Jeanneau Merry Fisher 605 Marlin, puni je naziv najmanjeg ribolovnog aduta u obitelji poznatih francuskih glisera s kabinom. Prototip kojeg smo isprobali imao je i dodatak Premiere za oznaku paketa opreme, a to povećanje ionako kobasičastog naziva komplicira pisanje pa ćemo ga u nastavku samo zvati Marlin.
Poput istoimene pučinske grabljivice iz obitelji igluna koja već od prvih centimetara svoga dvadesetogodišnjeg života ima karakterističan kljun, Marlin jasno pokazuje da je napravljen od istog genetskog materijala kao njegovi veći prethodnici (695, 795 i 895). Jedino što na prvi pogled nedostaje su bočna klizna vrata, posljednjih godina obvezan element svih modernih ribolovnih brodica.
Pojam praktičnost posebno dolazi do izražaja kad konstruktori imaju zadatak složiti brod dužine trupa svega 5,5 metara, a zahtjevi korisnika su uvijek prilično visoki. Za početak, odustalo se od kliznih skiperskih vrata jer je duž desnog boka napravljena vodilica za pomicanje timuna.
Ne samo par centimetara za pronalaženje udobnijeg položaja već cijeli metar, i to sa svim instrumentima, kako bi se moglo upravljati stojeći u krmenom kokpitu. Za svakoga ribolovca sa štapom ili tunjom u rukama taj detalj zaista čini razliku.
Bez vrata
Inženjerski genijalno je što proces transformacije traje svega par sekunda; povuče se igla osigurača, zaokrene naslon skiperskog stolca da ne smeta i konzola se rastegne do kraja. Nismo isprobali, ali čini nam se da bi se to moglo izvesti čak i u plovidbi.
Vrata na ulasku u kabinu pri tome nimalo ne smetaju jer ih - nema. Kao što vidite na fotografijama, aluminijski okvir i staklo su zamijenjeni s prozirnom tendom. Vrata se mogu naručiti, ali tko bi se zaista želio odreći komfornog prolaska bez okvira koji smanjuje prohodnost? Ovako se tenda samo zarola do stropa dok se ne ukaže potreba za zatvaranjem patenta.
Nadgrađe broda je asimetrično pomaknuto u lijevu stranu kako bi se s desne ostavio dovoljno širok prolaz (37-40 cm). Uz bok visok 85 cm tu se vrlo sigurno može prolaziti i po lošijim vremenskim uvjetima. Za odličnu ocjenu nedostaje samo krovni rukohvat, vjerojatno previd na prototipu iako ponekad proizvođači zbog uštede znaju ići i u takvu krajnost.
Cijena kod ovakvih ulaznih modela je vrlo važna pa se prvenstveno sve nastoji izvesti u kontraštampi i smanjiti broj radnih sati. Neshvatljivo je i da centralni poklopac u kokpitu nema amortizer, no zbog toga cijena od 17,500 eura zvuči vrlo primamljivo. Naravno, na to treba dodati opremu jer je gola verzija zaista gola, zatim ide motor od najmanje 100 konja, te državi PDV, pa se sve zajedno može doći i do 40 tisuća eura.
No, za te novce dobijete minijaturno umjetničko djelo, puno inženjerskih detalja kakve ćete otkriti tek s prvim plovidbama.
Sklopive klupe u kokpitu već su dokazan trik za uštedu prostora, no malo je brodova napravljeno tako da mu se može jednako pristupiti s lijeve i desne strane.
Podizne ogradice s naslonom se lako zaokrenu i oslobode put do krmenih platformi, iznimno velikih i time atraktivnijih. Još nismo sreli nekoga da je poželio manje spojlere. Ovako ima mjesta za kretanje oko motora, sklopive ljetsve u razini i rukohvat. Podignuti motor očekivano zadire u kokpit i jednostavnu radnu plohu za pripremu ješke.
Uz ribolovni prostor na krmi, vrlo zanimljiv je i onaj na pramcu. Do tamo se može proći i lijevim bokom iako nije predviđen za prolazak. Ispod skandinavski nakošenog vjetrobranskog stakla je klupa za sjedenje s pogledom na konstrukciju sidrenog prostora s dvama stepenicama.
Minimalistički skockan prostor s niskim rukohvatom je istovremeno i gazište i radni stol za pripremu ješke, čak i kada je na vrhu ugrađeno električno sidreno vitlo.
Priručni ležaj
Unutrašnjost kabine je jednako asketski uređena, ali urednih glatkih površina i solidnih materijala presvlaka. Ispod preklopljene suskiperske sjedalice je umivaonik sa slavinom, a u podnožju je spremnik.
Pramčani dio ispunjava ležaj dimenzija 170x115 cm s metrom visine iznad njega. U sredini je rupa od pola metra tako da djeca mogu slobodno stajati.
Pod kokpitom je i prostor u koji se može postaviti kemijski toalet. Za ventilaciju su predviđena tri otvora, maleni iznad kreveta, bočno staklo uz skipera, te kvadratni na stropu s mehanizmom za otvaranje na kipu.
Testirani prototip je imao ugrađen Garminov ekran pa smo mogli očitati podatke o potrošnji. Plastični oslonci za noge dobro su došli za namještanje optimalnog položaja i svladavanje valova, na trenutke i viših od metra. Malo zbog valova, malo zbog trupa težeg od tone, stekli smo dojam da je Marlin izrazito trom.
Dodajući gas brzina se neznatno podizala i tek blizu 4000 okretaja uspjeli smo izglisirati. Ugodno smo se iznenadili sa stabilnošću u tim uvjetima jer je prilično dobro svladavao uspone i padove na valovima. Što se brzina povećavala užitak je bio veći i Yamahinih 115 konja se pokazalo dovoljno za najveću brzinu od 27 čvorova.
Idealan prvi brod
Navikli na veće motore pomislili smo kako bi možda bilo dobro staviti i jači motor, ali to po registru nije dopušteno. Neki gumenjaci s tim motorom postižu i 40 čvorova, ali treba uzeti u obzir da je Marlin s visokim nadgrađem prilično težak brod. Suočeni na testu s malo više mora bilo nam je drago da se u proizvodnji nije štedjelo na kilogramima i da je gabaritima usprkos uspješno zadržano nisko težište.
Iako je Marlin mališan njegova praktičnost i stabilnost su daleko iznad onoga što piše na papiru. Ribolovci će ga obožavati zbog jednostavnog koncepta i jer će moći krstariti uz potrošnju od 1,2 litre goriva po milji. Brodograditelji su ga cjenovno postavili nisko kako bi u svijet nautike privukli nove ljude, a jednom kada se zažele malo više prostora ili brzine u njihovom izlogu će moći odabrati što im duša poželi.