Nakon uspjeha s modelom Fortis 590, jednom od najbolje prodavanih brodica u svojoj klasi, brodogradilište Nautička milja iz Kaštel Gomilice je na ovogodišnjim Danima male brodogradnje posjetitelje ugodno iznenadilo s novim plovilom Fortis 505.
Dok je Fortis 590 Cabin, dostupan i u varijanti Open, na cijelom Jadranu stekao popularnost jer je za uloženi novac nudio poprilično prostora i s relativno slabijim motorima dostizao dobre brzine, u razvoju novog modela brzina nije bila prioritet.
Pojednostavljeno možemo kazati da je Fortis 505 modernizirana pasara u odnosu na vrijeme kada je bilo dovoljno na krmi imati par konja i ploviti brzinom od četiri-pet čvorova. Cilj je bio dobiti brodicu prepoznatljivog i tradicionalnog izgleda, s jedne strane, a s druge, funkcionalno plovilo kako u plovidbi, tako i u pruženom volumenu i udobnosti tijekom boravka na njoj.
Fortis 505 nas je ugodno iznenadio odmah nakon dolaska, kako izgledom, tako i stabilnošću, koju i dvije osobe natprosječne težine nisu uspjele poremetiti. Proveni baštun se pokazao dobrim, prostranim, čvrstim i osiguranim visokom i čvrstom ogradom od inoksa, tako da uz već spomenutu stabilnost brodice nismo imali problema s ulaskom na brod.
Lako održavanje
Raspored cjelina je uobičajen za ovu vrstu plovila – dvije klupe na krmi, klupa na sredini i veliki natkriveni pramac za odlaganje opreme. Kroz bokaportu su svi predmeti unutra lako dostupni. Ovdje bismo odmah pohvalili posvećenost brodograditelja detaljima i napomenuli da su sva spremišta na plovilu premazana topcoatom tako da laminat ne upija vlagu u spremištima. Time je znatno olakšano održavanje, pranje i sušenje samih spremišta.
Veličina 505-ice omogućila je funkcionalno produljenje pramčane palube s klupom u obliku slova U, a prostor ispod nje za dodatno spremište. Opremljena s dva poklopca, i ova spremišta su potpuno dostupna, a na testiranom dijelu jedan dio je promišljeno iskorišten za smještaj spremnika goriva s osiguranim provjetravanjem.
Bilo bi dobro da se na poklopce ugrade amortizeri, te da se pramac iskoristi za postavljanje sklopivog stolića i formiranje sunčališta jer ima dovoljno prostora.
Položaj centralne klupe je idealan za korištenje vesala i šteta je da nisu u standardnoj opremi jer bi se time dodatno naglasio tradicionalni stil.
Ojačana krma
U krmenom dijelu su klupe s prostranim spremištima, te među njima inspekcijski otvor za pristup akumulatoru. U odnosu na tradicionalne pasare, kod ove brodice krmeno zrcalo je znatno jače i robusnije, što omogućuje korištenje motora i do 30 konjskih snaga.
Ovdje bismo još jednom naglasili brodograditeljevu posvećenost detaljima, tako da su instalacije izvanbrodskog motora detaljno provedene i dobro zaštićene. Uz motor su ugrađene praktične i čvrste platforme sa sklopivim ljestvama za penjanje iz mora.
Visoka konstrukcija od inoksa proteže se od krme do pramčane palube. Za retro priču možda bi bilo pogodnije drvo, ali odabrani sustav s klizačem omogućuje jednostavno skupljanje tende.
Kokpit postavljen 14 centimetara iznad vodene linije je samoprazneći, čime je održavanje pojednostavljeno. Opremljen je bitvama odgovarajuće veličine i rukohvatima su na svakom koraku koji, uz čvrstu inoks konstrukciju tende, dodatno naglašavaju sigurnost tijekom plovidbe. Dodatni detalj su i protuklizne površine izvedene praktički po cijeloj palubi.
Nisko i izduženo
Samo plovilo i bokovi u odnosu na tradicionalne pasare je dulje, šire i više prema zahtjevima današnjih kupaca, ali domišljatim detaljima kao što su jaki crni bokoštitnici, izdužen baštun i blago zakrivljena linija razme, izvana Fortis 505 djeluje skladno s morskom površinom – nisko i izduženo.
Već smo naglasili da je Fortis 505 izvana zadržao tradicionalan izgled, no u podvodnom dijelu posvetilo se puno poboljšanju maritimnih sposobnosti kako stabilnosti, tako i plovnosti. Preporučena maksimalna snaga motora je 30 KS, a na testnom plovilu bio je instaliran četverotaktni Suzuki DF 20 Lean Burn, s elektroničkim ubrizgavanjem goriva, težine pedesetak kilograma.
Na pasarama nisu uobičajeni pokazivači broja okretaja i potrošnje goriva, tako da uz tekst donosimo tvorničke podatke od proizvođača motora.
Upravljanje samim plovilom uz pomoć izvanbrodskog motora je krajnje jednostavno i sigurno, a prva stvar koja se osjeća jest jednostavno klizanje po morskoj površini u deplasmanskom režimu plovidbe. Prilikom testne plovidbe i mjerenja brzine, posadu su činile dvije odrasle osobe ukupne težine oko 220 kilograma.
Pri minimalnom gasu bez problema plovimo brzinom od 1,5-2 čvora, dodavanjem gasa na 1/3 brzina bi porasla na 5,5, a s pola gasa na 6,3 čvora. Kako smo se približavali maksimalnoj deplasmanskoj brzini, Fortis 505 nas je još jednom iznenadio.
Preko 10 čvorova
Očekivali smo da dodavanjem gasa brzina neće proporcionalno rasti, ali efikasan trup nas je demantirao. S vrlo malim ukopavanjem krme za poludeplasmansku vožnju i još uvijek umjerenim krmenim valom na 2/3 gasa brzina je iznosila 6,7 čvorova i nastavila rasti do maksimalnih 10,2 pri punom gasu.
U praksi bi to značilo da brod prvo potjerate do maksimalne brzine, a onda gas prilagođavate ekonomičnom režimu rada motora između 3500 i 4000 okretaja. Na taj način se dobije od pola do jednog čvora brzine krstarenja.
Uspoređujući tvorničke podatke, očekujemo da će se potrošnja u režimu rada na trećini gasa kretati oko litre na sat, na pola gasa oko litru i pol, na 2/3 oko 2,5 lit/sat, a u maksimalnom režimu rada motora od šest do sedam litara na sat.
Možemo zaključiti da je odabir 20 konjskih snaga sasvim dovoljan za 505-icu i da se ekonomično može ploviti brzinom od 6-7 čvorova, a dodavanjem gasa brzina će proporcionalno rasti, no potrošnja mnogo brže.
Budući da je Fortis 505 certificiran za najviše šest osoba, odnosno 575 kilograma tereta, dobra je odluka brodograditelja da zdenac motora i krmeno zrcalo naprave robusno i kompaktno, tako da se na krmi može instalirati i motor do 30 KS za korisnike s većim potrebama.
Fortis 505 je pravo malo osvježenje u ovom segmentu plovila jer je na svakom koraku brodograditelj uložio dosta truda i pažnje detaljima, uz sitnice koje treba ispraviti, ali ukupan dojam je da je 505-ica prava pasara pogodna kako za ribolov, tako i za opuštanje u neposrednom morskom okruženju.