Obalazbog bure

Potpuni kaos nakon havarije: ’nestale’ kajakaše na moru tražilo ‘pola’ Dubrovnika, a oni se šetali Gradom

Piše Pišu: Antun Hauswitschka/Anđelka Kelava
26. rujna 2023. - 22:59

Pomorska havarija koja je u ponedjeljak poslijepodne mogla vrlo lako završiti tragično okončala se sretno za izletnike koji su kajacima obilazili dubrovačke atrakcije, povijesnu gradsku cjelinu i otok Lokrum.

Naime, iznenadni olujni udari bure prevrnuli su, po svemu sudeći, šest od 19 kajaka, koliko ih je u tom trenutku bilo na moru između dubrovačke povijesne cjeline i otoka Lokruma.

Cijelo poslijepodne u ponedjeljak tragalo se na moru u dubrovačkom akvatoriju za troje kajakaša, turista koji, kako se u utorak ujutro utvrdilo, nikad nisu ni nestali! Koliko je točno na kajacima bilo izletnika – nevjerojatno, ali istinito – još uvijek se sa sigurnošću ne može reći, no prema informacijama koje smo prikupili od spasilaca, dubrovačkih skipera i ribara, šestero kajakaša spašeno je iz mora, dok ih je četvero spas našlo na plaži u Betinoj spilji nadomak Grada.

Vesla izvučena iz mora

Tonči Plazibat/Cropix

Iznenadna bura

Po dvoje turista iz mora su izvukli skiperi i posade brodica “Lokrum” i “Neptun2”, te “dežurni” dubrovački spasilac Dominko Radić, dok je skiper Maro Rimac sa svojim gliserom u povijesnu gradsku luku dovezao kajakaše iz Betine spilje.

No u zraku je ostala visjeti sudbina još troje turista koji su tog poslijepodneva na Lokrumu unajmili kajake, pa je pokrenuta potraga na moru, koja je zbog mraka obustavljena navečer. U utorak je lučki kapetan Mato Kekez novinarima kazao kako su svi kajakaši ipak na broju pa potraga neće biti nastavljena.

– Jučer smo vidjeli da fale dva kajaka, jedan dvosjed i jedan jednosjed koji nisu pronađeni na moru, pa se išlo na Lokrum i tamo su nađeni – izjavio je Kekez, a na pitanje hoće li promijeniti nešto oko regulativa vezanih uz kajakaše, kazao je kako će predložiti promjene, no kako Ministarstvo mora donosi Pravilnike te da oni jedino mogu kontrolirati sve što plovi na moru, što stalno i rade.

Spasilac Dominko Radić

Tonči Plazibat/Cropix

Tu informaciju potvrdio nam je i vlasnik kajaka koji se iznajmljuju na Lokrumu Robert Anđušić.

– Gosti koji su bili s našim kajacima uredno su nakon izleta ostavili kajake u Portoču, složili vesla, life jackete i dry bagove, kako se to radi kad se završi tura i otišli natrag brodom. Svim se gostima prije nego krenu na izlet objasni kako se vesla, kako se ponaša na moru i koristi kajak, jer bez toga se na more ne ide – kaže Anđušić, naglasivši kako je vrijeme u ponedjeljak bilo dobro te kako nisu bili predviđeni udari bure.

– Inače, na Lokrumu je pet kajaka u vlasništvu tri agencije i jednog, kad su brojili, nisu vidjeli od koje je agencije. Moj je prijedlog bio da se svi kajaci obilježe, da se zna čiji su. Moji su kajaci svi obilježeni, e sad je druga stvar što neki imaju 15, 20 i 30 neobilježenih kajaka.

Lučki kapetan Mato Kekez

Anton Hauswitschka

Nitko nije odgovoran

Zbog toga smo Lučkoj kapetaniji poslali dopis i naveli da ti ljudi prave probleme s neobilježenim kajacima, no nitko nije odgovorio ni išta učinio po tom pitanju – ističe Anđušić, dodajući kako se svi iznajmljivači svako jutro informiraju o vremenskim prilikama kako bi znali hoće li taj dan uopće iznajmljivati kajake.

No kako se može dogoditi da nitko ne zna koliko je izletnika na moru u kajacima i o kome se radi, te je li moguće da su nadležne službe primorane apelirati na hotelijere i iznajmljivače da im jave nedostaje li im neki gost, kao što su pozivali iz policije.

Ni dubrovački lučki kapetan nije znao odgovoriti na pitanje koliko je ljudi u ponedjeljak poslijepodne bilo u kajacima. Znao je da je na moru bilo 19 kajaka, a broj izletnika, kako je kazao, nije im bio poznat.

– Nemam točno taj podatak. Svi koji su bili s vodičima odmah su spašeni i izvučeni vani.

Tri osobe koje su samostalno unajmile kajak bez pratnje vodiča te su osobe za kojima se tragalo – odgovorio je, te dodao kako u ovom slučaju nitko nije odgovoran.

– Nemamo propisano ništa da bismo ga sankcionirali jer on je legalno iznajmio kajake i to je rizik izletnika koji su preuzeli. Može se ovako nešto dogoditi svaki dan. Dogodio se, evo, i u riječkom akvatoriju sličan slučaj. Propis je takav da se ne traži od njih evidencija. Da ja izdajem kajake, ipak bih vodio evidenciju – pojasnio je Mato Kekez, te naglasio kako iznajmljivači trebaju upozoriti izletnike na moguće vremenske neprilike.

Posada broda ‘Zrinski’ nakon akcije

Ahmet Kalajdžić

– To je rizik i volja onoga tko iznajmljuje. Ja nemam ovlasti ni odredbu da im zabranim iznajmljivanje – zaključio je šef dubrovačke Lučke kapetanije, a na pitanje je li se broj kajakaša mogao utvrditi po fiskalnim računima za iznajmljivanje kajaka, odgovorio je kako se oni time ne bave.

Zanimalo je novinare smiju li kajaci ploviti plovnim putevima kao što je lokrumski ili šipanski kanal, posebice jer su tijekom valovitog mora teško vidljivi.

– Smiju ploviti plovnim putevima, ali samo 500 metara udaljeni od obale i moraju se pridržavati pomorskih pravila kao i svako drugo plovilo – odgovorio je Mato Kekez.

Pronađeni i izvučeni kajaci

Ahmet Kalajdžić/

SVI U AKCIJU SPAŠAVANJA

Skočili ribari, skiperi, mornari...

Dubrovački ribar Vlaho Čejović sudjelovao je u ponedjeljak u potrazi i spašavanju kajakaša kod Lokruma.

– Zatekao sam se na mulu kad su mi s broda Galešnik rekli da tonu ljudi s kajacima i da treba hitno pomoći u potrazi. Odmah smo isplovili i na moru zatekli brodove "Lokrum" i "Neptun 2", koji su već izvukli svaki po dvoje ljudi.

Pokupili su sve ljude iz "prve ture", a dalje nisam mogao ploviti od jakog vjetra i valova koji su nas visoko zapljuskivali. Nadam se da se nešto ovakvo više nikad neće ponoviti – rekao nam je Čejović.

Nedjeljko Antunović s broda "Galešnik" istaknuo je kako su učinili samo ono što im je bila dužnost, a još jedan sudionik akcije spašavanja, skiper Maro Rimac, zadovoljan je što je nezgoda prošla bez stradalih. A. Kalajdžić

KAPETAN KRISTIJAN BEZDAN:

Sve se odigralo u trenu

I brod "Zrinski" Rezervata Lokrum, pod zapovjedništvom Kristijana Bazdana, sudjelovao je u akciji spašavanja. Kapetan i upravitelj stroja Vlaho Duplica te timunjer Ivica Vuleša, kao i cijela posada, spremno su se odazvali pozivu u pomoć.

– Sve se odigralo u kratkom vremenu. Mali brod "Lokrum" Žarka Knega jučer oko 14.30 isplovio je na panoramu oko zidina i dojavio kako su se kajaci prevrnuli. Mi smo bili na vezu u starom Portu i po nalogu dubrovačke Lučke kapetanije odmah smo isplovili u akciju traganja i spašavanja. Tragali smo negdje do 17 sati i pretražili područje u krugu pet milja oko Lokruma.

Naišli smo na prazne kajake i plutajuće stvari, prazne boce pića i dokumente. No ljude u moru nismo vidjeli. Poslije smo doznali kako je većina spašena, te da fale još neke osobe za kojima se traga – ističe Kristijan Bazdan. A. Kalajdžić

SPASILAC DOMINKO RADIĆ:

Iznajmljivači ne znaju koliko im fali ljudi

Dubrovčanin Dominko Radić uključio se u još jednu akciju spašavanja ugroženih na moru.

– Dobio sam dojavu, izašao sam defora Lokruma, vidio četiri-pet izvrnutih kajaka. Plutali su osobne stvari i dokumenti. More mi je prelazilo preko barke, toliko su visoki bili valovi, na refule je puhalo i do 80 kilometara na sat. U akciji je sudjelovao i brod "Galešnik" iz Cavtata. Ja sam zvao brod "Danče" da izađu. Priključila se i "Skala".

Našao sam tri kajaka prevrnuta, plutali su dokumenti, ali nema ljudi. Uspio sam spasiti dvojicu, ali ništa nisu govorili jer su bili u šoku. Zabrinjavalo me što sam našao i dva prsluka kako plutaju – kaže nam Radić.

– Vlasnici kajaka kontradiktorno su govorili koliko im fali ljudi. Policija s jednim i drugim gliserom je intervenirala, ja više nisam mogao izdržati zbog valova koji su mi se prelijevali preko barke – kazao je Dominko nakon povratka s mora.

A. Kalajdžić

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?