Geodetski fakultet kupio je za pola milijuna kuna brod Mirakul 30 koji je plaćen europskim novcem. O neobičnoj kupovini s dekanom fakulteta prof. dr. sc. Alminom Đapom razgovarao je novinar RTL-a.
Nakon skupocjenog terenca, Telegram je otkrio kako ste za potrebe fakulteta nabavili skupocjenu jahtu. Zašto vam je potrebna jahta?
- Uopće se ne radi o jahti, radi se o brodu, o plovilu. Jahta bi bila da je ona luksuzna, a ovdje se radi o plovilu od devet metara. Brod jest velik, zato što mora zadovoljiti određene specifikacije. Ne možete u kaiću isploviti, recimo, do Visa i očekivati da ćete preživjeti. Brod ima devet metara, na njega stavljate tri milijuna kuna vrijednu opremu za istraživanje. To je skupocjena oprema koja je nabavljena kroz EU projekt da bi se provodila specifična istraživanja. To ne možete štapom!
Je li se mogao kupiti jeftiniji brod?
- Mi smo dobili u specifikacijama projekta određeni iznos. Kupili smo ono što smo mogli dobiti za taj iznos. Možda smo mogli kupiti jeftiniji brod, ali to bi bila pasara ili neki manji brod na koji ne biste mogli staviti 3-4 čovjeka i otići 4-5 dana na teren, odnosno s njim isploviti, raditi kontinuirana mjerenja i vratiti se. Brod u cijeloj priči je 18 posto ukupne cijene opreme koja je stavljena na taj broj.
Stručnjaci kažu da je neobično da se za takva istraživanja kupuje jahta, opisali su je kao, citiram "igračku za zabavu"?
- Super, ja ih molim da mi nađu za tu cijenu brod koji nije igračka za zabavu. Geodetski fakultet bi taj tren rado pristao imati takav brod. Brodovi koje smo mi željeli koštaju 2 do 3 milijuna kuna, to si ne možemo priuštiti, niti iz ovih sredstava koja su bila predviđena za projekt, bilo je predviđeno 480 tisuća kuna, čini mi se bez PDV-a. To je to.
Valjda bi bio problem da sam ga preplatio i dobio za skuplje. Mi smo dobili plovilo koje ne izgleda ni blizu kao ono na onoj slici. Ono je bezobrazno i maliciozno kako su one slike objavljene. Brod ne izgleda tako, nema ni onu platformu iza, nije tako luksuzan. Predstavlja nešto što je nama potrebno da bi mogli provesti određena istraživanja na moru u roku nekoliko dana.
Natječaj djeluje kao namješten, javila se samo jedna tvrtka – bojite li se istrage?, pitao je novinar RTL-a.
- Ne, papiri su čisti. Gledajte, ovaj brod mora biti u vlasništvu fakulteta kada završi projekt još dodatnih 5 godina, mora dokazati održivost koncepta i održivost projekta što znači da mora sam sebe održavati još pet godina, do 2029. godine. Tako da, slobodno.
Zašto automobil u privatne svrhe vozi profesor koji vodi isti projekt za ovu jahtu?
- Čovjek ima više projekata, uspješan je. Zapošljava ljude na projekte.
Vozi li on u privatne svrhe?
- U zadnje vrijeme, ako je pitanje vozi li ga u svoju garažu – odgovor je da. Mi smo preselili. Fakultet nije u svojoj zgradi. Mi nemamo dedicirani parking. Ako netko odveze auto da ne bi bio izložen na cesti u svoju garažu i sutra ga vrati, ja ne vidim problem u tome.
Koliko na godinu košta održavanje – gorivo, vez? Tko to plaća?
- Određeni dio novca smo imali iz projekta za određeni dio istraživanja. Međutim, fakultet je zajedno u konzorciju hrvatskih instituta – devet je velikih instituta dobilo projekt za Ministarstvo gospodarstva koje je učinilo daljnji nastavak održavanja broda učinkovitim, odnosno održivim upravo onako kako je propisano inicijalnim projektom. Mi smo projekt pisali 2017., 2019. su nam pred Novu godinu dodijeljena projektna sredstva. Od 220 projekta, 20 projekta je prošlo među njima taj. Dakle, teško da ima išta sporno - kazao je dekan Đapo u programu RTL-a.