stdClass Object ( [id] => 83044 [title] => "Reful" novim CD-om pomeo lažne klape [alias] => reful-novim-cd-om-pomeo-lazne-klape [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Kad vam u poplavi kojekakvih “klapskih” izdanja u ruke dođe jedan stvarno klapski CD komplet, poput ovoga jednostavno naslovljenog “Reful” po imenu titulara, a u izdanju Croatia Recordsa, oni koji poput potpisnika štuju izvornu dalmatinsku pjesmu moraju biti ushićeni.

Ponajprije iskrenošću interpretacija koje su godinama prisutne bez naročita efekta, pa i na priredbama kojima je upravo izvorno pjevanje svetinja, unatoč najvišim priznanjima, kao što je ono najveće utrženo od stručnjaka 2006. godine u Omišu.

No, nije namjera kaditi pjevanju na koje smo nebrojeno puta ispucali sav arsenal atributa, pa ih ne treba opetovati ovom zgodom, nego s povodom progovoriti o izvornosti u koju se svi kunu, ali je nerijetko pogrešno tumače. Ne samo repertoarnim odabirom, dakle pristupom, nego, ne manje bitno, rasporedom glasova unutar postave i formatom pjevačkog tijela.

Sve izrečeno ide na ruku splitskom Refulu, pa makar izgledalo uopćeno, ima za cilj verificirati ispravnost promišljanja pjevanja koje i ne uživa podršku medija, osim, srećom, na pozornici u Omišu.

Toliko, posredno o tankoćutnim, largo pjesmama punim melankolije u pet glasova (“Otkad te znam”, “Dobra večer, ružo moja”...) u kojima je svakome ostavljena mogućnost soliranja, pa i eksponiranja u pjevačkom smislu, dakako, u ovlastima koje ostavlja upravo klapsko pučko pjevanje, recimo, varoškog tipa. Svjetovno, dakako, na uho, u čijoj je podsvijesti crkveno pjevanje.

Bijeg od zborskih formi

Sjetio se te činjenice i Festival dalmatinskih klapa prije nekoliko godina, točnije tadašnji umjetnički ravnatelj dr. Miljenko Grgić pravilno akceptirajući problem izvornog pjevanja i spasonosnog bijega od većih, zborskih formi.

Limit s pet pjevača na Večeri izvornih napjeva pogodio je u srž problema, signalizirajući problem s koncertom koji je postao jednom od najvjerodostojnijih večeri festivala, premda se, kad je već zaživjela, mogla dorađivati posebnim stimuliranjem novih zaboravljenih napjeva, pa i, makar zvuči paradoksalno, povećanim brojem pjevača u bas dionicama.

Vratimo se Refulu, pjevačima koji su ostali dosljedni upravo takvoj klapskoj pjesmi, rasterećenoj festivalskih prestiža i stresova, čvrsto vezanih prijateljstvom u pjesmi, što je danas iz razumljivih razloga zanemarivo.

Ne treba gledati u 21. stoljeću tako klaustrofobično, rekli bi sjajni riječki pjevači na ovakve teze, a mi opet “tjerati svoju” argumentom kako su u najelitnoj postavi klape Trogir mogli pjevati samo pravi pravcati Trogirani. Nešto poput Alke!

Logika malih sredina nije se mogla preslikati na veće. Ne, nije šovinizam u pitanju, nego izneseno potencira sve specifičnosti govora, pjesme i mentaliteta, toliko poželjnih autohtonosti. Otišli smo predaleko, tko će danas na audicijama još tražiti osobnu?

Ali tko je bolje od Trogirana mogao donijeti trogirske pjesme, ili Ošjak veloluške, Maestrala dubrovačke, Lučice splitske..., ili poput Refula one što su odzvanjale s noge na nogu spuštajući se Križevom, zagubljenog Splita (“Merjane, Merjane”, “Dojdi u krilo moje”...), jasno apstrahirajući tri posljednje numere s CD-a. I još nešto, ne manje bitno − ovo je jedan od zaista rijetkih albuma snimljenih u primjerenijem prostoru od studija, u akustički upotrebljivom samostanu sestara službenica milosrđa ančela na Dobromu.

Utoliko je i vjerodostojniji, jer i zidovi uličica odzvanjajući pjevaju, za razliku od steriliteta studija i nerazumijevanja mikrofona, bez obzira na to koliko bili moćni uključivati prostor.

IGOR BREŠAN

Čistilište

Vezano uza problematiku, treba imati na pameti sjećanja maestra Eduarda Tudora, dugogodišnjeg ravnatelja Festivala, i njegova zapažanja vezana uz pjevanje koje nastojimo rekonstruirati i baštiniti, upravo po kriteriju klape Reful (“Ti si nestala tiho”, “Dojdi u krilo moje”...). “Nije format određivao i odrađivao izvornost, nego karakter pjevanja.” Ta lijenost sa sjetnim naratorima, bilo tenora ili baritona na koje se hvatao ostatak, “zbor”, uprošćeno treći, temeljni glas. Bilo je to “čistilište”, u kojima su se našli i oni s manje sluha, a željni pjesme i druženja, jer basovske su dionice bile lako pamtljive i najmanje zahtjevne. Pjevanje na kojemu je svojedobno inzistirao maestro Vinko Lesić s Filipom Devićem, boja je dokidala pjevački debalans. Dakle, tenorske i baritonske dionice uvijek su, bez alternacija, računale na jedinke oboružane spontanošću, one koje su određivale kako karakter pjevanja, tako i identitet klape.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pjevači su ostali dosljedni klapskoj pjesmi, rasterećenoj festivalskih prestiža i stresova, čvrsto vezani prijateljstvom u pjesmi. Sve pohvale tankoćutnim, largo pjesmama punim melankolije u pet glasova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => cd splitske KLAPe REFUL usrećit će ljubitelje izvorne dalmatinske pjesme [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-01-04 18:48:09 [created_by] => 33 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-01-04 20:43:57 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-01-04 20:26:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4373 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/01/05/Kultura/Kalapa REFUL_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "305x304" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7885321 Threads: 1 Questions: 1647241400 Slow queries: 4896468 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111685110 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/reful-novim-cd-om-pomeo-lazne-klape-83044 [printLink] => /kultura/reful-novim-cd-om-pomeo-lazne-klape-83044?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 77540 [name] => klapareful [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => klapareful [link] => /tag/klapareful ) [1] => stdClass Object ( [id] => 324391 [name] => klapa [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => klapa [link] => /tag/klapa ) [2] => stdClass Object ( [id] => 330506 [name] => klape [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => klape [link] => /tag/klape ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pjevači su ostali dosljedni klapskoj pjesmi, rasterećenoj festivalskih prestiža i stresova, čvrsto vezani prijateljstvom u pjesmi. Sve pohvale tankoćutnim, largo pjesmama punim melankolije u pet glasova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => cd splitske KLAPe REFUL usrećit će ljubitelje izvorne dalmatinske pjesme [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => "Reful" novim CD-om pomeo lažne klape [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-14-12-39-33 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/01/05/Kultura/Kalapa REFUL_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/01/05/Kultura/Kalapa REFUL_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Kad vam u poplavi kojekakvih “klapskih” izdanja u ruke dođe jedan stvarno klapski CD komplet, poput ovoga jednostavno naslovljenog “Reful” po imenu titulara, a u izdanju Croatia Recordsa, oni koji poput potpisnika štuju izvornu dalmatinsku pjesmu moraju biti ushićeni.

Ponajprije iskrenošću interpretacija koje su godinama prisutne bez naročita efekta, pa i na priredbama kojima je upravo izvorno pjevanje svetinja, unatoč najvišim priznanjima, kao što je ono najveće utrženo od stručnjaka 2006. godine u Omišu.

No, nije namjera kaditi pjevanju na koje smo nebrojeno puta ispucali sav arsenal atributa, pa ih ne treba opetovati ovom zgodom, nego s povodom progovoriti o izvornosti u koju se svi kunu, ali je nerijetko pogrešno tumače. Ne samo repertoarnim odabirom, dakle pristupom, nego, ne manje bitno, rasporedom glasova unutar postave i formatom pjevačkog tijela.

Sve izrečeno ide na ruku splitskom Refulu, pa makar izgledalo uopćeno, ima za cilj verificirati ispravnost promišljanja pjevanja koje i ne uživa podršku medija, osim, srećom, na pozornici u Omišu.

Toliko, posredno o tankoćutnim, largo pjesmama punim melankolije u pet glasova (“Otkad te znam”, “Dobra večer, ružo moja”...) u kojima je svakome ostavljena mogućnost soliranja, pa i eksponiranja u pjevačkom smislu, dakako, u ovlastima koje ostavlja upravo klapsko pučko pjevanje, recimo, varoškog tipa. Svjetovno, dakako, na uho, u čijoj je podsvijesti crkveno pjevanje.

Bijeg od zborskih formi

Sjetio se te činjenice i Festival dalmatinskih klapa prije nekoliko godina, točnije tadašnji umjetnički ravnatelj dr. Miljenko Grgić pravilno akceptirajući problem izvornog pjevanja i spasonosnog bijega od većih, zborskih formi.

Limit s pet pjevača na Večeri izvornih napjeva pogodio je u srž problema, signalizirajući problem s koncertom koji je postao jednom od najvjerodostojnijih večeri festivala, premda se, kad je već zaživjela, mogla dorađivati posebnim stimuliranjem novih zaboravljenih napjeva, pa i, makar zvuči paradoksalno, povećanim brojem pjevača u bas dionicama.

Vratimo se Refulu, pjevačima koji su ostali dosljedni upravo takvoj klapskoj pjesmi, rasterećenoj festivalskih prestiža i stresova, čvrsto vezanih prijateljstvom u pjesmi, što je danas iz razumljivih razloga zanemarivo.

Ne treba gledati u 21. stoljeću tako klaustrofobično, rekli bi sjajni riječki pjevači na ovakve teze, a mi opet “tjerati svoju” argumentom kako su u najelitnoj postavi klape Trogir mogli pjevati samo pravi pravcati Trogirani. Nešto poput Alke!

Logika malih sredina nije se mogla preslikati na veće. Ne, nije šovinizam u pitanju, nego izneseno potencira sve specifičnosti govora, pjesme i mentaliteta, toliko poželjnih autohtonosti. Otišli smo predaleko, tko će danas na audicijama još tražiti osobnu?

Ali tko je bolje od Trogirana mogao donijeti trogirske pjesme, ili Ošjak veloluške, Maestrala dubrovačke, Lučice splitske..., ili poput Refula one što su odzvanjale s noge na nogu spuštajući se Križevom, zagubljenog Splita (“Merjane, Merjane”, “Dojdi u krilo moje”...), jasno apstrahirajući tri posljednje numere s CD-a. I još nešto, ne manje bitno − ovo je jedan od zaista rijetkih albuma snimljenih u primjerenijem prostoru od studija, u akustički upotrebljivom samostanu sestara službenica milosrđa ančela na Dobromu.

Utoliko je i vjerodostojniji, jer i zidovi uličica odzvanjajući pjevaju, za razliku od steriliteta studija i nerazumijevanja mikrofona, bez obzira na to koliko bili moćni uključivati prostor.

IGOR BREŠAN

Čistilište

Vezano uza problematiku, treba imati na pameti sjećanja maestra Eduarda Tudora, dugogodišnjeg ravnatelja Festivala, i njegova zapažanja vezana uz pjevanje koje nastojimo rekonstruirati i baštiniti, upravo po kriteriju klape Reful (“Ti si nestala tiho”, “Dojdi u krilo moje”...). “Nije format određivao i odrađivao izvornost, nego karakter pjevanja.” Ta lijenost sa sjetnim naratorima, bilo tenora ili baritona na koje se hvatao ostatak, “zbor”, uprošćeno treći, temeljni glas. Bilo je to “čistilište”, u kojima su se našli i oni s manje sluha, a željni pjesme i druženja, jer basovske su dionice bile lako pamtljive i najmanje zahtjevne. Pjevanje na kojemu je svojedobno inzistirao maestro Vinko Lesić s Filipom Devićem, boja je dokidala pjevački debalans. Dakle, tenorske i baritonske dionice uvijek su, bez alternacija, računale na jedinke oboružane spontanošću, one koje su određivale kako karakter pjevanja, tako i identitet klape.

 

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/reful-novim-cd-om-pomeo-lazne-klape-83044 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=1327c9d5f09db7c95c7354a536d0397248b28632 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%26quot%3BReful%26quot%3B+novim+CD-om+pomeo+la%C5%BEne+klape&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Freful-novim-cd-om-pomeo-lazne-klape-83044 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Freful-novim-cd-om-pomeo-lazne-klape-83044 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pjevači su ostali dosljedni klapskoj pjesmi, rasterećenoj festivalskih prestiža i stresova, čvrsto vezani prijateljstvom u pjesmi. Sve pohvale tankoćutnim, largo pjesmama punim melankolije u pet glasova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => cd splitske KLAPe REFUL usrećit će ljubitelje izvorne dalmatinske pjesme [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturacd splitske KLAPe REFUL usrećit će ljubitelje izvorne dalmatinske pjesme

"Reful" novim CD-om pomeo lažne klape

Piše PSD.
4. siječnja 2010. - 21:26

Kad vam u poplavi kojekakvih “klapskih” izdanja u ruke dođe jedan stvarno klapski CD komplet, poput ovoga jednostavno naslovljenog “Reful” po imenu titulara, a u izdanju Croatia Recordsa, oni koji poput potpisnika štuju izvornu dalmatinsku pjesmu moraju biti ushićeni.

Ponajprije iskrenošću interpretacija koje su godinama prisutne bez naročita efekta, pa i na priredbama kojima je upravo izvorno pjevanje svetinja, unatoč najvišim priznanjima, kao što je ono najveće utrženo od stručnjaka 2006. godine u Omišu.

No, nije namjera kaditi pjevanju na koje smo nebrojeno puta ispucali sav arsenal atributa, pa ih ne treba opetovati ovom zgodom, nego s povodom progovoriti o izvornosti u koju se svi kunu, ali je nerijetko pogrešno tumače. Ne...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 16:12