Nedopustivo je da Orco grupa ili bilo koja druga kompanija diktira razvoj otoka, a za to su odgovorni gradonačelnik, gradska vlast i Turistička zajednica |
piše maja zrnić / epeha |
Bivši saborski zastupnik, doktor fizike Tonči Tadić, ljetuje na rodnom Hvaru odmarajući se s obitelji u svojoj kući, u starome dijelu Staroga Grada.
Porazgovarali smo o promjenama na otoku Hvaru, a naročito o Sunčanom Hvaru i Orco grupi koja je preuzela i vodi najveći hotelski lanac u gradu Hvaru.
Odjeknule su ovoga ljeta dvije velike vijesti s otoka Hvara u centralnim informativnim emisijama. Dobra vijest je proglašenje gradske jezgre Staroga Grada i starogradskog polja, tj. Farosa i Hore, UNESCO-ovom baštinom, a ona loša je reportaža o prljavom i skupom Hvaru. Kako ste Vi doživjeli te vijesti s otoka Hvara?
- Po mom sudu veliki problem čitavog otoka Hvara, a posebno grada Hvara, jest da svoj turistički koncept temelji isključivo na moru i suncu te after beach partyjima, zaboravljajući pri tome da ima vrlo bogatu antičku, renesansnu i srednjovjekovnu baštinu u Hvaru, Starom Gradu, Vrboskoj i Jelsi, posebno u ravnici Starogradskog polja koja je, eto, dio UNESCO-ove svjetske baštine.
Znajući koliki je interes, npr. u Japanu, za posjećivanjem UNESCO-ovih lokaliteta u Europi, smatram da otok Hvar svoju turističku ponudu može i treba rastegnuti na čitavu godinu, a ne samo na ovih par ljetnih mjeseci.
Pred čitavim otokom Hvarom je, dakle, vrijeme koje treba iskoristiti za potpuno redefiniranje koncepta turizma. Jer od ovog kolovoza Starogradsko polje i Stari Grad su na listi UNESCO-a, jednako kao i Dubrovnik ili Trogir, kao Taj Mahal, Machu Picchu, Beč, Venecija ili Angkor.
Skupi i prljavi Hvar
Reportažu o prljavom i skupom Hvaru treba uzeti s rezervom. Također trebamo biti svjesni da je grad Hvar ipak nakon 1995. bitno promijenio strukturu turista u odnosu na razdoblje prije 1990., prema turistima plićeg džepa, a danas je mijenja u suprotnom smjeru, prema turistima dubljeg džepa. Strukturu turista u gradu Hvaru u mnogočemu definira većinski vlasnik Sunčanog Hvara.
Idemo se vratiti na početak privatizacije Sunčanog Hvara. Zašto ponuda Termi Čatež nije prihvaćena?
- Ja sam se 2002. suprotstavio pokušaju privatizacije Sunčanog Hvara, i to ponajprije zato što ona nije sadržavala dovoljnu količinu investicije u Sunčani Hvar. Od 62 milijuna kuna trebalo je biti svega 10-ak milijuna kuna izravnih investicija, dakle svježeg kapitala. A ostatak od 52 milijuna kuna trebalo je doći iz kredita na hipoteku Sunčanog Hvara. To mi se nije činilo kao dobro rješenje, a također mi se nije sviđala ideja da se odgovornost za turizam u Gradu Hvaru time prenese na Terme, koje nemaju iskustva s vođenjem jedne turističke destinacije.
I onda, nakon promjene vlasti, imamo novi eksperiment?
- Nakon promjene vlasti u Hvaru smo dobili novi eksperiment. Vlada Ive Sanadera, suočena s velikim otporom građana Hvara privatizaciji Sunčanog Hvara, proglašava da će se ubuduće raditi na principu javno-privatnog partnerstva, izbjegavajući pojam “privatizacija”.
Unatoč tome što u Europi nemamo primjer ni iskustava s javno-privatnim partnerstvom u turizmu! Kada govorimo o hotelijerstvu u Dalmaciji, hoteli nisu nastali od privatnog kapitala, nego od kredita koje su otplaćivali Grad i država, voljom građana toga grada, da tako osiguraju sebi radna mjesta i razvoj kroz kvalitetno hotelijerstvo. Zato mora postojati interakcija Grada i privatiziranog hotela.
Vladari otoka
- Ovaj eksperiment u Hvaru nema nikakve veze s javno-privatnim partnerstvom, sa Smjernicama o javno-privatnom partnerstvu koje je usvojio Sabor, ni sa Green Paperom EU-a o javno-privatnom partnerstvu.
Koriste li Grad Hvar i Turistička zajednica kvalitetno privatni smještaj?
- Hvar je još davno brendiran i doista je vrlo teško okriviti isključivo Orco grupu za stanje u gradu Hvaru kada je riječ, primjerice, o cijenama smještaja. Još uvijek imate skoro dva puta više ležajeva u privatnom smještaju. Posebni je problem što Orco grupa nikad nije vodila jednu cijelu turističku destinaciju. Oni imaju iskustvo u upravljanju nekretninama, ali nikad nisu upravljali svim hotelima u jednom gradu, odnosno vodili marketing jedne turističke destinacije kao što je u ovom slučaju Hvar.
Za mene je nedopustivo da jedna tvrtka na sebe preuzme marketing čitave destinacije kao što je grad Hvar ili čak čitavog otoka Hvara. To ipak mora biti posao TZ, koja snosi svoj dio odgovornosti za sezonu.
Na koji se način treba pristupiti rješavanju problema u gradu Hvaru?
- U prvom redu radi se o nužnosti da se očuva transparentnost, dakle obznaniti sadržaj sporazuma i razinu investicije u Sunčanom Hvaru, definirati do kojeg je pomaka došlo u zapošljavanju u Sunčanom Hvaru te odrediti budućnost nacionalizirane imovine i imovine Katoličke crkve.
Potrebno je da se temeljem transfera dionica uspostavi partnerski odnos između Grada kao dioničara i Orco grupe kao dioničara. Potrebno je da Grad Hvar sa svoje strane definira koji su njegovi strateški ciljevi u turizmu, da otočna i državna vlast shvate kako nije dobro da jedna jedina kompanija upravlja svim hotelima u gradu. Odnosno da nije dobro da jedna kompanija, ma koja ona bila, upravlja svim hotelima na čitavom otoku ili vodi marketing jednoga grada ili čitavog otoka.
Koja je svrha dodjele Gradu Hvaru 25� dionica Sunčanog Hvara?Moja inicijativa da se Hvaru, Dubrovniku, Opatiji i drugim gradovima na Jadranu dodijeli 25� dionica najveće hotelske kuće u tom gradu, išla je za uspostavom partnerskog odnosa većinskog vlasnika i Grada kroz sporazum dioničara. Moj cilj nije bio isključivo i puko dioničarstvo, iako bi Hvar imao i financijske koristi od toga. Na žalost, do tog transfera dionica nije došlo na vrijeme, a svoju odgovornost u svemu tome snosi i hrvatska Vlada, i hvarski gradonačelnik, i Poglavarstvo. Sad smo u situaciji da umjesto transfera dionica, koje su u ono vrijeme činile 25� svih dionica i vrijedile po 260 kuna, danas imamo transfer dionica koje više ne čine 25�, a dionice vrijede po 105 kuna. Tu razliku treba uzeti u obzir! |