StoryEditorOCM

poremećaj u opskrbiZbog iznimno loše situacije na brodarskom tržištu velika je mogućnost da u studenome i prosincu nećemo moći nabaviti brojne proizvode

Piše PSD
8. rujna 2021. - 08:29

Zbog iznimno loše situacije na svjetskom brodarskom tržištu postoji velika mogućnost da u studenome i prosincu nećemo moći nabaviti neke od sljedećih proizvoda: nova odjeća, školski pribor, bicikli, hrana za kućne ljubimce, boje, namještaj, automobili, tehnički uređaji, dječje igračke, kućanski aparati, drvena građa, sve što se oslanja na čipove.

Tportal o ovoj je temi pisao i ranije, a sada je posjetio kako uoči božićnih blagdana tržište naglo poraste, a loša situacija s prijevozom mogla bi otežati primitak robe velikim trgovinama. 

Budući da je stvoren poremećaj u opskrbi možemo računati na to da će za posljedicu rasti cijena velikog broja proizvoda. U bogatijim državama poput Njemačke ili SAD-a taj trend je već sada uočljiv i utječe na rast inflacije. 

Divovske kompanije poput Coca Cole mogle su se prilagoditi i upravljati svojim zalihama pa će njihove stavke s najvećom količinom potražnje ostati na policama, ali lanci opskrbe kašnjenje bi mogli osjetiti sve do 2022. ili 2023. godine.

Opskrbni lanci su globalni, a sastoje se od tvornica, prerađivačkih centara i brodskih kompanija u cijelom svijetu. Tvrtke i industrije provele su godine, ako ne i desetljeće, usavršavajući ih za maksimalnu učinkovitost i maksimalan profit.

Da biste razumjeli veličinu i opseg ovog globalnog proizvodnog sustava, korisno je pogledati kako nastaju pojedini proizvodi. Iza svakog prodanog proizvoda stoji ogroman lanac opskrbe koji povezuje sirovine s tvorničkim podovima i s distribucijskim centrima.

Pandemija je stvorila domino efekt u ovom sustavu koji često ostavlja, doslovno, minimalan prostor za greške, jer tvrtke rijetko imaju viška zaliha. Kao rezultat toga, više od godinu kasnije poduzeća i dobavljači još uvijek se bore s posljedicama, piše Tportal. 

Krajem prošle godine tvrtke su se oporavile od inicijalnog šoka i sve se činilo obećavajućim, ali pojava delta varijante i nedostatak pristupa cjepivu nekih državam produžio je vrijeme oporavka. 

image
Brod Ever Given zapeo je u Sueskom kanalu
Satellite image 2021 Maxar Technologies/AFP

Otprilike polovica pomoraca koji su uključeni u protok globalne trgovine dolazi iz zemalja u kojima se s cijepljenjem sporo napreduje. Radnici u tvornicama u kojima je koronavirus još uvijek u porastu radili su s ograničenim resursima zbog karantena ili zatvaranja pogona. 

Zemlja je uspjela izbjeći virus strogim blokadama tijekom prvih 14 mjeseci pandemije, ali vrlo zarazna varijanta delta prisilila je mnoge tvornice na zatvaranje. Prema Wall Street Journalu, vijetnamska vlada počela je zahtijevati od zaposlenika u visokorizičnim regijama da jedu i spavaju na svom radnom mjestu, umjesto da idu kući, u nastojanju da održe stopu proizvodnje.

Ogromni kontejnerski brodovi zastali su izvan velikih luka dok sve više tereta samo pristiže. U nekim slučajevima posade brodova morale su čekati danima ili tjednima prije iskrcaja u lukama.

Prema izvješću Wall Street Journala, 'zagušenje željezničke mreže i nedostatak radne snage vozača kamiona i skladišnih radnika doveli su do velikih zaliha u teretnim objektima'. Tvrtke se trude raspakirati transportne kontejnere i vratiti ih u promet. Kao rezultat toga, nedostaje transportnih kontejnera iako bi ih trebalo biti dovoljno za podmirivanje globalne potražnje. Previše ih je zaglavilo u optjecaju i ostalo neiskorišteno.

Veliki trgovci unajmljuju privatna teretna plovila i kupuju otpremne kontejnere da bi se pripremili za blagdansku sezonu kupovine. 

22. studeni 2024 14:34