StoryEditorOCM
Hrvatskaveliko istraživanje

Tri četvrtine Hrvata kupuje preko interneta, skoro pola kupuje svaki mjesec: poznato što najbolje ide i tko prednjači

Piše Hina
27. kolovoza 2024. - 15:53
Čak 76 posto hrvatske populacije kupuje putem interneta,  pokazalo je novo istraživanje Geoposta (ilustracija)/Shutterstock

Dinamika online kupovine  u 2023. u Europi se stabilizirala uz blagi pad ukupnog broja kupaca, dok u Hrvatskoj njihov udjel raste, a 76 posto populacije kupuje putem interneta, što je u skladu i s europskim prosjekom, pokazalo je novo istraživanje Geoposta dostavljeno u utorak iz tvrtke DPD Croatia.

DPD Croatia dio je Geoposta, najveće dostavne mreže paketa u Europi, a njihovo istraživanje pod nazivom "E-shopper barometar" za 2023. provedeno je u 22 europske zemlje sa više od 24.000 ispitanika starijih od 18 godina, koji su od siječnja 2023. naručili fizičke proizvode putem online trgovina i primili barem jedan paket.

image

U svim kategorijama narudžbe i kupnje proizvoda dominiraju žene (ilustracija)

/Shutterstock

Među zemljama istraživanja bila je i Hrvatska, u kojoj, po rezultatima, oko 44 posto svih e-kupaca čine redovni e-kupci, koji online kupuju bar jednu kategoriju proizvoda svaki mjesec. Istražili su i profil tipičnog hrvatskog e-kupca koji preferira besplatnu dostavu i sve više na alternativne lokacije, ili tzv. pickup lokacije, zatim paketomate, a pokazali su se i osjetljivima na cijenu.

U svim kategorijama narudžbe i kupnje proizvoda dominiraju žene, posebno u kategoriji cjenovne osjetljivosti, gdje čine čak 72 posto populacije kupaca, pri čemu ih je najviše udanih žena, niže platežne moći koje žive u urbanim sredinama.

 Što nervira hrvatske internet kupce?

U kupnji najveći porast imaju proizvodi iz kategorija ljepote i zdravlja, modnih dodataka i nakita te svježe hrane i pića, dok su u skladu s europskim trendovima najpopularnije kategorije moda, ljepota i zdravlje te obuća. Kada međunarodno kupuju, hrvatski građani najčešće naručuju iz Kine, Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva, i to najviše zbog nedostupnosti određenih proizvoda, marki ili web stranica na lokalnom tržištu, ali i bolje ponude i popusta.

Istraživanje je pokazalo i da se online kupnja u Hrvatskoj jako povezuje s troškovima dostave te su besplatna dostava i povrat ključni i za donošenje odluka o kupnji, u čemu su kupcima još važni i mogućnost plaćanja pouzećem, kupnja bez kreiranja korisničkog računa i nedostatak skrivenih naknada. To su ujedno i stavke koje i najviše odbijaju hrvatske e-kupce.

image

Građankama i građanima Hrvatske paketi stižu kao na traci (ilustracija)

Afp

Oko vrste i načina dostave redovni e-kupci u Hrvatskoj najviše vole da im stvari dođu na kućni prag, njih 83 posto, ali je to, prema istraživanju, pad za 7 postotnih poena u odnosu na godinu prije.

 izuzetno cjenovno osjetljivi e-kupci

S druge strane, najveći porast ima dostava na paketomate, koja je od 2021. porasla za 20 posto, kao i dostava na alternativne lokacije. Tako danas 34 posto dostava ide na tzv. out-of-home lokacije, poput paketomata i pickupa, dok 48 posto redovnih e-kupaca koristi više od jedne opcije dostave.

U svemu je, ističu istraživači, važno i povjerenje u dostavne službe i tvrtke, pa redovni e-kupci radije biraju one koje poznaju i kojima vjeruju.

I u Hrvatskoj se, kao i u Europi, istraživanjem pokazalo i da online kupnja smanjuje stres te štedi vrijeme i novac u usporedbi s fizičkom kupovinom, a europski ispitanici su navodili i da im se u tome sviđa brza i pouzdana dostava, mogućnost praćenja paketa, fleksibilnost u odlučivanju o vremenu i mjestu isporuke te jednostavni i besplatni povrat proizvoda.

"Takve preferencije potrošača zahtijevaju stalno praćenje tržišnih trendova i prilagodbu poslovanja. U uvjetima izazovne ekonomske situacije online kupnja se sve više prepoznaje kao način uštede, a e-kupci kao izuzetno cjenovno osjetljivi. Ključni poticaji za e-kupnju su besplatna dostava i povrat, dok transparentnost informacija o dostavi postaje sve važnija za pozitivno iskustvo kupnje", dodaju uz istraživanje.

image

Najveći porast ima dostava na paketomate, koja je od 2021. porasla za 20 posto (ilustracija)

Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. studeni 2024 07:22