Kamen po kamen palača, lipa po lipa - fina zarada... Spomenuti je princip rada svojstven i novčarskim kućama koje na naplati zateznih kamata ubiru malo bogatstvo. Zaračunavanje kamata radi kašnjenja s plaćanjem je, naravno, potpuno legitimno, no problem je što klijenti više nisu mirni čak ni kad plaćaju na datum dospijeća.
O takvoj nas je praksi informirala čitateljica iz Šibenika, Lucijana Jurković Periša, vlasnica Diners Club kartice koju izdaje Erste banka.
- Neugodno sam se iznenadila kad sam na bankovnom izlistu za siječanj vidjela da su mi zaračunali i kamatu u iznosu od 17 lipa, i to za dva dana kašnjenja s plaćanjem. Budući da sam umirovljenica, pazim da sve račune podmirujem na vrijeme, a tako je i s troškovima bankovne kartice. Za Diners je datum dospijeća svaki peti u mjesecu i to je krajnji rok kad je plaćam. Tako sam u petak 5. siječnja u 13 sati, preko T-comova platomata podmirila taj račun. Unatoč tomu, naplatili su mi kamatu! Iznos možda jest mizeran, ali je stvar principa! Uostalom, da svaki mjesec uzmu po 20-ak lipa od nekoliko desetaka tisuća korisnika, skupi se tu poprilična svota - ističe naša sugovornica.
U Hrvatskoj je, inače, lani evidentirano više od 500.000 Diners kartica preko kojih je napravljeno 2,8 milijuna transakcija, a obujam tih transakcija iznosi 500 milijuna kuna. Da se polovici korisnika mjesečno zaračunaju kamate u iznosu od 17 lipa, banka godišnje zaradi pola milijuna kuna!
Apsurd je, dodaje ova Šibenčanka, i što joj se više isplati trošak kartice podmiriti na platomatu T-coma gdje joj na uplatnicu zaračunavaju naknadu od 1,99 kuna negoli u poslovnici Erste banke gdje istu stvar plaća tri kune...
Komentar smo, naravno, zatražili i od druge strane koja ne negira naplatu kamata za uplate napravljene na datum dospijeća. Problem, napominju, nastaje s knjiženjem spomenutih uplata.
'Sve je po zakonu'
- Ako je uplata izvršena do popodnevnih sati u nekoj drugoj banci ili platnom mjestu, ona će biti evidentirana na računu Erste Card Cluba isti dan. Međutim, ako su sredstva uplaćena iza popodnevnih sati (ovisno o banci u kojoj se se obavlja uplata), zbog funkcioniranja nacionalnog klirinškog sustava (NKS), na računu će biti evidentirana sljedećeg radnog dana. Ovo isto vrijedi i za sredstva uplaćena subotom, nedjeljom i državnim praznikom, koji prema NKS-u nisu radni dani, zbog čega se sredstva među bankama prenose prvog sljedećeg radnog dana. Primjerice, ako se račun plati u petak poslije15.30 sati, sredstva će na računu u drugoj banci biti evidentirana u ponedjeljak ujutro, pod uvjetom da je ponedjeljak radni dan. Stoga se zatezna kamata obračunava za taj jedan ili više dana, koliko je bilo potrebno da se uplata uknjiži. Kako je riječ o sredstvima uplaćenima na račun preko drugih banaka, Erste Card Club (ECC) ne može utjecati na datum kad je zaprimio uplatu - poručuju iz Erste banke.
Što se tiče plaćanja računa bez provizije, u ovoj ga banci, sudeći prema odgovoru koji smo dobili, omogućuju onim klijentima koji podmiruju svoje obveze preko interneta. To su, napominju, svi koji koriste usluge Erste NetBanking, mBanking ili FonBankig. Njima se uplaćena sredstva odmah vide na računu ECC-a.
- Dakle, nama koji se ne služimo internetom treba "udariti" naknadu. Pa valjda bi svi klijenti trebali imati ravnopravan status! Knjiženje uplata kao argument za naplatu kamata jednostavno ne prihvaćam jer na računu nigdje ne piše da moramo platiti najkasnije do podne na datum dospijeća - ogorčena je naša čitateljica.
HNB bi trebao reagirati
Pravna savjetnica udruge 'Splitski potrošač' Iskra Maras smatra kako bi se ovim problemom trebala pozabaviti i Hrvatska narodna banka.
- Zašto bi klijenti morali znati kako se transakcije prenose među bankama?! Ako na računu piše datum dospijeća, nema se tu što gatati... Pojedini poslovni subjekti, među njima i 'Tisak' koji posluje preko Sperbanka, ima obavijest za potrošače o tomu kako se za sve uplate do 15 sati smatra da su izvršene tog radnog dana. Na drugim mjestima na kojima građani podmiruju režije takve informacije nema - govori Iskra Maras.