Na akademiji Warsash Maritime Sveučilišta u Southamptonu polaznici prolaze obuku na modelima 11 brodova u njihovom Ship Handling centru na jezeru Timsbury. Riječ je o prvom trening centru ovakve vrste na svijetu i jednom od rijetkih uopće, gdje se trening pomoraca obavlja na umanjenim brodovima na kojima mogu sjediti dvije osobe.
Možda niste znali da je prvi europski poligon za obuku pomoraca uz pomoć maketa plovila napravljen u sklopu velikog (3000 m2) poslovnog kompleksa grupacije SSM United d.o.o. na splitskim Ravnim njivama. SSM-ov Trening Centar za obuku pomoraca jedan je od tri najstarija u Europi, te prvi na Mediteranu, a kompanija osnovana 1994. godine bila je među prvima u Hrvatskoj koje su se bavile Crew and Technical menadžmentom uopće.
ISO certifikati
Ova tvrtka s dugogodišnjom tradicijom u brodskom upravljanju je kao potvrdu kvalitete svojih usluga u međuvremenu postala punopravni član renomiranih organizacija i udruga kao što su: BIMCO, ISSMA, ISSA, CROSMA, AMCHAM, CROMA i HUP. Od osnutka do danas u menadžmentu su imali više od stotinu različitih brodova. Prvi ISO certifikat dobili su još 1994. godine, a trenutno posjeduju ISM DOC certifikat izdan od strane DET NORSKE VERITAS-a i RINA-e za Panamu, Latviju i Bahame.
SSM Trening Centar za obuku i ukrcaj pomoraca nudi sve, od početnih tečajeva za prvi ukrcaj na brod, do naprednih tečajeva za sve rankove. Obavljaju ukrcaj bijelog i pratećeg osoblja na jahtama, kao i školovanje pomoraca za stjecanje breveta o dopunskoj osposobljenosti prema uvjetima konvencije STCW 95. Obuka i ispiti održavaju se u njihovim učionicama i simulatorima smještenim u Splitu. Tečajeve održavaju kontinuirano, a također je bitno istaknuti i mogućnost organiziranja tečajeva prema posebnim zahtjevima pomoraca.
Sve veći broj tečajeva
Brojke puno govore o njihovim aktivnostima - zaposlili su oko 17.000, te školovali 18.500 pomoraca. Samo u 2018. godini obučili su ukupno 3500 kandidata, te održali 1500 tečajeva. Ukupan broj tečajeva koje nude popeo se na više od 320, i taj broj iz dana u dan raste, zahvaljujući prilagodbi potrebama pomorskog tržišta i stalnom praćenju svjetskih trendova u pomorstvu općenito.
Nama je u sklopu Pomorskog Trening Centra bio izuzetno zanimljiv bazen s modelima brodova u njemu, posebno zbog toga što su takvi kompleksi rijetki u svijetu. Čemu sve služi taj ručno napravljeni i skupi poligon, ispričao nam je Ratko Božić (67), osnivač kompanije SSM United.
- Poligon je izuzetno bitan za razumijevanje IMO pravila izbjegavanja sudara, pristajanja na vez, te obuku pravila plovidbe. On omogućava da se uspostavi koordinacija između odluke koju radnju izvršiti i same radnje, a naravno da u konačnici omogućuje kretanje broda u smjeru lijevo-desno-naprijed-natrag.
Na poligonu se vježba prilaženje luci odredišta, VHF komunikacija s kontrolnim i nadzornim službama, te približavanje vezu na lijevoj ili desnoj strani, odnosno na krmi. Scenarijem je obuhvaćeno prilagođavanje brzine s otvorenog mora u zatvorene luke, vođenje računa o utjecaju morskih struja, vjetra, valova uslijed vjetra i valova uslijed kretanja broda. Primjerice, vidi se i vlastiti val, što mnoge začudi – kaže Božić.
- Vježbe obuhvaćaju brojne situacije?
- Poligon omogućava vježbe u svim situacijama, te vježbe ponavljanja dok se ne postigne sklad u upravljanju. Osim gore opisanih radnji, vježbe se sastoje od: susreta dvaju motornih brodova, pretjecanja ili zaobilaženja, a posebno je obrađeno područje susret motornog broda i jedrilice sa dignutim ili spuštenim jedrima. Obrađena je i tema susreta, odnosno zaobilaženje brodova koji nisu sposobni za upravljanje, kao što su ribarice dok love, teglenice ili plovila s pogonskim strojevima u defektu. Vježbe u sklopu Collision regulation tečaja se izvode dok kandidati ne savladaju praktično upravljanje modelima brodova, a sve prema nastavnim temama, prateći Međunarodni pravilnik o sprječavanju sudara na moru 1972. s dopunama i izmjenama iz 2018. Tečaj Colreg traje pet dana, od čega tri otpadaju na teoretski, a dva na praktični dio. Isto tako se obrađuje tema kako s vlastitim plovilom pristupiti brodu u nevolji.
Daljinsko upravljanje
- Tečaj nije uvijek jednosmjeran pa vjerojatno kandidati postavljaju pitanja?
- Naravno. Kandidati s daljinskim upravljačima pomiču makete brodova u bazenu i često postavljaju brojna pitanja, što je također dio učenja na poligonu u smislu stjecanja što boljih sposobnosti. Pobrinuli smo se da na poligonu postoji i simulacija vožnje po noći, kao i po valovima i vjetru, zbog čega su postavljeni ventilatori i pumpe za stvaranje valova. Kod nas se samo rade vježbe, dok službeni ispit radi Lučka Kapetanija.
- Znamo iz sporta i drugih kategorija života da je ponavljanje majka uspješnosti. Je li tako i kod budućih pomoraca na vašem poligonu?
- Apsolutno! Jer, bude ljudi kojima isprve ta cijela priče ne legne, pa im onda kažem – vježbajte do iznemoglosti na poligonu dok ne steknete određeni automatizam i osjećaj gibanja plovila na vodi.
- Bude li na tečajevima i stranih pomoraca?
- Prema željama raznih kompanija, radimo posebne vježbe s njihovim kandidatima jer one pomno bilježe greške koje su se na moru događale u prošlosti i dijele ih na Misses (promašaji) i Near Misses (umalo promašaji). Analizom toga šalju ljude na doškolovanje kod nas da im se takve stvari više ne bi događale. Kod nas godišnje na poligonu bude oko 4500 kandidata, od čega su 60 posto strani državljani koji dolaze iz svjetskih kompanija. Usput rečeno, postoji 45 tečajeva koje država traži, ali je 337 tečajeva koji uopće nisu propisani. No, nametnuo ih je život na bazi događanja u praksi. Većinu tečajeva održavamo na tjednoj bazi, a također je bitno istaknuti i mogućnost individualnih tečajeva za polaznike.
Predaje i aktivni kadar
- Izdajete razne certifikate, koji su po vašem mišljenju najvažniji?
- Ponosni smo nosioci raznih odobrenja izdanih od priznatih pomorskih tijela. Kao najvažnije, ističemo 20 različitih certifikata MCA United Kingdom, Panama Marithime Authority, Liberia... Njih mnogi traže jer su kod nas jeftiniji.
- Tko su predavači?
- Osim stalnih predavača i instruktora, imamo običaj dovesti i aktivni kadar, odnosno ljude koji plove. To radimo zbog toga što će onda polaznici iz prve ruke dobiti najnovije informacije vezano za plovidbu na svjetskim morima. Ali, veliku ulogu u toj priči ima i moderna oprema pa smo nabavili cijele simulatore mosta, stroja, te high-voltage i dynamic positioning simulatore, sve u cilju pružanja vrhunskog školovanja. Osim toga, imamo i brod za praktičnu obuku Paloma Rea.
- Vi obavljate i školovanje mladih kadrova?
- U POU Božić imamo 7 srednjih skola i 120 raznih tečajeva za prekvalifikaciju. Predavanja držimo i na engleskom jeziku pa zbog toga strani polaznici rado dolaze kod nas. Primjerice, sada imamo 30 Talijana koji će tu biti jednu ili dvije godine.
- Mnogi tvrde da su naši pomorci vrlo cijenjeni u svijetu. Imate li kakve brojke kao dokaz tih navoda?
- Naši su ljudi dobri i traženi u svijetu pomorstva. A možda najviše o tome pokazuje podatak da 85 posto naših pomoraca čini zapovjedni kadar na svjetskim LNG/LPG brodovima. A u u SSM-u se obavlja najbolja obuka za voditelja C, skippere i yachtMastere A i B.
KADROVSKI I TEHNIČKI MENADŽMENT
SSM United pruža podršku klijentima zahvaljujući tehničko-kadrovskom vodstvu formiranom od timova koje čine kadrovici i inspektori, s kojima upravljaju fleet menadžeri s bogatim pomorskim iskustvom. Daljnju podršku osiguravaju ostali odjeli kao što su: Odjel za kvalitetu i sigurnost, Odjel za financije i računovodstvo, Trening centar za obuku pomoraca, te Putnička agencija. Što se konkretnih brojki tiče, ukrcavaju pomorce na više od 125 brodova. Oko 1500 pomoraca zapošljavaju, te 4000 polaznika obučavaju na godišnjoj razini. Svake godine obavljaju i 450 tečajeva za voditelja brodice.