Manje brodice od polietilena izlivene u cijelosti u roto-lijevu definitivno su praktična plovila, jer ne zahtijevaju gotovo nikakvo održavanje osim povremenog pranja. Uz to nisu previše skupe, jer praktički gotove izlaze iz kalupa, pa ne traže previše ljudskog rada, što su sve razlozi da u posljednje vrijeme postaju popularnije, osobito za radne namjene, ribolov i iznajmljivanje.
Na hrvatsko tržište nedavno su stigle i praktične polietilenske brodice iz Poljske koje proizvodi tvrtka Roto-Tech iz grada Chynówa. Zanimanje su nam pobudile već nazivom game Kontra, koji kao da je smišljen u gradu pod Marjanom, pa smo morali u praksi provjeriti koliko dišpeta u imenu doista nose. Stoga smo se zaputili u Trogir isprobati zasad najveći brod u ponudi – Kontru 450.
Dočekala nas je u lučici nasuprot ACI-ju i odmah osvojila svojom dopadljivom jednostavnošću i simpatičnom modularnom izvedbom.
Tri razine
Ukrcavanje preko pramca olakšava njegovo stepenasto oblikovanje, pa u prvom koraku ugazite na prošireni rub s antikliznim čepovima izlivenim u kalupu, potom stanete na nižu razinu ispod koje je mali pramčani gavun, također s antikliznom površinom, zatim na veliki gavun ispod kojeg je smješten spremnik goriva i potom u kokpit.
On se pruža duž cijele dužine Kontre 450, potpuno je slobodan i obložen posebnom plastičnom antikliznom površinom. Vrlo je čvrsta i robusna, te vijcima od inoksa pričvršćena za dno. S lijeve i desne strane duž bokova plovila izvedena su mala izdignuća u nizu sve do krme, koja služe za mudularno montiranje željenih elemenata.
Poput upravljačke konzole, sjedalica za skipera i suvozača, gavuna za odlaganje stvari i ugradnju opreme..., koji se mogu kupovati i raspoređivati po želji kupca. To je doista praktično napravljeno, tako da se prilagodba Kontre osobnom guštu i potrebama vrlo lako može obaviti uz korištenje samo odvijača i imbus ključa.
Model koji smo testirali imao je standardan raspored – s lijeve strane upravljačku konzolu, iza nje stolicu skipera, a potom veliki gavun za smještaj akumulatora i elektroinstalacija. S druge strane je stolica suvozača, a iza nje veliki gavun za spremanje stvari i opreme. Duž obje razme od prove do krme kroz jake plastične nosače provučena je i čvrsta cijev od inoksa koja služi kao siguran rukohvat svima koji u brodu budu plovili.
Lako održavanje
Upravljačka konzola je mala, jednostavna i praktična, ali posve funkcionalna za ovakvu veličinu plovila. Opremljena je tek timunom, upravljačkom ručicom naprijed-natrag-ler s bočnom tipkom za reguliranje trima motora, te malom pločom za instrumente – obrtomjer, pokazivač trima, te sklop s dva USB punjača i standardnim upaljač priključkom za 12 volti.
Skiper je tijekom plovidbe zaštićen vjetrobranom od pleksiglasa u okviru od inoksa koji je u estetskom smislu malo previše kockast, ali je posve funkcionalan. S njegova desnog ruba do razme na koju je pričvršćena spušta se dodatna zaobljena inoks cijev koja skiperu služi kao rukohvat. Čvrst i koristan kada brod poskakuje na valovima, ali s neobrađenim varom, što pomalo kvari estetiku.
Kada je o tom estetskom dojmu riječ, neki su nedovoljno dovršeni detalji zapravo jedina primjedba koja se može dati poljskim graditeljima. To su redom sitnice, poput nezaglađenih rubova nakon izvlačenja iz kalupa ili spomenutog neispoliranog vara, što bi se sve moglo riješiti u sat-dva vremena posla, pa to tim prije treba ubuduće činiti.
No, kada je o ukupnom estetskom dojmu brodice kao cjeline riječ, on je apsolutno povoljan, jer je Kontra 450 vrlo skladno i lijepo projektirana, pa dobro izgleda na moru. Naravno, sam koncept roto-lijevanja cijeloga broda iz polietilena daje mu više štih praktične i radne brodice za dnevne izlete, ribolov i iznajmljivanje, a ne plovila za morsko šminkanje.
No, isti taj jednostavni koncept gradnje ujedno je i velika prednost za održavanje, koje se uglavnom svodi na pranje i brisanje, bez bojenja, davanja intonka, poliranja i sličnih zabavnih aktivnosti kojima se običavaju baviti vlasnici uglancanih stakloplastičnih plovila. Kontra 450 udara kontru svemu tome svojim geslima – lijepo, jednostavno, praktično.
Pogođeno dno
I u plovidbenom smislu obavljen je dobar posao, pogotovo kada se uzme u obzir da brodica ima samo 210 kilograma s motorom, što je pravi izazov koji je odlično riješen. Ponajprije zahvaljujući dobro oblikovanom oštrom V-dnu u pramčanom dijelu koje dobro drži pravac, te bokovima što se šire imitirajući tubuse gumenjaka, koji dobro čuvaju stabilnost Kontre.
Istina je da se prigodom ulaska u brod pod nogama osjeti da je lagan, jer reagira na svako bočno kretanje, iako bez većih amplituda zahvaljujući pogođenom obliku trupa. No, kada zaplovi i proradi fizika, stvari se učas promijene, pa mali poljak odmah počne dokazivati da njegov oštri V čvrsto reže i drži more ispod sebe u zadanom pravcu.
Na krmi smo imali Hondu 50, koja se pokazala više nego dovoljno moćnom za eksplozivno pokretanje Kontre, iako je na krmeno zrcalo moguće montirati i deset konja jači motor. Na probnoj plovidbi bilo nas je samo dvoje, pa je to bila i laka zadaća, no kad bi se u Kontru ukrcalo maksimalnih 10 putnika, za koliko je ovaj brodić registriran, vjerojatno tih deset konja više ne bi bilo viška.
Taj neobično velik putnički kapacitet odobren od Poljske certifikacijske agencije za brodicu dugu samo 4,5 metara, doista je impresivan, a uz to je dobar dodatni adut za njezinu kupnju.
Lagan, a stabilan
Kako bilo, s dvoje ukrcanih na dodavanje gasa reagira trenutačno, začas izglisira i u samo nekoliko sekundi premaši brzinu od 20 čvorova, a ako još malo dodate gasa, brzo dosegne i maksimalni 31 čvor.
Na moru je bilo malo vjetra i valova, a Kontra je čvrsto držeći pravac klizala po njima lagano poskakujući. Pokušali smo je iznenaditi naglim zaokretom u puni krug pri velikoj brzini, no samo se malo nagnula, čvršće zabila svoj V-trup u more pod bočnim pritiskom i poslušno počela opisivati kružnicu promjera tek petnaestak metara uz tek neznatno proklizavanje.
Ni kod naglih vijuganja lijevo-desno nije gubila stabilnost, iako bi u novi manevar zbog male težine u prvi čas krenula naglo i brzo, no čim bi joj bok s ugrađenom tubus funkcijom u krmenoj polovici dodirnuo površinu mora, odmah bi se stabilizirala.
Zbog toga je osjećaj za timunom cijelo vrijeme dobar i siguran, neovisno o tome što ste svjesni da morskom površinom jurite s laganom brodicom i jakim motorom.
Kad u punoj brzini naglo oduzmete gas, Kontra stane gotovo u mjestu, ali će opet pojuriti kao ispaljena iz puške čim ga dodate. Ovako udvoje, odlična je i za adrenalinsku zabavu na moru, a ne samo radne zadatke.
Isprobali smo i plovidbu krmom, koja je također jednostavna jer brod odlično sluša okrete timuna i lako je njime manevrirati. Namjerno smo krmom malo ubrzali i natjerali ga da more prelije krmeno zrcalo. Odmah se oglasila jaka kaljužna pumpa i u petnaestak sekundi izbacila van sve more.
Povoljna cijena
Sve u svemu, mali Poljak na moru se pokazao vrlo uvjerljivim, te je u sudaru s postavljenim izazovima potpuno zaslužio splitsko ime koje nosi. S obzirom na pokazano, kao i na činjenicu da mu je cijena 5100 eura za osnovnu verziju (upravljačka konzola, roll bar, kapetanska sjedalica, 3 ormarića za opremu, skale za kupanje, kaljužna pumpa), vrlo vjerojatno će pronaći svoje tržišno mjesto pod suncem.
Ponajprije kao brodica za iznajmljivanje turistima koja traži minimalno održavanje, ali i kao vlasnička brodica za različite dnevne namjene. Od ribolova do izleta na obližnje otočne plaže. Već prema osobnom guštu.
Spomenimo na kraju i to da se može kupiti zajedno s odlično napravljenim trajlerom, a tada mu je cijena 6500 eura s PDV-om.