StoryEditorOCM
ZabavaFILM TJEDNA

Nosferatu: Glumački tandem Depp - Hoult nosi horor koji zna izazvati strah kao u najboljim vremenima filmova strave

Piše Gabrijela Bijelić
7. siječnja 2025. - 08:15

Kad je daleke 1922. iz književnosti prenesen u novi medij, vampir Nosferatu je očnjacima i kandžama pokorio svijet nijemog filma. Ekranizacija neautorizirane prerade romana ‘Dracula‘ Brama Stokera isprepadala je tadašnju publiku, a Max Schreck stekao status polubožanstva zbog uloge neumrlog grofa Orloka. Stotinjak godina kasnije transilvanijski plemenitaš krvopija vratio nam se u modernoj verziji s redateljskim potpisom Njujorčanina Roberta Eggerta, zaljubljenika u povijesno i okultno (Vještica, Svjetionik, Sjevernjak).

image

Lilly - Rose Depp prenašila je očekivanja

Eggert se prihvatio originalnog predloška bez ambicija za osuvremenjivanjem fabule i podmetanjem parabola koje bi upućivale na aktualni trenutak globalne izgubljenosti, što se pokazalo kao mudar odabir. Novi je Nosferatu ono što je oduvijek i bio, svevremensko utjelovljenje zla, nakaza koja se hrani tuđim strahovima i napada iz potaje. Za sve te osobine u ovom rasnom gotičkom hororu glavnom su liku dveri širom otvorene, a ambijent kao izmišljen.

Mračna snoviđenja, zlokobni krajolici, često monokromatsko poigravanje bojama, sve to pridonosi postizanju ugođaja jeze koja je posebno intenzivan u prvoj trećini zapleta. Prizor otvaranja vrata natkrivene konjske zaprege bez kočijaša na snijegom zametenoj pustopoljini dobar je primjer bildanja napetosti što se gledatelju uvlači u kosti. Fizičko približavanje Nosferatua svojoj telepatskoj družici dodatan je prilog izazivanju prepasti.

Odmicanjem radnje tenzičnost očekivano opada, no osjećaj nelagode ne jenjava jer ga se redovito podgrijava igrama svjetla i sjene, nagovještajima, karnalnim scenama... Eggert tijekom dvosatnog trajanja ovog vampirskog pira ne ispušta uzde iz ruku i potvrđuje se kao dobar navigator. Atmosferičnost postiže doziranim ukazivanjem glavnog negativca. Bill Skarsgard fizičkim je neprepoznatljiv pod maskom ukletog Orloka, ali i ispod krabulje njegova prisutnost zastrašuje. Radnju u svijetu ovostranog suvereno nose filmski supružnici Hutter, Ellen (Lily-Rode Depp) i Thomas (Nicholas Hoult).

Mlada Depp, kći kontroverznog glumca Johnnyja Deppa i francuskog modela i pjevačice Vanesse Paradis izvanredno se snalazi u ulozi opsjednute žene, izgledom krhke, gotovo eterične, individue čije unutarnje borbe s demonom kulminiraju fatalnim bliskim susretom i jezgra su svekolikog zapleta.

Glumački besprijekorno Mademoiselle Depp prati Britanac Hoult, zlikovac iz nedavnog ‘vatrogasnog‘ hita Angeline Jolie. Houltov suprug Thomas, Nosferatuov antipod u svojoj je dobroti izložen i ranjiv, no i takav krajnje odlučan braniti najmilije.

image

Uloga veterana Williama Defoea ostala je nedorađena

U novom Nosferatuu gostuje i senior William Defoe koji, ne vlastitom krivnjom, ostaje karakterno nerazrađen, što je šteta jer bi njegov neshvaćeni švicarski alkemičar i mistik trebao biti ključna figura u razotkrivanju vampirskih zlodjela.

Aaron Taylor- Johnson, glumac koji se spominje kao novi Bond, u epizodi nevjernog Tome Friedricha Hardinga pokazuje zanatsku svestranost, a Ralph Ineson kao racionalni dr. Wilhelm Sievers nedovoljnu iskorištenost.

Eggertov horor povremeno pati od poremećaja ritma, usporena ekspozicija prema završnici prerasta u preveć žestoku nisku vanjskih podražaja (finalno svanuće jednostavnošću pomalo podsjeća na Sumrak sagu!), no i takav spada u gornji dom žanra koji već neko vrijeme nije ni blizu zenita kvalitete. I šalje još jednu poruku, manje vezanu uz nadnaravno, a mnogo više uz materijalno. Nekretninski biznis može vas, poručuje Nosferatu, stajati glave.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07. siječanj 2025 08:16