Iz ljeta u ljeto svjedoci smo turističkog rasta u svim hrvatskim destinacijama, pogotovo u priobalju, ali i načina ponašanja današnjih turista. Oni žele što prije stići na odabrano mjesto i u što kraćem vremenu vidjeti što više. Takav je trend rezultirao i brojnim plovilima koja svakodnevno prometuju između naše obale i otoka, te poznatih atrakcija koje su turisti odlučili posjetiti.
Prvi odgovor na takav trend bio je u ekspanziji brzih gumenjaka koji mogu ukrcati 10-ak putnika i taksirati ih brzinom od 20-30 čvorova. Međutim, ubrzo se vidjelo da nisu svi turisti skloni adrenalinskim vožnjama. Osobito za lošijeg vremena, kada ih uz vjetar zalijevaju more ili kiša. Stoga su se ubrzo pojavila i taksi plovila koja svojim putnicima mogu pružiti sigurnost i udobnost i kada plove po lošem vremenu i valovitom moru.
Prepoznata šansa
Tu su šansu prepoznali i u šibenskom škveru Intelligent Marine Solution. Oni su zanat ispekli gradnjom i opremanjem radnih aluminijskih katamarana, a odnedavno nude i aluminijski brod IMS TAXI BOAT 45 sa zatvorenom kabinom za prijevoz do 24 putnika koji mogu biti u kabinskom prostoru ili u otvorenom dijelu kokpita.
Već na prvi pogled brod karakterizira velika krmena platforma sa širokim prolazom u prostrani kokpit, te velika putnička kabina. Paluba na kojoj nema ograde sugerira, pak, koji je dio broda namijenjen za ukrcaj i smještaj putnika. Iako je na testiranom plovilu sve podređeno prijevozu putnika, IMS TB 45 se lako može prilagoditi drugim poslovnim potrebama naručitelja.
Za ukrcaj putnika, osim prelaska preko boka i silaska u kokpit, ovisno o visini rive može se koristiti i prostrana krmena platforma.
Ona ima veliki prolaz u kokpit, pa se te dvije cjeline funkcionalno nadopunjuju. Iako je ovaj model namijenjen isključivo za prijevoz putnika, na krmi je instaliran vanjski tuš, te ljestve za silazak u more, koje se uvlače u trup.
No, onima koji kane gostima nuditi osvježenje u moru, preporučili bismo ugradnju robusnijih sklopivih ljestava s rukohvatima.
Krmeno zrcalo, koje odvaja platformu i kokpit, opremljeno je i robusnim rukohvatom koji se pokazao korisnim pri ulasku u plovilo s krmene platforme za putnike, ali i kod naglih manevara prilikom pristajanja za posadu na platformi.
Dobra zaštita
Krmeni kokpit je prostran i dobro zaštićen od utjecaja vjetra i zalijevanja mora, što se pokazalo tijekom testne vožnje. Kokpit je, kao i ostali dio palube, obložen umjetnom tikovinom koja vizualno nadopunjuje izgled plovila i dodatno naglašava osjećaj ugodnosti kod putnika. Posebno je zahvalna kod brodova ovakve namjene, jer je otporna na habanje, a posadi pojednostavljuje posao kod pranja i održavanja plovila.
Veliki kokpit opasan je klupama, tako da u njemu ima doista puno mjesta za sjedenje, dok je prostor ispod njih namijenjen za spremanje stvari. Iako su brojna, pristup do većine spremišta omogućen je otvorima na prednjim stranicama, koji se mogu zatvoriti poklopcem.
Funkcionalnije rješenje bilo bi da same klupe služe kao poklopac i tako omoguće jednostavniji i praktičniji pristup spremištu. Na podu u kokpitu je veliki vodonepropusni poklopac opremljen plinskim amortizerima. On je svojom veličinom maksimaliziran u odnosu na dimenzije kokpita, čime je osiguran neometan silazak u strojarnicu i pristup svim dijelovima oko motora koji su bitni za redovito održavanje.
Strojarnica je prostrana, te su u nju bez problema smještena dva rezervoara goriva od 600 litara i Cummins QSC8.3 od 600 konjskih snaga. Prostora u strojarnici ima dovoljno i za ugradnju dva motora za one koji žele, ali bi to dosta utjecalo na pristupačnost i mogućnost jednostavne inspekcije i održavanje. Strojarnica je dobro zvučno izolirana, što se pokazalo i tijekom vožnje, jer buka nije prelazila granicu od 90 dB u kokpitu, a u salonu i potpalublju 75dB.
U putničku kabinu se ulazi kroz velika i vodonepropusna dvokrilna klizna vrata. Iako se radi o brodici za brzi prijevoz putnika, dvanaest tapeciranih sjedala za putnike mogu im pružiti maksimalnu udobnost i na dužim relacijama.
Udobnost putnika
Uočljivo je da su prolazi između sjedala i centralni hodnik široki, tako da se putnici s prtljagom mogu brzo i bez gužve ukrcati, odnosno iskrcati. Sjedala su opremljena sigurnosnim pojasevima i priručnom opremom za spašavanje ispod njih, što naglašava brigu o sigurnosti putnika.
Kraj svakog reda sjedala nalazi se električni panel, opremljen USB priključkom i utičnicom od 220 V, koje putnici mogu koristiti tijekom vožnje.
Za skipera i člana posade predviđena je tapecirana klupa na kormilarskom mjestu. Budući da je povišena, kroz prednji prozor skiper ima odličan pregled ispred sebe i u svim pravcima. Promišljeno je iskorišten i oslonac za noge skipera, koji je zapravo i kutija u koju skiper može pohraniti svoje osobne stvari.
Na komandni pult ugrađeni su osnovni instrumenti za nadzor rada brodskog motora i trima plovila, kormilarsko kolo, ručica gasa, magnetni kompas, te veliki multifunkcionalni ekran Simrada. Ispod nje i sa strane, pri ruci su prekidači za uključivanje i isključivanje pojedinih trošila. Ostaje još dosta prostora oko komandnog pulta, koji se može iskoristiti za ugradnju dodatnih uređaja ili kao mjesto za odlaganje stvari.
Cijeli prostor karakteriziraju veliki bočni prozori i vjetrobran, što omogućuje odličan pogled putnicima na okolinu, a skiperu dobar pogled ne samo na plovni put nego i na svaki kutak palube. U prostranom salonu su i dva stropna okna, koja se mogu otvoriti i tako osigurati dobru prirodnu cirkulaciju zraka tijekom plovidbe.
Oni koji svojim putnicima žele pružiti i aktivno hlađenje, to mogu lako učiniti jer su napravljene sve predinstalacije za ugradnju dvije klime i generatora.
Za pod i obloge nisu korišteni vrhunski materijali u smislu ekstravagantnog dizajna, već je naglasak na njihovoj otpornosti i jednostavnom održavanju. No ipak smatramo da se moralo posvetiti malo više pažnje preciznoj finalnoj obradi da neki detalji ne bodu oko.
Jaka konstrukcija
Na samom ulazu, ispod poklopca je pristup u predstrojarnicu gdje su smješteni tankovi, a pogled na samu konstrukciju trupa je impresivan. Trup ima glisersku V- formu, a iznutra je ojačan uzdužnim i poprečnim rebrima. Sve je izvedeno od brodograđevnog aluminija, a spojevi su obrađeni u skladu sa zahtjevima struke. Tu su vidljive i neke od čak četiri vodonepropusne pregrade. U predstrojarnici ima dovoljno prostora i za ostale pomoćne sklopove, poput klima-uređaja, generatora…
Pramčani dio predviđen je za posadu i sanitarne čvorove. Stubištem se kroz hodnik spuštamo u pramčanu kabinu. S lijeve strane hodnika je prostor iskorišten za spremišta i mali hladnjak od 50-ak litara, a s desne je dobro opremljen sanitarni čvor za posadu i/ili putnike. U samome pramcu je mali krevet na V, što itekako može dobro doći za odmor dva člana posade.
U ovom prostoru postoji više inspekcijskih otvora koji osiguravaju dobar pristup ugrađenoj opremi i santinama. Ukratko, za unutrašnjost možemo kazati da je opremljena jednostavno, funkcionalno i prema potrebama za koje je brod namijenjen, a to je siguran i brz prijevoz 12 putnika i po lošijim vremenskim uvjetima. Cijeli ovaj prostor ima čiste linije bez nepotrebnih detalja, ali je estetski dojam ugodan.
Linearno ubrzavanje
Prilikom testne plovidbe, TB 45 pokazao je odličnu efikasnost trupa i odabranog pogona. Njegov 6-cilindrični Cummins QSC8.3 zapremine 8,3 litre razvija 600 KS (441 kW) pri 3000 o/min i pokazao se dovoljno moćnim. Prilikom testiranja podvodni dio trupa nije bio u potpunosti čist i pripremljen za sezonu, pa smo u plovidbi dostigli maksimalnih 2800 okretaja i brzinu od 22,6 čvora, uz očitanu potrošnju od 119 litara na sat.
Ubrzanja su bila linearna, što nam je još jednom potvrdilo efikasnost trupa. Izglisirali bi nakon 15 sekundi, a do maksimalne brzine nam je trebala nepuna minuta, što je za ovo plovilo više nego dobro s obzirom na njegovu svrhu i težinu od 7 tona.
Prilikom traženja krstareći brzine poigravali smo se ZipWake kontrolom trima i na kraju dosegnuli optimalnih 19 čvorova u režimu rada od 2400 okretaja u minuti, te uz potrošnju od 75 litara na sat. Reakcije trupa na trimanje bile su odlične, što je bitno prilikom optimalizacije potrošnje u odnosu na stanje mora i broj putnika.
Već smo napomenuli da je dobro izolirana strojarnica održavala buku na oko 80 dB u svim režimima rada, u kokpitu smo kao putnici bili odlično zaštićeni od vjetra i prskanja, tek s neznatnom posolicom koja se vrtložila. Vidljivost s kormilarskog mjesta u svakom trenutku bila je odlična, a u salonu smo na putničkim mjestima bili udobno smješteni u sjedalicama, bez problema ćaskajući i s užitkom gledajući naokolo kroz velike panoramske prozore.
Prema riječima direktora IMS-a Krešimira Maričića, prilikom testiranja broda s čistim dnom i pri punom opterećenju, TB 45 dosezao je maksimalnu brzinu od 23 čvora, a bez putnika 24 do 26 čvorova pri 3000 o/min i potrošnju od oko 120 litara goriva na sat.
Olakšano manevriranje
Opremanje broda s dva potisnika pokazalo se kao dobro rješenje prilikom pristajanja na malo manje pristupačno mjesto, ali i bočnog pristajanja uz bočni vjetar. Već smo naglasili da ovo plovilo nema ogradu kako bi se putnicima jasno naglasilo koje je njihovo područje kretanja, a posadi za prijelaz prema pramčanom dijelu palube služi bočna šetnica.
Ona nije baš komotna, ali je kretanje prema pramcu osigurano solidnim rukohvatima na krovu kabine. No, primijetili smo da je rješenje malo nespretno, pogotovo ako je jedna ruka zauzeta ili se brod ljulja, pa bismo preporučili ugradnju dužeg rukohvata koji bi u potpunosti pokrio prostor od kokpita do pramčane palube.
Pramčana paluba je prostrana, a u samome pramcu nalazi se sidreno spremište zatvoreno poklopcem i sidreni baštun. Ovaj IMS Taxi Boat 45 ima specifične linije i organizaciju prostora zbog svoje namjene, ali je već na prvi pogled jasno kako se radi o brodici za prijevoz putnika konstruiranoj za sigurnu i brzu plovidbu.
Projektirana je i izgrađena u skladu s pravilima Lloyd´s Register Special Service Crafts, a Hrvatski registar brodova je IMS TB 45 klasificirao za plovidbu otvorenim morem (jačinom vjetra do 8 bofora i stanjem mora značajne valne visine 4 metra), što garantira da će i po težim vremenskim uvjetima sigurno, udobno i brzo prevesti putnike.
Cijena testiranog modela je 240.000 eura bez davanja, što je konkurentno za ovakvo plovilo. Pritom je izvjesno da će efikasan trup osigurati ekonomičnu plovidbu i pristojnu zaradu budućim vlasnicima, a mogućnost prilagodbe ovog radnog plovila potrebama komercijalne djelatnosti naručitelja samo je dodatni plus za TB 45.