Velika hrvatska brodogradilišta imaju sve resurse i znanja za gradnju trajekata, a za isti biznis konkuriraju i srednja brodogradilišta koja mogu graditi manje trajekte i putničke katamarane.
Kako Jutarnji list doznaje od čelnih ljudi vodećih brodogradilišta u Hrvatskoj, neki od njih već imaju gotove projekte, a gradnju trajekata neki i ne smatraju toliko složenom jer rade i mnogo složenije brodove. Svi se slažu da bi bilo logično da državni brodar Jadrolinija obnavlja flotu te da njezine brodove grade hrvatska brodogradilišta.
Nakon stradavanja pomoraca na trajektu Lastovo, isplivala su mnoga pitanja vezana uz poslovnu politiku i uvjete rada u Jadroliniji te uz prosječnu starost brodova. Posljednji trajekt sagrađen za Jadroliniju dovršen je, prema dostupnoj evidenciji, 2014. u Uljaniku. U ovom pulskom brodogradilištu u novije vrijeme sagrađena su četiri trajekata za Jadroliniju, od kojih je zadnji predan 2014.. Zadnji trajekt za nekog hrvatskog brodara sagradili su u brodogradilištu Dalmont u Kraljevici. Trajekt Četiri zvonika, dugačak 79 te širok 17,5 metara, sagrađen je za Rapsku plovidbu 2018. godine. Tako je i ovo brodogradilište dobilo referencu za gradnju trajekata, doduše manjih dimenzija.
Iz Jadrolinije poručuju da kao državna tvrtka žele da se brodovi za njihovu flotu grade u hrvatskim brodogradilištima.
Međutim, svi moramo imati na umu da je Jadrolinija u svakom segmentu svog poslovanja obveznik javne nabave. To znači da se i odabir brodogradilišta vrši putem javnog natječaja, kazali su iz Jadrolinije.
Samir Hadžić, predsjednik uprave Uljanik Brodogradnja 1856, pojašnjava da je gradnja trajekata složena, ali nije ništa složenija od gradnje ro-ro ili car carriera.
Otkriva da je Uljanik Brodogradnja 1856 itekako zainteresirana i sposobna za gradnju brodova za domaćeg brodara, a o kvaliteti Uljanikovih gradnji mogu posvjedočiti i u Jadroliniji. Hadžić zaključuje da u vrijeme kada se svi okreću vlastitom gospodarstvu, narudžbe državne brodarske kompanije u domaćim brodogradilištima trebale bi biti prioritetne.
Cijena i trajanje gradnje ovise o veličini i tehničkim specifikacijama. Drugim riječima, ovise o naručitelju i potrebama i zahtjevima naručitelja. Ne ulazeći u poslovnu politiku i financijske mogućnosti Jadrolinije, a koje određuje uprava i nadzorni odbor društva te vlasnik, dugoročno je uvijek isplativije naručivati nove brodove. Pogotovo ako je riječ o državnoj kompaniji, što Jadrolinija jeste, i kada ih naručuje od državnih brodogradilišta kao što je Uljanik Brodogradnja 1856. Benefit je u tom slučaju višestruk, ističe Samir Hadžić.
Brodosplit je gradio neke trajekte za Jadroliniju, poput trajekata Biokovo i Jadran. Posljednji trajekt koji je Brodosplit isporučio bio je ro-pax putnički brod Piana, 2011. godine. Piana, remek-djelo domaće brodogradnje, redovito plovi između Marseillea i Korzike, točnije luke Ajaccio. U godini isporuke ovaj je brod proglašen najboljim u svojoj klasi na svijetu.
Kao brodogradilište kojem je gradnja brodova primarna djelatnost, Brodosplit je prirodno zainteresiran za ovakve projekte. Brodosplit, naime, ima iskustvo u gradnji brodova mnogo složenijih od trajekata, što nedvosmisleno potvrđuje našu sposobnost gradnje trajekata bilo koje veličine. Cijena gradnje varira i ovisi o složenosti projekta, zahtjeva kupca, opreme i veličine broda.
U svakom slučaju pozdravljamo odluku Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koje je odlučilo da se flota počne obnavljati novim brodovima, a mi smo uvjereni da ćemo svojom kvalitetom i cijenom graditi najviše njih, pogotovo velikih za koje imamo najveće reference i znanja. Ovakva odluka resornog ministarstva potvrđuje da je Vlada RH na dobrom putu kada je riječ o obnovi Jadrolinijine flote, naglasio je Tomislav Debeljak, predsjednik Uprave Brodosplita.
U Riječkom brodogradilištu 3. maj posljednji je trajekt sagrađen prije desetak godina. Siniša Ostojić, rukovoditelj komercijale u ovom brodogradilištu, objašnjava da gradnja trajekata, kao i svakog drugog broda, ima svoje specifičnosti, ali da načelno taj posao ne bi trebao biti prezahtjevan izazov hrvatskim brodogradilištima, pa tako ni 3. maju. Brodogradilište 3. maj posjeduje sve resurse za gradnju takvih brodova, te je više puta dosad iskazao otvoreni interes za suradnju i s Jadrolinijom, što i ovom prilikom jasno potvrđujemo.
Gradnja brodova za domaće brodare u hrvatskim brodogradilištima treba biti trajno opredjeljenje. Naravno, u uvjetima otvorenog tržišta i poštujući sve tržišne zakonitosti, smatra Ostojić koji kaže da cijena gradnje takvih brodova ovisi o opremljenosti i eventualnim posebnim zahtjevima naručitelja.
To znači da se o nekim preciznim podacima ne može govoriti. Kao red veličine, mogli bismo govoriti o cijeni od 15-ak milijuna eura. Što se tiče rokova gradnje, možemo načelno govoriti o 12 mjeseci. No, stvarni rok isporuke ovisi o stanju pripremljenosti dokumentacije, roku isporuke materijala i ponajviše o roku isporuke glavnih pogonskih motora, objašnjava Siniša Ostojić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....