Čini se da će novi slučajevi napuštanja posade još jednom oboriti godišnje rekorde, a međunarodna regulatorna tijela ne znaju kako se uhvatiti u koštac s jednom od najmračnijih pošasti brodarstva, prenosi Pomorac.hr.
Prema međunarodnom pravu, Konvenciji o radu u pomorstvu iz 2006., s izmjenama i dopunama, pomorci bi trebali biti plaćeni najmanje jednom mjesečno. Posade kojima se plaća duguje dva ili više mjeseci ili koje nisu dobile dovoljno hrane, vode i goriva smatraju se napuštenima.
Podaci Međunarodne pomorske organizacije (IMO) naglašavaju ogroman porast slučajeva napuštanja posade. U samo 10 godina broj poznatih slučajeva skočio je s nešto više od desetak godišnje na 143 u 2023., a u 2024. je već prijavljeno više od 100 slučajeva.
“Napuštanje brodova doseglo je alarmantne razine, ostavljajući mnoge pomorce bez podrške, plaće ili sredstava za povratak kući. Zaslužuju poštovanje, dostojanstvo i jamstvo da nikada neće biti zaboravljeni”, komentirao je Tim Hill, izvršni direktor pomorske dobrotvorne organizacije Stella Maris.
Iz Stelle Maris navode da ovo vide kao humanitarnu krizu, ističući da se mnogi pomorci na kraju suoče s mentalnim problemima, kao i sa socijalnom skrbi dok se bore da pronađu put kući,.
Različiti problemi pridonose dramatičnom porastu broja slučajeva. Troškovi, a posebno gorivo, mnogim su brodarima porasli u nebo. Nadalje, napuštanje se obično događa kada mali vlasnici zapadnu u financijske probleme zbog neočekivanih troškova ili skupih popravaka svojih plovila. Često su brodovi u tim slučajevima stariji i loše održavani.
“Ovo je poziv na akciju za cijelu pomorsku industriju”, rekao je Hill. “Moramo se ujediniti kako bismo proveli međunarodne zakone, pozvali nemarne tvrtke na odgovornost i pružili hitnu pomoć napuštenoj posadi”.
Smjernice o tome kako postupati s napuštanjem pomoraca usvojila je zajednička radna skupina ILO-a i IMO-a krajem 2022., iako stalni porast slučajeva napuštanja posade u proteklih 18 mjeseci pokazuje o koliko se velikom problemu radi.
Smjernice određuju postupke koje države trebaju poduzeti ako brodovlasnik ne ispuni svoje obveze organiziranja i pokrivanja troškova repatrijacije pomoraca, neisplaćenih plaća i drugih ugovorenih prava, te pružanja osnovnih potreba, uključujući medicinsku skrb. U tim se okolnostima pomorci smatraju napuštenima.
Ovi postupci uključuju razvoj, u suradnji s organizacijama pomoraca i brodovlasnika, nacionalnih standardnih operativnih postupaka (SOP) kako bi se izričito definirale odgovornosti i obveze nadležnog tijela te uloge koje trebaju imati različiti nacionalni dionici. Ovi dionici uključuju relevantne nacionalne odbore za socijalnu skrb pomoraca, pomorske agencije, organizacije pomoraca i brodovlasnika, organizacije za socijalnu skrb pomoraca, službe za zapošljavanje i druge.
Pravni odbor IMO-a ponovno je raspravljao o problemu napuštanja posade na sastanku u sjedištu agencije u Londonu ranije ove godine.
“Mora se zaustaviti rast slučajeva napuštanja pomoraca. Dobra djela brodarstva zasjenjena su ovim zlostavljanjem. Lažne zastave, flote iz sjene i nemiri stvaraju pogodno tlo za iskorištavanje. Ovo bi trebalo poslužiti kao crvena zastavica za cijelu našu industriju i potrebna nam je revizija sustava kako bismo zaštitili pomorce i držali zlostavljače na odgovornost”, rekao je Steven Jones, osnivač Indeksa sreće pomoraca.