stdClass Object ( [id] => 110425 [title] => Mislav Pasini: Napisao sam horor u kojemu se Kerum bori protiv zombija [alias] => mislav-pasini-napisao-sam-horor-u-kojemu-se-kerum-bori-protiv-zombija [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Krvožedni zombiji su među nama. S lanca ih je pustio splitski pisac Mislav Pasini (“Blackout“, “Mrtva straža“, “Sumrak razbijenog uma“) u najnovijem, četvrtom romanu “Točka dezorijentacije“.

A što se događa u takvim situacijama, znate ako ste pogledali barem jedan zombi film u životu, recimo staru Romerovu ili novu Snyderovu “Zoru živih mrtvaca“.

asinijev roman još je i zanimljiviji – radnja se ne događa u Americi, nego u sve “dezorijentiranijoj“ Hrvatskoj. “Dawn Of the Dead“ spomenut je ovdje namjerno kao referencija s obzirom na to da preživjelim ljudima konačno utočište predstavljaju šoping centri poput zagrebačkog “Importannea“ ili splitskog “Jokera“.

Njihovi pripadajući “šareni artikli“ do posljednje će stranice biti obojeni jarkocrvenom i crnom bojom ubojite hororske satire. “Točka dezorijentacije“ čita se lako kao punokrvni “pageturner“. Pročitajte je na “vlastitu odgovornost“.

Hrvatska srlja u žanr parodije

U našem prethodnom intervjuu izjavili ste da bi “Hrvatska u posljednje vrijeme odgovarala jednom metaforičkom hororu“ i da bi se “ovdje sigurno dobro snašao jedan George Romero sa svojim živim mrtvacima“. Nepune dvije godine poslije, mrtvi su na nogama i hodaju cijelom Hrvatskom, a Split postaje poput Romerova filma, kolijevka mrtvih duša...

- Prije dvije godine bio sam mlađi i pisao sam drukčije. Kako je Barry Gifford rekao: “Sa svakom novom knjigom gubiš jedan broj svojih starih čitatelja i dobivaš neke nove.“ Mislim da će se to i dogoditi s “Točkom dezorijentacije“. Čovjek sazrijeva sa svakom novom knjigom iza sebe.

Za “Točku dezorijentacije“ sam trebao sazrijeti, a činjenica je da su se neke stvari u našem društvu trebale dogoditi da bi ovakva knjiga nastala. Trebalo mi je vremena da izgradim horor priču na našem području, a da ona ne ode u žanr parodije, kamo srlja cijelo naše društvo.

Mislim da nema nekog pametnijeg odgovora nego da smo se pretvorili u zombije i prije negoli je ijedna priča ispričana ili film snimljen. Kad imaš društvo bez emocija, dobiješ žive mrtvace. - Protagonisti vašeg najnovijeg romana svjesni su Romerova opusa, ali i ostalih horora, poput “Exorcista“.

Volite metatekstualnost?

- Metatekstualnost obožavam. Jednostavno, ovo je takav žanr da mu okvire možete širiti koliko vam mašta nalaže. Ne volim one koji se zalažu za čisti pristup žanru. Žanr se mijenja zajedno sa svijetom i društvom u kojem stasa. Horor je sam po sebi ogledalo našeg društva. Čovjek ne mora izgledati kao čudovište da bi bio čudovište. Moj novi roman samo je nekakav osobni pogled na stanje zemlje u kojoj živim, a u takvim uvjetima metatekstualnost mora biti prisutna.

Kako to da se mrtvace ne kosi motornim pilama nego jedan lik, vidjevši Leatherfaceovu miljenicu, veli “Ovo mi valjda neće trebati...“? Ništa od “Splitskog masakra motornom pilom“?


- Nema potrebe za tim stvarima. Mi smo takav narod. Da se ovdje pojavi Dracula ili pak Leatherface, i jedan i drugi bi ostali bez svojih eksponata. I vampirski zubi i motorna pila nestali bi negdje na putu šverca. Ni Dracula, ni Leatherface Hrvatima nisu ni do koljena…

Međutim, opisi prizora strave i užasa prilično su leatherfaceovski “vizualni“ – “Crijeva koja su, poput velike palačinke, putovala od jedne do druge mrtve ruke...“, “Tijelo je nalikovalo sasječenoj srdeli spremnoj za konzerviranje...“.

- Te rečenice nisam ja izmislio, njih je iznjedrio žanr. Zombi, odnosno živi mrtvac, predstavlja tumor suvremenog društva. Ako tumor razara organizam, onda zombi svijet oko sebe razara na sebi svojstven način. To nisu rečenice koje su upućene horor “geekovima“. Za njih više ne pišem. Taj sam period prerastao. Da danas pišem “Blackout“, vjerojatno bih ga drukčije napisao. Namjera mi je doprijeti do ozbiljnijih čitatelja. “Geekovi“ i frustrirani “wanna be“ pisci koji se okupljaju na forumima ovaj roman ionako neće shvatiti u domeni horora.

“U strahu su svi blagoglagoljivi“, netko će ispaliti u knjizi. Je li vi osobne strahove projicirate na papir?


- Nekih osobnih strahova nemam. Strah u današnjem društvu uvijek je isti, a taj je: ako živiš pošteno, kako ćeš onda spojiti od prvog do prvog u mjesecu? Drugi strah koji osjećam više je opreznost. Ne volim licemjere! Ne volim idiote koji su s tobom dobri, a potom ti zabijaju nož u leđa čim im se okreneš. No, to je opet stara priča. Stara koliko i sam ljudski rod.

Kad su vam se posljednji put, na filmu i u stvarnosti, noge presjekle u koljenima, a ježuri kliznuli s leđa?

- Na filmu je to bilo u Fincherovoj “Sedmici“, a u životu je to bilo za vrijeme studija. Preživio jesam strah kada sam, kao student književnosti, preko noći morao napustiti stan u kojem sam živio. Stari i stara, koji su mi sobu iznajmili, redovito su se tukli, a kad sam ja intervenirao, tijekom jedne noći imao sam lijep posjet u sobi kada su me na “vrlo pristojan način“ zamolili da iz stana izađem jer ja remetim njihov idiličan odnos.

Scenarij za horor film je spreman

Jeste li upoznati s novim, krajnje  brutalnim valom srpskih horora (“Život i smrt porno bande“, “Srpski film“...) koji su napravili boom u svijetu?

- Upoznat jesam, ali ih još nisam gledao. Sve što sam vidio jesu snimke sa YouTubea.

Hoćemo li, sukladno tome, vidjeti prvi moderni hrvatski horor - ekranizaciju vaše “Mrtve straže“ za koju je odobren scenarij na natječaju Splitskog vijeća za film? Šuška se da bi Kristijan Milić (“Živi i mrtvi“) mogao režirati? Ako ne, biste li, eto, dali scenarij u ruke Srđanu Spasojeviću (“Srpski film“)?

- Scenarij sam napisao i s redateljem Kristijanom Milićem imao već nekoliko poslovnih ručaka gdje smo raspravljali o cijelom projektu. A za ovo drugo ne znam. Čovjek nikad ne zna što mu nosi sutra.

Sudeći po knjizi, držite da su reality showovi, s “dvije iritantne voditeljice kao da su prije snimanja progutale metlu“, nasilniji od filmova pa će tako nasilje eskalirati “uživo na TV-u“, gdje će se zubi zabijati u vrat “pred cijelom nacijom“. Zapravo, sve i jest počelo u studiju “komercijalne televizije“ koja, očito, proizvodi zombije...

- Komercijalne televizije proizvode zombije. Imate kabelsku? Okrećite malo programe! Novi reality showovi prelaze granice dobrog ukusa. Novi proizvod svega toga jesu porno realityji. Osobno, ne gledam reality showove. Nije me stalo do tih ljudi koji se tamo prijavljuju. U životu mi ništa ne znače, a niti će mi ikad išta značiti. Osim toga, kad se netko prijavi u reality show, onda ti mora biti jasno da je toj osobi karijera dobro uzdrmana pa se hvata za svaku slamku. Ne znam uopće koji je smisao takvih programa. Al’ opet, ako netko ima volju plaćati za takvo smeće, tko mu to može zabraniti.

Politička metafora sastavni je dio svakog dobrog (zombi) horora. U “Točki dezorijentacije“ odlično ste opisali stanje kolektivne svijesti u Hrvata blisko poetici crne komedije. “Turbo Cecu“ slušaju “mladići u ranim 20-ima, odjeveni u crnu majicu sa šahovnicom i velikim U preko nje“, junaci se “razmahuju Hrvatstvom“, “u jeku (zombi) krize premijer daje ostavku“ i “zemlja odlazi u ku... zajedno s njegovim odlaskom“, a “hrvatski stilisti i zečice velikih sisa smiju se s naslovnica svojih knjiga“... Komentar?

- Pa mislim da ovih nekoliko misli same za sebe sve komentiraju. Ono što odavno narod govori, ja sam samo prenio u svoju knjigu. Ponekad imaš osjećaj da netko stoji sa strane i namjerno pritišće botune kako bi sve išlo k vragu! Ispada da sebe doživljavam kao pisca koji stoji pored zahodske školjke, promatra svijet oko sebe i povlači vodu, no nuždu obavljaju drugi, a ne ja. To je politička metafora ove knjige.

Zemljom također vlada “unakrsna vatra vjerskih i nacionalnih razlika“. Pojedini dijelovi Hrvatske gore u plamenu kao u najtežem ratnom razdoblju, a kad likovi vide zombija odjevena u ustašku odoru, reći će: “Ne razumijem, uvijek sam mislio da bi se prije četnik pretvorio u zombija nego ustaša!“.

Sjene duhova prošlosti, “povampirenih četnikuša ili ustašica“, još se nisu povukle?

- Ja sam pesimist po ovom pitanju. Mi sutra možemo ući u Europu, no mentalitet se opet neće promijeniti. Uvijek će ostati ono što kažu TBF-ovci: “Čiji je stari bija ustaša, a čiji partizan?!“ To je sudbina ovog malog naroda. Možeš mijenjati dres, ali dušu ne možeš. U kojoj god da se budućnosti našli, uvijek će se raspredati o istoj prošlosti.

Dakle, demoni su doista u nama i Hrvati vode “hladni rat sa samima sobom“?

- Hrvati su, očito, sami sebi najveći neprijatelji. Ja novine više ne čitam, a i ne gledam televiziju. Volim miran život. Svaki dan izviru nove afere, a sudionici su opet, ma vidi vraga, Hrvati. Možda bi se ova zemlja jednog dana metaforički trebala nazvati “Životinjska farma“!

Razorna je i ova misao: “Do jučer smo imali hrvatsku vlast, danas imamo zombije, a kakav nam je horoskop, poslije ovoga vjerojatno ćemo opet imati hrvatsku vlast...“, potkrijepljena scenom u kojoj, pretvoreni u zombije, saborski zastupnici u javnoj kuhinji prestravljenu sirotinju love za ručak...

- Ako nemamo HDZ, imamo SDP, ako nemamo SDP, imamo HDZ. Eto začaranog kruga. Političari se mijenjaju, zaduživanja su i dalje sve veća. Od 1991. godine naovamo, možemo li istaći da se išta dobrog dogodilo? Nisam jugonostalgičar, ali činjenice govore za sebe!

Živi mrtvaci u “Hajdukovu“ dresu

“Točka dezorijentacije“ dostiže vrhunac kad se radnja preseli u Dalmaciju, konkretno Split, a zombiji pred nogometni derbi bauljaju u “Dinamovu“ i “Hajdukovu“ dresu. Ne volite balun?

- Ne volim utakmice niti bilo kakva nogometna okupljanja, upravo iz razloga što su me idiotske strasti navijača otjerale sa stadiona. Radije ću otići na heavy metal koncert i znati iz kojeg vraga sam iduće jutro promukao. Jednako kao što mi je još uvijek zabavnije pogledati “ultimate fight“ jer mi je i taj sport razumniji od onoga što se općenito događa u našem nogometu.

Odaslali ste i neizbježnu poruku o potrošačkom svijetu a la “Zora živih mrtvaca“, s obzirom da zombiji harače u buticima po Bosanskoj ulici, a preživjeli pronalaze sklonište u trgovačkom - centru “Joker“..

.
- Nekidan sam vidio mladu mamu koja nezainteresirano drži dijete za ruku dok sva razgaljena kokodače na mobitelu. Kad ju je dijete nešto upitalo, okrenula se i udarila ga takvom silinom po licu da je i mene zaboljelo. Nakon toga je ušla u butik s cipelama gdje je oduševljeno proučavala nove modele cipela. Dijete je za to vrijeme i dalje plakalo. Treba li tu komentar?

Preživjelim ljudima splitski gradonačelnik osobno, na TV-u, “demonstrira kako ubiti zombija“, uz beštimju “jebem ti ‘vaku kulturu“ kad mu njegova krv šporka košulju?!

- Kultura je danas relativan pojam. Imamo stari Split i imamo novi Split. I onda kažu da su stanovnici jednog i drugog Splita još uvijek na isti način kulturni. A krvi ti Is’ove, a valjda jesu… (smijeh)

Epilog te scene jest da se žena iz Zagreba pita “ko je tu bil’ zombi“!? - Pa, u današnjem se vremenu više ni ne razlikuje moderan čovjek od zombija. Bilo postupcima, bilo riječima, bilo djelima…

Opet malo metatekstualnosti - voditelj multipleksa u sklopu “Jokera“ traži kopiju “Dnevnika živih mrtvaca“ koju bi prikazao zombijima i potom ih digao u zrak. Evidentno po uzoru na metafilmsko finale Tarantinovih “Nemilosrdnih gadova“?

- Sama knjiga daje odgovor. Hrvati bi zasigurno gledali film o svom narodu, baš kao i Srbi. Zdrava logika onda nalaže da bi zombiji gledali film o sebi. Gdje ćeš onda bolje od Romerovog uratka, a dizanje zombija u zrak po uzoru na Tarantina samo je oblik klopke koju je moj lik smislio, a smislio ju je zato jer je veliki filmofil, baš kao i ja.

Tu je i citirana scena iz Tarantinova “Paklenog šunda“ koja “najbolje prikazuje naše vrijeme“ i “predstavlja lijepu našu stvarnost“. Šećer na kraju?

- Danas si sretan i na svijet oko sebe gledaš sa osmijehom, a onda BUM i sve ode k vragu. Uobičajena priča. Tko ti je kriv kad si naivac, pa vjeruješ svakome tko ti kaže da će sutra biti bolje! Nema tu velike filozofije.

MARKO NJEGIĆ, foto: JOŠKO ŠUPIĆ/CROPIX

Pet kratkih komada

•• Horor pisci, Stephen King ili Clive Barker?
-Stephen King. Bez daljnjega. On me je navukao na čitanje ovakve literature.
•• Novi horor redatelji, Marcus Nispel ili Alexandre Aja? 
Simultano. I jedan i drugi. Nispel ima postmodernistički kadar i zna uhvatiti sve one bitne stvari u psihološkom hororu. Aja je redatelj koji zna šokirati, a umjetnički je šok i više nego potreban. Znači, Marcus Aja (smijeh).
•• Jessica Biel ili Jamie Lee Curtis kao horor heroine?
Jamie mi je bila i ostala heroina horor filma, ali ne mogu još uvijek zaboraviti Jessicu u Nispelovom “Teksaškom masakru motornom pilom“.
•• Francuski ili japanski horori?
Žanrovski filmovi dijametralne razlike. Čovjek se treba prilagoditi novom valu francuskog horora. Meni ne smeta, ali oni nisu za svakoga (“Carski rez“, “Granice“). Volim dobru i napetu priču, ali više mi odgovara psihološki moment kod Japanaca.
•• “Slagalica strave“ ili “Hostel“ “Hostel“.
Više cijenim Elija Rotha kao redatelja. Franšiza “Saw“ postala mi je neinteresantna zbog pretjeranosti nastavaka.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Mi sutra možemo ući u Europu, no mentalitet se opet neće promijeniti. Uvijek će ostati ono što kažu TBF-ovci: “Čiji je stari bija ustaša, a čiji partizan?!“ To je sudbina ovog malog naroda. U kojoj god da se budućnosti našli, uvijek će se raspredati o ist [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SPLITSKI PISAC U NOVOM ROMANU ‘TOČKA DEZORIJENTACIJE’ PUSTIO je S LANCA VOJSKU ŽIVIH MRTVACA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-09-04 15:37:13 [created_by] => 33 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-09-04 15:52:54 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-09-04 15:51:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4619 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/09/04/spektar/PASINI_PISAC5-010910.1_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "368x282" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 20 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8376679 Threads: 4 Questions: 1715644722 Slow queries: 5122002 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 113258225 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/mislav-pasini-napisao-sam-horor-u-kojemu-se-kerum-bori-protiv-zombija-110425 [printLink] => /kultura/mislav-pasini-napisao-sam-horor-u-kojemu-se-kerum-bori-protiv-zombija-110425?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 103800 [name] => mislavpasini [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => mislavpasini [link] => /tag/mislavpasini ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Mi sutra možemo ući u Europu, no mentalitet se opet neće promijeniti. Uvijek će ostati ono što kažu TBF-ovci: “Čiji je stari bija ustaša, a čiji partizan?!“ To je sudbina ovog malog naroda. U kojoj god da se budućnosti našli, uvijek će se raspredati o ist [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SPLITSKI PISAC U NOVOM ROMANU ‘TOČKA DEZORIJENTACIJE’ PUSTIO je S LANCA VOJSKU ŽIVIH MRTVACA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Mislav Pasini: Napisao sam horor u kojemu se Kerum bori protiv zombija [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-22-06-41-56-33 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/09/04/spektar/PASINI_PISAC5-010910.1_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/09/04/spektar/PASINI_PISAC5-010910.1_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}
Krvožedni zombiji su među nama. S lanca ih je pustio splitski pisac Mislav Pasini (“Blackout“, “Mrtva straža“, “Sumrak razbijenog uma“) u najnovijem, četvrtom romanu “Točka dezorijentacije“.

A što se događa u takvim situacijama, znate ako ste pogledali barem jedan zombi film u životu, recimo staru Romerovu ili novu Snyderovu “Zoru živih mrtvaca“.

asinijev roman još je i zanimljiviji – radnja se ne događa u Americi, nego u sve “dezorijentiranijoj“ Hrvatskoj. “Dawn Of the Dead“ spomenut je ovdje namjerno kao referencija s obzirom na to da preživjelim ljudima konačno utočište predstavljaju šoping centri poput zagrebačkog “Importannea“ ili splitskog “Jokera“.

Njihovi pripadajući “šareni artikli“ do posljednje će stranice biti obojeni jarkocrvenom i crnom bojom ubojite hororske satire. “Točka dezorijentacije“ čita se lako kao punokrvni “pageturner“. Pročitajte je na “vlastitu odgovornost“.

Hrvatska srlja u žanr parodije

U našem prethodnom intervjuu izjavili ste da bi “Hrvatska u posljednje vrijeme odgovarala jednom metaforičkom hororu“ i da bi se “ovdje sigurno dobro snašao jedan George Romero sa svojim živim mrtvacima“. Nepune dvije godine poslije, mrtvi su na nogama i hodaju cijelom Hrvatskom, a Split postaje poput Romerova filma, kolijevka mrtvih duša...

- Prije dvije godine bio sam mlađi i pisao sam drukčije. Kako je Barry Gifford rekao: “Sa svakom novom knjigom gubiš jedan broj svojih starih čitatelja i dobivaš neke nove.“ Mislim da će se to i dogoditi s “Točkom dezorijentacije“. Čovjek sazrijeva sa svakom novom knjigom iza sebe.

Za “Točku dezorijentacije“ sam trebao sazrijeti, a činjenica je da su se neke stvari u našem društvu trebale dogoditi da bi ovakva knjiga nastala. Trebalo mi je vremena da izgradim horor priču na našem području, a da ona ne ode u žanr parodije, kamo srlja cijelo naše društvo.

Mislim da nema nekog pametnijeg odgovora nego da smo se pretvorili u zombije i prije negoli je ijedna priča ispričana ili film snimljen. Kad imaš društvo bez emocija, dobiješ žive mrtvace. - Protagonisti vašeg najnovijeg romana svjesni su Romerova opusa, ali i ostalih horora, poput “Exorcista“.

Volite metatekstualnost?

- Metatekstualnost obožavam. Jednostavno, ovo je takav žanr da mu okvire možete širiti koliko vam mašta nalaže. Ne volim one koji se zalažu za čisti pristup žanru. Žanr se mijenja zajedno sa svijetom i društvom u kojem stasa. Horor je sam po sebi ogledalo našeg društva. Čovjek ne mora izgledati kao čudovište da bi bio čudovište. Moj novi roman samo je nekakav osobni pogled na stanje zemlje u kojoj živim, a u takvim uvjetima metatekstualnost mora biti prisutna.

Kako to da se mrtvace ne kosi motornim pilama nego jedan lik, vidjevši Leatherfaceovu miljenicu, veli “Ovo mi valjda neće trebati...“? Ništa od “Splitskog masakra motornom pilom“?


- Nema potrebe za tim stvarima. Mi smo takav narod. Da se ovdje pojavi Dracula ili pak Leatherface, i jedan i drugi bi ostali bez svojih eksponata. I vampirski zubi i motorna pila nestali bi negdje na putu šverca. Ni Dracula, ni Leatherface Hrvatima nisu ni do koljena…

Međutim, opisi prizora strave i užasa prilično su leatherfaceovski “vizualni“ – “Crijeva koja su, poput velike palačinke, putovala od jedne do druge mrtve ruke...“, “Tijelo je nalikovalo sasječenoj srdeli spremnoj za konzerviranje...“.

- Te rečenice nisam ja izmislio, njih je iznjedrio žanr. Zombi, odnosno živi mrtvac, predstavlja tumor suvremenog društva. Ako tumor razara organizam, onda zombi svijet oko sebe razara na sebi svojstven način. To nisu rečenice koje su upućene horor “geekovima“. Za njih više ne pišem. Taj sam period prerastao. Da danas pišem “Blackout“, vjerojatno bih ga drukčije napisao. Namjera mi je doprijeti do ozbiljnijih čitatelja. “Geekovi“ i frustrirani “wanna be“ pisci koji se okupljaju na forumima ovaj roman ionako neće shvatiti u domeni horora.

“U strahu su svi blagoglagoljivi“, netko će ispaliti u knjizi. Je li vi osobne strahove projicirate na papir?


- Nekih osobnih strahova nemam. Strah u današnjem društvu uvijek je isti, a taj je: ako živiš pošteno, kako ćeš onda spojiti od prvog do prvog u mjesecu? Drugi strah koji osjećam više je opreznost. Ne volim licemjere! Ne volim idiote koji su s tobom dobri, a potom ti zabijaju nož u leđa čim im se okreneš. No, to je opet stara priča. Stara koliko i sam ljudski rod.

Kad su vam se posljednji put, na filmu i u stvarnosti, noge presjekle u koljenima, a ježuri kliznuli s leđa?

- Na filmu je to bilo u Fincherovoj “Sedmici“, a u životu je to bilo za vrijeme studija. Preživio jesam strah kada sam, kao student književnosti, preko noći morao napustiti stan u kojem sam živio. Stari i stara, koji su mi sobu iznajmili, redovito su se tukli, a kad sam ja intervenirao, tijekom jedne noći imao sam lijep posjet u sobi kada su me na “vrlo pristojan način“ zamolili da iz stana izađem jer ja remetim njihov idiličan odnos.

Scenarij za horor film je spreman

Jeste li upoznati s novim, krajnje  brutalnim valom srpskih horora (“Život i smrt porno bande“, “Srpski film“...) koji su napravili boom u svijetu?

- Upoznat jesam, ali ih još nisam gledao. Sve što sam vidio jesu snimke sa YouTubea.

Hoćemo li, sukladno tome, vidjeti prvi moderni hrvatski horor - ekranizaciju vaše “Mrtve straže“ za koju je odobren scenarij na natječaju Splitskog vijeća za film? Šuška se da bi Kristijan Milić (“Živi i mrtvi“) mogao režirati? Ako ne, biste li, eto, dali scenarij u ruke Srđanu Spasojeviću (“Srpski film“)?

- Scenarij sam napisao i s redateljem Kristijanom Milićem imao već nekoliko poslovnih ručaka gdje smo raspravljali o cijelom projektu. A za ovo drugo ne znam. Čovjek nikad ne zna što mu nosi sutra.

Sudeći po knjizi, držite da su reality showovi, s “dvije iritantne voditeljice kao da su prije snimanja progutale metlu“, nasilniji od filmova pa će tako nasilje eskalirati “uživo na TV-u“, gdje će se zubi zabijati u vrat “pred cijelom nacijom“. Zapravo, sve i jest počelo u studiju “komercijalne televizije“ koja, očito, proizvodi zombije...

- Komercijalne televizije proizvode zombije. Imate kabelsku? Okrećite malo programe! Novi reality showovi prelaze granice dobrog ukusa. Novi proizvod svega toga jesu porno realityji. Osobno, ne gledam reality showove. Nije me stalo do tih ljudi koji se tamo prijavljuju. U životu mi ništa ne znače, a niti će mi ikad išta značiti. Osim toga, kad se netko prijavi u reality show, onda ti mora biti jasno da je toj osobi karijera dobro uzdrmana pa se hvata za svaku slamku. Ne znam uopće koji je smisao takvih programa. Al’ opet, ako netko ima volju plaćati za takvo smeće, tko mu to može zabraniti.

Politička metafora sastavni je dio svakog dobrog (zombi) horora. U “Točki dezorijentacije“ odlično ste opisali stanje kolektivne svijesti u Hrvata blisko poetici crne komedije. “Turbo Cecu“ slušaju “mladići u ranim 20-ima, odjeveni u crnu majicu sa šahovnicom i velikim U preko nje“, junaci se “razmahuju Hrvatstvom“, “u jeku (zombi) krize premijer daje ostavku“ i “zemlja odlazi u ku... zajedno s njegovim odlaskom“, a “hrvatski stilisti i zečice velikih sisa smiju se s naslovnica svojih knjiga“... Komentar?

- Pa mislim da ovih nekoliko misli same za sebe sve komentiraju. Ono što odavno narod govori, ja sam samo prenio u svoju knjigu. Ponekad imaš osjećaj da netko stoji sa strane i namjerno pritišće botune kako bi sve išlo k vragu! Ispada da sebe doživljavam kao pisca koji stoji pored zahodske školjke, promatra svijet oko sebe i povlači vodu, no nuždu obavljaju drugi, a ne ja. To je politička metafora ove knjige.

Zemljom također vlada “unakrsna vatra vjerskih i nacionalnih razlika“. Pojedini dijelovi Hrvatske gore u plamenu kao u najtežem ratnom razdoblju, a kad likovi vide zombija odjevena u ustašku odoru, reći će: “Ne razumijem, uvijek sam mislio da bi se prije četnik pretvorio u zombija nego ustaša!“.

Sjene duhova prošlosti, “povampirenih četnikuša ili ustašica“, još se nisu povukle?

- Ja sam pesimist po ovom pitanju. Mi sutra možemo ući u Europu, no mentalitet se opet neće promijeniti. Uvijek će ostati ono što kažu TBF-ovci: “Čiji je stari bija ustaša, a čiji partizan?!“ To je sudbina ovog malog naroda. Možeš mijenjati dres, ali dušu ne možeš. U kojoj god da se budućnosti našli, uvijek će se raspredati o istoj prošlosti.

Dakle, demoni su doista u nama i Hrvati vode “hladni rat sa samima sobom“?

- Hrvati su, očito, sami sebi najveći neprijatelji. Ja novine više ne čitam, a i ne gledam televiziju. Volim miran život. Svaki dan izviru nove afere, a sudionici su opet, ma vidi vraga, Hrvati. Možda bi se ova zemlja jednog dana metaforički trebala nazvati “Životinjska farma“!

Razorna je i ova misao: “Do jučer smo imali hrvatsku vlast, danas imamo zombije, a kakav nam je horoskop, poslije ovoga vjerojatno ćemo opet imati hrvatsku vlast...“, potkrijepljena scenom u kojoj, pretvoreni u zombije, saborski zastupnici u javnoj kuhinji prestravljenu sirotinju love za ručak...

- Ako nemamo HDZ, imamo SDP, ako nemamo SDP, imamo HDZ. Eto začaranog kruga. Političari se mijenjaju, zaduživanja su i dalje sve veća. Od 1991. godine naovamo, možemo li istaći da se išta dobrog dogodilo? Nisam jugonostalgičar, ali činjenice govore za sebe!

Živi mrtvaci u “Hajdukovu“ dresu

“Točka dezorijentacije“ dostiže vrhunac kad se radnja preseli u Dalmaciju, konkretno Split, a zombiji pred nogometni derbi bauljaju u “Dinamovu“ i “Hajdukovu“ dresu. Ne volite balun?

- Ne volim utakmice niti bilo kakva nogometna okupljanja, upravo iz razloga što su me idiotske strasti navijača otjerale sa stadiona. Radije ću otići na heavy metal koncert i znati iz kojeg vraga sam iduće jutro promukao. Jednako kao što mi je još uvijek zabavnije pogledati “ultimate fight“ jer mi je i taj sport razumniji od onoga što se općenito događa u našem nogometu.

Odaslali ste i neizbježnu poruku o potrošačkom svijetu a la “Zora živih mrtvaca“, s obzirom da zombiji harače u buticima po Bosanskoj ulici, a preživjeli pronalaze sklonište u trgovačkom - centru “Joker“..

.
- Nekidan sam vidio mladu mamu koja nezainteresirano drži dijete za ruku dok sva razgaljena kokodače na mobitelu. Kad ju je dijete nešto upitalo, okrenula se i udarila ga takvom silinom po licu da je i mene zaboljelo. Nakon toga je ušla u butik s cipelama gdje je oduševljeno proučavala nove modele cipela. Dijete je za to vrijeme i dalje plakalo. Treba li tu komentar?

Preživjelim ljudima splitski gradonačelnik osobno, na TV-u, “demonstrira kako ubiti zombija“, uz beštimju “jebem ti ‘vaku kulturu“ kad mu njegova krv šporka košulju?!

- Kultura je danas relativan pojam. Imamo stari Split i imamo novi Split. I onda kažu da su stanovnici jednog i drugog Splita još uvijek na isti način kulturni. A krvi ti Is’ove, a valjda jesu… (smijeh)

Epilog te scene jest da se žena iz Zagreba pita “ko je tu bil’ zombi“!? - Pa, u današnjem se vremenu više ni ne razlikuje moderan čovjek od zombija. Bilo postupcima, bilo riječima, bilo djelima…

Opet malo metatekstualnosti - voditelj multipleksa u sklopu “Jokera“ traži kopiju “Dnevnika živih mrtvaca“ koju bi prikazao zombijima i potom ih digao u zrak. Evidentno po uzoru na metafilmsko finale Tarantinovih “Nemilosrdnih gadova“?

- Sama knjiga daje odgovor. Hrvati bi zasigurno gledali film o svom narodu, baš kao i Srbi. Zdrava logika onda nalaže da bi zombiji gledali film o sebi. Gdje ćeš onda bolje od Romerovog uratka, a dizanje zombija u zrak po uzoru na Tarantina samo je oblik klopke koju je moj lik smislio, a smislio ju je zato jer je veliki filmofil, baš kao i ja.

Tu je i citirana scena iz Tarantinova “Paklenog šunda“ koja “najbolje prikazuje naše vrijeme“ i “predstavlja lijepu našu stvarnost“. Šećer na kraju?

- Danas si sretan i na svijet oko sebe gledaš sa osmijehom, a onda BUM i sve ode k vragu. Uobičajena priča. Tko ti je kriv kad si naivac, pa vjeruješ svakome tko ti kaže da će sutra biti bolje! Nema tu velike filozofije.

MARKO NJEGIĆ, foto: JOŠKO ŠUPIĆ/CROPIX

Pet kratkih komada

•• Horor pisci, Stephen King ili Clive Barker?
-Stephen King. Bez daljnjega. On me je navukao na čitanje ovakve literature.
•• Novi horor redatelji, Marcus Nispel ili Alexandre Aja? 
Simultano. I jedan i drugi. Nispel ima postmodernistički kadar i zna uhvatiti sve one bitne stvari u psihološkom hororu. Aja je redatelj koji zna šokirati, a umjetnički je šok i više nego potreban. Znači, Marcus Aja (smijeh).
•• Jessica Biel ili Jamie Lee Curtis kao horor heroine?
Jamie mi je bila i ostala heroina horor filma, ali ne mogu još uvijek zaboraviti Jessicu u Nispelovom “Teksaškom masakru motornom pilom“.
•• Francuski ili japanski horori?
Žanrovski filmovi dijametralne razlike. Čovjek se treba prilagoditi novom valu francuskog horora. Meni ne smeta, ali oni nisu za svakoga (“Carski rez“, “Granice“). Volim dobru i napetu priču, ali više mi odgovara psihološki moment kod Japanaca.
•• “Slagalica strave“ ili “Hostel“ “Hostel“.
Više cijenim Elija Rotha kao redatelja. Franšiza “Saw“ postala mi je neinteresantna zbog pretjeranosti nastavaka.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/mislav-pasini-napisao-sam-horor-u-kojemu-se-kerum-bori-protiv-zombija-110425 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=09845a1e2006d4a459a331c2c1437ad5598311c0 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Mislav+Pasini%3A+Napisao+sam+horor+u+kojemu+se+Kerum+bori+protiv+zombija&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fmislav-pasini-napisao-sam-horor-u-kojemu-se-kerum-bori-protiv-zombija-110425 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fmislav-pasini-napisao-sam-horor-u-kojemu-se-kerum-bori-protiv-zombija-110425 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Mi sutra možemo ući u Europu, no mentalitet se opet neće promijeniti. Uvijek će ostati ono što kažu TBF-ovci: “Čiji je stari bija ustaša, a čiji partizan?!“ To je sudbina ovog malog naroda. U kojoj god da se budućnosti našli, uvijek će se raspredati o ist [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SPLITSKI PISAC U NOVOM ROMANU ‘TOČKA DEZORIJENTACIJE’ PUSTIO je S LANCA VOJSKU ŽIVIH MRTVACA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaSPLITSKI PISAC U NOVOM ROMANU ‘TOČKA DEZORIJENTACIJE’ PUSTIO je S LANCA VOJSKU ŽIVIH MRTVACA

Mislav Pasini: Napisao sam horor u kojemu se Kerum bori protiv zombija

Piše PSD.
4. rujna 2010. - 17:51
Krvožedni zombiji su među nama. S lanca ih je pustio splitski pisac Mislav Pasini (“Blackout“, “Mrtva straža“, “Sumrak razbijenog uma“) u najnovijem, četvrtom romanu “Točka dezorijentacije“.

A što se događa u takvim situacijama, znate ako ste pogledali barem jedan zombi film u životu, recimo staru Romerovu ili novu Snyderovu “Zoru živih mrtvaca“.

asinijev roman još je i zanimljiviji – radnja se ne događa u Americi, nego u sve “dezorijentiranijoj“ Hrvatskoj. “Dawn Of the Dead“ spomenut je ovdje namjerno kao referencija s obzirom na to da preživjelim ljudima konačno utočište predstavljaju šoping centri poput zagrebačkog “Importannea“ ili splitskog “Jokera“.

Njihovi pripadajući “šareni...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. svibanj 2024 08:41