StoryEditorOCM

test jedriliceSun Odyssey 349 ima komforan interijer i krajnje pojednostavljen sustav upravljanja jedrima, što je za početnike veliki plus, a iskusnim jedriličarima najveća zamjerka

Piše Damir Višić
7. svibnja 2015. - 13:18

Premda se novi model izgledom bitno ne razlikuje od drugih desetmetarskih jedrilica iz flote Jeanneaua, zagriženom se jedriličaru, onako na prvu, uopće neće svidjeti, barem ne ovako krajnje jednostavno opremljen. S druge strane stoji činjenica kako je prestižni nautički magazin Cruising World, u kategoriji malih cruiser jedrilica, upravo ovaj model proglasio najboljim plovilom za 2015. godinu.

Jedna od osnovnih karakteristika modernih jedrilica je široka krma, odnosno prostran kokpit, ali ovako opremljenu pogrešno ju je, a i besmisleno, promatrati kao klasičnu jedrilicu. Veliki kokpit je podređen komforu i sigurnosti gosta do te mjere da je uklonjen i krmeni štraj, a svi konopi, kojih i nema mnogo, sprovedeni do vinčeva ispred kola timuna. Lantina je podignuta iznad visokog sprayhooda, a dužinom ne doseže do otvorenog biminija na krmi.

Bez finog trimanja

Nadalje, hvatišta škote jedra pomaknuta su ispred ulaza u potpalublje, a svi konopi vodilicama usmjereni uz rub kabine i iza naslona sjedala u kokpitu. Čak ni škota genove nema šinu ili neki drugi sistem kojim bi se moglo regulirati njezino hvatište, nego je samo provučena kroz fiksnu vodilicu pred stražnjom stijenkom kabine.

Dakle, niti se jedra mogu fino trimati niti prednji štraj u plovidbi oštro u vjetar zategnuti. Pridoda li se tome kako su oba jedra namotana na roller, a uz to i relativno malih površina, jasno je zbog čega nekima ovako opremljena jedrilica nije privlačna. Međutim, upravo ti razlozi gostu pružaju maksimalnu udobnost i sigurnost.

image
Plovidba je uvijek ugodna i sigurna
Tom Dubravec/ Cropix

Ugrađeni motor je Yanmar 3YM20 s 21 konjskom snagom za maksimalnu brzinu od 7,3 čvora. Podizanjem gasa brzina raste proporcionalno, a i ubrzanje je dosta umjereno. Šest čvorova postigne za manje od deset sekundi, a maksimalnu brzinu za otprilike pola minute.

Za vrijeme testa digao se friški maestral, još uvijek bez izraženog vala, ali snage 4,5 do 5 bofora. Oštro u vjetar, barem onoliko koliko se ovakvim trimom može, plovi brzinom 5,5 do 6 čvorova, a čim se škote malo popuste, brzina raste na 6,5 pa i do 6,8.

image
Oštro u vjetar plovi brzinom od 6 čvorova
Tom Dubravec/ Cropix

Dva lista timuna osiguravaju odličnu upravljivost i lako manevriranje, međutim, kod mijenjanja uzdi škota genove često zapne za neku od kaštanjoli na jarbolu i taj bi sistem trebalo promijeniti. Kako nema krmenog štraja, delta krožete su pod nešto oštrijim kutom, što limitira popuštanje lantine u plovidbi krmom, ali s vjetrom u bok drži konstantnu brzinu od 7,5 čvorova.

Manipulacija konopima

Bez obzira iz kojeg je smjera vjetar, plovidba je uvijek udobna i sigurna. Istina, ovako posloženi konopi malo su nespretni za brzu reakciju, naročito za popuštanje škote glavnog jedra kada stisne reful. Pa i tada, brod se nagne, ali ne krene odmah u vjetar i daje dovoljno vremena da se škota oslobodi.

Koliko god je praktično da kormilar može manipulirati konopima, toliko ga ta blizina vinča i kola timuna malo i ograničava, naročito dok je brod nagnut. Osim toga, dio sjedala u kokpitu, iznad nakošenih bokaporti je sklopiv, može se podizati, te u njegovu procjepu konopi često zaglave.

Ove dvije nakošene bokaporte u kokpitu dosta su interesantne. Desna vodi direktno u krmenu kabinu, što je vrlo praktično jer se iz kokpita lako može dohvatiti ili ubaciti skinuta odjeća, ali i iz kabine u hitnim situacijama brže izići u kokpit. Lijeva je malo nelogična i doima se da je postavljena samo radi simetrije.

Naime, u ovoj verziji s dvije krmene kabine ona otvara jedan manji plitki gavun, koji bi sa zatvorenom prednjom stijenkom bio dosta korisniji. Čak i u verziji s jednom krmenom kabinom, gdje je ovaj prostor iskorišten za ogroman gavun, dimenzija gotovo cijele lijeve kabine, klasična portela pod kokpitskim sjedalom bila bi praktičnija. Ovako taj otvor nije dovoljno širok za nekakvu glomazniju opremu, izdušeni gumenjak, vreću sa složenim jedrom ili sklopljeni kokpitski stol.

image
Velika krmena platforma je postala standard
Tom Dubravec/ Cropix

Stajaća visina

Široka krma, osim što pruža komfor u kokpitu, udobniju plovidbu i manje stresno naginjanje broda, dopušta i da se komotne duple postelje u krmenim kabinama mogu ugraditi dosta nisko, što znatno pridonosi slobodnom volumenu u kabini.

image
Prozori krmenih kabina vješto su skriveni
Tom Dubravec/ Cropix

Desno od ulaza u potpalublje ugrađena je komotna L kuhinja sa svim elementima, lijevo je toaletna kabina s tušem, a u središnjem dijelu dva uzdužna sjedala i salonski stol. Jastuci naslona sjedala nisu postavljeni cijelom visinom, nego samo u uskom gornjem dijelu pričvršćeni čičak-trakom i lako otpadnu.

image
Kuhinja je mala i učinkovita
Tom Dubravec/ Cropix
image
I toaletni prostor je bogato opremljen drvom
Tom Dubravec/ Cropix

Pajole su ugrađene samo u salonu i kuhinji. Većina ih je vijcima pričvršćena za nosače, a ih se nekoliko može podignuti. Ostale kabine su na nešto nižoj razini, čime se postigla stajaća visina u svim prostorima.

Pramčana kabina nije velika, ali je dovoljna za duplu postelju, priručni ormarić i komotan prostor za presvlačenje.

image
Pramčana kabina ima dvokrilna vrata
Tom Dubravec/ Cropix

Od salona je dijeli široki ulaz s dvokrilnim vratima pa dok su otvorena, kompletno potpalublje djeluje kao jedan veliki prostor. Cijeli interijer izveden je u jednostavnim ravnim površinama, čime dodatno pridonosi dojmu prostornosti i komforu, ali i znatno olakšava čišćenje i održavanje.

OSOBNA KARTA


Dužina 10,34 m
Dužina trupa 9,97 m
Vodena linija 9,40 m
Širina 3,44 m
Gaz 1,49/1,98 m
Deplasman 5.340 kg
Broj kabina 2/3 + salon
Broj ležaja 4/6 + 2
Površina jedara 55,3 m²
Spremnik vode 206 l
Crni tank 80 l
Spremnik goriva 130 l
Motor Yanmar 3YM20 21 KS
Kategorija A/6 B/8
Dizajn Marc Lombard
Proizvođač Jeanneau, Francuska
Zastupnik Euromarine, Zagreb
Cijena bez PDV-a 79.352 eura

KONAČNA OCJENA


PLUS
jednostavnost i komfor
udobnost plovidbe
sigurnost u manevru
desna bokaporta u kokpitu

MINUS
kaštanjole na jarbolu
lijeva bokaporta u kokpitu
uvidane pajole
nasloni u salonu

25. studeni 2024 20:04