Europska komisija je u srijedu zabranila spajanje dvaju južnokorejskih brodogradilišta jer bi to smanjilo konkurenciju i dovelo do dominantne pozicije u izgradnji velikih brodova za prijevoz ukapljenog plina.
Hyundai Heavy Industries Holdings (HHIH) namjeravao je preuzeti Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). To su dva vodeća brodogradilišta u svijetu, specijalizirana za izgradnju velikih brodova za prijevoz ukapljenog plina (LNG).
To su vrlo sofisticirani brodovi koji mogu prevoziti više od 145 tisuća prostornih metara ukapljenog plina na temperaturi od minus 162 stupnja i samo nekoliko kompanija u svijetu može graditi takve brodove.
Veličina tih brodova jednaka je veličini 70 olimpijskih bazena. U proteklih pet godina, tržište za LNG brodove u svijetu dosegnulo je vrijednost od 40 milijardi eura, a polovica narudžbi došla je od europskih klijenata.
“Veliki LNG brodovi važan su element u lancu opskrbe ukapljenim prirodnim plinom (LNG) i omogućuju transport ovog izvora energije diljem svijeta. LNG pridonosi diversifikaciji europskih izvora energije i stoga poboljšava energetsku sigurnost”, izjavila je izvršna potpredsjednica Europske komisije Margrethe Vestager.
Kompanija koja bi nastala spajanjem ovih dviju bila bi daleko najveća na svijetu na tržištu na kojem je i sada velika koncentracija jer te dvije tvrtke kontroliraju više od 60 posto svjetskog tržišta LNG brodova. Ta koncentracija dovela je do povećanja cijene za klijente u EU-u, što u konačnici povećava i cijenu energije.
"Spajanje HHIH-a i DSME-a dovelo bi ih dominantnu poziciju na globalnom tržištu za izgradnju velikih LNG brodova, za kojima postoji značajna potražnja europskih prijevoznika. Spajanje bi dovelo do smanjenja broja dobavljača i viših cijena za velike brodove koja prevoze LNG. Zbog toga smo zabranili spajanje”, izjavila je Vestager.
Komisija inače rijetko zabranjuje spajanja jer je većina njih neproblematična i kompanije obično nude lijek za uklanjanje posljedica koje bi za tržišno natjecanje moglo imati određeno spajanje tvrtki. Ovo je tek deseta zabrana spajanja u proteklih 10 godina.
Zabrana je donesena u trenutku velikog rasta cijena energije, stoga je diversifikacija dobavnih pravaca od ključne važnost za Europu. Oko četvrtine potrošnje energije u Europi otpada na prirodni plin, koji se najvećim dijelom uvozi, između ostaloga i u obliku ukapljenog plina.
Komisija navodi da današnja odluka znači da će europski prijevoznici i dalje imati dovoljno izbora na raspolaganju za nabavu LNG brodova.