StoryEditorOCM

raj za ronioceNeobična turistička atrakcija kod Marine: ‘Jastreb‘ sletio na dno mora! Bili smo na akciji potapanja s legendarnim pilotom Ivanom Selakom

Piše Sandra Barčot
4. kolovoza 2021. - 08:08

Nije baš tako lako ni avion potopiti. Još kada si sa Selakom u društvu, poznavajući njega moraš paziti da s 'Jastrebom' i iz mora ne uzleti put neba – redale su se „primjedbe” kroz osmijeh naravno, u uvali Jelinak između posada dva ronilačka broda, a sve na adresu našeg proslavljenog i legendarnog pilota Ivana Selaka.

On je tijekom Domovinskom rata prebjegao iz zloglasne JNA sa avionom MIG-21, pa sada nakon skoro punih 30 godina, eto nama 61-godišnjeg brigadira Ivana Selak i za njega u neuobičajenog ulozi – potapanju aviona na dno mora!

Destinacija uvala Jelinak, Općina Marina, odredište je bilo ekipe iz Ronilačkog centra „Blue nautica” sa sjedištem u trogirskoj ACI marini, koja je još 2017. godine postala poznata po „Muzeju križni put pod morem”. Alfa i omega ovog centra – vlasnik svih kategorija ronjenja, ujedno i instruktor ronjenja ali i spasilac, Joško Kandija, želio je vrhunsku destinaciju za ronjenje i u trogirskom akvatoriju, pa je samo ideje „spuštao” pod more.

Prvo postaje križnog puta kao jedinstvenog izložbenog „morskog” detalja, pa zatim i veliki kip Isusa Krista, sve radovi kipara Valentina Valentia iz Petrinje.


I ta ronilačka atrakcija pobrala je samo komplimente, od domicilnih zaljubljenika u podmorski svijet, pa do brojnih stranaca koji iz svih krajeva svijeta pohode prekrasnu marinsku uvalu s pješčanim dnom, kako bi uživali u bistrom čistom i izuzetno vidljivom moru, te morskoj flori i fauni, a sada i zanimljivim kiparskim djelima koji su spušteni na dno, kao dodatni sadržaj tijekom zarona.

U plitkom - idealno za ronjenje

A kako je to s neba i jedan avion potopiti u more, koji će sutra također biti fantastična destinacija za ronioce, one koji baš i nisu vični za velike dubine, provjerili smo tijekom same akcije spuštanja letjelice na pješčano dno.

- Ideja je na 8 metara dubine imati avion, jer u pravilu svi potopljeni avioni, uglavnom oni iz Drugoga svjetskog rata a najviše ih je u podmorju Visa, su na velikim dubinama. Nalaze se na preko 70 metara, pa nisu dostupni za zaron svim turistima, tek iskusnim roniocima. Naša želja je svima omogućiti uživanje u podvodnom istraživanju, na maloj dubini, a da i dalje bude atraktivno, zanimljivo i uspomena s ljetovanja za pamćenje - dok „navlače” ronilačka odijela, peraje, olova oko struka, pripremaju boce s kisikom, govore nam članovi „Blue nautice”, od „šefa” Joška Kandije, te Lovre Dražančića, Ivana Ćudine, Duje Kandije, Hrvoja Princivalia, koji zdušno pomažu i gostima na brodu kako bi i oni spremni skočili u more.

Tu su Ante Kukavica pročelnik makarskog HGSS-a, Luka Kolovrat direktor Turističke zajednice Imotski, Ante Mamut, načelnik Općine Marina, te već spomenuti Ivan Selak no i još jedan vrhunski pilot, padobranac i ronioc naravno, Branimir Ambreković, mnogima poznat kao sudionik i organizator brojnih aeromitinga.

image
Joško Kandija, Duje Kandija i Hrvoje Princivali iz ronilačkog centra Blue Nautica

- Nama je najteže na zemlji, a more i nebo obožavamo – sada „uzvraća” udarac” i provokacije Selak, dok se prvi spušta pod punom ronilačkom opremom u more, gdje na metar dubine osam padobrana „drži” avion Jastreb 21, jednosjed, školski vojni avion za izviđanje i borbenu podršku, te obuku pilota.

Tijekom 60-ih godina minulog stoljeća u bivšoj državi ovi avioni, kao i dvosjed „Galeb” te jednosjed „Orao”, „izlazili” su s proizvodne trake u mostarskoj tvornici „Soko”, sve do 80-ih godina. Nekih 600-tinjak komada „Jastrebova” je proizvedeno.

Većinu je koristilo Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo, dio je prodan Ratnom zrakoplovstvu Libije, a nekoliko aviona su kupili i kolekcionara iz SAD-a. Avioni su bili aktivni u Domovinskom ratu, ali i Prvom kongoanskom ratu (1996.-1997.), no zatim je slijedilo „umirovljenje” ovih borbenih jurilica.

Još uvijek nekolicina „Jastreba” leti na nebu Srbije i Republike Srpske, te Libije, no u Hrvatskoj su svi prizemljeni. Inače „Jastreba” krasi i epitet najboljeg vojnog školskog aviona na svijetu koji je „zaradio” početkom 1960-ih godina.

Smijeh pod morem

- A sada će naš „Jastreb 21” postati izložbeni primjerak pod morem! - dirigira akciju spuštanja Kandija, dok se lagano baloni ispuhuju, i na 8 metara dubine u pijesak zakopavaju kotači ovog aviona izviđača.

Svi ronioci pomažu svatko na svoj način, prate spuštanje svatko sa svoje strane aviona dugog 10,88 metara, s rasponom krila 11,68 metara. I kada je posao obavljen – eto novog nazovimo ga problema – Selak je ušao u pilotsku kabinu, sjeo je za upravljačku konzolu i spušta staklenu kupolu nad pilotskom kabinom.

image
Umirovljeni vojni pilot Ivan Selak i njegov kolega Branimir Ambreković

I tada vam nastaje smijeh pod morem!

Ako to možemo tako opisati – svi podižu ruke u zrak i čekaju da naš proslavljeni pilot, koji je s MiG-om 21 doletio u Hrvatsku, sada to isto napravi s „Jastrebom” sa dna mora.

- Ma ne ide mi to danas, kada je Joško izvadio motor i rezervoar s gorivom - nastavlja sve u šaljivom tonu Selak, nakon što je izašao iz pilotske kabine potopljenog aviona, te skida ronilačku masku s lica prepričavajući nam svoje impresije sa dna mora.

- Fantastično je! Ovo je odličan potez. Joško je očistio sve s aviona što bi eventualno moglo zagaditi more, a dodao je repliku oružja, tri nosne strojnice. Svaka čast - zbori nam pilot Selak, koji je 36 godina upravljao MiG-om, ima više od 3000 sati za upravljačem tog aviona, a od 2017. godine kada je u mirovini, nakon neba i nebeskog plavetnila sve više je pod morem, u morskom plavetnilu.

Pa mogućnost da spoji svoje dvije ljubavi u jednu – avion i more – jednostavno nije propustiti.

- Kao ni ja! Tko će pilotu, padobrancu i roniocu, ispuniti više želja od ove da može zaroniti do aviona - dodaje i Ambreković, koji je kao i Selak bio na zaronima aviona kod Visa, no sada marinska uvala Jelinak, nudi pravu poslasticu pod morem, na manjoj dubini...

- A nije bilo lako ovaj avion ni dovesti iz Zagreba, iz prostora "Hrvatskog zrakoplovnog centra". Trebalo ga je prvo rastavit, pa labudicom dovest do Trogira, opet sastavit ali tako da smo očistili sve moguće zagađivače mora, pa nadodali replike strojnica i onda opet sklopljen avion doteglit do vale. Eto sada smo ga konačno spustili i na dno – odahnuo je Kandija, koji zahvaljuje i načelniku Mamutu jer je imao razumijevanje za novu turističku ponudu.

- Ovo područje je bilo zapušteno, valovi i vjetar su donosili smeće, a Joškova ekipa je to sve dovela u red i napravila od Jelinaka svjetski poznatu priču, odličan ronilački park.

Godinama se borimo da marinski turizam bude prepoznata turistička destinacija, a kada imate na poluotoku Vinišće ispod starog naselja Jelinak, ovakvu ponudu za ronioce, to je pravi pogodak - komplementira cijelu akciju i Ante Mamut, dok u istom tonu zbori i ostatak posade ronilačkih brodova, svi zadovoljni što se njihov „Jastreb 21” našao na dnu.

Nova ronilačka atrakcija je spremna, pa eto ideje i za neke druge destinacije, gdje bi ronilački centri kupili stare vojne avione, spustili ih na dno mora i osigurali ronilačke akcije. Dakako kontrolirane i pod koncesijskim odobrenjima...

OSOBNA KARTA AVIONA


„Jastreb” je jednosjed, vojno-školski avion. Radi se o jurišno-izvidničkom mlaznom zrakoplovu dizajniranom i izrađivanom u bivšoj Jugoslaviji, preciznije u tvornici „Soko” u Mostaru početkom 1960-ih godina. Dužina letjelice je 10,88 metara, širina krila je 11,68 m raspona 19,43 m2, visina aviona 3,64 metra. Najveća brzina je 820 km/h na 6000 metara visine, a dolet je 1520 kilometara. Najveća visina leta je 12000 metara te brzina penjanja 1.260 m/min. Motor je Rolls-Royce/Bristol Siddeley, Viper Mk 531 mlazni motor. Naoružanje je teško 800 kilograma, 3 nosne strojnice, razne bombe i navođena raketna zrna.

23. studeni 2024 13:02