Nakon rekordne turističke sezone 2019. godine i teške 2020. koju su mnogi jedva preživjeli, počela je neizvjesna 2021. godina u kojoj se mali brodari nadaju boljim vremenima. Ne reče se zaludu da se ploviti mora, a živjeti ne mora. Jer, život se nastavlja upravo zahvaljujući plovidbi...
Uvjerili smo se u to i u razgovoru s par dubrovačkih malih brodara koji su, skromno ali ipak, počeli ploviti s prvim grupama turista, piše Dubrovački vjesnik.
Istina, nisu to one ranije grupe od 40- 50, pa i više turista po kojima pamtimo negdašnje sezone, ali brodari kažu kako je najvažnije da su se konačno makli s veza i zaplovili. Ističe to i brodar Srđan Klaić:
Muči ih distanca
- Nešto se pokrenulo, ali bih to nazvao krpljenje, jer u tri-četiri dana skupimo 10 do 12 gostiju za jednu turu. Sve je to kap u moru, ali želimo dati ponudu i ploviti s manjim brodom da bi imali ekonomsku opravdanost. Imam četiri broda, ali vozim samo ovaj manji, kapaciteta 40 ljudi. Za razliku od lani, ove je godine barem ranije krenulo i nadamo se boljoj sezoni. Prije su se građani žalili na gužve, a sad vidimo da nam gužva treba. Ne onakva, ali nam treba da preživimo
Oko procijepljenosti i najava iz Vlade RH o ukidanju epidemioloških mjera, Klaić i kolege ističu kako im to budi nadu da bi sezona mogla krenuti, makar i kasnije nego su se nadali:
- Od konca lipnja nadam se uzlaznoj putanji. Mali brodari u Dubrovniku imaju 80- 90 većih brodova ukupnog kapaciteta par tisuća ljudi. Osobno želim da svi imaju posla i da rade kako treba, da nisu u neizvjesnosti koja se događala lani pa i ove godine. Jer, neizvjesnost ubija...Naša situacija je nezavidna: zbog velike potrošnje goriva, veći brodovi uopće nemaju ekonomsku opravdanost da isplove bez ukrcaja "poštene grupe". Ali, uvijek je bilo: kad krene, tad posla ima svima.
Prošlogodišnji je učinak bio samo 10 do 12 posto rekordne 2019. a ove godine nam prognoziraju 60 posto rekordnog učinka. To bi bilo super, doista i čak pet puta više nego lani! Ali, zaboravljamo da su tih 10 do 12 posto postigli samo pojedini brodari, ne svi. Jer, nije ih malo koji su orijentirani isključivo na grupe.
Samo ih je u Gružu desetak koji su isključivo radili grupne izlete s agencijama i lani uopće nisu ni dana plovili! Vjerojatno neće ni ove godine, iako mnogi od njih lani opće nisu odvezali brodove.
Zbog obvezne distance među putnicima pitanje je kako će ove godine sve to ići? Nadamo se i želimo dolazak individualaca, jer grupe se organiziraju i godinu dana prije, već u studenom ili prosincu. No, tko je mogao znati što će biti i organizirati ih? Hoće li ih biti ovaj put, pitanje je.
Skupi biznis
Klaić kaže da se od brodarstva može zaraditi, no uz ogromna ulaganja:
- Nije lako sve održavati jer su enormni godišnji troškovi, posebno drvenih brodova, za servise, registre... Plovili ili ne, moramo platiti 20 do 30 tisuća kuna za vez, brod izvući iz mora i ovisno o dužini broda, to je najmanje 20 tisuća kuna. A gdje su servisi, osiguranja ?! Sveukupno nije manje od 10 tisuća eura, a popne se i do 20.000 eura minimalnih troškova prije nego brod uopće zaplovi. A to je iznos bez troškova goriva, plaća posade i ako se ništa ne pokvari. Ni jedan kvar na brodu nije ispod par desetaka tisuća kuna! Samo izvlačenje "Karake" je 50 tisuća eura! Za razliku od ugostitetelja koji radnu snagu mogu osigurati iz unutrašnjosti, brodari su u težoj situaciji.
Mnogi traže druge poslove i problem je naći adekvatne radnike te su posade svedene na minimum. Tako je svugdje, ali je srećom još ostalo dovoljno zaljubljenika u brodarstvo i more. Istina, ne znamo koliko će biti posla i mislim da će se sve iskorigirati, ali točno je da ljudi bježe od sezonskih poslova. Uz to, problem je zaposliti ljude jer ne plovimo od početka travnja do konca listopada kao prije. Mnogi su nakon rekordne 2019. imali velike planove i ušli u investicije, a potom nisu cijelu godinu plovili.
Hvala Županijskoj lučkoj upravi na prepolovljenim dažbinama, ali što će oni koji nisu plovili, a imaju veće brodove za koje je vez skuplji? Da je normalna sezona, tu bi već bilo i do deset brodova iz Krila Jesenica. Bili bi u petovezu, a bio je i osmovez! To kao da je davno bilo, a ako bude 60 posto rekordne 2019. bit će super!
Brodari kažu kako je ovo posao "ili- ili", nema malo ću se baviti tim, malo drugim. S brodovima si do kraja i potpuno ili nikako!