Nakon niza upućenih pisanih i usmenih upozorenja prema tvrtkama Marina Studio iz Zagreba i Tema automatizacija u industriji iz Pule, Javna ustanova Rezervat Lokrum raskinula je ugovor za gradnju putničkog broda. Naime, nakon provedenog postupka javne nabave u svibnju 2021. godine, Rezervat je odabrao ponudu zajednice ponuditelja, zagrebačku i pulsku tvrtku, nakon čega je u srpnju sklopljen ugovor o nabavi broda koji je trebao biti isporučen u roku od godine dana, piše Dubrovački vjesnik.
Navedeni brod, kao dio projekta "Povijesni vrtovi dubrovačkog područja", koji se financira iz bespovratnih sredstava Europskog fonda za regionalni razvoj, trebao je povezivati Lokrum i Arboretum Trsteno, a ravnateljica Rezervata Nikolina Grković podsjeća da je u planu izgradnja broda s hibridnim motorom, kapaciteta 50 putnika, plus posada, brzine 12-18 čvorova te dužine 15 metara.
Grković naglašava kako je ugovor raskinut jer je brodograditelj, unatoč opetovanim upozorenjima, postupio protivno obvezama o predaji dokumentacije nadležnom klasifikacijskom društvu, uz suglasnost naručitelja. Nije se, kaže, pridržavao ni rokova izgradnje broda u skladu s planom gradnje u fazama.
Propustio je nadalje naručitelju i nadzoru projektiranja osigurati slobodan pristup brodogradilištu, radionicama i uredima, a nije ispoštovao ni obvezu da Rezervat u skladu sa dobrom brodograđevnom praksom obavijesti o mjestu gradnje broda i okolnostima koje mogu utjecati na isporuku broda u ugovorenom roku.
Koncesijski ugovor za prijevoz putnika nije potpisan, a iz Rezervata napominju kako raskidom ugovora nisu ugrožena EU sredstva kojima se financira novi brod te da je od zajednice ponuditelja naplaćeno jamstvo u obliku bezuvjetne garancije banke. Javna ustanova Rezervat Lokrum najavila je kako će raspisati novi postupak javne nabave te po odabiru najpovoljnijeg ponuditelja sklopiti ugovor za projektiranje i gradnju novog plovila.
- Rok izgradnje broda bit će pobliže definiran nakon postupka javne nabave i potpisivanja ugovora. Na razini svih partnera, projekt "Povijesni vrtovi dubrovačkog područja" je ukupno vrijedan više od 18 milijuna kuna, s odobrenim bespovratnim sredstvima od 10 milijuna kuna, što čini 70 posto od ukupno prihvatljivih troškova u iznosu od 15 milijuna kuna, podsjetila je ravnateljica gradske J,avne ustanove.
Iz tvrtke Marina Studio očitovali su se o raskidu ugovora te naveli kronologiju događanja.
- Ugovor je predviđao projektiranje i gradnju broda, pri čemu je prvo trebalo izraditi projekt broda. Taj projekt moraju odobriti Naručitelj i Hrvatski registar brodova zbog ograničenja širine broda iz javnog natječaja na 5,20 metara, za koju se u fazi projektiranja utvrdilo da nije optimalna i dovodi do nepotrebno velikih troškova u eksploataciji broda. Stoga je na prijedlog projektanta prihvaćeno povećanje širine broda sa 5,20 na 6,22 metra. U vezi te promjene, sklopljen je Dodatak Ugovoru I17. studenog 2021. Zbog potrebe povećanja širine broda faza projektiranja se značajno odužila, tako da je projektna dokumentacija odobrena od Nadzora Naručitelja tek 23. prosinca 2021. , i to prije predviđenog roka. Nakon odobrenja, projekt je 24. prosinca 2021. upućen u Hrvatski registar brodova koji je zaključio da se na brod ne mogu primijeniti Pravila o gradnju brodova od drva, aluminijskih slitina i plastičnih materijala prema kojima je brod ugovoren, već se moraju primijeniti nova pravila, ističu iz tvrtke Marina Studio te nastavljaju:
- Potreba primjene novih pravila, kao i utjecaja drugih izvanrednih okolnosti na gradnju broda nikad nije regulirana između ugovornih strana jer je Naručitelj nakon saznanja o tome predmet počeo voditi s ciljem njegova jednostranog raskida. Svjestan da Naručitelj predmet vodi u tom pravcu, zbog čega otvara nebitne i marginalne sporove bez uporišta u stvarnom stanju, Brodograditelj je višekratno od Naručitelja tražio da se činjenično stanje utvrdi korištenjem bilo koje treće nepristrane strane. To je Naručitelj višekratno odbijao, premda Ugovor u članku 26. za sve sporove upućuje na potrebu postizanja sporazuma ili pokretanje arbitraže pred stalnim arbitražnim sudištem HGK. Brodograditelj je zbog toga pokrenuo proces mirenja u Centru za mirenje pri HGK 21. veljače 2022., o čemu je istoga dana obavijestio i Naručitelja. No, ovaj je umjesto prihvaćanja procesa mirenja i postizanja dogovora oko svih sporova, tri dana po primitku zahtjeva za mirenje odlučio jednostrano raskinuti Ugovor 24. veljače 2022., te naplatiti bankovno jamstvo za dobro izvršenje ugovora od Brodograditelja u punom iznosu od 424 tisuća kuna.
Iz Studija Marina ističu kako je Rezervatu dostavljena obavijest o odbijanju raskida Ugovora posljednjeg dana veljače, a istovremeno su objasnili stanje projekta te zatražili hitan sastanak.
- Na taj zahtjev Naručitelj nije odgovorio te je 10. ožujka 2022. naplatio bankovno jamstvo od Zagrebačke banke u punom iznosu od 424 tisuća kuna. U vezi odbijanja Naručitelja da bilo koji od svojih ciljeva, uključivo i raskid ugovora, ostvari na ugovorni način, putem provođenja proces mirenja i arbitraže od nepristranih miritelja ili arbitara, Brodograditelj je suočen ne samo sa potrebom zaštite svojih prava na sudu, odgovarajućom tužbom za naknadu materijalne i nematerijalne štete, već i prijavom nezakonitog i moguće namjerno smišljenog postupanja Naručitelja u korist neke treće strane kod Državnog odvjetništva Republike Hrvatske, najavljuju iz Studija Marina.