StoryEditorOCM
4 kantunaPRORAČUNSKA KLETVA

Blokada gradske blagajne ugrožava projekt Hyatt Regency Zadar. Baykan: Moguće je kašnjenje otvorenja hotela zbog Trpimirove obale!

Piše Iva Ivanac
3. srpnja 2024. - 20:51

Grad Zadar već šest mjeseci nema proračun, a na površinu "isplivavaju" raznorazni problemi koje za sobom vuče blokada gradske blagajne. Dok je na snazi tehnički proračun nema ugovaranja novih obveza, što znači da Grad ne može provoditi natječaje javne nabave za brojne projekte o vitalne važnosti za funkcioniranje grada. Jedan od takvih projekata, koji bi trebao promijeniti turističku sliku grada, je projekt izgradnje prvog zadarskog hotela s pet zvjezdica - Hyatt Regency Zadar.

Iako radovi teku po planu, i hotel bi trebao biti završen ove jeseni, njegovo se otvorenje, planirano za travanj 2025. godine, ozbiljno dovodi u pitanje zbog neizgrađenog dijela Obale kneza Trpimira. Odnosno zbog rekonstrukcije i proširenja prometnice ispred hotela, što je obveza Grada Zadra.

- Plan nam je dovršiti gradnju hotela do listopada ove godine, a otvorenje je planirano za travanj 2025. godine, nakon što Hyatt International provede evaluaciju hotela. No svjesni smo jednog rizika koji može utjecati na otvaranje, a to je cesta ispred hotela, kaže Burak Baykan, regionalni direktor Dogus grupe koja u prvi hrvatski Hyatt hotel investira 55 milijuna eura. Baykan ističe kako oni ne mogu predvidjeti kada će projekt rekonstrukcije i proširenja ceste ispred hotela zapravo biti gotov.

- Pred Gradom Zadrom je ozbiljan zadatak realizacije projekta rekonstrukcije Obale kneza Trpimira. Kao što vidite, cesta i prednji dio hotela su nam izrazito bitni, kako po pitanju infrastrukture, tako i zbog kompletnog prometa koji će ići prema hotelu. Hotel je dizajniran, a infrastruktura razvijena prema Detaljnom urbanističkom planu iz 2011. godine. Prema tom planu se cesta ispred hotela proširuje, a tim je planom dozvoljeno proširenje prednjeg dijela ulaza u hotel, naglašava Burak Baykan. Proširenje ceste planirano je prema DPU-u Maraska park iz 2011. godine, ali ne na zahtjev Dogus grupe. Hotel je i projektiran sukladno DPU-u, no ako Grad bude gradio cestu, ona zasigurno neće biti gotova do travnja iduće godine, kada će hotel biti spreman za otvorenje.

- Cesta mora imati određene dozvole za gradnju koje zahtijevaju vremena. Osim toga, Grad Zadar nema proračun i ne smije pokrenuti proces javne nabave za izvođača radova. To su jako važna pitanja za nas koje smo uputili i Gradu Zadru. I u Hyatt Internationalu su svjesni mogućnosti da dio Obale kneza Trpimira neće biti rekonstruiran do otvorenja hotela. Stoga su nam pismeno izrazili svoju zabrinutost jer je za Hyatt izgled glavnog ulaza u hotel i njegov okoliš izrazito važan, ističe Baykan dodajući kako u Gradu daju sve od sebe kako bi zajednički premostili probleme koji su im se našli na putu, kako ne bi bilo kašnjenja kod otvaranja hotela.

- Ovaj problem nije vezan samo uz gradonačelnika i upravne odjele već nam je potrebna podrška i Gradskog vijeća. Vjerujemo, s obzirom da smo prvi Hyatt hotel u Hrvatskoj i najveća greenfield investicija u ovom dijelu regije, kako ćemo pronaći zajedničko rješenje i naići na razumijevanje i podršku Gradskog vijeća, optimističan je Baykan koji će u ime Dogus grupe, ako gradski proračun ne bude uskoro izglasan, predložiti Gradu i Gradskom vijeću moguća rješenja.

- Ako cesta ne bude gotova do travnja, to može ozbiljno utjecati na cjelokupno otvorenje Hyatt Regency Zadar. Hyatt International od nas očekuje konkretne informacije i plan vezan uz realizaciju proširenja ceste. Vjerujem da gradske vlasti i Gradsko vijeće prate što se događa u hotelu te da će nam biti podrška kod ubrzanja projekta, poručuje Baykan.

image

Obala kneza Trpimira

Luka Gerlanc/Cropix

Ako se gradski proračun uskoro ne izglasa, Dogus grupi ne preostaje previše manevarskog prostora kako bi osigurali novu cestu i ulaz u hotel. Ono što Gradu mogu predložiti su alternativni načini financiranja proširenja Obale kneza Trpimira.

Pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo, Darko Kasap, objašnjava kako se iz Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije čeka ocjena o potrebi izrade studija utjecaja na okoliš, ali samo u onom dijelu koji se odnosi na cestu.

- Ta bi cesta trebala postati dvotračna, ali će i dalje biti jednosmjerna, a ispred hotela je predviđen zeleni pojas. Međutim, dok se ne izglasa proračun, mi ne možemo započeti s procesom javne nabave, jasan je Kasap. Pitali smo ga je li moguće da Dogus grupa samostalno financira izgradnju ceste ispred hotela?

- Ako Grad i dalje ne bude imao proračun, moguće je da sami financiraju izgradnju ceste. No i takav način financiranja iziskuje određeno vrijeme. Naime, Grad treba napraviti prijedloga ugovora s investitorom vezan uz financiranje projekta. S obzirom da takva vrsta ugovora prelazi 130 tisuća eura, nekadašnjih milijun kuna, Gradsko vijeće mora potvrditi potpisivanje ugovora. Ako Gradsko vijeće odobri potpis ugovora, gradonačelnik s investitorom potpisuje ugovor u kojem stoji kako oni osiguravaju sredstva za izgradnju projekta, no cijeli posao ne vodi investitor već jedinica lokalne samouprave, odnosno Grad Zadar, ističe Kasap objašnjavajući kako bi Grad u tom slučaju raspisao natječaj za izvođača radova i vodio cijeli projekt samostalno.

Ali ni tu nije kraj problemima vezanim uz rekonstrukciju ceste ispred hotela. Da se Dogus grupa i odluči na samostalno financiranje rekonstrukcije dijela Trpimirove obale, među pravnicima u gradskoj upravi o tome postoji dvojako mišljenje.

Jedni tvrde da takva gradnja, u kojoj privatni investitor financira projekt javne infrastrukture, treba biti potvrđena na Gradskom vijeću kroz Program građenja komunalne infrastrukture. A ta točka ne može biti prihvaćena ako nije izglasan gradski proračun.

Drugo pravno mišljenje govori da takva "intervencija” nije potrebna s obzirom da investitor nije jedinica lokalne samouprave već privatni investitor. Međutim, ako se investitor i odluči za financiranje projekta, Grad će svakako od Ministarstva financija tražiti detaljne upute i kako će postupati po njima.

Najgore po investitora je činjenica da ako samostalno bude financirao projekt rekonstrukcije ceste, nikad neće dobiti povrat sredstava, čak ni onda kada se usvoji sada već pola godine blokirani gradski proračun.

Ne treba pritom zaboravit kako su gradske vlasti mogle i prije blokade pokrenuti javnu nabavu za rekonstrukciju Trpimirove obale jer se od 2011. zna da će bivša tvornica Maraske postati luksuzni hotel. 

Dogus grupa je čekala s izgradnjom budućeg hotela računajući da će možda dobiti koncesiju za obližnju Marinu Zadar. No u siječnju prošle godine, kada je proračun Grada također bio u blokadi, radovi su svečano otvoreni i tada je bilo rečeno da će završiti do kraja 2024. godine.

Prošlogodišnji proračun je odblokiran u lipnju 2023., a to se ljeto na gradilištu hotela mogla vidjeti intenzivna gradnja. Grad Zadar je tada, da je htio, mogao ishodovati sve dozvole i pokrenuti javnu nabavu za rekonstrukciju te potpisati ugovor s izvođačem, baš kao što je to napravio za spojnu cestu Trpimirove obale i Krležine ulice. Mogao je, ali nije. 

PET RAZLOGA ZAŠTO ĆE CESTA KASNITI

Da se nekim čudom u rujnu, kada se očekuje iduća redovna sjednica Gradskog vijeća, izglasa proračun Grada Zadra, gradnja ceste zasigurno neće početi u ovoj godini. 

Prvo, zato što Grad od resornog Ministarstva čeka ocjenu o potrebi izrade studija utjecaja na okoliš. S obzirom da je riječ o rekonstrukciji prometnice, a ne tamošnje rive, Studiju okoliša najvjerojatnije neće biti potrebno izrađivati. 

Drugo, nakon što Ministarstvo pošalje svoj odgovor, Grad za rekonstrukciju Trpimirove obale treba ishodovati lokacijsku i građevinsku dozvolu, što opet zahtijeva određeno vrijeme. 

Treće, kada sva dokumentacija bude gotova, bez obzira tko na koncu bude financirao projekt, Grad treba provesti javnu nabavu. Ona će, da sve protekne u najboljem redu i bez žalbi, trajati minimalno tri mjeseca, što znači da gradnja nikako ne može početi u ovoj godini.

Četvrto, rekonstrukcija obuhvaća oko 300 metara ceste od Marexa do Đige. Ako je Strabag za spojnu cestu u duljini od 150 metara od Trpimirove obale do Krležine ulice dobio rok od sedam mjeseci za izvođenje radova, budući izvođač radova će zasigurno dobiti dulji rok za proširenje Obale kneza Trpimira. 

Peto, da se gradski proračun izglasa u rujnu i javna nabava provede do kraja ove godine, a gradnja započne početkom 2025., nema šanse da rekonstrukcija Obale kneza Trpimira bude gotova do planiranog datuma otvorenja hotela, odnosno travnja iduće godine. 

PET RAZLOGA ZAŠTO ĆE CESTA KASNITI

Da se nekim čudom u rujnu, kada se očekuje iduća redovna sjednica Gradskog vijeća, izglasa proračun Grada Zadra, gradnja ceste zasigurno neće početi u ovoj godini. 

Prvo, zato što Grad od resornog Ministarstva čeka ocjenu o potrebi izrade studija utjecaja na okoliš. S obzirom da je riječ o rekonstrukciji prometnice, a ne tamošnje rive, Studiju okoliša najvjerojatnije neće biti potrebno izrađivati. 

Drugo, nakon što Ministarstvo pošalje svoj odgovor, Grad za rekonstrukciju Trpimirove obale treba ishodovati lokacijsku i građevinsku dozvolu, što opet zahtijeva određeno vrijeme. 

Treće, kada sva dokumentacija bude gotova, bez obzira tko na koncu bude financirao projekt, Grad treba provesti javnu nabavu. Ona će, da sve protekne u najboljem redu i bez žalbi, trajati minimalno tri mjeseca, što znači da gradnja nikako ne može početi u ovoj godini.

Četvrto, rekonstrukcija obuhvaća oko 300 metara ceste od Marexa do Đige. Ako je Strabag za spojnu cestu u duljini od 150 metara od Trpimirove obale do Krležine ulice dobio rok od sedam mjeseci za izvođenje radova, budući izvođač radova će zasigurno dobiti dulji rok za proširenje Obale kneza Trpimira. 

Peto, da se gradski proračun izglasa u rujnu i javna nabava provede do kraja ove godine, a gradnja započne početkom 2025., nema šanse da rekonstrukcija Obale kneza Trpimira bude gotova do planiranog datuma otvorenja hotela, odnosno travnja iduće godine. 

image

Spojna cesta Obale kneza Trpimira i Krležine ulice

Luka Gerlanc/Cropix
16. studeni 2024 02:37