Prihod od 10 milijardi eura i suficit od 620 milijuna eura nije izvadak iz proračuna neke uspješne srednjoeuropske države već financijski rezultat drugog tromjesečja poslovanja kompanije Suzuki. S tvornicama u 21 državi širom svijeta taj je japanski gigant u odnosu na isto razdoblje prošle godine povećao prihode za 4,4 posto i s velikim entuzijazmom ulazi u proslavu pola stoljeća od predstavljanja prvog vanbrodskog motora.
Nova perjanica u njihovoj ponudi stoga je zaslužila posebno predstavljanje na prestižnom Ženevskom jezeru ispred francuskoga grada Evian les Bains. Novinari i distributeri iz Europe, Afrike i Azije sudjelovali su u teoretskom i praktičnom predstavljanju potencijala novoga Suzukija 200 koji bi trebao učvrstiti drugo mjesto te kompanije na europskom tržištu proizvođača izvanbrodskih motora.
Suzuki tvorničke oznake DF200A odgovor je na zahtjeve tržišta za lakšim i efikasnijim motorom za pokretanje brodova dužine od 6 do 8 metara. Dosadašnji model snage 200 konja imao je šest cilindara, 3614 kubika i težinu od 257 kilograma što je za neke manje brodove ipak bilo previše. Umjesto razvijanja potpuno novoga motora japanski inženjeri su odlučili unaprijediti postojeći četverocilindrični blok od provjerenog modela DF 150/175 poznatog po obilatom volumenu od 2867 kubika. S tim motorom novi Suzuki dijeli osnovne tehničke karakteristike, promjer i hod kipa od 97 mm, spremnik ulja od 8 litara, alternator od 44 ampera, te prijenosni omjer od 2,50:1.
Koncept Lean Burn
Oba motora imaju multipoint sekvencijalno elektronsko ubrizgavanje, VVT (varijabilno otvaranje ventila) i MSI (promjenjivi usis zraka), te Lean Burn sustav upravljanja za maksimalnu iskoristivost goriva u različitim režimima. Upravo zbog toga se u odnosu na V6 model iste snage ostvaruje znatno manja potrošnja, pogotovo u režimu krstarenja na dvije trećine gasa kada je ušteda impresivnih 19 posto.
Rad motora nadzire 32-bitno računalo prikupljajući i u realnom vremenu analizirajući podatke od osam različitih senzora raspoređenih po motoru, od pritiska i temperature usisa, ispuha i cilindra, pa do pozicije radilice i bregaste osovine. To je presudno za maksimalnu iskoristivost goriva i minimalnu emisiju štetnih plinova koja zadovoljava tri zvjezdice strogog američkog standarda CARB.
Manje decibela
S obzirom na to da se DF200A vrti do maksimalnih 6100 okretaja kao i Suzuki DF175 postavlja se pitanje odakle stiže 15 posto veća snaga? Odgovor je u kompresijskom omjeru povećanom sa 9,5 na 10,2 što je izravno zaslužno za bolje performanse i snagu. Straha od manjeg prostora izgaranja ne bi trebalo biti jer neki Suzukijevi serijski motocikli imaju omjer od 12,5, a Mazda već radi obiteljske automobile s kompresijom 14.
No, na učinkovitost ne utječe samo unutrašnjost motora već i njegov poklopac. Preko rebrastog usisa na podignutom stražnjem dijelu u cilindre stiže veća količina hladnoga zraka dok strujanje zraka u plovidbi stvara podtlak za učinkovito izvlačenje toplog zraka i smanjenje toplinskog opterećenja.
Uz sve to vodilo se računa i o buci. Ugradnjom rezonatora na sustavu usisa zraka iznad glave motora na punom gasu se na tvorničkim mjerenjima uštedjelo čak 5 decibela. U plovidbi je to teško točno izmjeriti, ali stekli smo dojam je da je riječ o vrlo tihom pogonskom stroju. Uz smanjenu buku u Suzukiju su ponosni na minimalne vibracije što je zasluga gumenih nosača i balansirajućih utega koji se u suprotnom smjeru vrte dvostruko brže od radilice.
Za prezentaciju su na Ženevskom jezeru s novim motorima opremljena četiri broda – gumenjaci Nuova Jolly Prince 21 i Zodiac N-ZO 680, Beneteau Flyer 6, te Beneteau Flyer 8.5 s dva motora. Na svakome od njih smo isprobali potencijal novoga Suzukija i s kolegama novinarima podijelili dosadašnja iskustva i dojmove. U usporedbi s dosadašnjim šestakom istog proizvođača osjeti se manjak okretnog momenta na manjim okretajima.
Tih 750 kubika manje zapremnine se teško može nadoknaditi i da bi se stiglo do područja glisiranja motor se mora zavrtjeti do 3500 do 3700 okretaja. Dok brod ne uđe u područje glisiranja potrošnja dostiže do dvije litre na milju, no čim se preskoči granica s malo trimanja brzina se s istom količinom goriva udvostruči.
Nuova Jolly težak 950 kilograma na četiri tisuće okretaja postigao je 28 čvorova i trošio 28 litara na sat što je za motor od 200 konja izvrstan rezultat. Beneteau Flyer 6 s 400 kilograma više težine na istom je broju okretaja postigao 22 čvora također s ekonomičnom potrošnjom od litre na sat. Dodavanjem gasa potrošnja raste na 1,2 litre do maksimalnih 1,7 litara na sat. Na punom gasu je maksimalna potrošnja 71 litru na sat.
Veći instrumenti
Na testiranim motorima su bile propele dimenzija 15x21, odnosno 14 3/4x23 na Princeu. Odabir propele ovisi o željama i potrebama vlasnika, no proizvođač preporučuje korak od 17 do 27,5 inča. Brodovi su bili čistoga trupa, punoga spremnika goriva i za vrijeme testova su bila ukrcana od 3-4 putnika. Sve mjerenja smo očitavali na novoj generaciji digitalnih instrumenata promjera ekrana 3,5 inča.
Uz podatke o brzini, potrošnji i broju okretaja dostupnim u različitim oblicima i veličinama, trimu i razini goriva, posebno zanimljive su dijagnostičke lampice ulja i temperature za sigurnije korištenje. Svim funkcijama se upravlja s četiri velika dugmeta s opcijom noćnog prikaza u crvenom tonu.
Zaključak je da je novi Suzuki 200 pravi izbor za brodove teške od 1000 do 1500 kilograma. Na takvim će plovilima biti najekonomičniji i vlasniku pružiti najviše zadovoljstva. Uspoređujući ga s konkurentskim proizvodima, inženjeri Suzukija tvrde da su postigli bolje ubrzanje i veću konačnu brzinu od pola čvora. U konačnici, te brojke jesu važne, ali vlasnicima brodova je puno bitniji podatak da je riječ o vrhunskom proizvodu iz suvremene japanske tvornice s pola stoljeća bogate tradicije.