Dvije odluke donesene protekloga tjedna značajno će utjecati na budućnost industrije krstarenja, a posljedice ćemo neizravno osjetiti i mi.
Kanada je zatvorila svoje vode i luke za kruzere sve do veljače 2022. godine i tom odlukom šokirala CLIA-u – Međunarodno udruženje cruising kompanija, ali i turističko gospodarstvo sjeverozapada SAD-a naročito Aljaske.
Druga bitna odluka došla je iz Velike Britanije - Saga Cruises najavila je da će zahtijevati da svi gosti budu cijepljeni prije nego što im se dozvoli ulazak na jedan od njihovih brodova. Za njima su slijedile American Queen Steamboat Co. i Victory Cruise Lines čiji će putnici također od 1. srpnja morati biti cijepljeni protiv koronavirusa kako bi isplovili.
Brodari ističu kako su većina njihovih gostiju u populaciji starijoj od 65 godina koja "sada ispunjava uvjete, ili će uskoro biti primljena na cijepljenje". Hoće li to biti norma za sva krstarenja u budućnosti?
Testiranje putnika
Iako brodari najavljuju povratak kruzera već ovog proljeća, podizanje sidra u cijelom svijetu stalno se odgađa. Za europska krstarenja sada se najčešće spominje 30. travnja, kao najraniji datum, mada se u Europi i do sada plovilo uz brojna ograničenja i stroge protokole.
Iz CLIA-e ističu kako uspjeh ovih početnih plovidbi pokazuje učinkovitost njihova protokola da ublaže rizik od COVID-19 na krstarenjima. Oni podrazumijevaju testiranje svih putnika i posade prije ukrcaja, obaveznu karantenu za posadu prije interakcije s gostima, proširene medicinske usluge na brodu, unaprijed dogovorenu logistiku koja uključuje prijevoz i medicinske ustanove, mjere fizičkog udaljavanja, nošenje maski, povećanu ventilaciju. Za Udruženje ne spominje obavezno cijepljenje.
Dubrovački gradonačelnik nedavno je najavio da će švicarska kruzer- kompanija Viking Cruises organizirati zračne mostove prema Dubrovniku kojima bi u grad dovodila američke turiste, odakle će se ukrcavati u kruzere i ploviti prema Splitu, Šibeniku, Zadru te natrag za Dubrovnik.Tvrtka je, kaže Franković, izradila stroge zdravstvene protokole koje je već predstavila Nacionalnom stožeru i Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, a koji podrazumijevaju testiranje putnika prije ulaska u avion, novo testiranje prije ulaska na kruzer u Dubrovniku te potom svakodnevno testiranje tijekom putovanja.
Putnici bi se na putovanju zadržavali i u Dubrovniku, no radit će se o takozvanim bubble grupama koje neće moći slobodno razgledavati grad niti se miješati s Dubrovčanima i domaćim turistima, nego će imati organizirane izlete. Sve to dakako ovisi o situaciji s pandemijom kod nas i susjednim pomorskim zemljama.
Kako to izgleda u praksi, pojašnjava Neven Delić, iz tvrtke "Snav" koja zastupa MSC Cruises u Dubrovniku, a čiji brodovi već plove iz Genove do Malte.
U MSC Cruises nadaju se kako će ove godine uploviti u Dubrovnik od kraja svibnja brodovima MSC Orkestra, MSC Lirica i MSC Opera. Evo što može očekivati domaća turistička branša čiji promet ovisi o kruzerima, kakvi su Covid protokoli MSC-a:
- Testiranja se obavljaju pri ukrcaju i iskrcaju u svakoj luci. Izleti se obavljaju tako da je grupa stalno zajedno, nema odvajanja i broj putnika je ograničen na 50 posto ranijeg kapaciteta. Dakle u autobusu za 50 smije biti do 25 putnika. Tako sada funkcioniraju protokoli u Italiji tamo gdje se plovi, u Genovi i drugim lukama, a i na Malti. Mi dakako očekujemo kada dolasci postanu izvjesni da nam lučka uprava ovdje i vlasti daju obavijesti o eventualnim posebnim protokolima za dubrovačko područje. Jednom kada sve krene ne očekujemo da će zbog protokola biti potreba za dvostruko više autobusa jer je sada i na brodovima polovica kapaciteta putnika, pa ni prometnice neće biti ugrožene značajnim povećanjem broja autobusa - kaže Delić.
Nije bilo zaraze
Dodaje kako do sada, a krenuli su s krstarenjima u kolovozu prošle godine, nije bio nijedan slučaj zaraze na brodovima MSC-a. Ograničeno kretanje budućih putnika znači i manju potrebu za taksi-prijevozom, izostanak neorganiziranih posjeta suvenirnicama i lokalima, pa na sve to trebaju računati svi naslonjeni na industriju krstarenja i prilagoditi svoju ponudu.
Za sada, osim posebnog CLIA-protokola za kruzere i stalnog testiranja, još se ne računa da će se uvoditi obaveza cijepljenja za sve putnike, niti da će druge zemlje slijediti Kanadu u produljenju zabrane svih krstarenja za još godinu dana.
Najavljeno 330 ticanja
Ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo naglašava kako trenutačno imaju oko 330 najavljenih ticanja no kako kruzing-kompanije zbog pandemije mogu bez troškova uplovljavanje otkazati u zadnji trenutak.
- Većina kompanija neće krenuti prije 1. svibnja, a uplovljavanja većih kruzera ne očekujemo prije 1. lipnja. Pratimo situaciju na emitivnim tržištima, posebno Velikoj Britaniji i SAD-u, gdje je i procijepljenost dosta velika. Mislimo da je cijepljenje ključno, a već znamo da su neke kompanije najavile da će to biti glavni uvjet ukrcaja na kruzer. Pretprošle godine imali smo oko 800 tisuća, lani je bilo manje od 30 tisuća, a ove godine 330 ticanja znači oko 600 tisuća putnika. Ako bude i pola, bit ćemo sretni. Sve govorim temeljem kapaciteta brodova, iako je tu i činjenica da mnogi kruzeri dio kapaciteta moraju ostaviti slobodnim za slučaj ako dođe do zaraze - kaže Pezo te dodaje kako je prije početka cijepljenja bilo ideja da se boravak putnika u destinaciji organizira ''zatvoreno'', odnosno da im se osiguraju posebni autobusi i restorani.
- Za sada nismo imali takve zahtjeve, iako ćemo ih morati osigurati ako ih kompanije zatraže. Ipak, sve to otpada ako gosti budu cijepljeni. Istovremeno, vrlo je važno da i mi imamo dobru epidemiološku situaciju, a zaboravljamo na kriterij od 50 zaraženih tjedno na 100 tisuća stanovnika, što u slučaju naše županije znači maksimalno 60 zaraženih tjedno. Još smo daleko od toga i kriterija zelene regije. Znači, preduvjeti su cijepljenje naših ljudi jer procijepljenost bi značila i oporavak, iako se rezultatu iz 2019. vjerojatno nećemo vratiti prije sljedeće godine.