Nastavlja se promet Sueskim kanalom nakon što je oslobođen kontejnerski brod Ever Given koji je gotovo tjedan dana blokirao plovidbu najkraćom rutom između Europe i Azije.
Kontejnerski brod ponovno može ploviti, a promet tim kanalom se nastavlja, priopćila je u ponedjeljak Uprava Sueskog kanala (SCA).
Svjedok Reutersa rekao je da je brod Ever Given u pokretu, a egipatska televizija objavila je da je pozicioniran u središtu kanala.
Najmanje 369 plovila čeka tranzit kroz kanal, uključujući desetke kontejnerskih brodova, tankera s naftom i ukapljenim prirodnim plinom, rekao je šef SCA-e Osama Rabie.
SCA je objavio da će ubrzati prolazak konvoja. "Nećemo potratiti ni sekunde", rekao je Rabie za egipatsku državnu televiziju.
Trebat će do tri i pol dana da se uspostavi redovita plovidba, a izvor iz Sueza naveo je da će kroz kanal moći prolaziti više od 100 plovila dnevno.
Kontejnerski brod od utorka je blokirao Sueski kanal generirajući gubitak više milijarda dolara zbog 'prometnog čepa' nekoliko stotina brodova koji su čekali da se oslobodi najkraća trgovačka ruta između Azije i Europe.
Egipatske vlasti ne isključuju tehničke probleme ili ljudsku pogrešku kao uzrok nasukavanja golemog teretnog broda.
Šef SCA-e rekao je u subotu da snažni vjetar i pješčana oluja nisu jedini uzroci nasukavanja broda.
"Tako složeni problem podrazumijeva nekoliko čimbenika. Može biti da je došlo do nekog tehničkog problema ili ljudske pogreške. Ne mogu utvrditi točan uzrok sve dok se istraga ne privede kraju", rekao je Rabae.
Sueski kanal dug je 190 km i njime prolazi 10 posto međunarodnog komercijalnog pomorskog prometa.
Sueski kanal, otvoren 1869. godine, jedan je od glavnih egipatskih izvora prihoda, uz turizam i novčane doznake iseljenika.
Gotovo 19.000 brodova prošlo je kroz Suez prošle godine, a Egiptu je lani donio 5,61 milijardi dolara.
Blokada Sueza mogla bi donijeti velike gubitke reosiguravateljima
Blokada Sueskog kanala vjerojatno će reosiguravateljima prouzročiti nekoliko stotina milijuna eura gubitaka, procijenila je u ponedjeljak agencija Fitch Ratings.
Brod Ever Given, dugačak 400 metara i težak 200.000 tona, prošlog se utorka zaglavio u kanalu zbog pješčane oluje i snažnih vjetrova koji su utjecali na vidljivost, blokirajući put stotinama brodova koji su čekali prolaz najkraćim brodskim putem između Europe i Azije.
Promet je u ponedjeljak nastavljen, a Fitch procjenjuje da će blokada smanjiti zaradu globalnim reosiguravateljima, ali ne bi trebala bitno utjecati na njihove kreditne profile.
Cijene reosiguranja u pomorskom prometu i dalje će rasti, drži agencija.
Vozarine za tankere s naftnim proizvodima gotovo su se udvostručile od blokade, koja je poremetila globalne opskrbne lance i zaprijetila skupim kašnjenjima kompanijama, već pritisnutima ograničenjima uvedenima kako bi se suzbila pandemija koronavirusa.
"Konačni iznos gubitaka ovisit će o tome koliko će vremena spasilačkoj tvrtki trebati da u potpunosti oslobodi Ever Given i kada će se normalizirati brodski promet, ali Fitch procjenjuje da bi gubici lako mogli dosegnuti stotine milijuna eura."
Vlasnik i osiguravatelji Ever Givena također se suočavaju s potraživanjima u ukupnom iznosu koji se mjeri u milijunima dolara, čak i ako se promet brzo normalizira, rekli su prošlog tjedna izvori u sektoru.
Veliki udio gubitaka vjerojatno će reosigurati globalni panel reosiguravatelja, priopćio je Fitch, dodajući da će to pojačati pritisak na njihove poslovne rezultate u prvoj polovini godine.
Globalni reosiguratelji već su na udaru zbog prirodnih katastrofa poput zimskih oluja u SAD-u i poplava u Australiji, kao i gubitaka povezanih s pandemijom Covida-19, podsjeća Reuters.
Normalizacija prometa kroz Suez spustila cijene nafte ispod 64 dolara
Cijene nafte pale su u ponedjeljak na međunarodnim tržištima ispod 64 dolara nakon normalizacije prometa kroz Sueski kanal, blokiranog zbog nasukavanja kontejnerskog broda, i pozornost trgovaca ponovo se preusmjerila na slabu potražnju.
Na londonskom je tržištu cijena barela pala 63 centa u odnosu na prethodno zatvaranje, na 63,94 dolara. U istom je iznosu pala i na američkom tržištu, gdje se barelom trgovalo po 60,34 dolara.
"Sueska minikriza blizu je svršetka i tržište nafte ponovo je prepušteno fundamentima", konstatira analtičar PVM Oil Associatesa Tamas Varga.
"Pozornost će se preusmjeriti na spore programe cijepljenja, na naizgled nezaustavljiv rast broja zaraženih u nekim dijelovima svijeta i na predstojeći sastanak OPEC-a, najavljen za 1. travnja", dodaje Varga.
Cijene su proteklih dana snažno oscilirale jer su trgovci i investitori pokušali odvagnuti utjecaj blokade ključnog plovnog puta za svjetsku trgovinu i širi učinak mjera zaključavanja kojima se nastoji zauzdati zaraza koronavirusom.
Mnoge europske zemlje ponovo su uvele mjere zatvaranja kako bi suzbile val koronavirusnih infekcija, što je pritisnulo potražnju za gorivom, a time i cijene.
Potporu cijenama pružaju pak očekivanja da će Organizacija zemalja-izvoznica nafte (OPEC) i njezini saveznici na ovotjednom sastanku održati nižu razinu proizvodnje.
Rusija će poduprijeti više-manje nepromijenjenu proizvodnju OPEC+ u svibnju, ali će tražiti da joj se odobri relativno skromno povećanje kako bi mogla pokriti sezonski uvjetovanu potražnju, rekao je u ponedjeljak izvor upućen s razmatranjima Moskve.
Cijene će i dalje oscilirati, prognozira Jeffrey Halley iz OANDA-e.
"Zbog nestabilnosti u prošlom tjednu cijena barela premjestit će se u Londonu na donji kraj raspona između 60,00 i 65,00 dolara za barel", rekao je.
Na američkom tržištu vjerojatno će se spustiti prema "donjoj granici tjednog raspona od 57,50 do 62,50 dolara za barel“, dodao je.
Odvojeno je OPEC jutros na svojoj internetskoj stranici objavio da je cijena barela referentne košarice nafte njegovih članica u petak iznosila 62,56 dolara, što znači da je porasla 93 centa u odnosu na prethodni trgovinski dan.