StoryEditor
ŽivotIza noćnih mora

Zadnjih dana sanjate bizarne snove, budite se neispavani? Stručnjaci kažu da je to potpuno prirodno i postoji dobar razlog

Piše J. V.
11. travnja 2020. - 10:35
Shutterstock

Ako ste primijetili da u zadnje vrijeme "ružno sanjate", teško zaspete, a budite se neispavani i u grču, ne brinite, niste jedini.

Društvene mreže gore od objava okupljenih pod hashtagom #pandemicdreams ("snovi u pandemiji"). Korisnici dijele najbizarnije noćne more koje su proteklih tjedana iskusili, a sve se mogu svesti pod otprilike tri zajednička nazivnika: strah, nesigurnost i čudni novi svjetovi.

No stručnjaci tvrde kako su to savršeno uobičajeni odgovori na novonastalu situaciju, piše CNN.

Stresne informacije koje naš mozak pokupi i akumulira tijekom dana, manifestiraju se noću u obliku noćnih mora, najjednostavniji je odgovor. Isto tako, tvrde kako je vrlo uobičajeno da sanjate o nekim prošlim događajima u životu ili čitavim razdobljima koja su vam bila manje stresna, kao svojevrsni bijeg od trenutnih neugodnih podražaja.

- Vrlo je moguće da naš mozak traži manje stresno razdoblje. Baš kao kad se ne možete opustiti, pokušavate misliti o nečemu lijepome, nekom ugodnom događaju - objašnjava dr. Meir Kryger, profesorica na Yaleu.

- Ipak, stručnjaci ne znaju zašto uopće sanjamo. Postoji jedna evolucijska teorija prema kojoj mozak koristi snove kako bi iskušao različite scenarije koji bi u stvarnome životu bili riskantni ili prijeteći po život, ali su tamo sigurni - kaže Jason Ellis, profesor psihologije na Sveučilištu Northumbria.

Druga teorija je ona o "sakupljanju sjećanja" koja sugerira da tijekom sna naš mozak procesira nove informacije koje je prikupio tijekom dana i oblikuje ih u nova sjećanja ili ih pak jednostavno slaže i pridodaje onome što već znamo.

- Kad promatramo ljudski mozak tijekom sna, vidimo razliku između faza u kojima netko sanja i u kojima ne sanja - dodaje znanstvenik.

No treća teorija, koja bi možda i najbolje objasnila "bijeg" u sretnija vremena za vrijeme noćnog odmora, objašnjava san kao "regulaciju raspoloženja". San tu dođe kao način rješavanja problema koje iskusimo tijekom dana. 

Tijekom pandemije nije stoga ništa neuobičajeno sanjati sretnija vremena, dane djetinjstva i slično. To je samo mehanizam kojim se branimo od crnih vijesti s kojima se suočavamo tijekom dana. Noćne more su pak rezultat upravo tih vijesti, idu u prilog teoriji o prikupljanju i procesiranju informacija.

Obje su verzije savršeno prirodne, usuglašeni su stručnjaci. Samo što se s jednom teže nositi, a druga nam može donijeti olakšanje. Nažalost, birati ni u ovom slučaju ne možemo, ali možete poduzeti neke korake prije nego odete u krevet.

Produktivne i ustaljene navike neće vam pomoći samo da se osjećate mirnije, stoga i lakše utonete u san, već bi mogle doprinijeti općem dobrom osjećanju. 

Neki od savjeta koje nude stručnjaci su:

- ugasite mobitele dva do četiri sata prije nego odete u krevet

- bilo bi dobro ne gledati ni u kakav ekran prije sna

- pokušajte lijegati i buditi se u isto vrijeme

- ne idite u krevet prejedeni, a ni gladni

- nemojte konzumirati veće količine tekućine prije spavanja

- pobrinite se da je soba u kojoj spavate prozračena, čista i udobna

Izdvojeno

10. srpanj 2020 17:36