Zbog pandemijske krize stotine brodova zajedno s posadom napušteno je od svojih vlasnika. Na tim brodovima nisu rijetkost ni hrvatski pomorci.
Kakvo upozorenje i savjete za pomorce imaju o tome u ITF-u, odnosno Sindikatu Pomoraca Hrvatske za emisiju Pomorska večer iz dubrovačkog studija govorio je inspektor ITF-a, koordinator ITF-a za Hrvatsku i voditelj ureda SPH Dubrovnik Romano Perić.
Kada se, prema međunarodnim zakonima, pomorci i brodovi smatraju napuštenima? O kakvim i čijim se brodovima najčešće radi?
– Dvije su vrste zastava u ITF-u. Flag of convenience, odnosno, zastava pogodnosti, i nacionalna zastava. U pravilu su zastave pogodnosti one koje brodari iskorištavaju kako bi došli do jeftinije radne snage i kako bi izbjegavali regulative različitih država i porez.
Najčešća napuštanja brodova događaju se za one koji plove pod zastavama pogodnosti. Konvencija o radu pomoraca 2006. kaže da je posada napuštena onoga trena kada im plaća nije dospjela unatrag dva mjeseca. Kada im nije napravljena pravovremena repatrijacija ili kada im je nestalo hrane na brodu. To govori zakon u teoriji, no u praksi su stvari malo drugačije, rekao je Perić, prenosi Pomorac.hr.
Primjer: luka Ploče
Prilikom inspekcije uvidio sam probleme na brodu no kapetan i članovi posade su branili vlasnika i prikrivali sve što se događa. Naknadno sam primio poziv s broda da su napušteni te da im vlasnik ne uzvraća pozive. Uputio sam kolege u Grčku pošto se radilo o grčkom vlasniku.
Kada su stigli u njihove urede uvidjeli su da su isti netom napušteni. Posada je ostala u akvatoriju luke Ploče bez plaća 6 mjeseci i bez dovoljnih količina goriva i vode. Tada je nastupila prava borba kako te ljude platiti i vratiti i što će se u konačnici desiti s brodom koji je prilično nesiguran u tom akvatoriju.
Kako postupaju lučke vlasti u takvoj situaciji?
Može se otvoriti sudski nalog kojim će se potraživati od vlasnika. Ti procesi mogu potrajati i godinama.
U ovom slučaju smo vrlo brzo pronašli vlasnika koji je htio preuzeti brod i koji je isplatio sva potraživanja. Doveo je posadu u grčku, repatrirao ih, okupio vlastitu posadu i započeo s poslovanjem. Ovakav primjer se rijetko dešava. Većina ovakvih sporova traju 5-6 godina gdje nitko na kraju nije zadovoljan.
Što SPH savjetuje pomorcima kod ukrcavanja?
Važno je znati pod čijom zastavom brod plovi i kakvu ima povijest. Mi u sindikatu možemo dati te informacije. Kašnjenje plaće je prvi znak da je situacija ozbiljna. Ako brodar ne šalje redovito plaću odmah se treba obratiti lučkim vlastima ili ITF-u kako bi se sve dobro provjerilo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....