u ruke.

---

image

Početak je bio sjajan – Marko Polo brodi Jadranom

---

Već 9. siječnja 1946. ekipa legendarnoga ronioca Jerka Tanfare počinje spašavanje i samo dva tjedna poslije trabakul je bio u Zadru, spreman za popravak. No, to se otegnuo na više od godinu dana. Brod je dovršen 1947. i dodijeljen Jadranskoj slobodnoj plovidbi. U duhu tadašnjega prijateljstva sa Sovjetskim Savezom brod je dobio je ime Komsomol. Nakon što su neraskidive veze sa Staljinom ipak raskinute, nazvan je Seget.

Jadroslobodna ga je 1952. godine prepustila Obalnoj plovidbi iz Splita pod čijim će oznakama ostati idućih 14 ljeta. A onda je u lipnju 1966. još čvrsti i praktički novi Seget formalno prestao biti brod. Prodan je Dalmacijavinu, da bi u velolučkome Grebenu bio preuređen u plutajući restoran Dioklecijan. Gotovo dva desetljeća, bit će prepoznatljivi dio vizura splitske luke i popularno okupljalište Splićana i njihovih gostiju.

Povratak plovidbi

Povratak plovidbi započeo je u studenome 1985. godine, nestat će Dioklecijan, a zaplovit će Marko Polo. Betinski su ga kalafati pretvorili u dvojarbolni jedrenjak za krstarenja, koji će vrlo brzo postati jednim od simbola jadranskoga turizma. Zaplovio je u ljeto 1986. u floti Dalmacijaturista. Dvije godine poslije imenu mu je dodana rimska jedinica, pa će pomorske crne kronike početi puniti kao Marko Polo I. Pretvorbena oluja koja je pomela nekoć moćnu i uglednu turističku tvrtku nije ni njega zaobišla.

---

image

Jedrenjak za pamćenje – Aspalathos u Splitu

---

U kolovozu 1995. pretrpio je havariju stroja, ali se nikome nije žurilo vratiti ga na pučinu. Raspremljen je u splitskoj ACI marini, da bi ga iduće godine uzela u najam tvrtka MSM iz Splita. Otegljen je na popravak u Sumartin, no stvari su krenule po zlu. Unajmitelj nije plaćao radove, a sumartinski kalafati nisu htjeli raditi za brokve. Pod okriljem noći pobjegao je s Brača i skrasio se u lučici na Zenti. Prolazili su mjeseci i godine, da bi jedrenjak o kojem nitko nije brinuo, u srpnju 2000. godine potonuo.

Nada u spas pojavila se koncem listopada 2002. kad ga je na dražbi kupio Milivoj Lučić. I nestala u samo nekoliko dana, koliko je novome vlasniku trebalo da digne ruke od svega. Točnije, da shvati da je jedrenjak toliko propao da ga se niti izvaditi ne može. U veljači 2003., nova dražba i novi vlasnik, naš znanac iz prošloga broja, Arcobaleno Tours iz Povalja.

Ali nade u novu mladost Marka Pola više nije bilo. Čak je više od devet mjeseci trebalo da se trabakul izvadi, zakrpa i otegli u Sumartin. U činjenici da je 2004. godine koncesiju za brodogradilište dobila Lucija Vlahović i da je započela popravak broda znalci nisu vidjeli nikakvu nadu. I bili su u pravu. Radovi su se toliko otegnuli da su na Marka Pola svi zaboravili. Da je ipak živ pokazalo se na najgori način!

---

image

Šok u Sumartinu - trabakul pretvoren u Noinu arku

Ivo Ravlić/HANZA MEDIA
---

U ljeto 2011. brodogradilište se našlo usred sudske bitke. U konačnici je presuđeno da koncesija nije smjela biti dodijeljena Luciji Vlahović, te je Marko Polo prisilno porinut kako bi se oslobodio navoz.

No, pravi je šok uslijedio kad su objavljene slike s porinuća. Što je to: Noina arka, kašun od hrastovine ili dereglija s Dunava? Ljudi od mora, stari kalafati i mladi brodoljupci bili su podjednako užasnuti.

Potonuće, stečajevi, deponij

Zlosretni Marko je otegljen u Povlja i vezan uz rivu. Jednu, dvije, tri godine... O njemu nitko nije brinuo osim vatrogasaca koji su svako malo crpili more. Kad su i oni izgubili bitku nekadašnji je trabakul 9. veljače 2015. godine potonuo. I onda ponovno jedna, dvije, tri... Pet godina pod morem! Dronovi su kružili nad Povljima i slali u svijet slike Noine arke potopljene u bračkoj vali.

No, ništa se drugo nije događalo, podrtina je svi više propadala, svojom je težinom legla na cijevi kolektora i polomila ih. Tek u prosincu 2019. konačno je osiguran novac da se Marko Polo ukloni. Ali je brod bio u tako lošem stanju da je jedina opcija bilo podmorsko rezanje hidrauličnim škarama i uklanjanje komad po komad. Taj zahtjevni posao dobila je i, do siječnja 2020., uspješno obavila splitska tvrtka Stijeg.

Ipak, Marko Polo nije posve nestao na deponiju. Dio trupa premješten je ispred plaže Okuč u Povljima da bi postao ronilačka atrakcija. Naš gospodar dubina Božidar Vukičević tamo ga je posjetio i snimio.

Vjetrovi rata

Tužan je bio i put sjajnoga logera Aspalathosa: potonuća, stečajevi, deponij. Sve je okončano u Betini prije 20 godina, ali sjećanja ni danas ne blijede. Iako je plovio najkraće od velikih splitskih turističkih krstaša. No, pamti se uništavanje flote Dalmacijaturista, pravi brodocid, a Aspalathos je jedan od simbola toga nasilja nad brodovima.

Gradnja tipičnoga jadranskoga logera započela je 1941. godine u brodogradilištu Matteo Deterni u Rovinju. Naručio ga je Bortolo Apollonio iz Venecije i odabrao mu ime Gina. Pod udarima vjetrova rata gradnja je vrlo brzo obustavljena. Nedovršeni brod je porinut 1945., a Gina je predana naručitelju tek u lipnju 1946. godine. Bio je to skladan jedrenjak, dug 37,15 i širok osam metara, nosivosti 350 tona.

Početkom 1954. godine kupuje ga Slovenija-Linija iz Pirana, koja će nekoliko mjeseci kasnije postati Splošna plovba. A Gina postaje Labor. Čak deset godina će izdržati u društvu sve većih teretnjaka, a onda ga 1964. preuzima Lošinjska plovidba. Očito da im takav brod nije trebao, pa ga već 1965. prepuštaju Obalnoj plovidbi iz Ploča. Kod nje će ostati četiri ljeta, a onda seli u Split, pa u Velu Luku. Kalafati iz Grebena pokazali su što znaju, pretvorivši oronuli teretnjak u dojmljivi dvojarbolni loger za turistička putovanja. Aspalathosovova će slava potrajati čak 20 ljeta. A onda su zapuhali vjetrovi novoga rata. Blokade i topovi jugomornarice poslali su flotu Dalmacijaturista na mrtvi vez u Milni, u uvali Vlaška. Bijeli brodovi posloženi bok uz bok i šuma jarbola isprva su se činili idiličnim prizorom, no počeli su prolaziti mjeseci, pa godine. Jedrenjake nitko nije održavao i moralo se dogoditi: 2. lipnja 1994. Aspalathos se napunio morem i potonuo na plitko dno. Srećom, bio je tada živ Veli Jože pa ga je s lakoćom podigao tri dana poslije.

Umiranje tuđeg broda

No, kako će se pokazati, logeru nije bilo spasa: umirao je sljedećih osam godina. U ožujku 1995. je podnesena krivična prijava protiv dvojice čelnika Dalmacijaturista jer nisu pravodobno sanirali oštećenja zbog kojih je Aspalathos poslije potonuo. Nije poznato je li s njom nešto bilo. Brod je 1996. otegljen na popravak u Betinu, samo da bi postao noćna mora tamošnjega brodogradilišta. Čekajući kalafate koji neće doći prelomio se i potonuo na vezu.

---

image

Dugo umiranje u Betini – Aspalathos umočen u more

---

U travnju 1999. Meri Šilović je u Slobodnoj Dalmaciji pisala o pretužnoj slici Aspalathosa, jedrenjaka umočenog u more do grla, a Jadran Babić je snimao. Betinjani su bili nemoćni i očajni: nisu smjeli ukloniti tuđi brod. Netko maštovit je našao rješenja, pa je u listopadu 2002. Trgovački sud u Splitu stavio jedrenjak na dražbu. Kupili su ga sami brodograditelji, te su Aspalathosa, sada kao svoj brod, mogli konačno izvaditi, izrezati i otpremiti na deponij...

---

image

Dio Marka Pola sad je ronilačka atrakcija

---

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Martin Čundrić/Jutarnji list Ivo Ravlić/HANZA MEDIA
Martin Čundrić/Jutarnji list

Marko Polo na dnu vale

Ivo Ravlić/HANZA MEDIA

Šok u Sumartinu - trabakul pretvoren u Noinu arku


Jedrenjak za pamćenje – Aspalathos u Splitu


Dugo umiranje u Betini – Aspalathos umočen u more


Dio Marka Pola sad je ronilačka atrakcija


Početak je bio sjajan – Marko Polo brodi Jadranom

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/tjeskobno-nestajanje-drvenih-brodova-2-smrt-noine-arke-u-brackoj-vali-1306951 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9087ade997e99d8eef8bc62790225f5c5da1647e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Tjeskobno+nestajanje+drvenih+brodova+%282%29%3A+Smrt+Noine+arke+u+bra%C4%8Dkoj+vali&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Ftjeskobno-nestajanje-drvenih-brodova-2-smrt-noine-arke-u-brackoj-vali-1306951 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Ftjeskobno-nestajanje-drvenih-brodova-2-smrt-noine-arke-u-brackoj-vali-1306951 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Na pitanje koji je brod na Jadranu imao najslikovitiji životopis, pomorski će znalci jednoglasno odgovoriti – Marko Polo! Kakvog li broda, kakve li sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Brodovi i sudbine [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM

Brodovi i sudbineTjeskobno nestajanje drvenih brodova (2): Smrt Noine arke u bračkoj vali

Piše MARIJAN ŽUVIĆ
16. srpnja 2023. - 07:00

Na pitanje koji brod na Jadranu ima najslikovitiji životopis pomorski će znalci jednoglasno odgovoriti – Marko Polo! Kakva li broda i sudbine! Napisao sam to u Otvorenom moru prije punih 12 godina, u kolovozu 2011., i ne sluteći kakve ga sve nevolje tek čekaju, koliko će se nove tuge nakupiti na njegovoj palubi, tuge dovoljno teške da ga potopi.

Pisao sam o Marku Polu kao o malo kojemu drugome brodu. Prvi put u prosincu 1985. godine u rubrici More, koja je izlazila u Nedjeljnoj Dalmaciji, a uređivao je Jadran Marinković. Zvao se tada Dioklecijan, a sjajne godine pod jedrima i one žalosne bez jarbola i jedara tek su ga čekale. Nije lako danas pisati o Marku Polu, jer bi samo za njegovu priču trebala barem dva naša priloga. Zato samo najkraće, kako bi se nekad reklo...

12. svibanj 2024 13:45