Veljača je u Zagrebu obično hladna i sniježna, no ovogodišnji 29. nautički sajam obilježilo je gotovo proljetno vrijeme. Prizivanje toplijih dana u halama Velesajma je očito urodilo plodom pa su posjetitelji mogli uživati u pogledu na tri stotine izloženih brodica svih veličina, najnovije motore, brodsku elektroniku i raznu opremu.
Uz razgledavanje i sanjarenje o ljetnoj plovidbi, tijekom sajma se moglo i dobro uštedjeti jer su trgovci za izloženu robu pripremili posebne popuste. U darivanju su svakako najbolje prošli čitatelji Otvorenog mora koji su u posljednjem broju dobili besplatnu sajamsku ulaznicu.
Po ponudi najbolji sajam u posljednjih deset godina odraz je kontinuiranog rasta nautike kao gospodarske grane, velikim dijelom potaknute sveprisutnim turizmom. Uz pridruženi sajam lova i ribolova moglo se vidjeti čak i preparirane zvijeri, žive zmije, te kupiti opremu za kopneni lov kao i varalice, štapove, te raznu opremu.
Najatraktivniji izlošci su naravno brodice, kako one luksuzne tako i maleni gumenjaci. Hrvatske perjanice Pearlsea, Terra Nautu i Leidi u istome danu moglo se usporediti s uvoznim plovilima i provjeriti koliko su domaći brodograditelji napredovali proteklih godina.
Iako je prva asocijacija nautike plovidba jednim od najljepših mora na svijetu, među izlošcima bismo izdvojili dvije riječne barke, dakako sposobne i za morske izazove. Obje su od aluminija i nastale na kontinentu. Dragon Pro dužine 6,80 metara strojarske tvrtke Metal Pezelj iz Sesveta napravljen je po uzoru na glisere iz američkih filmova koji suvereno krstare močvarama i jezerima.
S vanbrodskom Yamahom snage 300 konja trup težak 1200 kilograma na Dunavu je postigao 57 čvorova, a koliko će postići na prvom morskom testu provjerit će ekipa Otvorenog mora. Cijena atraktivnog broda s prikolicom je 695 tisuća kuna.
Đita bez goriva
Već dokazani slatkovodni igrači su aluminijski meštri iz Ozlja koji već par godina izlažu svoje radne brodice Flamiffer. Ove godine su se pohvalili sa solarnim modelom FFB 670 E-SOL napravljenom za turiste u Lonjskom polju. Elektro motor snage 4 kW snagu dobija iz osam baterija kapaciteta 75 Ah, te osam solarnih panela na krovu snage po 100 vata tako da mu punjenje na obali gotovo ne treba. Cijena te ekološke igračke je 58 tisuća eura.
Cijenu od 50 tisuća eura s Hondom 150 ima i redizajnirana Nautika 690K tvrtke Remia-plast. Uz produženi krov nadgrađa s ugrađenim led svjetlima kao estetskim i funkcionalnim dodatkom, najvažnija promjena je u podvodnom dijelu broda.
- Povećali smo i podebljali obrub na vodenoj liniji broda, te mu dali formu koja smanjuje bočno ljuljanje. Rezultat je da brod sada brže i lakše izglisira, nekih 3 čvora prije nego prijašnja verzija, a dosegne i veću krajnju brzinu uz veću stabilnost - kazao nam je brodograditelj Goran Rešić.
Uz pentu kao najčešći izbor, ljubitelji dizelaša mogu ugraditi motor snage do 150 konja. U kabini je sada stvoren prostor za ugradnju hladnjaka od čak 100 litara. Tajna mogućnosti ugradnje velikog hladnjaka je u odvajanju kompresora u posebni zatvoreni bočni prostor u kokpitu, uz sama klizna vrata. Lijevo je prostor za kompresor, a s desne strane za plinsku bocu.
Vrlo praktično. Ispred upravljačkog pulta je toaletna kabina s WC-om, umivaonikom i tušom, a u pramcu veliki ležaj dimenzija 210x200 cm. Nasuprot upravljačkom pultu je stolić s dva sjedala, odnosno pomoćni ležaj dimenzija 185x50 kada se stolić spusti.
U kategoriji obiteljskih plovila i dalje su najtraženiji visokoserijski favoriti Jeanneaua, Merry Fisheri 695 i 795, te njihovi otvoreniji rođaci Cap Camarat 7.5 i 9.0 WA. Problem rekordno rasprodanih kvota je glavni razlog što je njihov štand bio manji nego proteklih godina, no sajam je bio dobra prilika za trgovinu jer je recimo 9.0 WA ponuđen po cijeni od 53,500 eura, odnosno s dvije Yamahe 150 i porezom 92,500 eura.
Podsjetimo, riječ je o pravom ljetnom gliseru trupa dugoga osam metara s velikim dnevnim prostorom vani, te dva velika ležaja za četvero i odvojenim toaletom pod palubom.
Balkonska revolucija
Posebna atrakcija bila je hrvatska premijera prvoga glisera s balkonima - Beneteau Antares 11, jednog od najtraženijih suputnika za iduće ljeto. S dva Mercuryja 300 i porezom cijena je 178 tisuća eura. Perjanica Antaresove flote na deset metara trupa osim balkona ima prostor za 11 putnika, te pet ležajeva plus dva u salonu tako da će se i veće obitelji lako rasporediti za krstarenje.
Šest stotina konja trebalo bi biti sasvim dovoljno za pogurati šest tona težak trup brzinom preko 30 čvorova.
Među šest glisera na štandu Nautike centra Nava (koja slavi 30 godina rada) hrvatski novitet je i Sea Ray 210 SPX.
Verzija prilagođena vanbrodskom motoru otvara nove horizonte za taj popularni američki proizvod s poljskom domovnicom. Ta kombinacija rezultirala je i prikladnom cijenom u paketu s Mercuryjem 200 od 50 tisuća eura. Uzorna funkcionalnost prostora i užitak upravljanja dolaze u seriji.
Manje uzbuđenja, ali više brige o okolišu nudi slovenski Alfastreet marine sa svojim modelom 28 Cabin, prilagođenim za sve vrste pogona - dizel, benzin, hibrid, pa tako i potpuno električni snage 10 ili 15 kW. Moderno dizajniran kokpit s obiljem rasvjetnih tijela može se potpuno zaštititi električnim spuštanjem tvrdog krova sve do razme, što je koncept već viđen na njihovim manjim modelima. Cijena plovila dimenzija 8,61x2,97 metara registriranog za 12 osoba je 160 tisuća eura.
Među klasičnim talijanskim gliserima isticala su se dva noviteta svijetu predstavljena prije par mjeseci u Genovi - Saver 660 WA i Marinello Fisherman 17. Saver je klasičan proizvod s kabinom i udobnim kokpitom, te je s Hondom 150 ponuđen za 41 tisuću eura. Marinello kao tipični sicilijanski Open na provjerenom trupu nudi malo moderniji ugođaj.
Redizajn nudi unutrašnje tapecirane bokove, kvalitetnije jastuke, nove krmene rukohvate, tendu i crne detalje koji petmetarskom brodiću podižu funkcionalnost. Tako opremljen sa Suzukijem 80 ponuđen je za nemalih 27,500 eura.
Lijepi komentari
Zanimljiv izložak s retro stilom ponudila je poljska Corsiva 565 New Age. S bokobranom od pletenog konopa i podignutim pramcem izaziva samo lijepe komentare, pogotovo kod nježnijeg spola. Brzina kod ovakvog tipa brodice nije primarna no lijepo je znati kako postiže 21 čvor i to s ekonomičnom Yamahom 40 (70). Ugodna je i cijena za opremljen brod - 21,400 eura.
Među najpovoljnije pakete na sajmu svakako je spadao Roto 450, slovenska brodica izvedena rotacijskim lijevanjem polietilena. Nevjerojatno izdržljiva troslojna struktura podsjeća na dječje igračke, ali je u praksi nepoderiva. Paket praktičnog glisera širine 180 cm s Yamahom 30 ponuđen je za 10,300 eura.
Ako ne računamo klasične pasare sve manje prisutne na tržištu, jeftinije prijevozno sredstvo nude samo proizvođači prenosivih pneumatskih plovila. Ta tržišna niša za ulazak u svijet nautike uopće nije skupa, makar vam gumi služio samo za rute od plaže do obližnje uvale. Najprivlačnije pakete nude distrubuteri vanbrodskih motora poput Yamahe.
Njihova nova linija gumenjaka Yam dužine od dva do četiri metra zadovoljit će svaki ukus, od Yama 200 T s pentom F2,5 vrijednog 11 tisuća kuna, do Yama 380 Taf i pente od 25 konja s konzolom, sjedalom i roll-barom za 82 tisuće kuna i kapacitetom za šest osoba. Ono što je najvažnije je težina od 17 do 72 kilograma zahvaljujući laganim podnicama od drvenih letvi, pneumatskih komora, aluminijskih ploča ili dvostrukog aluminijskog ravnog dna.
Spomenimo da se nekadašnji ukrajinski dinghyji Admiral sada prema agilnom hrvatskom zastupniku zovu D-mar što samo pokazuje potencijal domaćeg tržišta. Iz Ukrajine stiže i Brig Eagle E 6.7 vrijedan 25 tisuća eura što za tu dužinu nije previše jer može nositi 11 putnika i 225 konja. Nasljednik modela 650 težak 780 kilograma ima široku paletu dodatne opreme i patentiranu stopu na vodenoj liniji kao učinkovit krmeni spojler.
Iz te zemlje su i gumenjaci Grand srednje kategorije, već par godina best buy na europskom tržištu. Njihova niša modela od 4-5 metara je narasla sve do 8,50 metara i zaprijetila velikim igračima na tržištu.
Zastupnik Moto-nautika istovremeno zastupa i atraktivne Ranierijeve modele Cayman dužine od 5 do 12 metara.
Iz ponude smo izvukli Caymana 21 S dimenzija 6,45x2,55 metara s velikim roll-barom i talijanski neodoljivim dizajnom po cijeni od 30 tisuća eura. Brod težak 600 kilograma može nositi do 175 konja iako solidno ide i sa 135 koja se često nudi u povoljnom paketu.
Dva sunčališta u 6 metara
Na primjer, talijanski BSC 78 Classic u paketu sa Suzukijem 225 ponuđen je za svega 53 tisuće eura što spada među najpovoljnije kupnje ove godine. Isto tako su iznenadili i modeli Zodiaca Medline 660 i 500 Neo. Zastupnik Motonavis ih je izložio u paketima sa svojim Suzukijima po prigodnim cijenama. Manji model debelih tubusa s idealno iskorištenih pet metara trupa, velikom stolom i preklopnom krmenom klupom, te motorom 40/60 koštao je 22,400 eura.
Zodiac 660 je pak pogonjen mehaničkim Suzukijem 175 dostigao vrijednost od 47,500 eura. To je najveća dopuštena snaga za trup težak 826 kilograma i jamči sjajne performanse. Uz elegantan dizajn i slavnu značku najzanimljiviji tehnički detalj je rasklapanje krmene klupe u jednu ravninu tako da uz onaj na pramcu putnici imaju dva sunčališta, svako sa svojim drvenim stolićem za tople sendviče i hladno piće. Idila.
Iz iste francuske grupacije s pogonima u Tunisu stiže i Bombard Sunrider 500, 310 kilograma težak bucmasti gumi certificiran za devet putnika. Konzola nije postavljena centralno već uz desni bok da se može lakše prolaziti. Motorni prostor je povišen kako bi se na njemu mogao složiti roll-bar ili razne konstrukcije za vuču skijaša. Tubusi promjera 50 cm mogu se naručiti i u crnoj boji, a izloženi primjerak opremljen Mercuryjem 60 ponuđen je za 181 tisuću kuna.
Domaće gume iz Barracude jedne su od rijetkih preostalih aktivnih pogona i ove godine slave 15 godina postojanja. Direktor Danijel Petrak je u tome poslu još duže, ali pod svojim imenom je uspio dosad isporučiti oko 250 brodova duž cijelog Jadrana, a najviše u zadarskom području. U pogonu u Lučkom zaposleno je šest ljudi i dalje nastavljaju s ritmom od petnaestak primjeraka godišnje.
Među produktivnijim proizvođačima su i meštri iz tvrtke Grginić. Uz preko stotinu glisera Mirakul sagradili su i velik broj pneumatskih brodica Shark. Ove godine su izložili svoj najveći model od 11 metara Shark 38. S kabinom, toaletom i prostorom za desetak putnika mogao bi biti vrlo atraktivan iznajmljivačima jer s dvije Honde 250 košta 220 tisuća eura i po riječima brodograditelja postiže čak 45 čvorova. Izgleda solidno i udobno, a za konačan sud bi ga svakako trebalo isprobati.
Gume visoke klase
Kao uzor u toj klasi bi svakako mogli poslužiti Technohull Attitude 35 i Ribco Seafarer 33, dvije grčke ekstremne igračke sa Mercuryjevih 700 konja na krmi i amortiziranim sportskim sjedalima kao stvorenima za jurnjavu. S cijenom od 350, odnosno 250 tisuća eura upravo su ono što želi vlasnik mega jahte, brz i ekskluzivan bajbot za zabavu i prijevoz do restorana. Mnogi od posjetitelja ovogodišnjega sajma rado bi se u njima provozali da osjete vjetar u kosi pri brzini iznad 50 čvorova.
Dok je zvuk motora i auspuha mnogima neodoljiv, raste i broj nautičara željnih uživanja u plovidbi bez ostavljanja karbonskog otiska. Jedriličari su već stoljećima takav soj, a društvo im sada mogu praviti i vlasnici električnih motora. Ljubitelji jedrenja ove su godine u Zagrebu mogli vidjeti čistokrvnog krstaša Beneteau Oceanis 30.1 kojeg smo detaljno predstavili u prošlom Otvorenom moru.
Broj zainteresiranih za brod modernog i komfornog interijera, te uzornog ponašanja pod jedrima je velik, kao i lista čekanja na isporuku. Ljudi su se očito zaželjeli manjih jedrilica iako se proizvođačima to manje isplati nego prodavati flote čarterskim kompanijama.
Da užitak jedrenja ne bude isključivi privilegij bogatih pobrinuo se Tiwal, francuski pneumatski bajbot s ozbiljnom jedriličarskom konstrukcijom. Za 5-6 tisuća eura može se odabrati jedna od osam kombinacija jedara površine od 4,8-7 kvadrata na trupovima sa (Tiwal 3) ili bez aluminijskog ojačanja (Tiwal 2).
Četrdesetak kilograma težak dinghy ispuhan stane u dvije torbe i prtljažnik automobila, a sastavljanje traje dvadesetak minuta. Oni koji su ga probali iznenađeni su reakcijama na laganom vjetru tako da gotovo uvijek može poslužiti za prebacivanje s broda do obale.
Ozbiljnija verzija jedrilice sličnog koncepta zove se Minicat 4,20 i stiže iz Češke. Natpis na jedru Laura Dekker mnogima ne znači puno, ali kada navedemo da je u pitanju djevojka koja je sa 16 godina sama oplovila svijet onda će se možda sjetiti priče koju smo pratili.
Dakle, ona je sudjelovala u dizajnu ovoga broda i možda dogodine dođe na Brač gdje zastupnik ima turističku bazu. Cijena rastavljivog pneumatskog dvotrupca teškog 52 kilograma je 4,5 tisuća eura, odnosno šest tisuća u najskupljoj karbonskoj verziji, a maksimalna brzina atraktivnih 20 čvorova.
Zen za selfie
Plutajućim eksperimentom mogao bi se nazvati Zen zagrebačke Arba nautike. Plovi, a nije brod, ne treba dozvolu ni registraciju. Idealno za influencere koji će izvaljeni na ležajevima postavljenima na trimaranskom trupu bez truda moći zaraditi koju kintu.
Šalu na stranu, ali tko bi drugi platio 80 tisuća kuna za platformu od dva i pol metra s električnim motorom. Kao u turskim sapunicama, ako vam je vruće ili vas je sram tuđih pogleda možete navući priložene zavjese.
Puno zanimljivi je projekt Ceclo iako i on košta kao kajgana jednoga sveca - 92 tisuće kuna. Udobna pedalina za četvero s plutovinom, konstrukcijom za sjenila, hladnjakom i električnim motorom tehnološki je napredna i zanimljiva jer ipak potiče na fizičku aktivnost.
VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.