stdClass Object ( [id] => 1140531 [title] => Kornatska ‘cik-cak skitnja‘ od Ravnog Žakana do Žuta ruta je za nautičare bonkuloviće [alias] => kornatska-cik-cak-skitnja-od-ravnog-zakana-do-zuta-je-ruta-za-nauticare-bonkulovice [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

​Jugoistočni dio Kornata ne obiluje tolikim zakloništima kao sjeverni. Djelomično zaštićena laguna pod dva Žakana, Kamenim i Ravnim, te uvala Opat i otok Smokvica – i to je, uz sidrište Garmenjak, gotovo sve. Treba naglasiti da je cijeli donji, južni dio otočja, od Piškere i Lavse prema Samogradskim vratima (prostoru između Kornata i otoka Žirja) značajno izloženiji buri od gornjeg, sjevernog dijela.

Tu je otok Kornat znatno niži, a upravo on štiti otočje od vjetrova iz smjerova N do E; usto, cijeli murterski akvatorij ima mnogo jače bure od područja sjevernih Kornata. I jugo je u donjim Kornatima opasnije, jer su otoci manji i niži pa ne pružaju zaštitu. Sve su to dobri razlozi da prije isplovljenja najprije proučite vremensku prognozu, a onda odlučite hoćete li među Žakane, u uvalu Opat ili do Smokvice Vele (tj. uvale Lojena).

Svako od ovih odredišta ima svoje prednosti i mane, ovisno o vjetrovima koji će puhati toga dana i iduće noći. Ravni Žakan ima dvije uvale: glavni pristan je dobar po buri, uvala na NW strani po jugu. Uvale Opat i Lojena su otvorene na jugo (osobito je opasna Lojena), ali su zato dobre po buri. Mi ćemo ukratko opisati sve tri destinacije, a vi odlučite.

Ravni Žakan

Zbog razmjerno dobre zaštite od bure, a donekle i od juga (ali ono je ljeti rijetko), Žakan je omiljeni cilj brojnim nautičarima. Možda su tome presudna dva razloga: prvo, na Ravnom Žakanu je, s iznimkom ACI marine Piškera, jedna od komfornijih kornatskih luka (što je u ovom otočju divljine relativan pojam), tu se čak dvadesetak jahta mogu vezati na muringe sa strujom i vodom; drugo, tu je i dobar restoran.

Nije čudo, priča se, da ovamo rado zalaze i neka medijski razvikana imena iz svijeta estrade, biznisa ili sporta. U kojoj je to mjeri točno nećemo nagađati, no ipak se dobro zagledajte po okolnim palubama – možda ugledate kakvu osobu iz svojih snova. U svakom slučaju, chef restorana, ime mu je Nikša Bakulić, zna sve o najdražim jelima mnogih stalnih gostiju, pa čim se iz kanala pojavi neka oveća a poznata mu jahta on umah stane pripremati što već treba. No, i za obične smrtnike kuhinja nudi bogat izbor morskih, ali i drugih jela. Ako zaželite dobit ćete i Dom Perignon, a specijaliteti su im grdobina pod pekom, carpaccio od orade s tarufima i kaparima, tartar od sabljarke...

Nije čudo da su dobro opskrbljeni, ako se zna da restoran (koji se, pogađate, zove Žakan) pripada murterskoj marini Hramina, što znači da ima dnevnu opskrbu svježim namirnicama s kopna. Zato se predvečer popune svi vezovi, a mnogi sidre i u omalenoj laguni okruženoj Ravnim i Kamenim Žakanom, Jančarom i Žakancem.

Odakle god stigli ovamo, kanalima između okolnih otočića treba ploviti s razumnim oprezom, no ozbiljnijih prepreka nema; jedino iz smjera otvorenog mora, dakle iz SW-S, pripazite na hridi oko 500-700 m južno od Jančara. Iz smjera Piškere i Lavse najbolje je proći 300 metara širokim kanalom između Lunge i Gominjaka. U sredini lagune dubina je oko 35 m, a manja plovila mogu sidriti bliže Kamenom Žakanu i Jančaru (dubine između ta dva otoka su oko 3 m, između Jančara i Žakanca oko 6 m).

Ako ste ovamo pristigli dovoljno rano (i ne u vrijeme posjeta nekoga od velikih turističkih jedrenjaka) najvjerojatnije ćete još uhvatiti vez na murinzima. Dubine su od 4,5 m na vanjskoj strani mola te padaju ispod metra bliže njegovu korijenu. Na molu postoje priključci za struju, ali struje ima samo par sati dnevno jer se, naravno, dobiva agregatom. Vode u većim količinama nema.

Zanimljiv je razlog zašto je na Ravnom Žakanu sagrađen tako (razmjerno) velik mol: ovdje se nekoć vršio otkup ribe, a sve do 1999. tu je bio pomorski granični prijelaz. Ravni Žakan ima još jedno sidrište: uvalu na NW strani, zvanu Turčinov Žakan. Otvorena je na buru (i tada je opasna!), ali je puno bolja od glavnog otočkog pristana po jugu.

Nezgodna njezina strana je kamenito dno za koje sidro zna zadjenuti. Tu je još jedan odličan restoran-konoba, nazvan Larus. U uvali je nekoliko kuća u gustoj borovoj šumici, a od između oba otočka restorana vodi dvjestotinjak metara duga staza. U kanalu između Ravnog Žakana i Lunge dubina je po sredini oko 6 m.

Uvala Opat

Ako većina restorana u ovom otočju pripada kategoriji kornatskih drive-inova, a Žakan manjini onih koje bismo mogli nazvati dobrim kornatskim VIP restoranima, onda je konoba Opat u istoimenoj uvali nedaleko krajnjega SE rta otoka Kornata pravi Le Chateaubriand – kako se naziva najbolji francuski restoran prema Best Restaurants Academy.

Možda pretjerujemo (vjerojatnije je da bi mu spomenuta akademija dala solidnu trojku), ali poanta je jasna. Vrlo ugodan i, što je još važnije, ukusno uređen ambijent (arhitekt i dizajner i ovdje je bio Nikola Bašić!) te uvijek maštoviti načini pripremanja hrane (vlasnik i voditelj Mile Božikov ima iskustva u europskom hotelijerstvu) dobra su kombinacija, nema sumnje.

---

image
Ante Božikov s božanskom kornatskom janjetinom
Nikša Stipaničev/Cropix
---

Ljeti je najljepše sjesti na neku od trskom natkrivenih terasa što se stepenasto spuštaju prema moru, za hladnije doba godine idealan je unutrašnji dio restorana u preuređenoj nekadašnjoj staji za ovce, uz rumene odsjaje plamena iz krušne peći. Jedna skupina revnih nautičara već godinama dolazi ovamo za Uskrs. Tada se u peče šunka u kruhu i veselo se najavljuje nadolazeća sezona plovidbe.

Problem uvale Opat je to što je omalena: tu ne stane toliko plovila kao na Ravnom Žakanu. Svega desetak ih se može vezati krmom prema omanjoj zidanoj obali (tu su murinzi i strujni priključci), a još ih pet ili šest stane na bove pod W obalom uvale (srednji dio uvale je predubok za sidrenje, s dubinama od 35 do 50 m). Stoga (opet!) ovamo pokušajte doći ranije, najbolje prije 14 sati, a dobra je ideja provjeriti mobitelom ima li slobodnih mjesta.

Uvala Opat jest zaštićena od bure, pa i od maestrala, ali nažalost ne i od juga. Ono na vezove u NE kutu ne puše posve izravno već zakreće u uvalu, pa su valovi juga malo ublaženi, ali bove su posvema izložene; uploviti u Opat i pokušavati se ovdje vezati za jačega juga bilo bi prilično teško, ako ne i nemoguće.

Smokvica Vela, uvala Lojena

Tek nešto južnije od Opata, na otoku Smokvica Vela, uvala je Lojena. I ona ima svoj restoran, točnije konobu nazvanu Piccolo. Vlasnik Ante Turčinov nazvao ju je prema svome ocu, izrazito krupnu čovjeku, kojemu su prijatelji iz šale nadjenuli taj nadimak (na talijanskom jeziku: Mali).

Antin je otac na Smokvici proveo cijeli život, ni zimi se nije dao nagovoriti da prijeđe u Murter. Uzgajao je ovce i brinuo o maslinama. Sin je tako naslijedio 300 maslina i mnogo stabala smokava, pa sada u restoranu nudi vlastito maslinovo ulje i rakiju smokovaču. Brat mu je i dalje punokrvni ribar, pa na stolovima Piccola uvijek ima svježe ribe. Konoba se nalazi neposredno uz more, s palube možete takoreći zakoračiti ravno za stol – ako ste te sreće da uhvatite kraljevsko mjesto uz omaleni mol.

No te ćete sreće biti jedino ako vam brod malo gazi jer pod rečenim je molićem jedva 1,5 m mora. U cijeloj se uvali dno spušta blagim nagibom, pa jedrilice mogu jedino sidriti uz iznošenje konopa na obalu, a posred uvale, na oko 15 m dubine, postavljene su i bove. Na kraju još i upozorenje: ovdje je s jugom još gore nego u Opatu.

Ako je najavljeno okretanje vjetra na jugo nemojte ovdje noćiti, more bi do jutra moglo postati vrlo nemirno. Osobito će nezgodno biti ako ste vezani pod restoranom, brod bi uslijed valjana mogao udarati o rivu.

Neposredno južno od Lojene proteže se područje s nekoliko otočića i hridi, (Smokvica Mala, Babina guzica). Ako stižete u Lojenu dolazeći iz smjera NW nećete onamo zalaziti, ali dobro otvorite oči (i proučite karte) ako vas put dovodi iz smjera S ili W, jer tu su posvuda sitni otočići, hridi i pličine (čak ispod 2 m). A tamo vani, W od Kurbe Vele, otočić je Purara koji je pod najstrožom zaštitom i u zoni je potpune zabrane plovidbe i iskrcavanja.

Južna vrata

Nastavak plovidbe prema Žutu znači i napuštanje Kornata. Često se u reklamnim materijalima otok Žut proglašava dijelom kornatskog otočja, što u geomorfološkom smislu i jest – već je na prvi pogled sličan Kornatima. Ipak, taj veliki otok nije uključen u nacionalni park.

Od prolaza između Kornata i Smokvice Vele treba zaploviti u kursu 320. Nakon nepunih šest milja naći ćete se sučelice južnom rtu Žuta, gdje treba obratiti pažnju na zapreke između kojih morate proći: otočiće Žutsku Abu i Blitvicu, hridi Dinariće i zaseban opasan greben Dinarić.

Dvije i pol milje pred vama prostrana je uvala Hiljača, ljetno okupljalište brojnih jahti. Sad je trenutak da izaberete: noćiti možete u Hiljači, ali i u još tri milje daljoj Luci Žut. Tako je nazvan milju i pol dug i pola milje širok zaljev što se duboko zavukao u sjeverni dio otoka Žuta. A može i ovako: u Hiljači se okupajte, zatim nastavite do Luke Žut.

Pješčano dno daje moru u najvećem dijelu Hiljače privlačnu svjetloplavu boju. Sidriti se može gotovo posvuda uokolo, najbolje ispred jedne od dviju skupina kuća (imena su im Pristanišće i Dragišina) ili nešto sjevernije od Dragišine, na cijelom potezu do otočića Gustaca. S južne strane Gustaca dubine su veće (20-30 m), ali će taj 45 m visok otočić pružati najbolju zaštitu od jačeg noćnog burina, ako ovdje noćite. Najljepše je ipak bliže obali Žuta. U Dragišinoj je ugodna omanja konoba (naziv joj je Vison).

​Ako nastavljate do Luke Žut slobodno možete proći između Žuta te Gustaca i Tovarnjaka, ali potom, nepunu milju prije rta Strunac i tik pod obalom, greben je (oznaka + na karti). Vama zdesna, iza i ispred, prostrano je područje otočića i hridi od kojih su neke podmuklo skrivene tik pod površinom. To je sitsko otočje, ime mu daje najveći otok Sit, a prolaz kroz taj labirint u smjeru NW-SE naziva se Sitskim kanalom.

Pomorske oznake i svjetla na Balabri i hridi Galijolica odvajaju svojim potamnjenim sektorima cijeli taj opasan akvatorij od Srednjeg kanala, a nemali je broj plovila već nastradao u ovom nautički neljubaznom području! Zato se na ovoj našoj ruti od Hiljače do Luke Žut držite blizu Žuta. Ako nekom drugom prilikom doplovite prema Luci Žut iz smjera od NW do E (na primjer iz Malog Ždrelca ili Murtera), pažljivo izaberite najsigurniju putanju, i to isključivo danju i po dobroj vidljivosti – do Žuta se ne može noću.

Luka Žut - marina i uvalice

Imenovanje ovoga zaljeva lukom vuče korijen, kao i u drugim takvim slučajevima duž hrvatske obale, iz profesionalnog morskog prometa; to su odavna bila sigurna zakloništa za velike brodove. Danas ovdje vladaju nautičari. Baš kao i prema Kornatima, k Žutu ljeti hrle mnoge brodice iz goleme čarterske flote stacionirane između Zadra i Primoštena, a pridodaju se i drugi ljetni moreplovci.

Naravno, i tu ponavljamo mantru: ranije uplovljavanje znači veću šansu da se dohvatite veza, u marini ili na okolnim sidrištima. Prostrani žutski zaljev ne pruža potpunu zaštitu ni od bure ni od juga. Bura udara ravno po sredini zaljeva, pa se od nje može skloniti jedino u uvalama Strunac i Podražanj (u potonjoj samo u njezinu N kutu). Jugo u E dijelu Luke (uvalama Strunac i Sarušćica) puše snažno, ali bez valova; međutim do Podražnja (gdje je marina) već podiže valove. Obrnuto je s jačima maestralima, oni dosta valjaju u E dijelu.

ACI marina Žut po skromnoj je opremljenosti vrlo nalik onoj u Piškeri, ali ima ljepše okruženje s nešto gušćim zelenilom i maslinicima, pa se oko marine mogu naći dvije-tri oaze hladovine. Važno je obratiti pažnju na dva plića dijela uz gat marine. Najpogodniji vez za plovila većega gaza je onaj između servisnog molića po sredini, do par metara prije loma na S dijelu gata.

Neki više od marine vole neku od uvalica uokolo zaljeva. Spomenusmo Strunac i Sarušćicu (tu je ugodan restoran Bain, jedan od prvih robinzonskih restorana u ovome kraju). Odmah do marine, u S kutu Podražnja (uvalica Golubovac) nalazi se restoran Fešta. Stari molić pred njim je produžen pa može prihvatiti desetak plovila. I tu se jede dobro, ali i razmjerno skupo. Nedaleko Fešte, a tik do marine, konoba je imena Sandra. Najromantičnija je uska uvalica Žešnja s nekoliko kućica; ovdje je odlična zaštita od jakih ljetnih maestrala, ali je malo prostora za sidrenje.

Rute povratka

Ako se prema Sukošanu kanite vraćati opet kroz Mali Ždrelac, najbolje se iz labirinta sitskih otočića izvući na način da hridi Did, Baba i Ravna sika ostanu po desnom boku (pripazite na pličine oko Ravne sike!), pa između Kurbe Male i Brušnjaka (dubine su uz ove otočiće vrlo velike). Nakon toga treba proći blizu W rta otoka Balabre Vele. Lijevo ostaje pličina Balabra (stup s kuglama na vrhu, noću svjetlo: bijeli bljeskovi, po dva u grupi), a desno otočić Balabra Mala (noću crveni bljeskovi svake 3 sekunde) - i put do Malog Ždrelca je otvoren.

Ako sa Žuta nastavljate prema Biogradu ili Murteru naša je preporuka da nakon Maslinjaka i rta Strunac najprije zaplovite oko 1,5 milju u kursu 75, tako da u slobodno more Srednjega kanala uđete između Gangarola i Bikarijice. Naime, južnije od poveznice rt Strunac-Bikarijica vrlo je opasno područje oko grebena Miši; u širokom krugu oko vidljivoga grebena vrlo je plitko, svega 0,5 - 2,7 m, pa je to jedno od najopasnijih mjesta u ovom dijelu Jadrana.

Na kraju, ponovimo: cijela ova cik-cak skitnja kroz Kornate namijenjena je onima koji su spremni posvetiti se punih sedam dana ovom čudesnom otočju. 

---

ŽIVOPISNI TOPONIMI


Tko god malo bolje poznaje Kornate, morao je primijetiti brojne nezgodne pa i opscene nazive otoka, otočića ili uvala. Evo tek nekih: Babina guzica, Mudov nos, Prduša (Vela i Mala), Kurba (također Vela i Mala), Pizdinka, Kurčić... Legenda kaže da su vragolasti Murterani, angažirani u 19. stoljeću od strane austrougarskih kartografa koji nisu imali pojma o hrvatskom jeziku, podvaljivali učenim gostima ove nazive i pritom se dobro zabavljali. Pa su, eto, takvi nazivi ostali zapisani na ondašnjim kartama, od kojih su porijeklo vukle i sve kasnije nautičke karte. Lijepa priča ali, čini se, ipak netočna.

Pomnija istraživanja dokazala su da je (barem dio) tih naziva postojao i prije vremena marnih austrougarskih kartografa. Drugim riječima, ipak se radi o autohtonoj maštovitosti nekadašnjih stanovnika Kornata, kojima za dobru zabavu očito nisu bili nužni stranci. To mnogo govori o vedrom duhu ribara koji su sate i dane napornoga posla ispunjavali šalom i veseljem.

---

---

ACI MARINA ŽUT


22242 Jezera
tel. +385 (0)22 786 0278
web: www.aci-marinas.com
e-mail: m.zut@aci-club.hr

Marina ima 135 vezova i 15 bova. Plovila s gazom većim od 3 m vezuju se duž južnog kraka gata ili na samom kraju sjevernog - na 80-ak metara duljine gata od njegove sredine prema N je plitko (0,2-2 m), kao i kod loma S gata. Voda i struja na vezu, ali je opskrba ograničena: vode ima od 8 do 10 h, struje 8-12 i 18-24 h. Restoran, telefon, WC i tuševi, mala trgovina. Servisa i dizalice nema, kao ni goriva (najbliže crpke: Zaglav-Dugi otok i Biograd). Otvorena je od 1. travnja do 31. listopada.

Oprez! Plovidba kroz sitsku skupinu otoka zahtijeva izniman oprez! Osobito paziti na greben 450 m u smjeru S od otoka Šćitne, greben Miši, hridi Baba, Did i dvije Ravne sike (SE i N od ulaza u Luku Žut). Preporuča se koristiti pomorske karte izdanja HHI: kartu 100-20 i Plan 512.

Prilaz: Na vrhu rta Ražanj vijori se ACI zastava koja je dobar orijentir. Oko otočića Maslinjak može se proći s obje strane. Marina je unutar Luke Žut, u uvali Podražanj.

Vjetrovi: Za jake bure preporučuje se vez na sjevernom kraku gata marine, dok su za jakog južnog vjetra mnogo ugodniji vezovi na južnom kraku gata.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => jadranske đite 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-09-15 15:25:25 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Iz knjige Darka Tralića "Najljepše jadranske plovidbe" [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-11-05 11:04:58 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2021-11-05 11:00:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 216 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/09\/15\/19379592.jpg","\/images\/slike\/2021\/09\/15\/19379590.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["\u017deljko Hajdinjak\/Cropix","Nik\u0161a Stipani\u010dev\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Uvala Opat","Ante Bo\u017eikov s bo\u017eanskom kornatskom janjetinom"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_19379592_1920.jpg":"1920x1080","k_19379592_1280.jpg":"1280x1280","k_19379592_1024.jpg":"1024x1024","k_19379592_640.jpg":"640x640","k_19379592_480.jpg":"480x480","k_19379592_340.jpg":"340x340","k_19379592_220.jpg":"220x220","o_19379592_1280.jpg":"1280x853","o_19379592_1024.jpg":"1024x682","o_19379592_640.jpg":"640x426","o_19379592_480.jpg":"480x320","o_19379592_340.jpg":"340x226","o_19379592_220.jpg":"220x146","h_19379592_1280.jpg":"1280x854","h_19379592_1024.jpg":"1024x683","h_19379592_640.jpg":"640x427","h_19379592_480.jpg":"480x320","h_19379592_340.jpg":"340x227","h_19379592_220.jpg":"220x147","pp_19379592_1280.jpg":"1006x1280","pp_19379592_1024.jpg":"805x1024","pp_19379592_640.jpg":"503x640","pp_19379592_480.jpg":"377x480","pp_19379592_340.jpg":"267x340","pp_19379592_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1277","hd_19379590_1920.jpg":"1920x1080","k_19379590_1280.jpg":"1280x1280","k_19379590_1024.jpg":"1024x1024","k_19379590_640.jpg":"640x640","k_19379590_480.jpg":"480x480","k_19379590_340.jpg":"340x340","k_19379590_220.jpg":"220x220","o_19379590_1280.jpg":"1280x851","o_19379590_1024.jpg":"1024x681","o_19379590_640.jpg":"640x425","o_19379590_480.jpg":"480x319","o_19379590_340.jpg":"340x226","o_19379590_220.jpg":"220x146","h_19379590_1280.jpg":"1280x854","h_19379590_1024.jpg":"1024x683","h_19379590_640.jpg":"640x427","h_19379590_480.jpg":"480x320","h_19379590_340.jpg":"340x227","h_19379590_220.jpg":"220x147","pp_19379590_1280.jpg":"1006x1280","pp_19379590_1024.jpg":"805x1024","pp_19379590_640.jpg":"503x640","pp_19379590_480.jpg":"377x480","pp_19379590_340.jpg":"267x340","pp_19379590_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7955352 Threads: 4 Questions: 1655289104 Slow queries: 4921300 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111890257 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/kornatska-cik-cak-skitnja-od-ravnog-zakana-do-zuta-je-ruta-za-nauticare-bonkulovice-1140531 [printLink] => /om/nautika/kornatska-cik-cak-skitnja-od-ravnog-zakana-do-zuta-je-ruta-za-nauticare-bonkulovice-1140531?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 629605 [name] => jadranske đite [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-01-30 07:59:20 [main_article_id] => 0 [alias] => jadranske-dite [link] => /tag/jadranske-dite ) [1] => stdClass Object ( [id] => 655266 [name] => krstarenje kornatima [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-05 12:01:01 [main_article_id] => 0 [alias] => krstarenje-kornatima [link] => /tag/krstarenje-kornatima ) [2] => stdClass Object ( [id] => 655267 [name] => đita kornati [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-05 12:01:01 [main_article_id] => 0 [alias] => dita-kornati [link] => /tag/dita-kornati ) [3] => stdClass Object ( [id] => 655268 [name] => krstarenje jugoistočni dio kornata [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-05 12:01:01 [main_article_id] => 0 [alias] => krstarenje-jugoistocni-dio-kornata [link] => /tag/krstarenje-jugoistocni-dio-kornata ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Kornatska ‘cik-cak skitnja‘ od Ravnog Žakana do Žuta ruta je za nautičare bonkuloviće [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Ff02.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/15/19379592.jpg [galleryCount] => 2 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Željko Hajdinjak/Cropix [mainImageDesc] => Uvala Opat [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/15/19379592.jpg [title] => Željko Hajdinjak/CropixUvala Opat ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/15/19379590.jpg [title] => Nikša Stipaničev/CropixAnte Božikov s božanskom kornatskom janjetinom ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

​Jugoistočni dio Kornata ne obiluje tolikim zakloništima kao sjeverni. Djelomično zaštićena laguna pod dva Žakana, Kamenim i Ravnim, te uvala Opat i otok Smokvica – i to je, uz sidrište Garmenjak, gotovo sve. Treba naglasiti da je cijeli donji, južni dio otočja, od Piškere i Lavse prema Samogradskim vratima (prostoru između Kornata i otoka Žirja) značajno izloženiji buri od gornjeg, sjevernog dijela.

Tu je otok Kornat znatno niži, a upravo on štiti otočje od vjetrova iz smjerova N do E; usto, cijeli murterski akvatorij ima mnogo jače bure od područja sjevernih Kornata. I jugo je u donjim Kornatima opasnije, jer su otoci manji i niži pa ne pružaju zaštitu. Sve su to dobri razlozi da prije isplovljenja najprije proučite vremensku prognozu, a onda odlučite hoćete li među Žakane, u uvalu Opat ili do Smokvice Vele (tj. uvale Lojena).

Svako od ovih odredišta ima svoje prednosti i mane, ovisno o vjetrovima koji će puhati toga dana i iduće noći. Ravni Žakan ima dvije uvale: glavni pristan je dobar po buri, uvala na NW strani po jugu. Uvale Opat i Lojena su otvorene na jugo (osobito je opasna Lojena), ali su zato dobre po buri. Mi ćemo ukratko opisati sve tri destinacije, a vi odlučite.

Ravni Žakan

Zbog razmjerno dobre zaštite od bure, a donekle i od juga (ali ono je ljeti rijetko), Žakan je omiljeni cilj brojnim nautičarima. Možda su tome presudna dva razloga: prvo, na Ravnom Žakanu je, s iznimkom ACI marine Piškera, jedna od komfornijih kornatskih luka (što je u ovom otočju divljine relativan pojam), tu se čak dvadesetak jahta mogu vezati na muringe sa strujom i vodom; drugo, tu je i dobar restoran.

Nije čudo, priča se, da ovamo rado zalaze i neka medijski razvikana imena iz svijeta estrade, biznisa ili sporta. U kojoj je to mjeri točno nećemo nagađati, no ipak se dobro zagledajte po okolnim palubama – možda ugledate kakvu osobu iz svojih snova. U svakom slučaju, chef restorana, ime mu je Nikša Bakulić, zna sve o najdražim jelima mnogih stalnih gostiju, pa čim se iz kanala pojavi neka oveća a poznata mu jahta on umah stane pripremati što već treba. No, i za obične smrtnike kuhinja nudi bogat izbor morskih, ali i drugih jela. Ako zaželite dobit ćete i Dom Perignon, a specijaliteti su im grdobina pod pekom, carpaccio od orade s tarufima i kaparima, tartar od sabljarke...

Nije čudo da su dobro opskrbljeni, ako se zna da restoran (koji se, pogađate, zove Žakan) pripada murterskoj marini Hramina, što znači da ima dnevnu opskrbu svježim namirnicama s kopna. Zato se predvečer popune svi vezovi, a mnogi sidre i u omalenoj laguni okruženoj Ravnim i Kamenim Žakanom, Jančarom i Žakancem.

Odakle god stigli ovamo, kanalima između okolnih otočića treba ploviti s razumnim oprezom, no ozbiljnijih prepreka nema; jedino iz smjera otvorenog mora, dakle iz SW-S, pripazite na hridi oko 500-700 m južno od Jančara. Iz smjera Piškere i Lavse najbolje je proći 300 metara širokim kanalom između Lunge i Gominjaka. U sredini lagune dubina je oko 35 m, a manja plovila mogu sidriti bliže Kamenom Žakanu i Jančaru (dubine između ta dva otoka su oko 3 m, između Jančara i Žakanca oko 6 m).

Ako ste ovamo pristigli dovoljno rano (i ne u vrijeme posjeta nekoga od velikih turističkih jedrenjaka) najvjerojatnije ćete još uhvatiti vez na murinzima. Dubine su od 4,5 m na vanjskoj strani mola te padaju ispod metra bliže njegovu korijenu. Na molu postoje priključci za struju, ali struje ima samo par sati dnevno jer se, naravno, dobiva agregatom. Vode u većim količinama nema.

Zanimljiv je razlog zašto je na Ravnom Žakanu sagrađen tako (razmjerno) velik mol: ovdje se nekoć vršio otkup ribe, a sve do 1999. tu je bio pomorski granični prijelaz. Ravni Žakan ima još jedno sidrište: uvalu na NW strani, zvanu Turčinov Žakan. Otvorena je na buru (i tada je opasna!), ali je puno bolja od glavnog otočkog pristana po jugu.

Nezgodna njezina strana je kamenito dno za koje sidro zna zadjenuti. Tu je još jedan odličan restoran-konoba, nazvan Larus. U uvali je nekoliko kuća u gustoj borovoj šumici, a od između oba otočka restorana vodi dvjestotinjak metara duga staza. U kanalu između Ravnog Žakana i Lunge dubina je po sredini oko 6 m.

Uvala Opat

Ako većina restorana u ovom otočju pripada kategoriji kornatskih drive-inova, a Žakan manjini onih koje bismo mogli nazvati dobrim kornatskim VIP restoranima, onda je konoba Opat u istoimenoj uvali nedaleko krajnjega SE rta otoka Kornata pravi Le Chateaubriand – kako se naziva najbolji francuski restoran prema Best Restaurants Academy.

Možda pretjerujemo (vjerojatnije je da bi mu spomenuta akademija dala solidnu trojku), ali poanta je jasna. Vrlo ugodan i, što je još važnije, ukusno uređen ambijent (arhitekt i dizajner i ovdje je bio Nikola Bašić!) te uvijek maštoviti načini pripremanja hrane (vlasnik i voditelj Mile Božikov ima iskustva u europskom hotelijerstvu) dobra su kombinacija, nema sumnje.

---

image
Ante Božikov s božanskom kornatskom janjetinom
Nikša Stipaničev/Cropix
---

Ljeti je najljepše sjesti na neku od trskom natkrivenih terasa što se stepenasto spuštaju prema moru, za hladnije doba godine idealan je unutrašnji dio restorana u preuređenoj nekadašnjoj staji za ovce, uz rumene odsjaje plamena iz krušne peći. Jedna skupina revnih nautičara već godinama dolazi ovamo za Uskrs. Tada se u peče šunka u kruhu i veselo se najavljuje nadolazeća sezona plovidbe.

Problem uvale Opat je to što je omalena: tu ne stane toliko plovila kao na Ravnom Žakanu. Svega desetak ih se može vezati krmom prema omanjoj zidanoj obali (tu su murinzi i strujni priključci), a još ih pet ili šest stane na bove pod W obalom uvale (srednji dio uvale je predubok za sidrenje, s dubinama od 35 do 50 m). Stoga (opet!) ovamo pokušajte doći ranije, najbolje prije 14 sati, a dobra je ideja provjeriti mobitelom ima li slobodnih mjesta.

Uvala Opat jest zaštićena od bure, pa i od maestrala, ali nažalost ne i od juga. Ono na vezove u NE kutu ne puše posve izravno već zakreće u uvalu, pa su valovi juga malo ublaženi, ali bove su posvema izložene; uploviti u Opat i pokušavati se ovdje vezati za jačega juga bilo bi prilično teško, ako ne i nemoguće.

Smokvica Vela, uvala Lojena

Tek nešto južnije od Opata, na otoku Smokvica Vela, uvala je Lojena. I ona ima svoj restoran, točnije konobu nazvanu Piccolo. Vlasnik Ante Turčinov nazvao ju je prema svome ocu, izrazito krupnu čovjeku, kojemu su prijatelji iz šale nadjenuli taj nadimak (na talijanskom jeziku: Mali).

Antin je otac na Smokvici proveo cijeli život, ni zimi se nije dao nagovoriti da prijeđe u Murter. Uzgajao je ovce i brinuo o maslinama. Sin je tako naslijedio 300 maslina i mnogo stabala smokava, pa sada u restoranu nudi vlastito maslinovo ulje i rakiju smokovaču. Brat mu je i dalje punokrvni ribar, pa na stolovima Piccola uvijek ima svježe ribe. Konoba se nalazi neposredno uz more, s palube možete takoreći zakoračiti ravno za stol – ako ste te sreće da uhvatite kraljevsko mjesto uz omaleni mol.

No te ćete sreće biti jedino ako vam brod malo gazi jer pod rečenim je molićem jedva 1,5 m mora. U cijeloj se uvali dno spušta blagim nagibom, pa jedrilice mogu jedino sidriti uz iznošenje konopa na obalu, a posred uvale, na oko 15 m dubine, postavljene su i bove. Na kraju još i upozorenje: ovdje je s jugom još gore nego u Opatu.

Ako je najavljeno okretanje vjetra na jugo nemojte ovdje noćiti, more bi do jutra moglo postati vrlo nemirno. Osobito će nezgodno biti ako ste vezani pod restoranom, brod bi uslijed valjana mogao udarati o rivu.

Neposredno južno od Lojene proteže se područje s nekoliko otočića i hridi, (Smokvica Mala, Babina guzica). Ako stižete u Lojenu dolazeći iz smjera NW nećete onamo zalaziti, ali dobro otvorite oči (i proučite karte) ako vas put dovodi iz smjera S ili W, jer tu su posvuda sitni otočići, hridi i pličine (čak ispod 2 m). A tamo vani, W od Kurbe Vele, otočić je Purara koji je pod najstrožom zaštitom i u zoni je potpune zabrane plovidbe i iskrcavanja.

Južna vrata

Nastavak plovidbe prema Žutu znači i napuštanje Kornata. Često se u reklamnim materijalima otok Žut proglašava dijelom kornatskog otočja, što u geomorfološkom smislu i jest – već je na prvi pogled sličan Kornatima. Ipak, taj veliki otok nije uključen u nacionalni park.

Od prolaza između Kornata i Smokvice Vele treba zaploviti u kursu 320. Nakon nepunih šest milja naći ćete se sučelice južnom rtu Žuta, gdje treba obratiti pažnju na zapreke između kojih morate proći: otočiće Žutsku Abu i Blitvicu, hridi Dinariće i zaseban opasan greben Dinarić.

Dvije i pol milje pred vama prostrana je uvala Hiljača, ljetno okupljalište brojnih jahti. Sad je trenutak da izaberete: noćiti možete u Hiljači, ali i u još tri milje daljoj Luci Žut. Tako je nazvan milju i pol dug i pola milje širok zaljev što se duboko zavukao u sjeverni dio otoka Žuta. A može i ovako: u Hiljači se okupajte, zatim nastavite do Luke Žut.

Pješčano dno daje moru u najvećem dijelu Hiljače privlačnu svjetloplavu boju. Sidriti se može gotovo posvuda uokolo, najbolje ispred jedne od dviju skupina kuća (imena su im Pristanišće i Dragišina) ili nešto sjevernije od Dragišine, na cijelom potezu do otočića Gustaca. S južne strane Gustaca dubine su veće (20-30 m), ali će taj 45 m visok otočić pružati najbolju zaštitu od jačeg noćnog burina, ako ovdje noćite. Najljepše je ipak bliže obali Žuta. U Dragišinoj je ugodna omanja konoba (naziv joj je Vison).

​Ako nastavljate do Luke Žut slobodno možete proći između Žuta te Gustaca i Tovarnjaka, ali potom, nepunu milju prije rta Strunac i tik pod obalom, greben je (oznaka + na karti). Vama zdesna, iza i ispred, prostrano je područje otočića i hridi od kojih su neke podmuklo skrivene tik pod površinom. To je sitsko otočje, ime mu daje najveći otok Sit, a prolaz kroz taj labirint u smjeru NW-SE naziva se Sitskim kanalom.

Pomorske oznake i svjetla na Balabri i hridi Galijolica odvajaju svojim potamnjenim sektorima cijeli taj opasan akvatorij od Srednjeg kanala, a nemali je broj plovila već nastradao u ovom nautički neljubaznom području! Zato se na ovoj našoj ruti od Hiljače do Luke Žut držite blizu Žuta. Ako nekom drugom prilikom doplovite prema Luci Žut iz smjera od NW do E (na primjer iz Malog Ždrelca ili Murtera), pažljivo izaberite najsigurniju putanju, i to isključivo danju i po dobroj vidljivosti – do Žuta se ne može noću.

Luka Žut - marina i uvalice

Imenovanje ovoga zaljeva lukom vuče korijen, kao i u drugim takvim slučajevima duž hrvatske obale, iz profesionalnog morskog prometa; to su odavna bila sigurna zakloništa za velike brodove. Danas ovdje vladaju nautičari. Baš kao i prema Kornatima, k Žutu ljeti hrle mnoge brodice iz goleme čarterske flote stacionirane između Zadra i Primoštena, a pridodaju se i drugi ljetni moreplovci.

Naravno, i tu ponavljamo mantru: ranije uplovljavanje znači veću šansu da se dohvatite veza, u marini ili na okolnim sidrištima. Prostrani žutski zaljev ne pruža potpunu zaštitu ni od bure ni od juga. Bura udara ravno po sredini zaljeva, pa se od nje može skloniti jedino u uvalama Strunac i Podražanj (u potonjoj samo u njezinu N kutu). Jugo u E dijelu Luke (uvalama Strunac i Sarušćica) puše snažno, ali bez valova; međutim do Podražnja (gdje je marina) već podiže valove. Obrnuto je s jačima maestralima, oni dosta valjaju u E dijelu.

ACI marina Žut po skromnoj je opremljenosti vrlo nalik onoj u Piškeri, ali ima ljepše okruženje s nešto gušćim zelenilom i maslinicima, pa se oko marine mogu naći dvije-tri oaze hladovine. Važno je obratiti pažnju na dva plića dijela uz gat marine. Najpogodniji vez za plovila većega gaza je onaj između servisnog molića po sredini, do par metara prije loma na S dijelu gata.

Neki više od marine vole neku od uvalica uokolo zaljeva. Spomenusmo Strunac i Sarušćicu (tu je ugodan restoran Bain, jedan od prvih robinzonskih restorana u ovome kraju). Odmah do marine, u S kutu Podražnja (uvalica Golubovac) nalazi se restoran Fešta. Stari molić pred njim je produžen pa može prihvatiti desetak plovila. I tu se jede dobro, ali i razmjerno skupo. Nedaleko Fešte, a tik do marine, konoba je imena Sandra. Najromantičnija je uska uvalica Žešnja s nekoliko kućica; ovdje je odlična zaštita od jakih ljetnih maestrala, ali je malo prostora za sidrenje.

Rute povratka

Ako se prema Sukošanu kanite vraćati opet kroz Mali Ždrelac, najbolje se iz labirinta sitskih otočića izvući na način da hridi Did, Baba i Ravna sika ostanu po desnom boku (pripazite na pličine oko Ravne sike!), pa između Kurbe Male i Brušnjaka (dubine su uz ove otočiće vrlo velike). Nakon toga treba proći blizu W rta otoka Balabre Vele. Lijevo ostaje pličina Balabra (stup s kuglama na vrhu, noću svjetlo: bijeli bljeskovi, po dva u grupi), a desno otočić Balabra Mala (noću crveni bljeskovi svake 3 sekunde) - i put do Malog Ždrelca je otvoren.

Ako sa Žuta nastavljate prema Biogradu ili Murteru naša je preporuka da nakon Maslinjaka i rta Strunac najprije zaplovite oko 1,5 milju u kursu 75, tako da u slobodno more Srednjega kanala uđete između Gangarola i Bikarijice. Naime, južnije od poveznice rt Strunac-Bikarijica vrlo je opasno područje oko grebena Miši; u širokom krugu oko vidljivoga grebena vrlo je plitko, svega 0,5 - 2,7 m, pa je to jedno od najopasnijih mjesta u ovom dijelu Jadrana.

Na kraju, ponovimo: cijela ova cik-cak skitnja kroz Kornate namijenjena je onima koji su spremni posvetiti se punih sedam dana ovom čudesnom otočju. 

---

ŽIVOPISNI TOPONIMI


Tko god malo bolje poznaje Kornate, morao je primijetiti brojne nezgodne pa i opscene nazive otoka, otočića ili uvala. Evo tek nekih: Babina guzica, Mudov nos, Prduša (Vela i Mala), Kurba (također Vela i Mala), Pizdinka, Kurčić... Legenda kaže da su vragolasti Murterani, angažirani u 19. stoljeću od strane austrougarskih kartografa koji nisu imali pojma o hrvatskom jeziku, podvaljivali učenim gostima ove nazive i pritom se dobro zabavljali. Pa su, eto, takvi nazivi ostali zapisani na ondašnjim kartama, od kojih su porijeklo vukle i sve kasnije nautičke karte. Lijepa priča ali, čini se, ipak netočna.

Pomnija istraživanja dokazala su da je (barem dio) tih naziva postojao i prije vremena marnih austrougarskih kartografa. Drugim riječima, ipak se radi o autohtonoj maštovitosti nekadašnjih stanovnika Kornata, kojima za dobru zabavu očito nisu bili nužni stranci. To mnogo govori o vedrom duhu ribara koji su sate i dane napornoga posla ispunjavali šalom i veseljem.

---

---

ACI MARINA ŽUT


22242 Jezera
tel. +385 (0)22 786 0278
web: www.aci-marinas.com
e-mail: m.zut@aci-club.hr

Marina ima 135 vezova i 15 bova. Plovila s gazom većim od 3 m vezuju se duž južnog kraka gata ili na samom kraju sjevernog - na 80-ak metara duljine gata od njegove sredine prema N je plitko (0,2-2 m), kao i kod loma S gata. Voda i struja na vezu, ali je opskrba ograničena: vode ima od 8 do 10 h, struje 8-12 i 18-24 h. Restoran, telefon, WC i tuševi, mala trgovina. Servisa i dizalice nema, kao ni goriva (najbliže crpke: Zaglav-Dugi otok i Biograd). Otvorena je od 1. travnja do 31. listopada.

Oprez! Plovidba kroz sitsku skupinu otoka zahtijeva izniman oprez! Osobito paziti na greben 450 m u smjeru S od otoka Šćitne, greben Miši, hridi Baba, Did i dvije Ravne sike (SE i N od ulaza u Luku Žut). Preporuča se koristiti pomorske karte izdanja HHI: kartu 100-20 i Plan 512.

Prilaz: Na vrhu rta Ražanj vijori se ACI zastava koja je dobar orijentir. Oko otočića Maslinjak može se proći s obje strane. Marina je unutar Luke Žut, u uvali Podražanj.

Vjetrovi: Za jake bure preporučuje se vez na sjevernom kraku gata marine, dok su za jakog južnog vjetra mnogo ugodniji vezovi na južnom kraku gata.

---

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Željko Hajdinjak/Cropix Nikša Stipaničev/Cropix
Nikša Stipaničev/Cropix
Ante Božikov s božanskom kornatskom janjetinom
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/kornatska-cik-cak-skitnja-od-ravnog-zakana-do-zuta-je-ruta-za-nauticare-bonkulovice-1140531 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=5afb7e9598a511839f14738e5f61b65dae3962ee [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kornatska+%E2%80%98cik-cak+skitnja%E2%80%98+od+Ravnog+%C5%BDakana+do+%C5%BDuta+ruta+je+za+nauti%C4%8Dare+bonkulovi%C4%87e&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fkornatska-cik-cak-skitnja-od-ravnog-zakana-do-zuta-je-ruta-za-nauticare-bonkulovice-1140531 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fkornatska-cik-cak-skitnja-od-ravnog-zakana-do-zuta-je-ruta-za-nauticare-bonkulovice-1140531 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

jadranske điteKornatska ‘cik-cak skitnja‘ od Ravnog Žakana do Žuta ruta je za nautičare bonkuloviće

Piše Iz knjige Darka Tralića "Najljepše jadranske plovidbe"
5. studenog 2021. - 12:00

​Jugoistočni dio Kornata ne obiluje tolikim zakloništima kao sjeverni. Djelomično zaštićena laguna pod dva Žakana, Kamenim i Ravnim, te uvala Opat i otok Smokvica – i to je, uz sidrište Garmenjak, gotovo sve. Treba naglasiti da je cijeli donji, južni dio otočja, od Piškere i Lavse prema Samogradskim vratima (prostoru između Kornata i otoka Žirja) značajno izloženiji buri od gornjeg, sjevernog dijela.

Tu je otok Kornat znatno niži, a upravo on štiti otočje od vjetrova iz smjerova N do E; usto, cijeli murterski akvatorij ima mnogo jače bure od područja sjevernih Kornata. I jugo je u donjim Kornatima opasnije, jer su otoci manji i niži pa ne pružaju zaštitu. Sve su to dobri razlozi da prije isplovljenja najprije proučite vremensku prognozu, a onda odlučite...

17. svibanj 2024 11:39