Zenta će biti lijepa, infrastrukturno uređena, skladna lučica u kojoj će biti ugodno provesti vrijeme, i vlasnicima brodova, i svima ostalima.
Govori nam to Robert Andrijić, voditelj lučice Zenta, dok gledamo manovre velike "Pomgradove" maone na središnjem, zapadnom dijelu na kojem se sanira taj dio lučice za oko 540 vezova.
Ukupan kapacitet lučice je oko 720 vezova bez južnog lukobrana.
Idućih dana dovršit će se uređenje gatova koji će imati posve novi izgled, s drvenim umetcima po sredini, uz nove rasvjetne stupove, kutije za struju i vodu, kao i nove priveze.
Prije godinu kada kada su započeli ovi opsežni radovi, svi brodovi su premješteni na suhe vezove, kako bi se krenulo s uređenjem Zente koja je godinama infrastrukturno propadala.
Biser na izvanrednoj lokaciji
Još 2014. godine istekla je koncesija na sportsku lučicu, i zbog brojnih nepravilnosti nije produžena.
Pojedinci ipak nisu prihvaćali takvu činjenicu, stoga su i dalje na svoju ruku gospodarili Zentom bez ulaganja.
Nakon silnih peripetija i sudskih zavrzlama u priču se uključilo resorno ministarstvo, odnosno država, te je Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije postala koncesionar s ozbiljnim namjerama da udahne sjaj ovom biseru na izvanrednoj lokaciji.
Sada je tijeku ishođenje produžetka koncesije.
Puno toga u lučici trebalo je urediti, a kritičan trenutak dogodio se nakon propadanja mula u istočnom dijelu kada su oštećeni neki brodovi.
Bio je to znak da je došlo vrijeme da se zasuču rukavi.
– Sada ide jedna urednija koncepcija prilagođenog priveza sukladno strukturi plovila u luci.
Pri kraju smo postavljanja novih gatova koji će biti gotovi do početka lipnja, kompletno opremljeni novom infrastrukturom, novim privezima i novim sustavom sidrenja, što će omogućiti da svako plovilo ima svoj adekvatan vez.
Prije je tu bilo više improvizacije nastavno velikoj potražnji u nedefiniranom prostoru upravljanja – govori Andrijić, pokazujući nam novi kolpamorto u istočnom dijelu lučice gdje su plovila vraćena u more, no trenutno stoje okrenuti bočno prema gatovima i obali zbog ronilačkih i drugih radova koji se tu još odvijaju.
Lukobran se ne smije koristiti
Pitamo za vanjski lukobran s kojeg još uvijek "vise" napukli betonski gatovi, a dio njih je odavno popadao u more.
– Po odluci Lučke kapetanije imamo zabranu korištenja tog dijela.
Znači, lukobran vjerojatno neće biti u funkciji radi sigurnosti ljudi i plovila, odnosno imat ćemo 130 vezova manje na raspolaganju.
Potreba je da se i taj dio uključi u sanaciju, ali to neće biti izgledno ove sezone tako da ćemo ovo ljeto biti uskraćeni za te vezove – kaže Andrijić.
Prema definiciji, lučica Zenta bit će luka otvorena za javni promet.
Sada će uz komunalni dio u cijeni od 100 kuna po metru broda godišnje za brodove do 10 metara dužine, i 200 kuna za brodove od 10 metara na više, imati i komercijalno lučko područje za potrebe gospodarsko-nautičke potražnje.
S dosadašnjim udružiteljima čijim sredstvima se gradila lučica sklopljeni su ugovori o komunalnom privezu, no oni su sada u cijeni izjednačeni sa svim ostalim fizičkim osobama koje imaju brod za osobne potrebe na komunalnom vezu.
Slobodnih vezova, kako se može i pretpostaviti, nema.
Ne samo u Zenti nego i u drugim lučicama.
– Da sad kupim brod, gdje bih s njim? – pitanje je na koje nema odgovora.
Nova riva, rasvjeta...
Gledamo sve te brodove i brodice, jahte i male pasare po lučici.
Njih 200-tinjak još je vani, a dio ih je vraćen u more.
Isplovljavanja trenutno nema zbog radova maone usred lučice, no svi će brodovi biti u moru tijekom lipnja, najavljuju izvođači.
Radovat će to najviše one ribolovce, rekreativce i izletnike koji brod koriste za čisti gušt i opuštanje.
Najviše je tu umirovljenika koji svojim brodicama idu bacit tunju u Bračkom kanalu, kao i onih koji ljeti odlaze na kupanje na obližnje lokacije s obitelji i prijateljima.
No, budući izgled lučice biti će nešto novo.
Malo komunalnih vezova, malo komercijalnog dijela, uz operativni dio.
Trebat će se prilagoditi novoj koncepciji.
Ono što će zasigurno ugodno iznenaditi vlasnike brodova i sve šetače po lučici jest nova riva s kamenim pločama, uz hortikulturno uređenje u žardinjerama, s novim rasvjetnim stupovima, novim klupama i stalcima za bicikle.
Uredit će se i parkiralište, u drugoj fazi sanacije, kao i prostor za suhi vez i servisna zona.
– Ima ovdje posla za parcijalne sanacije idućih deset godina – smatra Andrijić.