StoryEditorOCM
4 kantuna"BOTOVI" U AKCIJI?

Objavili smo ankete o Milanoviću i Primorcu: nakačili se ‘Amerikanci‘ i poremetili rezultat. Ali nije to samo čudno...

Piše VIJESTI SD
8. siječnja 2025. - 15:43

Ove nedjelje održat će se drugi krug predsjedničkih izbora u RH, na kojem će "snage odmjeriti" aktualni predsjednik Zoran Milanović i njegov izazivač Dragan Primorac, kandidat HDZ-a i partnera.

Slobodna Dalmacija je tim povodom objavila dvije ankete - jednu u kojoj smo naše čitatelje pitali za koga će glasati u drugom krugu i drugu u kojoj smo vas pitali tko je ostavio bolji dojam na jedinom sučeljavanju održanom na HRT-u u utorak navečer.

Te dvije ankete, prije nego što smo ih deaktivirali "vidjelo" je ukupno 211.334 IP adresa, a svoj glas je dalo njih ukupno 142.250. Kažemo "IP adresa", jer se u obje ankete dogodilo nešto izuzetno čudno.

Prva anketa (nedjelja)

Prvu anketu, u kojoj smo čitatelje pitali za koga će glasati u drugom krugu, objavili smo u nedjelju (5. siječnja) u 14:48, a ponuđene su tri opcije:

1. Zorana Milanovića

2. Dragana Primorca

3. Neću glasati.

Nakon nekoliko sati i otprilike 50.000 glasova, Milanović je uvjerljivo vodio ispred Primorca, no onda se rezultat gotovo izjednačio.

Nakon što smo ušli u analitiku vanjske aplikacije koju koristimo za ankete, uvidjeli smo da je čak 39 posto onih koji su vidjeli anketu iz SAD-a, a po jedan posto iz Njemačke i Velike Britanije. Iz Hrvatske je bilo samo 58 posto onih IP adresa koji su vidjeli anketu, što je u najmanju ruku nesvakidašnje kada je u pitanju Slobodna Dalmacija.

Da stvar bude zanimljivija, ta prva anketa podijeljena je putem Whatsappa, Facebooka i X-a samo 490 puta...

A da stvar bude još zanimljivija, čak 40 posto glasova došlo je s desktopa (stolnog računala ili laptopa), a samo 60 posto s mobitela, što je izuzetno čudno za današnje vrijeme.

Uvidjevši da je u pitanju nešto čudno, deaktivirali smo tu anketu, jer nam se rezultati nisu činili reprezentativnima, a kada smo u utorak navečer objavili drugu anketu, dogodila se identična stvar.

Druga anketa (utorak)

Drugu anketu objavili smo za vrijeme sučeljavanja na HRT-u utorak (7. siječnja) navečer, točnije u 21:28.

Tu anketu vidjelo je 85.727 IP adresa, a njih 65.696 je dalo glas, od čega je 60 posto reklo da je u sučeljavanju bio bolji Primorac.

No, ovaj put je udio IP adresa iz SAD-a bio još veći, toliko da je nadišao čak i one iz Hrvatske. Naime, čak 47 posto onih koji su vidjeli anketu bilo je iz SAD-a, a 46 posto iz Hrvatske. Na Njemačku i Veliku Britaniju ovaj put je otpalo po 2 posto.

Kao i u slučaju prve ankete, ona je podijeljena nesrazmjerno malo puta društvenim mrežama u odnosu na količinu glasova iz SAD-a. Ovaj put radi se o brojci 352.

Što se tiče uređaja kojima je anketa prikazana, udio mobilnih uređaja ovaj put je bio samo 48 posto.

Nakon što smo vidjeli da je aktivnost na našoj anketi ponovno bila neobična, ovaj put u još ekstremnijem obliku, deaktivirali smo i tu anketu.

Treba naglasiti da se identična stvar dogodila i u anketi Jutarnjeg lista, što, kada se stavi u kontekst s naše dvije ankete, daje naslutiti da se baš i ne radi o slučajnosti te da postoji velika vjerojatnost da je riječ o takozvanim ‘botovima‘.

Što su to ‘botovi‘?

‘Bot‘ je automatizirani softver koji odrađuje specifične zadatke ili aktivnosti u ime korisnika. Najčešće se koristi za slanje promotivnih poruka, primjerice, na društvenim mrežama, gdje također mogu automatski zapratiti profile na društvenim mrežama, lajkati objave, dijeliti sadržaj i čak slati direktne poruke, pretvarajući se da je riječ o stvarnoj osobi.

No, također se mogu koristiti i za razne druge svrhe na internetu za koje su programirani da "glume" stvarne osobe, kao što su, primjerice, ankete.

Forbes je u članku iz travnja prošle godine naveo da na botove otpada gotovo polovica globalnog internetskog prometa, od čega su ‘loši botovi‘ odgovorni za čak trećinu.

Razvojem umjetne inteligencije ubrzao se i razvoj botova, a prema podacima Forbesa najgora je situacija u Irskoj, gdje botovi čine 71 posto internetskog prometa, i Njemačkoj, gdje je ta brojka na 68 posto. Kada je SAD u pitanju, riječ je o 34 posto.

HDZ-ovi botovi

Profil Politika HR na TikToku, kojem u opisu stoji “politička scena na jednom mjestu”, ususret prvom krugu predsjedničkih izbora, postavio je pitanje kupuje li Dragan Primorac pratitelje, istaknuvši da “nerazmjer od 10,9 tisuća pratitelja i samo 17,1 tisuća lajkova ukazuje na sumnjive aktivnosti, podsjećajući na strategije koje je HDZ tijekom parlamentarnih izbora koristio protiv oporbe i građana”.

Nakon što je Faktograf poslao upit TikToku i objavio tekst, iz TikToka su im odgovorili da su uklonili tisuće neautentičnih pratitelja s profila Dragana Primorca. Dok je ranije imao 10.900 pratitelja, nakon uklanjanja preko sedam tisuća botova, Primorac je tada spao na 3.424 pratitelja.

Treba podsjetiti i na to da je u svibnju prošle godine Meta s Facebooka i Instagrama uklonila hrvatsku koordiniranu mrežu 150 lažnih profila i stranica, koju su povezali s članovima Mladeži HDZ-a.

Nakon Gongovog razotkrivanja i prijave, samostalno su istražili slučaj lažnih profila koji su djelovali pod objavama službene Facebook stranice HDZ-a. U njemu su utvrdili da uočeni lažni profili krše smjernice zajednice protiv koordiniranog neautentičnog ponašanja, zbog čega su službeno uklonili 150 profila s ovih društvenih mreža.

08. siječanj 2025 15:43