StoryEditorOCM

Biser JadranaTestirali smo Pearlsea 31 Hard Top: španjolski dizajn, švedska tehnologija i hrvatski majstori pokazali su se kao dobitna kombinacija

Piše Gordan Jelavić
2. veljače 2015. - 10:25

Od nekadašnjeg niza hrvatskih proizvođača većih motornih brodova aktivno ih je svega nekoliko, ali znanje i kalupi su ostali čekajući neka bolja vremena. Na ostacima nekadašnjeg brodogradilišta Prinz iz Oroslavlja stvoren je brend Pearlsea Yachts koji u novom pogonu u Varaždinu uz pet starih modela dužine do 17 metara od prošle godine proizvode i desetmetarsku jahticu Pearlsea 31 Hard Top.

Iako je ostatak flote prvenstveno orijentiran prema izvozu, novi model je po dimenzijama i konceptu zanimljiv i mnogim domaćim ljubiteljima modernih i brzih brodova. Brod je djelo španjolskog dizajnera Xavija Cardella inače specijaliziranog za puno veće jahte, kako na jedra tako i na motorni pogon. Gledajući brod na prvi pogled neobično zvuči podatak kako je dužina trupa svega 9,30 metara. Osim nesumnjivog dizajnerskog umijeća u tome je veliku ulogu odigrala visina trupa s dobro iskorištnim volumenom potpalublja, sve skladno spojeno s tvrdim krovom, jednom od mogućih verzija broda.

image
Dvobojni trup izgleda vrlo atraktivno
Božidar Vukičević/Cropix

Mesnata garnitura

Dimenzije još više dolaze do izražaja na suhom, pa smo u prvom susretu s brodom na zagrebačkom nautičkom sajmu pomislili kako je visina čak prevelika. No, okružen morem Pearlsea izgleda puno bolje, a u glisiranju čak i opasno jer ga dvobojni dizajn kita ubojice izdvaja od svih ostalih plovila.

No, krenimo od repa, odnosno krme. Najtradicionalnije oblikovan dio broda ne nudi ništa novo, odmjerena tikom prekrivena platforma sa spremnikom za privezne konope, bitvama i priključkom za struju. Iako je udaljenost platforme od vodene linije velika, prolaz prema kokpitu je zaštićen od zapljuskivanja malom stepenicom i vratašcima od inoksa i stakla. Vrlo udobna L-garnitura od bijele umjetne kože zauzima lijevi dio kokpita i u cjelosti je natkrivena, tako da će se u hladovini tvrdoga krova provoditi najveći dio vremena.

image
Kokpit je natkriven tvrdim krovom
Božidar Vukičević/Cropix

Za plovidbu hladnijim morima projektiran je i stakleni zatvor krmenog prostora, ali za naše mediteranske uvjete je to malo kome potrebno. Plastični stol s teleskopskom nogom je jednostavniji za održavanje, no s obzirom na količinu tikovine drveni bi se bolje uklopio.

Vanjski gastronomski kutak alternativa je unutrašnjoj kuhinji i, svakako, hladnjak i sudoper je uvijek korisno imati pri ruci. Nažalost, zbog manjka prostora plinski plamenik je dimenzijama dostatan samo za kuhanje kave, pa će ljubitelji roštilja biti malo razočarani.

Razlog uskog kokpita je širina broda od 2,98 metara, a kako vanjski bočni prolazi pojedu puno prostora za kretanje po sredini kokpita ostaje dosta uski prolaz. Skiperska fotelja predviđena je za jednu osobu, a s lijeve strane prolaza je povišena ležaljka, atraktivna za snimanje modnih fotografija, ali u praksi ne baš iskoristiva.

Samo upravljačko mjesto je jedno od najnakićenijih koje smo u posljednje vrijeme imali priliku vidjeti. Petnaest analognih instrumenata, dvadesetak prekidača, nekoliko digitalnih ekrana, joystick za pramčani potisnik, te uz sportski kožni volan moderni upravljački stup Volvo Pente sa svojim nizom prekidača.

Hrpa kazaljki

Iako se danas preferira pojednostaviti dijagnostiku i nadzor preko jednog velikog multifunkcijskog ekrana s alarmima, ljubitelji klasičnih kazaljki mogu biti zadovoljni jer je uspješno stvorena atmosfera sportskog automobila. S povišenog upravljačkog mjesta lako se nadzire svaki dio broda.

Za potrebu se može proviriti i preko krova jer se panoramski krov može otvoriti i pojačati osjećaj plovidbe pod vedrim nebom. U večernjim satima atmosferu će podgrijavati niz rasvjetnih tijela raspoređenih duž stropa i krme, te glazba iz ugrađenih zvučnika.

Sa završetkom dana do izražaja dolazi sva raskoš potpalublja bogato opremljenog lakiranim plemenitim drvom po uzoru na najbolje talijanske škverove. Pramčani prostor je vrlo atraktivno uređen - tri prozora sa sjenilima, moderna rasvjeta, zvučnici, ogledalo, ormarić, drveni detalji, detaljno presvučen strop...

Kao i u kokpitu, sjedala s debelim naslonjačima su vrlo udobna, pa će često poslužiti i za popodnevno drijemanje. Koncept garsonijere ponovno dolazi u modu pa se pregrada između vlasničke kabine i kuhinje sve češće može ukloniti ili u ovom slučaju zatvoriti trodijelnim vratima.

Na vječno pokretnom brodu harmonika vrata nisu idealno rješenje jer relativno velika masa punog drva opterećuje klizne staze i u sklopljenom stanju zauzimaju dobar dio hodnika. Sklapanje s unutarnje strane također ne bi imalo smisla jer je prostor za stajanje ispred ležajeva ionako minimalan, a uz to bi se moralo ukrasti i malo prostora od ležaja.

Druga je stvar što je pramac primarno uređen kao blagovaonica pa će na kraju svakoga dana netko ipak morati spuštati drveni stol i namještati posteljinu. U tom slučaju će u prednosti biti korisnici druge kabine oslobođeni te večernje tjelovježbe. Poznavajući mentalitet naših ljudi ne bi nas iznenadilo kada bi unatoč nižem stropu krmenu kabinu s velikim krevetom za dvoje proglasili vlasničkom jer uz klupu za odmor poslije spavanja na raspolaganju imaju i pristojan ormar.

Kupatilo za dvoje

Drveni kuhinjski blok je po mjeri ovakvoga broda. Unatoč trapezoidnom obliku između sudopera i staklokeramičke ploče ima dovoljno radne površine za manevriranje. Uz ugradbeni hladnjak na raspolaganju je osam velikih pretinaca za hranu i posuđe i sve zajedno izgleda vrlo kvalitetno. Pare od kuhanja ići će prirodnom ventilacijom kroz mali prozor.

image
I kuhinja je bogato opremljena drvom
Božidar Vukičević/Cropix

Nasuprot kuhinje je kupaonica, često zanemaren dio broda koji je u ovom slučaju napravljen po dinaridskim mjerama. Stajaće visina preko 190 centimetara, kao i ostatak potpalublja, osim visinom imponira i širinom tako da se istovremeno mogu tuširati dvije osobe.

Tuš ima posebnu ručicu pa se ne mora kao inače potezati crijevo iz slavine okruglog lavandina, inače moderno dizajniranog sa zelenim staklom. Školjka je također više klase s digitalnim komandama ispiranja. Kad uz to dodate masivne drvene ormariće s vratnicama kao ogledalima i ovalnim prozorom, rasvjetu, utičnice i kukice za ručnike, dobili ste vrlo ugodan i funkcionalan toaletni prostor za svaku pohvalu.

image
Toaletna kabina je bogato opremljena i vrlo široka
Božidar Vukičević/Cropix

Hvalospjeve zaslužuju vrlo uredna strojarnica i pogonski sklop Volvo Pente. Ne štedeći na najvažnijem dijelu jahte brodograditelji su odabrali najmoderniji i najskuplji švedski proizvod koji će vlasniku broda uljepšati svaki trenutak za kormilom. Iako su po narudžbi pristali projektirati i pomalo rogobatnu verziju s vanjskim motorima, dizelski Z-pogon je za Pearlsea prava mjera.

Peterocilindrični commonrail dizelaš D3 snage 220 konja dokazan na cesti i u moru zadovoljava strogu Tier3 emisiju plinova, ima aluminijski blok zapremnine 2400 kubika i tlak ubrizgavanja od 1800 bara. Zahvaljujući promjenjivoj geometriji turbo puhala, gotovo cijeli okretni moment od 470 Nm postiže već na pola gasa tako da su omjer potrošnje i ubrzanja impresivni.

Za osobu za komandama je vrlo važan podatak da ga s motorom i mjenjačem ne povezuju sajle već elektronika. što se manifestira glatkim radom bez trzaja i vibracija. U upravljanju znatno pomažu i korisni izumi Volvo Pente poput aktiviranja motora magnetskom karticom, mogućnosti upravljanja jednom ručicom s oba motora, te automatskog trima.

Lagani pramac

Na našem testu se to pokazalo vrlo korisno jer smo morali obuzdavati poskakivanje pramca na brzinama preko 30 čvorova. Naime, koliko god motori bili tehnološki napredni, ipak imaju svaki po 363 kilograma i zbog veće krmene kabine su smješteni na samome kraju trupa teškog 4400 kilograma.

To znači da je kod ubrzavanja pramac visoko podignut i tek se nakon postizanja brzine glisiranja ispravlja. Pomicanje tankova i dodavanje balasta u pramcu svakako bi pomoglo. U verziji s jednim motorom to će biti manje izraženo, no ako netko bude ugrađivao benzinske ili dizelske motore maksimalne snage od 280 KS morat će računati na par stotina kilograma dodatne težine.

No, po našemu sudu za takvo razbacivanje snagom i gorivom nema nikakve potrebe. Za obiteljski krstaš maksimalna brzina od 38 čvorova sasvim je dovoljna, a potrošnja pri brzini od 26 čvorova je po motoru manja od litre na sat.

image
Najveća brzina je 38 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix

Odziv na gas preko elektronskih komandi je izvrstan kao i direktno reagiranje Z-pogona na svaki pomak timuna. Za gliser od pet tona upravljivost je odlična i okreti su vrlo sigurni. Putem Elana Pearlsea 31 ima puno atributa za borbu na zahtjevnom međunarodnom tržištu.

Za komercijalni uspjeh je osim malo sreće potrebna i prepoznatljivost zbog koje je Elan sa sličnim brodom u samo godinu dana prodao tridesetak primjeraka širom svijeta. To podrazumijeva razvoj zastupničke mreže, nastupe na stranim sajmovima i dugogodišnja ulaganja u marketing.

U tome mogu pomoći i razni državni programi poticanja izvoza koji ipak mogu olakšati prve godine razvoja kompanije. Šteta bi bilo da se ovaj impresivan rezultat hrvatskog znanja ne razvije u uspješnu serijsku proizvodnju.

OSOBNA KARTA


Dužina preko svega 9,85 m
Dužina trupa 9,30 m
Najveća širina 2,98 m
Težina 4400 kg
Spremnici goriva 600 l
Spremnici vode 200 l
Kategorija B/10 osoba
Motori Volvo Penta D3-220
Proizvođač Pearl Sea Yachts, Varaždin
Cijena s PDV-om 187 tisuća eura

Rezultati mjerenja: OKR./MIN -Brzina (čv.) - POTROŠNJA


1000       5         3 l

1500       9 6,     8 l

2000       10       16 l

2500       16       22 l

3000       26       25 l

3500       32       34 l

4000       38       42 l

KONAČNA OCJENA


PLUS
Veličina kupaonice
Kvaliteta izrade
Pogonski sklop

MINUS
Harmonika vrata
Težina u pramcu
Vanjsko kuhalo

22. studeni 2024 07:29