Zanimljivostivatreni menu

Što jedu hrvatski nogometaši u Katru? Sve je isplanirano u minutu, uvijek s njima putuje chef!

Piše Vana Babić/Dobra Hrana
28. studenog 2022. - 18:11

Tomica Đukić glavni je kuhar hrvatske nogometne reprezentacije već sedam godina, a Dobru hrana ekskluzivno je porazgovarala s s njim nakon večere na dan utakmice Hrvatske i Maroka.

- Danas je bio specifičan dan, utakmica je bila vrlo rano, u 13 sati, pa smo odradili neku varijantu spojenog doručka i ručka. Poslužili smo im obrok u 9 sati, koji je bio bogat ugljikohidratima kako bi reprezentativci imali mnogo energije za utakmicu - otkrio nam je Đukić.

Sportska prehrana ima jasno određena pravila od kojih nema mnogo odstupanja pa se raspored, meni i jela znaju unaprijed. Na dan utakmice s Marokom nogometaši su jeli izdašniji doručak, koji je uključivao i meso i tjesteninu. Laiku je možda teško percipirati da se takva vrsta obroka mora konzumirati u jutarnjim satima. Generalno gledajući, reprezentativci imaju mediteransku prehranu. Đukić otkriva da sve mora biti pripremljeno na maslinovu ulju i bez mnogo začina; koristi samo sol i papar.

- Njihov dnevni meni bazira se na dvije vrste mesa, uvijek su tu crveno i bijelo meso, pa im poslužujemo teletinu, mladu junetinu, piletinu i puretinu. Uz to moraju imati dostupnu i ribu. Uvijek je to bijela riba, primjerice orada ili brancin, i prilično često je na meniju losos. Jako puno pažnje posvećujemo povrću. Obavezno svakog dana imaju kuhano ili grilano povrće. Također, juhe su neizostavne. Sportaši moraju unositi namirnice bogate vlaknima, pa koristimo dosta cvjetače i brokule. Uvijek im skuhamo nešto na žlicu da se okrijepe, ali nikad ne pripremamo grahorice - otkriva Đukić.

Kompletan meni i organizacija prehrane sportaša posvećena je maksimalnoj učinkovitosti igrača na terenu.

- Nema šanse da njima nešto zaškripi. Moramo maksimalno paziti na njihovu sigurnost. Sve namirnice moraju imati deklaraciju, točan datum proizvodnje i dokad se može koristiti. S tim nema zafrkancije. Nema šanse da koristimo rakove ili školjke, jer je tu velika mogućnost trovanja, a ni grahorice, koje mogu uzrokovati probavne tegobe. Nikada ne kupujemo namirnice u rinfuzi jer nikad ne znate što ćete dobiti. Sve mora biti maksimalno svježe. Idemo toliko daleko kad je riječ o svježini jela da u blagovaonici, zapravo dvorani gdje se jede, postavljamo i improvizirane stanice kako bismo završavali pojedina jela. Tako im à la minute završavamo rižota, a ponekad i tjesteninu - otkriva Đukić.

Nogometna reprezentacija smještena je u hotelu Doha Hilton koji ima čak osam različitih ugostiteljskih objekata. Ako ste gost hotela, možete birati hoćete li jesti u sushi baru, pivnici, plažnom objektu, finom restoranu i slično. Radi se o ekskluzivnom hotelu impresivne arhitekture koji je, naravno, sasvim popunjen za vrijeme Svjetskog nogometnog prvenstva, ali da odlučite provesti drugi vikend u Katru, za dva noćenja trebali biste izdvojiti vrtoglavih 3746 eura, koliko košta suite, trenutno jedina dostupna smještajna jedinica u hotelu. Kuhar Tomica Đukić priprema jela u banketnoj kuhinji, iako ih hotel ima još nekoliko, a jedinice za pripremu hrane odvojene su poput stanice za pranje povrća, hladne stanice i sličnog.

- Prijeđete mnogo kilometara u danu jer je banketna kuhinja često dislocirana od dvorane u kojoj se jede, ali sve morate dobro predvidjeti što se tiče vremena posluživanja. Ako zakasnite, u velikom ste problemu i to se ne smije dogoditi. Kuhinja je šarena što se tiče etničkog sastava pomoćnika u kuhinji. Ovdje nema dva čovjeka iste nacionalnosti u smjeni - tu rade Indijci, Nepalci, Filipinci, Uzbekistanci, Tajlanđani, Kinezi, Kirgistanci i drugi. Ja sve dogovaram sa chefom kuhinje koji je Francuz. Također, dobro pazimo na rasporede utakmica i, ako utakmica dobro prođe, uštimavamo sve za sljedeća dva-tri dana. Cijeli popis namirnica s količinama morali smo poslati do 22. srpnja, a onda su oni u Katru imali nekoliko mjeseci da sve pribave - priča nam Đukić.

Pomislili smo kako je prilično izazovno odrediti čak tri mjeseca unaprijed sve namirnice i količine koje će biti potrebne za hrvatsku ekipu, ali Đukić dodaje kako se radi o iskustvu i igri broji.

- Već otprilike znate kolika mora biti porcija mesa, primjerice, teletine ide najviše, a ribe najmanje, ali opet igrači moraju konzumirati ribu, pa je pojačate utorkom i petkom. Primjerice za desert ne možete narezati 30 lubenica, morate procijeniti koliko će ekipa pojesti, a svi moraju imati dovoljno da budu zdravi i siti. Ako pogriješite u procjeni, ne gubite samo novac i bacate namirnice, nego gubite i vrijeme, što je najveći problem. Nije isto obraditi pet i osam kilograma mesa - pogriješite li s nekoliko kilograma, izgubili ste i do sat vremena, koji nemate. U tim se procjenama dobro snalaze chefovi hotelskih kuhinja, ali ne restoranski, jer se radi o potpuno drugom sustavu - objašnjava.

Tomica Đukić je tri dana prije utakmice s Marokom imao rođendan, pa smo ga pitali kako je proteklo slavlje.

Poslije prijateljske pobjede protiv Saudijske Arabije (1:0), uoči odlaska na Svjetsko prvenstvo u Katar, Vatreni su priredili dvije svečanosti: jednu za jubilarni nastup Domagoja Vide, koji je ušao u ekskluzivni Klub 100, a drugu za "okrugli", 30. rođendan Marcela Brozovića.

HNS

- Ne znam kako to ljudi zamišljaju, ali tu nema zezanja ili glupiranja. Sve su to veliki profesionalci maksimalno posvećeni postizanju najboljeg mogućeg rezultata. Okupili smo se u dvorani, čestitali su mi, podružili smo se kojih 15 minuta, pojeli malo torte i svatko je krenuo u izvršavanje novih zadataka. Ovo mi je bio prvi rođendan koji sam proslavio s reprezentacijom i baš sam bio sretan što smo svi na okupu. Što se tiče deserata, generalno smo tu prilično škrti. Uvijek su na meniju neke pite, štrudlice ili biskvitni kolači te mnogo voća i orašastih plodova. Stalno morate imati na umu da ne smijete previše zakiseliti, a ni zamastiti njihov organizam. Ponekad imamo cheat day, čisto da se utaži neka želja za konkretnijim stvarima, pa znamo pripremiti burgere ili krumpiriće, ali nikad ne pržimo u dubokom ulju, nego pečemo na vrući zrak.

Tomica Đukić ima višegodišnje iskustvo u organizaciji hotelske kuhinje s obzirom na to da je radio u hotelu Osijek. Osim hotelskog angažmana, Đukić je četiri godine proveo u Njemačkoj, a radio je i u Kopenhagenu, gdje je, između ostalog, kuhao za hrvatsku nogometnu reprezentaciju kad je gostovala u Danskoj, što je bio i povod za angažman kuhara hrvatske nogometne reprezentacije koji je uslijedio 2015. godine. Tomica je kuhar koji je izuzetno potkovan iskustvom pripreme hrane u različitim ugostiteljskim sustavima, pa je, između ostalog, radio i na projektu bolničke kuhinje s Kliničkim bolničkim centrom Osijek. Od ljetos je na poziciji glavnog chefa restorana i vinarije Josić, gdje s vlasnikom Damirom Josićem, poznatim baranjskim vinarom, radi