Dinamika online kupovine u 2023. u Europi se stabilizirala uz blagi pad ukupnog broja kupaca, dok u Hrvatskoj njihov udjel raste, a 76 posto populacije kupuje putem interneta, što je u skladu i s europskim prosjekom, pokazalo je novo istraživanje Geoposta dostavljeno u utorak iz tvrtke DPD Croatia.
DPD Croatia dio je Geoposta, najveće dostavne mreže paketa u Europi, a njihovo istraživanje pod nazivom "E-shopper barometar" za 2023. provedeno je u 22 europske zemlje sa više od 24.000 ispitanika starijih od 18 godina, koji su od siječnja 2023. naručili fizičke proizvode putem online trgovina i primili barem jedan paket.
Među zemljama istraživanja bila je i Hrvatska, u kojoj, po rezultatima, oko 44 posto svih e-kupaca čine redovni e-kupci, koji online kupuju bar jednu kategoriju proizvoda svaki mjesec. Istražili su i profil tipičnog hrvatskog e-kupca koji preferira besplatnu dostavu i sve više na alternativne lokacije, ili tzv. pickup lokacije, zatim paketomate, a pokazali su se i osjetljivima na cijenu.
U svim kategorijama narudžbe i kupnje proizvoda dominiraju žene, posebno u kategoriji cjenovne osjetljivosti, gdje čine čak 72 posto populacije kupaca, pri čemu ih je najviše udanih žena, niže platežne moći koje žive u urbanim sredinama.
Što nervira hrvatske internet kupce?
U kupnji najveći porast imaju proizvodi iz kategorija ljepote i zdravlja, modnih dodataka i nakita te svježe hrane i pića, dok su u skladu s europskim trendovima najpopularnije kategorije moda, ljepota i zdravlje te obuća. Kada međunarodno kupuju, hrvatski građani najčešće naručuju iz Kine, Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva, i to najviše zbog nedostupnosti određenih proizvoda, marki ili web stranica na lokalnom tržištu, ali i bolje ponude i popusta.
Istraživanje je pokazalo i da se online kupnja u Hrvatskoj jako povezuje s troškovima dostave te su besplatna dostava i povrat ključni i za donošenje odluka o kupnji, u čemu su kupcima još važni i mogućnost plaćanja pouzećem, kupnja bez kreiranja korisničkog računa i nedostatak skrivenih naknada. To su ujedno i stavke koje i najviše odbijaju hrvatske e-kupce.
Oko vrste i načina dostave redovni e-kupci u Hrvatskoj najviše vole da im stvari dođu na kućni prag, njih 83 posto, ali je to, prema istraživanju, pad za 7 postotnih poena u odnosu na godinu prije.
izuzetno cjenovno osjetljivi e-kupci
S druge strane, najveći porast ima dostava na paketomate, koja je od 2021. porasla za 20 posto, kao i dostava na alternativne lokacije. Tako danas 34 posto dostava ide na tzv. out-of-home lokacije, poput paketomata i pickupa, dok 48 posto redovnih e-kupaca koristi više od jedne opcije dostave.
U svemu je, ističu istraživači, važno i povjerenje u dostavne službe i tvrtke, pa redovni e-kupci radije biraju one koje poznaju i kojima vjeruju.
I u Hrvatskoj se, kao i u Europi, istraživanjem pokazalo i da online kupnja smanjuje stres te štedi vrijeme i novac u usporedbi s fizičkom kupovinom, a europski ispitanici su navodili i da im se u tome sviđa brza i pouzdana dostava, mogućnost praćenja paketa, fleksibilnost u odlučivanju o vremenu i mjestu isporuke te jednostavni i besplatni povrat proizvoda.
"Takve preferencije potrošača zahtijevaju stalno praćenje tržišnih trendova i prilagodbu poslovanja. U uvjetima izazovne ekonomske situacije online kupnja se sve više prepoznaje kao način uštede, a e-kupci kao izuzetno cjenovno osjetljivi. Ključni poticaji za e-kupnju su besplatna dostava i povrat, dok transparentnost informacija o dostavi postaje sve važnija za pozitivno iskustvo kupnje", dodaju uz istraživanje.