stdClass Object ( [id] => 1128505 [title] => Podvig naših ronilaca tijekom gradnje pelješkog mosta: zaranjali su u uske cijevi 25 metara ispod morskog dna [alias] => podvig-nasih-ronilaca-tijekom-gradnje-peljeskog-mosta-zaranjali-su-u-uske-cijevi-25-metara-ispod-morskog-dna [catid] => 428 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Pelješki most, visok i grandiozan, izronio je u izmaglici jesenjeg jutra, koja se povlačila pred prvim zrakama sunca.

Ovo arhitektonsko remek-djelo, otkako je izgrađeno, zapinje za objektive putnika namjernika, no rijetki znaju da su veliki obol njegovoj izgradnji dali upravo hrvatski ronioci. Razumljivo, Kinezi su pokupili svu slavu, što nitko ne osporava, ali u sjeni "vidljivih“ radova odvijali su se i oni skriveni od očiju običnog čovjeka, bez kojih bi se most teško spojio.

Negdje u proljeće prošle godine, na početku koronakrize, u podmorju Neretvanskog kanala dogodila se nezgoda - zapeo je vrh pilota u kamenu na 25 metara ispod morskog dna na pelješkoj strani. Zapeo i iskrivio se pa se stup nije moglo betonirati. Radovi su stali i tada su na scenu stupili ronioci koji su nadljudskim naporima uspjeli izvući dvije tone težak komad čelika i tako omogućit nastavak radova.

Dubinsko pijanstvo

Tako, bez imalo pretjerivanja, da nije bilo hrvatskih ronilaca okupljenih oko splitske tvrtke "Stijeg", specijalizirane za podvodne radove, ne bi bilo pelješkog mosta ili bi radovi tko zna koliko kasnili i veliko je pitanje kada bi se montirala nosiva konstrukcija.

---

image
Ronioci splitske tvrtke Stijeg ispod mosta: Nikša Kaleb, Boran Martić i Luka Vekić na brodu s našim reporterom
 
Duje Klarić/Cropix
---

Dok su kineski radnici danonoćno izvodili radove na gornjem ustroju mosta, ronioci su se morali spustiti u metar i pol široku cijev pilota ukupne dužine pedeset metara, odrezati iskrivljeni dio, kako bi se pilot-temelj stupa mosta mogao betonirati te na sebe primiti nosivu konstrukciju.

Nakon četiri mjeseca nadljudskih napora, upotrebljavajući kumulativne mine, elektrode i rezalice, ronioci su uspjeli izvući "iskrivljeni“ čelični komad, pa je most ovog ljeta mogao zasjati punim sjajem.

Danas s popriličnim vremenskim odmakom na istom mjestu gdje su izvodili neviđene podvodne radove, ronioci su se prisjetili tih stresnih dana kada je budućnost pelješkog mosta bila u njihovim rukama.

- Radilo se u nemogućim uvjetima. Ronioci su se spuštali u unutrašnjost uske cijevi pilota kako bi izvukli taj komad - prisjeća se Boran Martić, vlasnik tvrtke "Stijeg", koji je i sam više puta zaranjao u usku cijev. Boran je inače razvojačeni branitelj, pripadnik je ratne IV. gardijske brigade, koji je svoju ljubav prema ronjenju pretočio u poslovno-poduzetnički pothvat.

Posao nije bio nimalo lagan. Dapače, nešto neviđeno na ovim prostorima. Ronilo se sa specijalnim mješavinama kako bi se smanjio utjecaj pijanstva morskih dubina. Učinili su više od 200 urona, što prevedeno ispada oko pedeset sati.

U cijev je mogao ući samo jedan čovjek jer za dvojicu nema mjesta. Vidljivost je bila nikakva.

---

image
Preostalo je još jedino učvrstiti bokobrane na stupovima
 
Duje Klarić/Cropix
---

- Promjer cijevi u koju smo ulazili je 1,63 metra pa smo se morali spuštati kao padobranci sa skupljenim koljenima i laktovima da uopće možemo proći - govori nam Nikša Kaleb, proslavljeni hrvatski rukometaš, koji se jako dobro snašao u ulozi ronioca i dio je ekipe za specijalizirane podvodne radove na pelješkom mostu.

Je li bilo straha?

- Ma kakvi. Ekipa ronilaca iz Zagreba, Rijeke, Zadra, Splita, Dubrovnika i Metkovića odradila je uspješno taj zadatak. Nismo klaustrofobični - ističe Kaleb, naglašavajući da je svatko u tom procesu imao svoju ulogu i zaduženja.

Nemogući uvjeti

- Ronilo se na plinske mješavine. Spuštali smo se na pedeset metara dubine s mješavinom kisika, dušika i helija, a pri izronu na dvadeset jednom metru smo uzimali nove boce u kojima je samo dušik i povećana koncentracija kisika, kako bi nam dekompresija bila kraća - kaže Kaleb. Zaron je trajao dvije i pol minute, izron 26 minuta, a sam rad u cijevi je bio sedamnaest minuta. Ronioci su radili svaki drugi dan.

Bili su nemogući uvjeti rada, slaba vidljivost i uglavnom opipom smo utvrđivali deformacije cijevi - ističe Boran Martić.

- Na početku smo pokušali s kumulativnim minama, ali nismo uspjeli zbog velikog pritiska u podmorju pa smo od toga odustali. Zatim smo počeli rezati elektrodama uz potporu našeg profesora sa splitskog FESB-a Nikše Krnića, koji je doktorirao na podvodnom rezanju i varenju. On nam je bio stručna podrška u ovome - kaže Martić.

---

image
Boran Martić: Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu što se nikome ništa nije dogodilo
 
Duje Klarić/Cropix
---

Rezanje elektrodama povlači za sobom razdvajanje kisika i hidrogena, koji je eksplozivan plin, što je ovaj posao činilo još opasnijim. U normalnim uvjetima rada to nije nikakav problem, ali ovdje je ronilac s druge strane imao 25 metara morskog dna, zbog čega plinovi nisu mogli istjecati - govori nam Martić, pojašnjavajući da bi se u slučaju problema prelazilo na mehaničko rezanje hidrauličkim alatima.

- Svaki zaron u cijevi je iznimno težak za ronioca jer se radi u nenormalnim uvjetima. Ovo je jedinstvena operacija u svijetu. Ovakvo nešto se nigdje nije radilo. Naftne kompanije režu stupove sa skupim robotima pa se isušuju piloti i prave suhe komore da bi alati mogli raditi. No to nije bilo moguće na pelješkom mostu, pa smo mi izveli svojevrsni ronilački triler - naglašava Martić.

- Ti zaroni su nam bili fantastično iskustvo i izazov. Na kraju su Kinezi bili iznimno zadovoljni našom brzinom i kvalitetom rada - reći će Martić.

Završni radovi

- Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu što se nikome ništa nije dogodilo, a radilo se u nenormalnim uvjetima u kojima su se upotrebljavale najprije kumulativne eksplozije, pa egzotermne elektrode te na kraju mehanička rezanja hidrauličnim alatima.

A Martiću ovo nije prvi specijaliziran posao u podmorju. Ručnim rezalicama su uspjeli izrezati i u dijelovima izvući brod "Marko Polo", koji je potonuo u Povljima.

---

image
Damir Vukov, jedan iz ekipe koja je zadivila Kineze
 
Duje Klarić/Cropix
---

Trenutačno na pelješkom mostu ronioci izvode završne, bolje reći fine radove, koji su puno manje opasni od onih u unutrašnjosti cijevi pilota iz koje su izvlačili dvije tone težak komad iskrivljenog čelika. Postavljaju se bokobrani-pajeti kao zaštita stupova od brodova, koji će prolaziti prema Neumu. Na bokobranu je šesnaest vijaka, koje su ronioci Luka Vekić i Damir Vukov gedorom veličine 60 pričvršćivali. I kada postave bokobrane, službene aktivnosti ronilaca oko pelješkog mosta prestaju.

- Međutim, bit će još posla - kaže nam Nikša Kaleb. Trebat će očistiti podmorje oko stupova od komada metala ili alata koji je upao prilikom izgradnje.

Kinezi su po dnu vukli veliki magnet koji je sakupljao metalni otpad ali na kraju završnu riječ će ipak morati dati ronici kako bi podmorje pelješkog mosta ostalo čisto.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nadljudski napori [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => nadljudski napori 1 1 1 1 1 2 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-09-19 19:22:02 [created_by] => 264 [created_by_alias] => Stanislav Soldo [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-09-19 19:27:55 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2021-09-19 19:27:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 62 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 428 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--vijesti [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Vijesti [menu-meta_description] => Novosti iz ribolova, podvodnog ribolova, nautike, jedrenja, brodogradnje, ronjenja i zaštite okoliša. Donosimo i vijesti za pomorce, izvještaje s akcija čišćenja mora te rezultate znanstvenih istraživanja vezanih uz more. [menu-meta_keywords] => more, nautika, jedrenje, ribolov, podvodni ribolov, ronjenje, pomorci [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/09\/19\/19279360.jpg","\/images\/slike\/2021\/09\/19\/19279352.jpg","\/images\/slike\/2021\/09\/19\/19279358.jpg","\/images\/slike\/2021\/09\/19\/19279354.jpg","\/images\/slike\/2021\/09\/19\/19279346.jpg","\/images\/slike\/2021\/09\/19\/19279326.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Duje Klari\u0107\/Cropix","Duje Klari\u0107\/Cropix","Duje Klari\u0107\/Cropix","Duje Klari\u0107\/Cropix","Duje Klari\u0107\/Cropix","Duje Klari\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Ronioc Luka Veki\u0107 trenutno u\u010dvr\u0161\u0107uje bokobrane na betonske stupove mosta.
\n\u00a0","Ronioci splitske tvrtke Stijeg ispod mosta: Nik\u0161a Kaleb, Boran Marti\u0107 i Luka Veki\u0107 na brodu s na\u0161im reporterom
\n\u00a0","Ronioci \u0107e jo\u0161 trebati o\u010distiti dno oko stupova
\n\u00a0","Damir Vukov, jedan iz ekipe koja je zadivila Kineze
\n\u00a0","Boran Marti\u0107: Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu \u0161to se nikome ni\u0161ta nije dogodilo
\n\u00a0","Preostalo je jo\u0161 jedino u\u010dvrstiti bokobrane na stupovima
\n\u00a0"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1294","hd_19279360_1920.jpg":"1920x1080","k_19279360_1280.jpg":"1280x1280","k_19279360_1024.jpg":"1024x1024","k_19279360_640.jpg":"640x640","k_19279360_480.jpg":"480x480","k_19279360_340.jpg":"340x340","k_19279360_220.jpg":"220x220","o_19279360_1280.jpg":"1280x862","o_19279360_1024.jpg":"1024x690","o_19279360_640.jpg":"640x431","o_19279360_480.jpg":"480x323","o_19279360_340.jpg":"340x229","o_19279360_220.jpg":"220x148","h_19279360_1280.jpg":"1280x854","h_19279360_1024.jpg":"1024x683","h_19279360_640.jpg":"640x427","h_19279360_480.jpg":"480x320","h_19279360_340.jpg":"340x227","h_19279360_220.jpg":"220x147","pp_19279360_1280.jpg":"1006x1280","pp_19279360_1024.jpg":"805x1024","pp_19279360_640.jpg":"503x640","pp_19279360_480.jpg":"377x480","pp_19279360_340.jpg":"267x340","pp_19279360_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1244","hd_19279352_1920.jpg":"1920x1080","k_19279352_1280.jpg":"1280x1280","k_19279352_1024.jpg":"1024x1024","k_19279352_640.jpg":"640x640","k_19279352_480.jpg":"480x480","k_19279352_340.jpg":"340x340","k_19279352_220.jpg":"220x220","o_19279352_1280.jpg":"1280x829","o_19279352_1024.jpg":"1024x663","o_19279352_640.jpg":"640x414","o_19279352_480.jpg":"480x311","o_19279352_340.jpg":"340x220","o_19279352_220.jpg":"220x142","h_19279352_1280.jpg":"1280x854","h_19279352_1024.jpg":"1024x683","h_19279352_640.jpg":"640x427","h_19279352_480.jpg":"480x320","h_19279352_340.jpg":"340x227","h_19279352_220.jpg":"220x147","pp_19279352_1280.jpg":"1006x1280","pp_19279352_1024.jpg":"805x1024","pp_19279352_640.jpg":"503x640","pp_19279352_480.jpg":"377x480","pp_19279352_340.jpg":"267x340","pp_19279352_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1306","hd_19279358_1920.jpg":"1920x1080","k_19279358_1280.jpg":"1280x1280","k_19279358_1024.jpg":"1024x1024","k_19279358_640.jpg":"640x640","k_19279358_480.jpg":"480x480","k_19279358_340.jpg":"340x340","k_19279358_220.jpg":"220x220","o_19279358_1280.jpg":"1280x870","o_19279358_1024.jpg":"1024x696","o_19279358_640.jpg":"640x435","o_19279358_480.jpg":"480x326","o_19279358_340.jpg":"340x231","o_19279358_220.jpg":"220x149","h_19279358_1280.jpg":"1280x854","h_19279358_1024.jpg":"1024x683","h_19279358_640.jpg":"640x427","h_19279358_480.jpg":"480x320","h_19279358_340.jpg":"340x227","h_19279358_220.jpg":"220x147","pp_19279358_1280.jpg":"1006x1280","pp_19279358_1024.jpg":"805x1024","pp_19279358_640.jpg":"503x640","pp_19279358_480.jpg":"377x480","pp_19279358_340.jpg":"267x340","pp_19279358_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1282","hd_19279354_1920.jpg":"1920x1080","k_19279354_1280.jpg":"1280x1280","k_19279354_1024.jpg":"1024x1024","k_19279354_640.jpg":"640x640","k_19279354_480.jpg":"480x480","k_19279354_340.jpg":"340x340","k_19279354_220.jpg":"220x220","o_19279354_1280.jpg":"1280x854","o_19279354_1024.jpg":"1024x683","o_19279354_640.jpg":"640x427","o_19279354_480.jpg":"480x320","o_19279354_340.jpg":"340x227","o_19279354_220.jpg":"220x146","h_19279354_1280.jpg":"1280x854","h_19279354_1024.jpg":"1024x683","h_19279354_640.jpg":"640x427","h_19279354_480.jpg":"480x320","h_19279354_340.jpg":"340x227","h_19279354_220.jpg":"220x147","pp_19279354_1280.jpg":"1006x1280","pp_19279354_1024.jpg":"805x1024","pp_19279354_640.jpg":"503x640","pp_19279354_480.jpg":"377x480","pp_19279354_340.jpg":"267x340","pp_19279354_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1307","hd_19279346_1920.jpg":"1920x1080","k_19279346_1280.jpg":"1280x1280","k_19279346_1024.jpg":"1024x1024","k_19279346_640.jpg":"640x640","k_19279346_480.jpg":"480x480","k_19279346_340.jpg":"340x340","k_19279346_220.jpg":"220x220","o_19279346_1280.jpg":"1280x871","o_19279346_1024.jpg":"1024x697","o_19279346_640.jpg":"640x435","o_19279346_480.jpg":"480x326","o_19279346_340.jpg":"340x231","o_19279346_220.jpg":"220x149","h_19279346_1280.jpg":"1280x854","h_19279346_1024.jpg":"1024x683","h_19279346_640.jpg":"640x427","h_19279346_480.jpg":"480x320","h_19279346_340.jpg":"340x227","h_19279346_220.jpg":"220x147","pp_19279346_1280.jpg":"1006x1280","pp_19279346_1024.jpg":"805x1024","pp_19279346_640.jpg":"503x640","pp_19279346_480.jpg":"377x480","pp_19279346_340.jpg":"267x340","pp_19279346_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1177","hd_19279326_1920.jpg":"1920x1080","k_19279326_1280.jpg":"1280x1280","k_19279326_1024.jpg":"1024x1024","k_19279326_640.jpg":"640x640","k_19279326_480.jpg":"480x480","k_19279326_340.jpg":"340x340","k_19279326_220.jpg":"220x220","o_19279326_1280.jpg":"1280x784","o_19279326_1024.jpg":"1024x627","o_19279326_640.jpg":"640x392","o_19279326_480.jpg":"480x294","o_19279326_340.jpg":"340x208","o_19279326_220.jpg":"220x134","h_19279326_1280.jpg":"1280x854","h_19279326_1024.jpg":"1024x683","h_19279326_640.jpg":"640x427","h_19279326_480.jpg":"480x320","h_19279326_340.jpg":"340x227","h_19279326_220.jpg":"220x147","pp_19279326_1280.jpg":"1006x1280","pp_19279326_1024.jpg":"805x1024","pp_19279326_640.jpg":"503x640","pp_19279326_480.jpg":"377x480","pp_19279326_340.jpg":"267x340","pp_19279326_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 428 [name] => Vijesti [alias] => vijesti [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 7 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7889585 Threads: 4 Questions: 1647656061 Slow queries: 4897643 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111696723 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/vijesti ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 428 [name] => Vijesti [alias] => vijesti [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/vijesti ) ) [link] => /om/vijesti/podvig-nasih-ronilaca-tijekom-gradnje-peljeskog-mosta-zaranjali-su-u-uske-cijevi-25-metara-ispod-morskog-dna-1128505 [printLink] => /om/vijesti/podvig-nasih-ronilaca-tijekom-gradnje-peljeskog-mosta-zaranjali-su-u-uske-cijevi-25-metara-ispod-morskog-dna-1128505?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 364314 [name] => pelješki most [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => peljeski-most [link] => /tag/peljeski-most ) [1] => stdClass Object ( [id] => 322437 [name] => ronioci [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ronioci [link] => /tag/ronioci ) [2] => stdClass Object ( [id] => 617007 [name] => tvrtka Stijeg Split [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-09-06 17:49:56 [main_article_id] => 0 [alias] => tvrtka-stijeg-split [link] => /tag/tvrtka-stijeg-split ) [3] => stdClass Object ( [id] => 473729 [name] => ronjenje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ronjenje [link] => /tag/ronjenje ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nadljudski napori [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Podvig naših ronilaca tijekom gradnje pelješkog mosta: zaranjali su u uske cijevi 25 metara ispod morskog dna [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-15-23-42-264 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1342 [gender] => m [description] => [image] => 1342.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"3","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/19/19279360.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Duje Klarić/Cropix [mainImageDesc] => Ronioc Luka Vekić trenutno učvršćuje bokobrane na betonske stupove mosta.
  [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/19/19279360.jpg [title] => Duje Klarić/CropixRonioc Luka Vekić trenutno učvršćuje bokobrane na betonske stupove mosta.
 
) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/19/19279352.jpg [title] => Duje Klarić/CropixRonioci splitske tvrtke Stijeg ispod mosta: Nikša Kaleb, Boran Martić i Luka Vekić na brodu s našim reporterom
 
) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/19/19279358.jpg [title] => Duje Klarić/CropixRonioci će još trebati očistiti dno oko stupova
 
) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/19/19279354.jpg [title] => Duje Klarić/CropixDamir Vukov, jedan iz ekipe koja je zadivila Kineze
 
) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/19/19279346.jpg [title] => Duje Klarić/CropixBoran Martić: Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu što se nikome ništa nije dogodilo
 
) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/09/19/19279326.jpg [title] => Duje Klarić/CropixPreostalo je još jedino učvrstiti bokobrane na stupovima
 
) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Pelješki most, visok i grandiozan, izronio je u izmaglici jesenjeg jutra, koja se povlačila pred prvim zrakama sunca.

Ovo arhitektonsko remek-djelo, otkako je izgrađeno, zapinje za objektive putnika namjernika, no rijetki znaju da su veliki obol njegovoj izgradnji dali upravo hrvatski ronioci. Razumljivo, Kinezi su pokupili svu slavu, što nitko ne osporava, ali u sjeni "vidljivih“ radova odvijali su se i oni skriveni od očiju običnog čovjeka, bez kojih bi se most teško spojio.

Negdje u proljeće prošle godine, na početku koronakrize, u podmorju Neretvanskog kanala dogodila se nezgoda - zapeo je vrh pilota u kamenu na 25 metara ispod morskog dna na pelješkoj strani. Zapeo i iskrivio se pa se stup nije moglo betonirati. Radovi su stali i tada su na scenu stupili ronioci koji su nadljudskim naporima uspjeli izvući dvije tone težak komad čelika i tako omogućit nastavak radova.

Dubinsko pijanstvo

Tako, bez imalo pretjerivanja, da nije bilo hrvatskih ronilaca okupljenih oko splitske tvrtke "Stijeg", specijalizirane za podvodne radove, ne bi bilo pelješkog mosta ili bi radovi tko zna koliko kasnili i veliko je pitanje kada bi se montirala nosiva konstrukcija.

---

image
Ronioci splitske tvrtke Stijeg ispod mosta: Nikša Kaleb, Boran Martić i Luka Vekić na brodu s našim reporterom
 
Duje Klarić/Cropix
---

Dok su kineski radnici danonoćno izvodili radove na gornjem ustroju mosta, ronioci su se morali spustiti u metar i pol široku cijev pilota ukupne dužine pedeset metara, odrezati iskrivljeni dio, kako bi se pilot-temelj stupa mosta mogao betonirati te na sebe primiti nosivu konstrukciju.

Nakon četiri mjeseca nadljudskih napora, upotrebljavajući kumulativne mine, elektrode i rezalice, ronioci su uspjeli izvući "iskrivljeni“ čelični komad, pa je most ovog ljeta mogao zasjati punim sjajem.

Danas s popriličnim vremenskim odmakom na istom mjestu gdje su izvodili neviđene podvodne radove, ronioci su se prisjetili tih stresnih dana kada je budućnost pelješkog mosta bila u njihovim rukama.

- Radilo se u nemogućim uvjetima. Ronioci su se spuštali u unutrašnjost uske cijevi pilota kako bi izvukli taj komad - prisjeća se Boran Martić, vlasnik tvrtke "Stijeg", koji je i sam više puta zaranjao u usku cijev. Boran je inače razvojačeni branitelj, pripadnik je ratne IV. gardijske brigade, koji je svoju ljubav prema ronjenju pretočio u poslovno-poduzetnički pothvat.

Posao nije bio nimalo lagan. Dapače, nešto neviđeno na ovim prostorima. Ronilo se sa specijalnim mješavinama kako bi se smanjio utjecaj pijanstva morskih dubina. Učinili su više od 200 urona, što prevedeno ispada oko pedeset sati.

U cijev je mogao ući samo jedan čovjek jer za dvojicu nema mjesta. Vidljivost je bila nikakva.

---

image
Preostalo je još jedino učvrstiti bokobrane na stupovima
 
Duje Klarić/Cropix
---

- Promjer cijevi u koju smo ulazili je 1,63 metra pa smo se morali spuštati kao padobranci sa skupljenim koljenima i laktovima da uopće možemo proći - govori nam Nikša Kaleb, proslavljeni hrvatski rukometaš, koji se jako dobro snašao u ulozi ronioca i dio je ekipe za specijalizirane podvodne radove na pelješkom mostu.

Je li bilo straha?

- Ma kakvi. Ekipa ronilaca iz Zagreba, Rijeke, Zadra, Splita, Dubrovnika i Metkovića odradila je uspješno taj zadatak. Nismo klaustrofobični - ističe Kaleb, naglašavajući da je svatko u tom procesu imao svoju ulogu i zaduženja.

Nemogući uvjeti

- Ronilo se na plinske mješavine. Spuštali smo se na pedeset metara dubine s mješavinom kisika, dušika i helija, a pri izronu na dvadeset jednom metru smo uzimali nove boce u kojima je samo dušik i povećana koncentracija kisika, kako bi nam dekompresija bila kraća - kaže Kaleb. Zaron je trajao dvije i pol minute, izron 26 minuta, a sam rad u cijevi je bio sedamnaest minuta. Ronioci su radili svaki drugi dan.

Bili su nemogući uvjeti rada, slaba vidljivost i uglavnom opipom smo utvrđivali deformacije cijevi - ističe Boran Martić.

- Na početku smo pokušali s kumulativnim minama, ali nismo uspjeli zbog velikog pritiska u podmorju pa smo od toga odustali. Zatim smo počeli rezati elektrodama uz potporu našeg profesora sa splitskog FESB-a Nikše Krnića, koji je doktorirao na podvodnom rezanju i varenju. On nam je bio stručna podrška u ovome - kaže Martić.

---

image
Boran Martić: Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu što se nikome ništa nije dogodilo
 
Duje Klarić/Cropix
---

Rezanje elektrodama povlači za sobom razdvajanje kisika i hidrogena, koji je eksplozivan plin, što je ovaj posao činilo još opasnijim. U normalnim uvjetima rada to nije nikakav problem, ali ovdje je ronilac s druge strane imao 25 metara morskog dna, zbog čega plinovi nisu mogli istjecati - govori nam Martić, pojašnjavajući da bi se u slučaju problema prelazilo na mehaničko rezanje hidrauličkim alatima.

- Svaki zaron u cijevi je iznimno težak za ronioca jer se radi u nenormalnim uvjetima. Ovo je jedinstvena operacija u svijetu. Ovakvo nešto se nigdje nije radilo. Naftne kompanije režu stupove sa skupim robotima pa se isušuju piloti i prave suhe komore da bi alati mogli raditi. No to nije bilo moguće na pelješkom mostu, pa smo mi izveli svojevrsni ronilački triler - naglašava Martić.

- Ti zaroni su nam bili fantastično iskustvo i izazov. Na kraju su Kinezi bili iznimno zadovoljni našom brzinom i kvalitetom rada - reći će Martić.

Završni radovi

- Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu što se nikome ništa nije dogodilo, a radilo se u nenormalnim uvjetima u kojima su se upotrebljavale najprije kumulativne eksplozije, pa egzotermne elektrode te na kraju mehanička rezanja hidrauličnim alatima.

A Martiću ovo nije prvi specijaliziran posao u podmorju. Ručnim rezalicama su uspjeli izrezati i u dijelovima izvući brod "Marko Polo", koji je potonuo u Povljima.

---

image
Damir Vukov, jedan iz ekipe koja je zadivila Kineze
 
Duje Klarić/Cropix
---

Trenutačno na pelješkom mostu ronioci izvode završne, bolje reći fine radove, koji su puno manje opasni od onih u unutrašnjosti cijevi pilota iz koje su izvlačili dvije tone težak komad iskrivljenog čelika. Postavljaju se bokobrani-pajeti kao zaštita stupova od brodova, koji će prolaziti prema Neumu. Na bokobranu je šesnaest vijaka, koje su ronioci Luka Vekić i Damir Vukov gedorom veličine 60 pričvršćivali. I kada postave bokobrane, službene aktivnosti ronilaca oko pelješkog mosta prestaju.

- Međutim, bit će još posla - kaže nam Nikša Kaleb. Trebat će očistiti podmorje oko stupova od komada metala ili alata koji je upao prilikom izgradnje.

Kinezi su po dnu vukli veliki magnet koji je sakupljao metalni otpad ali na kraju završnu riječ će ipak morati dati ronici kako bi podmorje pelješkog mosta ostalo čisto.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Duje Klarić/Cropix Duje Klarić/Cropix Duje Klarić/Cropix Duje Klarić/Cropix Duje Klarić/Cropix Duje Klarić/Cropix
Duje Klarić/Cropix
Ronioc Luka Vekić trenutno učvršćuje bokobrane na betonske stupove mosta.
 
Duje Klarić/Cropix
Ronioci splitske tvrtke Stijeg ispod mosta: Nikša Kaleb, Boran Martić i Luka Vekić na brodu s našim reporterom
 
Duje Klarić/Cropix
Ronioci će još trebati očistiti dno oko stupova
 
Duje Klarić/Cropix
Damir Vukov, jedan iz ekipe koja je zadivila Kineze
 
Duje Klarić/Cropix
Boran Martić: Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu što se nikome ništa nije dogodilo
 
Duje Klarić/Cropix
Preostalo je još jedino učvrstiti bokobrane na stupovima
 
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/vijesti/podvig-nasih-ronilaca-tijekom-gradnje-peljeskog-mosta-zaranjali-su-u-uske-cijevi-25-metara-ispod-morskog-dna-1128505 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=17000d9892fae5186348f32a96a2e6a68c9b0117 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Podvig+na%C5%A1ih+ronilaca+tijekom+gradnje+pelje%C5%A1kog+mosta%3A+zaranjali+su+u+uske+cijevi+25+metara+ispod+morskog+dna&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fvijesti%2Fpodvig-nasih-ronilaca-tijekom-gradnje-peljeskog-mosta-zaranjali-su-u-uske-cijevi-25-metara-ispod-morskog-dna-1128505 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fvijesti%2Fpodvig-nasih-ronilaca-tijekom-gradnje-peljeskog-mosta-zaranjali-su-u-uske-cijevi-25-metara-ispod-morskog-dna-1128505 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nadljudski napori [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [31] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [32] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

nadljudski naporiPodvig naših ronilaca tijekom gradnje pelješkog mosta: zaranjali su u uske cijevi 25 metara ispod morskog dna

Piše Stanislav Soldo
19. rujna 2021. - 21:27

Pelješki most, visok i grandiozan, izronio je u izmaglici jesenjeg jutra, koja se povlačila pred prvim zrakama sunca.

Ovo arhitektonsko remek-djelo, otkako je izgrađeno, zapinje za objektive putnika namjernika, no rijetki znaju da su veliki obol njegovoj izgradnji dali upravo hrvatski ronioci. Razumljivo, Kinezi su pokupili svu slavu, što nitko ne osporava, ali u sjeni "vidljivih“ radova odvijali su se i oni skriveni od očiju običnog čovjeka, bez kojih bi se most teško spojio.

Negdje u proljeće prošle godine, na početku koronakrize, u podmorju Neretvanskog kanala dogodila se nezgoda - zapeo je vrh pilota u kamenu na 25 metara ispod morskog dna na pelješkoj strani. Zapeo i iskrivio se pa se stup nije moglo betonirati. Radovi su stali i tada su na scenu stupili ronioci koji su nadljudskim naporima uspjeli izvući dvije tone težak komad čelika i tako omogućit nastavak radova.

Dubinsko pijanstvo

Tako, bez imalo pretjerivanja, da nije bilo hrvatskih ronilaca okupljenih oko splitske tvrtke "Stijeg", specijalizirane za podvodne radove, ne bi bilo pelješkog mosta ili bi radovi tko zna koliko kasnili i veliko je pitanje kada bi se montirala nosiva konstrukcija.

image
Ronioci splitske tvrtke Stijeg ispod mosta: Nikša Kaleb, Boran Martić i Luka Vekić na brodu s našim reporterom
 
Duje Klarić/Cropix

Dok su kineski radnici danonoćno izvodili radove na gornjem ustroju mosta, ronioci su se morali spustiti u metar i pol široku cijev pilota ukupne dužine pedeset metara, odrezati iskrivljeni dio, kako bi se pilot-temelj stupa mosta mogao betonirati te na sebe primiti nosivu konstrukciju.

Nakon četiri mjeseca nadljudskih napora, upotrebljavajući kumulativne mine, elektrode i rezalice, ronioci su uspjeli izvući "iskrivljeni“ čelični komad, pa je most ovog ljeta mogao zasjati punim sjajem.

Danas s popriličnim vremenskim odmakom na istom mjestu gdje su izvodili neviđene podvodne radove, ronioci su se prisjetili tih stresnih dana kada je budućnost pelješkog mosta bila u njihovim rukama.

- Radilo se u nemogućim uvjetima. Ronioci su se spuštali u unutrašnjost uske cijevi pilota kako bi izvukli taj komad - prisjeća se Boran Martić, vlasnik tvrtke "Stijeg", koji je i sam više puta zaranjao u usku cijev. Boran je inače razvojačeni branitelj, pripadnik je ratne IV. gardijske brigade, koji je svoju ljubav prema ronjenju pretočio u poslovno-poduzetnički pothvat.

Posao nije bio nimalo lagan. Dapače, nešto neviđeno na ovim prostorima. Ronilo se sa specijalnim mješavinama kako bi se smanjio utjecaj pijanstva morskih dubina. Učinili su više od 200 urona, što prevedeno ispada oko pedeset sati.

U cijev je mogao ući samo jedan čovjek jer za dvojicu nema mjesta. Vidljivost je bila nikakva.

image
Preostalo je još jedino učvrstiti bokobrane na stupovima
 
Duje Klarić/Cropix

- Promjer cijevi u koju smo ulazili je 1,63 metra pa smo se morali spuštati kao padobranci sa skupljenim koljenima i laktovima da uopće možemo proći - govori nam Nikša Kaleb, proslavljeni hrvatski rukometaš, koji se jako dobro snašao u ulozi ronioca i dio je ekipe za specijalizirane podvodne radove na pelješkom mostu.

Je li bilo straha?

- Ma kakvi. Ekipa ronilaca iz Zagreba, Rijeke, Zadra, Splita, Dubrovnika i Metkovića odradila je uspješno taj zadatak. Nismo klaustrofobični - ističe Kaleb, naglašavajući da je svatko u tom procesu imao svoju ulogu i zaduženja.

Nemogući uvjeti

- Ronilo se na plinske mješavine. Spuštali smo se na pedeset metara dubine s mješavinom kisika, dušika i helija, a pri izronu na dvadeset jednom metru smo uzimali nove boce u kojima je samo dušik i povećana koncentracija kisika, kako bi nam dekompresija bila kraća - kaže Kaleb. Zaron je trajao dvije i pol minute, izron 26 minuta, a sam rad u cijevi je bio sedamnaest minuta. Ronioci su radili svaki drugi dan.

Bili su nemogući uvjeti rada, slaba vidljivost i uglavnom opipom smo utvrđivali deformacije cijevi - ističe Boran Martić.

- Na početku smo pokušali s kumulativnim minama, ali nismo uspjeli zbog velikog pritiska u podmorju pa smo od toga odustali. Zatim smo počeli rezati elektrodama uz potporu našeg profesora sa splitskog FESB-a Nikše Krnića, koji je doktorirao na podvodnom rezanju i varenju. On nam je bio stručna podrška u ovome - kaže Martić.

image
Boran Martić: Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu što se nikome ništa nije dogodilo
 
Duje Klarić/Cropix

Rezanje elektrodama povlači za sobom razdvajanje kisika i hidrogena, koji je eksplozivan plin, što je ovaj posao činilo još opasnijim. U normalnim uvjetima rada to nije nikakav problem, ali ovdje je ronilac s druge strane imao 25 metara morskog dna, zbog čega plinovi nisu mogli istjecati - govori nam Martić, pojašnjavajući da bi se u slučaju problema prelazilo na mehaničko rezanje hidrauličkim alatima.

- Svaki zaron u cijevi je iznimno težak za ronioca jer se radi u nenormalnim uvjetima. Ovo je jedinstvena operacija u svijetu. Ovakvo nešto se nigdje nije radilo. Naftne kompanije režu stupove sa skupim robotima pa se isušuju piloti i prave suhe komore da bi alati mogli raditi. No to nije bilo moguće na pelješkom mostu, pa smo mi izveli svojevrsni ronilački triler - naglašava Martić.

- Ti zaroni su nam bili fantastično iskustvo i izazov. Na kraju su Kinezi bili iznimno zadovoljni našom brzinom i kvalitetom rada - reći će Martić.

Završni radovi

- Posebno sam ponosan i zahvalan Bogu što se nikome ništa nije dogodilo, a radilo se u nenormalnim uvjetima u kojima su se upotrebljavale najprije kumulativne eksplozije, pa egzotermne elektrode te na kraju mehanička rezanja hidrauličnim alatima.

A Martiću ovo nije prvi specijaliziran posao u podmorju. Ručnim rezalicama su uspjeli izrezati i u dijelovima izvući brod "Marko Polo", koji je potonuo u Povljima.

image
Damir Vukov, jedan iz ekipe koja je zadivila Kineze
 
Duje Klarić/Cropix

Trenutačno na pelješkom mostu ronioci izvode završne, bolje reći fine radove, koji su puno manje opasni od onih u unutrašnjosti cijevi pilota iz koje su izvlačili dvije tone težak komad iskrivljenog čelika. Postavljaju se bokobrani-pajeti kao zaštita stupova od brodova, koji će prolaziti prema Neumu. Na bokobranu je šesnaest vijaka, koje su ronioci Luka Vekić i Damir Vukov gedorom veličine 60 pričvršćivali. I kada postave bokobrane, službene aktivnosti ronilaca oko pelješkog mosta prestaju.

- Međutim, bit će još posla - kaže nam Nikša Kaleb. Trebat će očistiti podmorje oko stupova od komada metala ili alata koji je upao prilikom izgradnje.

Kinezi su po dnu vukli veliki magnet koji je sakupljao metalni otpad ali na kraju završnu riječ će ipak morati dati ronici kako bi podmorje pelješkog mosta ostalo čisto.

16. svibanj 2024 17:23